5 Tempat Ke Mana Duit Gaji Rakyat Malaysia Sering Dihabiskan Setiap Bulan

Bila hujung bulan, pasti ramai yang terpaksa berdepan situasi baki di dalam akaun bank yang hanya tinggal bawah RM100. Malah, ada juga yang lebih teruk iaitu belum sampai tengah bulan baki tinggal RM50.

Berdasarkan tinjauan kami, berikut merupakan 5 sebab utama mengapa ramai di antara anak muda yang kering duit setiap hujung bulan.

5 Sebab Duit Sering Habis Setiap Bulan

#1. Mamak

Nak salahkan mamak pun tak boleh juga, kita tu yang suka sangat melepak. Mentang-mentang banyak kedai mamak beroperasi 24 jam, kalau boleh nak lepak lama-lama dekat kedai mamak. Patutlah asyik penuh je restoran mamak kan? Harga takdelah murah mana.

Roti canai – RM1.20
Mee goreng mamak – RM5.00
Teh tarik – RM1.80
Ais kosong – RM0.40

Nak lepak dengan kawan-kawan seminggu sekali di kedai mamak tu logik lagi, tapi kalau hari-hari nak lepak sini, berjam-jam pula tu, air pun minum 3-4 round, memang cari nahas namanya.

#2. Smartphone & Gajet

Menurut kajian Gfk, jualan smartphone di Malaysia mencecah RM6.8 bilion (Mac 2016 – Feb 2017). Suatu jumlah yang nampak besar demi memenuhi keperluan pengguna dan kepesatan kelajuan internet di Malaysia.

Ada di antara kita gaji tak berapa besar, tetapi tiap kali ada model telefon baru keluar; mulalah rasa gelisah. Gaji bulanan baru RM2,500, model iPhone terbaru RM3,500 – sanggup tu nak swipe kad kredit semata-mata nakkan gajet yang terbaru. Bulan-bulan sedap je bayar minima 5%, memang sekejap lah cecah kredit limit tu.

Inilah yang orang sebut sebagai biar papa, asal bergaya. Sanggup makan Maggi hari-hari, asalkan gajet terkini ada untuk ditayang. Yang paling tak tahan, telefon mahal berharga ribuan ringgit, tapi kredit pun takde!

#3. Kopi Mahal & Starbucks

Lagi satu masalah kebanyakan orang kita adalah suka melepak tempat mahal, seolah-oleh bergaji 5 angka setiap bulan. Kalau melepak sambil bincang bisnes tu ok lagi, ini sembang kosong je.

Harga kopi ice blended – RM14.

Tak salah kalau kita hadkan minum kopi mahal sebulan sekali, tapi kalau seminggu sampai 3-4 kali, apa kes?

#4. Keahlian Gymnasium

Selepas sibuk bekerja, maka gymnasium adalah di antara tempat popular selepas waktu pejabat. Dengan berimpikan badan yang fit dan sado, senanglah nanti nak jadi model atau artis. Ops, jangan marah, gurau je.

Yuran keahlian – RM150 sebulan.

Dengan yuran keahlian menelan belanja beratus ringgit setiap bulan, last-last perginya seminggu sekali je. Tapi tahukah anda, keahlian gym ni biasanya paling laris bila hujung tahun. Time tu lah ramai orang berazam nak kurus, jadi terpaksalah jadi ahli gym sebab nak kurus sebagai azam tahun baru.

Padahal, boleh sahaja workout di rumah, lebih jimat.

#5. Beli Belah di Lazada

Laman e-commerce seperti Lazada semakin mencuri perhatian (dan juga wang) orang ramai.

Mengikut satu kajian Lazada berada di ranking pertama diikuti Zalora and 11 Street.

Maklumlah iklan Lazada berada merata-rata tempat. Nak pula dengan strategi mereka yang suka beri baucar diskaun, ditambah pula dengan kemudahan penghantaran percuma ke pejabat atau pun ke rumah, memang begitu mudah dan menjimatkan petrol dan masa daripada kita bersesak ke pusat membeli-belah.

Memang tak dinafikan harga yang ditawarkan di laman e-commerce seperti Lazada kebiasaannya lebih murah jika dibandingkan di kedai-kedai biasa dan juga pasaraya besar.

Kalau untuk penjimatan takpelah juga, tetapi kalau dah setiap minggu klik button “ADD TO CART” boleh menjadi ketagihan yang berbahaya kepada dompet. Mana taknya, dengan beberapa klik boleh terus buat pembayaran, dan pesanan telah disahkan…Tahu-tahu je barang sampai.

Sedar tak sedar, banyak duit habis telah habis di sini.

Kurangkan Perbelanjaan ATAU Tambahkan Simpanan

Kenalpasti perbelanjaan yang tidak diperlukan dan terus tinggalkannya. Duit lebih tu eloklah dibuat simpanan sebagai modal untuk melabur. Tak salah nak reward diri sendiri sebulan sekali, itu pun kalau berjaya kurangkan perbelanjaan dan ada duit lebih sikit untuk  dibelanjakan.

Iklan

Previous ArticleNext Article

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

5 Cara Nak Tanggung Anak Di Institut Pengajian Tinggi (IPT) Kalau Tiada Simpanan

Kos untuk menyara pengajian di institusi pengajian tinggi adalah sangat mahal terutamanya kalau menyambung di pusat pengajian swasta. Sebab itulah para ibu bapa berusaha keras untuk mengumpul duit selama bertahun-tahun untuk memastikan mereka dapat menyara anak mereka untuk menyambung pengajian di peringkat yang tertinggi.

Tetapi, bukan semua ibu bapa mampu untuk menyediakan simpanan ini. Ada yang mempunyai masalah sehingga tidak dapat menyediakan wang simpanan untuk pengajian anak mereka.

Kalau tak ada simpanan, macam mana nak menyara kos pengajian mereka di universiti? Adakah anak-anak ini terpaksa melupakan cita-cita mereka untuk menggenggam ijazah?

Berikut merupakan beberapa cara yang boleh digunakan untuk memastikan impian ke menara gading tetap tercapai.

1. Biasiswa

Ini merupakan cara yang paling biasa kita dengar. Kebanyakan pelajar akan cuba memohon untuk mendapatkan bantuan biasiswa sebagai salah satu alternatif untuk membiayai pengajian meraka.

Paling best, penerima biasiswa tidak perlu membayar kembali jumlah bantuan yang mereka terima.

Tetapi, bukan semua pelajar berpeluang mendapat biasiswa. Ada kriteria tertentu yang akan dinilai seperti pencapaian akademik, kokurikulum, kepimpinan dan sebagainya.

Penerima juga perlu bersedia dengan syarat yang diberikan oleh pemberi seperti CGPA minima yang perlu diperoleh, perjanjian untuk bekerja dengan organisasi pemberi dan sebagainya.

Terdapat banyak biasiswa ditawarkan oleh pelbagai badan kerajaan, organisasi swasta, NGO dan sebagainya. Walaupun persaingan untuk mendapatkan biasiswa adalah tinggi, tapi kita masih boleh mencuba.

Mana tahu anak kita layak dan rezeki berpihak kepada anak kita?

2. Geran

Sama juga seperti biasiswa, cuma geran akan diberikan kepada mereka yang benar-benar memerlukan seperti pelajar miskin. Biasiswa pula boleh diberikan kepada sesiapa sahaja asalkan mempunyai pencapaian akademik yang tinggi dan juga aktiviti kakurikulum.

Geran juga boleh diberikan kepada mereka yang mempunyai kebolehan tertentu seperti aktif bersukan atau mereka yang aktif dalam projek komuniti.

3. Dermasiswa (Bursary)

Ini merupakan hadiah dalam bentuk kewangan kepada pelajar cemerlang tanpa mengira latar belakang keluarga. Bursary juga tidak perlu dibayar balik.

Tapi sama seperti biasiswa, geran atau dermasiswa ini; kena pastikan anak kita tamatkan pelajaran dalam tempoh yang ditetapkan. Kalau tidak, berkemungkinan besar kena bayar balik.

4. Pengecualian / Diskaun Pengajian

Kalau nak tahu, IPT turut menyediakan pengecualian atau pemotongan yuran kepada pelajar mereka mengikut merit. Contohnya kepada pelajar yang menunjukkan pencapaian yang baik dalam pelajaran, sukan serta kepimpinan. Ia boleh diberikan sebelum atau semasa program pengajian.

Pelajar boleh mendapat pemotongan sehingga 25% atau pengecualian sepenuhnya sepanjang pengajian. Tetapi selalunya pihak IPT akan memberikan pemotongan ini pada setiap semester untuk memastikan penerima mengekalkan CGPA mereka.

5. PTPTN (Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional)

Ini merupakan alternatif yang selalu diambil oleh kebanyakan pelajar sekiranya tidak mendapat mana-mana peluang di atas. Di Malaysia, kita mempunyai badan khas yang memberikan pinjaman pendidikan kepada pelajar iaitu Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN).

Walaupun ia bermula sebagai satu bentuk pinjaman, tetapi pelajar kini berpeluang menukarkan pinjaman ini kepada biasiswa. Seperti biasa, pelajar perlu menunjukkan pencapaian akademik yang sangat baik sepanjang berada di IPT.

Walau bagaimanapun, adalah merupakan tanggungjawab ibu bapa dalam memastikan pendidikan anak-anak terjaga. Buatlah yang termampu demi masa depan yang lebih cerah untuk mereka.

Sumber Rujukan: MyPF

Iklan

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!