9 Tips Financial Freedom Untuk Gologan Belia – Daripada Seorang Jutawan Muda

Bebas daripada belenggu masalah kewangan dan bergelar jutawan muda pastinya menjadi impian setiap daripada kita. Nak kaya bukanlah sesuatu yang mudah tetapi ianya juga tidak mustahil.

Seorang jutawan muda, Sam Dogen iaitu pengasas Financial Samurai berkongsi tips bagaimana beliau berjaya menjadi jutawan seawal usia 28 tahun.

1. Fokus Pada Pelajaran

Bukan semua orang berpeluang mendapat pendidikan sehingga ke peringkat tertinggi. Sekiranya kita berjaya sehingga ke peringkat universiti, gunakan peluang ini sebaik-baiknya untuk mendapatkan pointer tertinggi.

Walaupun ramai yang mengatakan bahawa majikan lebih pentingkan pengalaman, tetapi mereka tetap akan melihat keputusan peperiksaan kita juga nanti. Tambah lagi dengan lambakan graduan, pastinya majikan nak cari yang terbaik untuk syarikat mereka.

2. Menabung Walaupun Sukar

Ini menjadi masalah bagi kebanyakan orang. Nak menyimpan, tapi hati ni selalu saja tergoda untuk membelanjakan duit terhadap perkara-perkara yang tidak penting seperti barangan berjenama, tinggal di rumah mewah dan sebagainya.

Cuba disiplinkan diri anda untuk menyimpan sekurang-kurangnya 10% daripada gaji bulanan.

3. Kerja Keras

Nak berjaya, tentulah ada perkara yang perlu dikorbankan seperti masa dan tenaga. Walaupun kita bekerja dengan orang lain, kita perlu bekerja kuat seperti syarikat itu anda yang punya.

Nampak macam tak bestkan? Tapi percayalah pengalaman yang kita bakal peroleh itu memang berguna untuk masa hadapan.

4. Jadikan Bidang Hartanah Sebagai Sahabat Baik

Tidak rugi pun kalau kita buat keputusan untuk melabur dalam bidang hartanah. Tambah lagi di Malaysia, harga aset ini jarang sekali merudum teruk.

Kita boleh buat duit dengan hartanah yang kita miliki sama ada menjualnya kembali atau pun menyewakan unit tersebut. Ramai yang dah berjaya menghasilkan pendapatan berganda dengan pelaburan hartanah ni.

5. Hidup Sederhana

Memiliki kereta mewah, barangan berjenama dan makan di restoran mewah merupakan gaya hidup impian hampir setiap orang. Tetapi adakah ianya perlu?

Mark Zuckerberg dan Steve Jobs yang bergelar bilionaire pun pakai baju yang sama setiap hari. Kalau nak bergaya tak salah, tetapi janganlah keterlaluan. Bukankah bersederhana itu lebih baik?

6. Pendapatan Sampingan

Zaman sekarang, melakukan dua atau tiga kerja bukanlah sesuatu yang pelik. Dengan kos sara hidup yang semakin tinggi serta impian untuk hidup selesa membuatkan ramai belia yang melakukan kerja part-time setelah tamat masa kerja.

Ini membolehkan kita menambah lagi simpanan sedia ada.

7. Bina Network Yang Kuat

Kalau nak berjaya, jangan sombong dengan orang. Bukan bermaksud nak suruh kita jadi kaki kipas atau pembodek. Cukuplah dengan menjaga hubungan dengan orang sekeliling.

Jangan lokek untuk memberi bantuan kepada mereka yang memerlukan bantuan. Mereka inilah yang bakal menjadi penyokong kuat kita dalam alam pekerjaan mahu pun perniagaan.

8. Melabur Dalam Pendidikan

Walaupun dah tamat belajar, kita perlu sentiasa memantapkan diri dengan ilmu untuk kekal bersaing. Carilah ilmu yang boleh menambah kemahiran kita bagi memenuhi untuk keperluan pasaran.

Untungnya zaman sekarang semuanya di hujung jari. Jadi kita boleh dapatkan tips atau belajar secara online sahaja.

9. Kekal Di Atas Trek

Kita mesti pernah dengar kisah sesetengah orang yang berjaya, namun akhirnya muflis kerana kurangnya ilmu dalam bidang kewangan. Sekarang terdapat banyak laman web dan juga aplikasi yang boleh membantu kita untuk melihat aliran tunai, mengira kewangan dan juga bentuk pelaburan yang boleh kita manfaatkan.

Nak dapatkan apa yang kita impikan pastinya perlukan pengorbanan. Kita mungkin akan kurang masa untuk bersosial bersama-sama dengan rakan sebaya.

Tetapi jika pengorbanan sekarang menjanjikan sesuatu yang lebih baik di masa hadapan, apa salahnya kan?

Sumber Rujukan: https://www.cnbc.com/2019/06/05/10-money-rules-that-helped-me-become-a-millionaire-at-28.html

Iklan

Previous ArticleNext Article

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Jenis Riba Dalam Transaksi Kewangan

Sektor kewangan Islam di Malaysia bermula dengan penubuhan Lembaga Tabung Haji (LTH) pada tahun 1963. Ianya merupakan hasil kertas kerja oleh Yang Mulia Profesor Di Raja Ungku Aziz bertajuk Rancangan Membaiki Ekonomi Bakal-bakal Haji pada tahun 1959.

20 tahun kemudian, muncul bank patuh Shariah pertama di Malaysia pada tahun 1983 yang dinamakan Bank Islam Malaysia Berhad.

Sejak daripada itu, berpuluh bank patuh Shariah lain telah ditubuhkan. Ada yang bertukar status daripada bank konvensional ke patuh Shariah, ada yang kekal konvensional tetapi menawarkan perkhidmatan patuh Shariah, dan muncul puluhan institusi kewangan patuh Shariah lain bagi melengkapkan pasaran sektor kewangan Islam seperti Takaful, Bursa Malaysia-i, Syarikat Pengurusan Dana Islamik dan sebagainya. 

50 tahun setelah penubuhan LTH, kerajaan telah meluluskan satu akta khusus bagi mengawal selia sektor kewangan Islam dengan pengenalan Akta Perkhidmatan Kewangan Islam 2013 (Islamic Financial Services Act IFSA 2013).

Ia diperkenalkan bagi menjamin keyakinan masyarakat dan pelabur kepada kepatuhan Shariah sektor kewangan Islam di Malaysia di samping menjamin kestabilan dan pertumbuhannya.

Seksyen 28 (1) dalam akta ini menyatakan bahawa setiap institusi dalam sektor kewangan Islam perlu menjamin tahap kepatuhan Shariah mereka dan kegagalan melakukan perkara itu akan menyebabkan mereka boleh didakwa sebanyak RM25 juta atau dipenjara selama 8 tahun. 

Tugas berat ini diletakkan di bawah tanggungjawab Panel Penasihat Shariah di institusi-institusi berkaitan.

Konsep Transaksi Kewangan Dalam Shariah Dan Larangan Riba

Dalam Shariah, konsep hukum bagi Mu’amalat (urusan dunia, aktiviti hidup seseorang seperti jual-beli, tukar-menukar, pinjam-meminjam dan termasuk segala jenis transaksi kewangan) adalah ianya harus atau dibolehkan selagi tidak ada dalil yang menunjukkan keharamannya.

Larangan bagi perkara Mu’amalat tidak banyak, di antaranya adalah larangan Riba. Allah berfirman dalam surah Al-Baqarah 278-279:

“Wahai orang-orang yang beriman, bertaqwalah kepada Allah dan tinggalkan sisa Riba (yang belum dipungut) jika kamu orang-orang yang beriman. Maka, jika kamu tidak mengerjakan (meninggalkan sisa Riba) maka ketahuilah bahwa Allah dan Rasul-Nya akan memerangimu.Dan, jika kamu bertaubat (dari pengambilan Riba) maka bagimu pokok hartamu; kamu tidak menganiaya dan tidak pula dianiaya.”

Dalam hadis riwayat Bukhari dan Muslim, Riba disebut sebagai salah satu daripada tujuh dosa besar:

“Jauhilah tujuh dosa besar, Syirik, Sihir, membunuh tanpa hak, makan harta anak yatim, makan Riba, lari dari medan peperangan (kerana takut) dan menuduh perempuan yang suci dengan zina (tanpa saksi adil) “

Ada 2 Jenis Riba

Riba terbahagi kepada dua jenis, pertama Riba Buyu’ (jualan) dan kedua Riba Duyun (hutang). Riba yang berlaku dalam transaksi-transaksi bank-bank konvensional adalah majoritinya Riba Duyun. Riba jenis ini berlaku dalam dua keadaan.

Keadaan yang pertama berlaku apabila kadar atau manfaat tambahan yang disyaratkan atas pemberian jumlah hutang pokok.

Keadaan kedua berlaku apabila kadar atau manfaat tambahan lebih dari jumlah hutang pokok yang dikenakan akibat si peminjam gagal membayar jumlah hutang yang ditetapkan pada tempoh yang dipersetujui.

Contoh bagi keadaan yang pertama, Encik Ahmad memohon pinjaman wang berjumlah RM100,000 daripada bank konvensional dan disyaratkan membayar balik wang tersebut dengan nilai RM18,0000. Maka lebihan nilai atas hutang pokok tersebut yang bernilai RM80,000 itu adalah Riba.

Bagi keadaan yang kedua, Encik Ahmad  meminjam wang berjumlah RM10,000 dan pembayaran semula perlu dilakukan sebelum 31 Mac. Encik Ahmad mengalami kesulitan dan meminta pertambahan waktu untuk bayaran semula. Tempoh baru diberikan sehingga 30 April tetapi jumlah bayaran bertambah menjadi RM10,500. Maka tambahan RM500.00 yang dikenakan itu adalah Riba.

Shariah meletakkan asas bagi isu ini seperti berikut:

“Segala hutang yang mempunyai tambahan manfaat adalah Riba.”

Perbezaan Perbankan Konvensional Dan Perbankan Patuh Shariah

Wujudnya bank patuh Shariah adalah sebagai alternatif kepada umat Islam mendapatkan produk pembiayaan yang selari dengan ketetapan Shariah dan mengelakkan dosa Riba sama ada ia Riba atas hutang atau Riba kerana lambat bayar semula.

Pendekatan yang digunakan oleh bank patuh Shariah adalah dengan menggantikan system pinjaman Riba dengan sistem jual beli.

Allah berfirman dalam surah Al-Baqarah ayat 275:

“Orang-orang yang makan (mengambil) Riba tidak dapat berdiri melainkan seperti berdirinya orang yang kemasukan syaitan lantaran (tekanan) penyakit gila. Keadaan mereka yang demikian itu, adalah disebabkan mereka berkata (berpendapat), sesungguhnya jual beli itu sama dengan Riba, padahal Allah telah menghalalkan jual beli dan mengharamkan Riba. Orang-orang yang telah sampai kepadanya larangan dari Tuhannya, lalu terus berhenti (dari mengambil Riba), maka baginya apa yang telah diambilnya dahulu (sebelum datang larangan); dan urusannya (terserah) kepada Allah. Orang yang kembali (mengambil Riba), maka orang itu adalah penghuni-penghuni neraka; mereka kekal di dalamnya.”

Caj Penalti Lambat Bayar

Satu lagi elemen Riba yang dihapuskan oleh bank patuh Shariah adalah penalti lambat bayar. Dalam bank konvensional, penalti dicaj dengan pertambahan kadar bunga dan berlaku juga kadar berganda yang dikenakan ke atas peminjam.

Bagi bank patuh Shariah, asalnya tiada apa-apa caj bagi bayaran lambat dikenakan tetapi berlaku banyak kes pelanggan sengaja melengahkan bayaran bulanan kepada pihak bank dan mengutamakan bayaran pinjaman bank konvensional.

Justeru, bagi memastikan pasaran yang stabil dan menjamin kekukuhan bank-bank patuh Shariah, bermula 2012, Bank Negara Malaysia telah memperkenalkan Garis Panduan Caj Bayaran Lambat bagi Institusi Kewangan Islam (Guidelines on Late Payment Charges for Islamic Banking Institutions) di mana Institusi Kewangan Islam boleh mengenakan caj kepada pelanggan dengan syarat kesemua hasil tersebut disalurkan kepada badan kebajikan.

Bank juga hanya boleh mengambil 1% daripada jumlah bayaran bulanan sebagai kos ganti rugi bagi kos-kos yang terlibat seperti kos penghantaran surat amaran, kos bertemu pelanggan dan lain-lain. Garis Panduan itu diperkenalkan bagi mengelak pelanggan mengambil kesempatan terhadap bank patuh Shariah.

Semoga tulisan ini menambah pengetahuan kita tentang Halal dan Haram dalam kewangan.

Ditulis oleh Arham Merican, pegawai Shariah di salah sebuah bank Islam antarabangsa dan sedang melanjutkan pengajian peringkat Sarjana dalam bidang Pengajian Pembangunan. Meminati bidang ekonomi dan Shariah dengan fokus pada pemberdayaan modal insan.

Iklan

Harapan Coin – Mata Wang Digital Pertama Dunia Untuk Kumpul Dana Pilihan Raya

Gendang pilihan raya semakin terasa, dan baru-baru ini salah sebuah parti yang bertanding telah melancarkan Harapan Coin bagi mengumpul dana untuk Pilihan Raya Umum Ke-14.

Mata Wang Digital Sinonim Dengan Ubah

Dengan tagline ‘Ubah’, Harapan Coin diharapkan dapat mengubah landskap mata wang digital. Tetapi kali ini, ianya akan digunakan untuk tujuan PRU-14.

Mata wang digital banyak dipelopori oleh golongan muda dan yang sofistikated, jadi dengan adanya Harapan Coin ini; ianya dilihat dapat memberi pembaharuan kepada landskap politik negara.

Selain daripada itu juga, ia memudahkan mereka yang ingin menyumbang kepada dana parti untuk berkempen sepanjang pilihanraya ini.

BNM Dah Mula Beri Perhatian Kepada Mata Wang Digital

Pada penghujung Februari 2018 yang lalu, Bank Negara Malaysia (BNM) telah mengeluarkan garis panduan berkenaan Digital Currencies atau mata wang digital dengan menerbitkan dokumen setebal 50 mukasurat.

Muat Turun: Fail PDF

Walaupun belum diiktiraf sebagai legal tender, namun ianya dilihat sebagai langkah pertama untuk ‘mengenali’ mata wang digital sebelum memperakuinya. Mungkin BNM perlukan sedikit lagi masa untuk memperhalusi fenomena baru ini sebelum membuat sebarang keputusan berkenaannya.

Apa Itu Harapan Coin?

Mengikut kandungan laman web mereka, Harapan Coin adalah inisiatif daripada segolongan rakyat Malaysia di luar dan dalam negara bagi membantu mengumpul dana.

Di antara ciri-ciri dan kelebihan Harapan Coin pula, ia berpotensi untuk menjadi mata wang rasmi pada masa akan datang. Selain daripada itu, penyumbang juga berpeluang memperolehi hadiah.

Minima sumbangan adalah $30 US Dolar, dan anda akan terima 100 Harapan Coin. Jika anda menyumbang dari sekarang sehingga 20 April, anda akan dapat bonus sebanyak 17%.

Patuh Syariah Ke Tak?

Maaf, kami tidak mempunyai sebarang ilmu berkenaan mata wang digital dan samada ianya patuh Syariah atau pun tidak.

Tapi jika kita rujuk kepada pandangan pakar kewangan Islam iaitu Dr Zaharuddin Abd Rahman sebelum ini, Bitcoin HARUS Untuk Melawan Inflasi Dan Jual Beli Barangan Sebenar.

Jadi adakah Harapan Coin ini mampu digunakan untuk menambah dana kempen Pakatan Harapan bagi PRU-14?

Wallahualam.

*Artikel ini dikemaskini pada bulan Mei 2018

Iklan

Pendapatan Bulanan Dan Jumlah Aset Menteri Kabinet Dan Setiausaha Politik Di Malaysia

Ada yang tertanya-tanya ke berapa pendapatan bulanan Perdana Menteri, Timbalan Perdana Menteri, Menteri-Menteri, Timbalan-Timbalan Menteri dan Setiausaha Politik kerajaan Malaysia? Berapa nilai aset yang mereka miliki? Kaya sangatkah mereka ini? Silap haribulan anda lagi kaya dari mereka.

Sumber gambar : HMETRO

Jom kita tengok senarai di bawah bagi mereka yang telah mengisytiharkan maklumat tersebut kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM).

(Boleh sort jadual di bawah mengikut tajuk)

Sumber: Portal Perisytiharan Harta

Ada 2 Menteri Dengan Pendapatan Lebih Tinggi Daripada Perdana Menteri

Kita ingatkan Perdana Menteri Malaysia adalah merupakan pegawai yang menerima gaji yang tertinggi, namun tidak. Kerana jika dilihat pada senarai tersebut, rupa-rupanya YB Lim Guan Eng selaku Menteri Kewangan dan YB Baru Bian selaku Menteri Kerja Raya mempunyai pendapatan yang lebih tinggi.

Senarai Setiausaha Politik

Encik Abang Ahmad Kerdee Abang Masagus
Setiausaha Politik Di Jabatan Perdana Menteri
Isytihar : Sendiri / Isteri
Tarikh Terima : 25 Oct 2018
Jumlah Pendapatan Bulanan : RM1,4650.00
Jumlah Aset : RM702,679.77

YB Tuan Tony Pua Kiam Wee
Setiausaha Politik Di Kementerian Kewangan Malaysia
Isytihar : Sendiri / Isteri
Tarikh Terima : 02 Oct 2018
Jumlah Pendapatan Bulanan : RM3,0600.00
Jumlah Aset : RM10,410,697.00

Encik Mohd Nazri Bin Noh
Setiausaha Politik Di Kementerian Luar Negeri
Isytihar : Sendiri / Anak
Tarikh Terima : 09 Nov 2018
Jumlah Pendapatan Bulanan : RM12,650.00
Jumlah Aset : RM1,121,800.00

Encik Mohd Azhar Bin Che Mat Dali
Setiausaha Politik Di Kementerian Pertahanan
Isytihar : Sendiri / Isteri
Tarikh Terima : 02 Nov 2018
Jumlah Pendapatan Bulanan : RM12,650.00
Jumlah Aset : 0.00

Encik Mohamad Dahlan Bin Md Maamor
Setiausaha Politik Di Kementerian Pengangkutan
Isytihar : Sendiri / Isteri
Tarikh Terima : 12 Nov 2018
Jumlah Pendapatan Bulanan : RM13,550.00
Jumlah Aset : RM70,000.00

Encik Mohd Aizad Bin Roslan
Setiausaha Politik Di Kementerian Belia Dan Sukan
Isytihar : Sendiri / Isteri
Tarikh Terima : 25 Oct 2018
Jumlah Pendapatan Bulanan : RM12,650.00
Jumlah Aset : RM45,000.00

Encik Saiful Izham Bin Ramli
Setiausaha Politik Di Kementerian Perdagangan Dalam Negeri Dan Hal Ehwal Pengguna
Isytihar : Sendiri / Isteri
Tarikh Terima : 16 Nov 2018
Jumlah Pendapatan Bulanan : RM16,434.00

Nampaknya YB Tony Pua yang merupakan Setiausaha Politik bagi YB Lim Guan Eng di Kementerian Kewangan mempunyai aset tertinggi iaitu sebanyak RM10.4 juta.

Ada Lagi 25 Orang Belum Lapor

Tapi nampaknya senarai ini masih belum lengkap, kerana ada lagi 25 orang anggota pentadbiran kerajaan Malaysia yang masih belum membuat pengisytiharan harta mereka.

Daripada senarai di atas, seramai 62 orang atau 71.3% telah mengisytiharkan harta mereka, manakala ada lagi seramai 25 orang atau 28.7% yang masih belum mengisytiharkan harta.

*Senarai ini dikemaskini setakat Jumaat, 23 November 2018

Iklan

5 Tips Kewangan Yang Gen X & Y Tak Belajar Di Sekolah

Ini adalah beberapa tips yang diambil daripada Robert Kiyosaki penulis buku best-seller Rich Dad, Poor Dad. Ternyata banyak perkara yang tidak diajar di sekolah yang sebenarnya sangat penting untuk kita semua.

1. Penyata Kewangan Peribadi

Bagi pelajar bidang akaun, mereka akan belajar sesuatu namun bagi pelajar yang tidak mendalami ilmu kewangan pula bagaimana? Bagi pelajar yang menerima duit saku dari ibu atau bapa, dari sini kita boleh nampak potensi seseorang itu sama ada boleh menyimpan atau boros mengendalikan wang.

Ia adalah pembelajaran secara tidak langsung dari budaya sesebuah keluarga. Sebab itu anak dari golongan yang berada dapat tambah kekayaan mereka kerana banyak pengaruhnya datang dari keluarga yang dah memang kaya.

2. Perbezaan Pendapatan

Rober Kiyosaki memperkenalkan konsep EBSI untuk senang difahami.

Menurut beliau, kolum E dan S iaitu pekerja dan bekerja sendiri dalam kategori Poor Dad, merujuk kepada ayahnya sendiri yang merupakan seorang profesor. Manakala kolum B dan I iaitu mempunyai bisnes dan pelabur pula dalam kategori Rich Dad, di mana beliau merujuk kepada ayah kawannya kerana beliau ada pengalaman mengikut ayah kawannya kutip duit rumah sewa.

Sejak dari kecil beliau sendiri melihat ayahnya bekerja kuat namun seringkali tidak cukup wang untuk perbelanjaan rumah. Ia sangat berbeza dengan kehidupan ayah kawannya yang tidak begitu sibuk namun mampu menjalani kehidupan yang senang.

Tetapi sebenarnya kalau kita bijak, walaupun kita masih bekerja atau bekerja sendiri sekalipun, kita juga masih boleh menjadi seorang pelabur dan juga ada bisnes sendiri. Perlu ada pendapatan aktif sebelum bermula di kolum B dan I tersebut.

Potensi besar kepada mereka yang bekerja dengan kerajaan kerana mereka juga boleh menjadi seorang pelabur dan juga menceburi bisnes lain. Pekerja swasta dan pekerja yang memperolehi pendapatan melalui komisyen juga boleh buat.

Usaha lebih, kita akan dapat lebih. Hasilnya kita boleh lihat lagi 5 dan 10 tahun yang akan datang.

3. Kita Bekerja Untuk Dapatkan Aset Bukan Untuk Gaji Semata-Mata

Apa itu aset? Kita memperolehinya dan ia memberi manfaat kepada diri dan menyumbang kepada pendapatan.

Aset kecil dan mampu milik kita boleh dapatkan adalah 1 gram emas, silver, dinar dan dirham. Sebenarnya penulis pun ada rasa kesal bermula agak lewat tentang ini.

10 tahun lepas pendedahan tentang perkara sebegini agak terhad namun dengan adanya teknologi, kita boleh mendapatkan ilmu di hujung jari saja.

Selain daripada itu, jika rumah yang kita miliki disewakan, ia juga menjadi aset kerana dapat menambah pendapatan dan kita tak perlu keluarkan wang sendiri untuk membayar rumah tersebut. Ada juga yang membeli bangunan lot komersial dan disewakan turut dijadikan sumber pendapatan.

Ada juga yang akan menjual aset tersebut dan hasil daripada penjualan aset tersebut akan digunakan untuk membeli hartanah lain atau dilaburkan.

Baca juga Ekonomi Berdepan Krisis? Pegang 5 Aset ‘Safe Haven’ Ini Untuk Lindungi Diri Kita

4. Labur Bukan Simpan

Pernah tak dengar nasihat dari keluarga “Duit yang ada itu, simpan, nanti jadi apa-apa boleh guna”.

Dan nasihat itu turun-temurun dari atok nenek atau ibu bapa kita sendiri. Maka minda yang tertanam bertahun-tahun lamanya adalah untuk menyimpan duit semata-mata.

Ibu bapa millenial perlu ubah sikit nasihat itu,”Duit yang ada, separuh simpan dan separuh laburkan. Dengan pelaburan, kita dapat beranakkan wang yang ada dengan teknik compounding”

Hakikat menyimpan wang adalah tidak bagus kerana ianya tidak kalis inflasi. RM50 hari ini tidak sama nilainya dengan RM50 lagi sepuluh tahun akan datang.

Bebarapa tahun yang dulu, duit dengan RM1 kita boleh beli sebungkus nasi lemak. Sekarang harganya RM2 pula.

Baca juga Buku Malaysia Melabur

5. Cukai Boleh Menambah Kekayaan

Bagi yang bekerja sendiri dan bekerja, kita perlu membayar cukai melalui Potongan Cukai Bulanan (PCB) setiap bulan. Ia berbeza bagi mereka yang menjalankan bisnes kerana cukainya adalah lebih rendah. Bagi yang melabur pula, kebanyakan transaksi adalah bebas cukai dan keuntungan juga kebanyakannya adalah bebas cukai!

Kebaikan membayar cukai ini kerana pihak bank akan melihat profil kewangan dan mereka lihat kita sebagai seorang yang dipercayai untuk mendapatkan pembiayaan dan membayarnya. Jadi, kita boleh membeli pelbagai aset hartanah.

Saya pasti ramai yang berniaga sendiri punyai wang tunai yang banyak untuk membeli aset namun tersekat di profil kewangan. Bank suka orang yang susun penyata pendapatan, cukai dan mempunyai rekod CCRIS yang cantik.

Ini link untuk buka fail cukai pendapatan:

Benar apa yang dikatakan, pelajaran sebenar adalah apabila kita tinggalkan zaman sekolah dan melangkah masuk ke alam pekerjaan.

Sumber Rujukan: Buku Rich Dad, Poor Dad oleh Robert Kiyosaki

Artikel ditulis oleh Puan Sarah Hata. Penulis merupakan seorang konsultan kewangan (pelaburan, takaful dan wasiat) di institusi kewangan di Malaysia dan juga perunding imej. Mempunyai pengalaman menulis, memberi ceramah di beberapa syarikat seluruh Malaysia dan juga klien individu.

Iklan

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!