Barang Kemas Arwah Emak Jadi Milik Siapa?

“Tuan, ayah saya nak kahwin lain. Saya takut segala alat perhiasan emas mak akan jadi milik isteri baru ayah”.

Itulah mesej seorang anak bila dia mesej kepada saya. Sekali baca, jelas terpancar ketakutan dalam diri dia. Risau segala emas milik mak beliau akan menjadi hak isteri baru yang akan dikahwini.

Sebenarnya, kepercayaan begini selalu ada dalam masyarakat kita. Biasa cerita dia adalah adik beradik lelaki tak puas hati kerana alat perhiasan mak jadi milik anak perempuan.

Ini pertama kali dengar anak pula risau dengan bakal isteri baru ayah akan ambil perhiasan mak.

Apakah Status Pemilikan Barang Kemas Bila Seseorang Meninggal Dunia?

Bila matinya seseorang, segala aset harta pemilikan dia akan menjadi harta pusaka. Maka ia secara tak langsung menjadi hak semua ahli waris yang berhak melainkan harta tersebut telah dihibahkan kepada seseorang.

Ya, semua ahli waris. Tak kisah lah ahli waris itu lelaki mahu pun perempuan. Dalam kes ini, bakal isteri baru ayah bukanlah ahli waris yang berhak ke atas harta tersebut.

Bagaimana nak bahagikan tersebut?

Harta pusaka secara umumnya boleh dibahagikan kepada dua jenis iaitu Harta Bergeran dan Harta Tak Bergeran.

1. Harta Bergeran

Harta Bergeran adalah harta yang mempunyai ADA BUKTI PEMILIKAN seseorang seperti akaun bank, saham, rumah dan kenderaan.

Harta ini hendaklah melalui proses pembicaraan di Pejabat Pesaka Kecil (jika harta tu bawah 2 Juta) atau Mahkamah Tinggi (jika harta tu lebih 2 Juta). Masa tu kena buat keputusan lah nak bahagi macam mana.

Jika tiada keputusan boleh di capai maka ia akan dibahagikan mengikut bahagian faraid

2. Harta Tak Bergeran

Harta Tak Bergeran ni adalah harta milik seseorang tetapi TIADA BUKTI PEMILIKAN seperti perabot rumah, haiwan ternakan seperti arnab, dan barang kemas.

Harta ini secara umum nya perlu dibahagikan mengikut bahagian faraid. Namun ahli waris boleh bincang sesama ahli waris sekiranya mahu diberikan secara suka sama suka (muafakat). Ini dipanggil secara takharuj

Kesimpulannya, barang kemas mak tu hendaklah dibincangkan sesama ahli waris yang berhak. Nak bahagi macam mana.

Ia bukanlah milik mutlak anak perempuan atau si ayah untuk diberikan kepada isteri baru.

Ditulis oleh Hanif Yahaya, Ketua Jawatankuasa Khidmat Masyarakat Malaysian Association of Muslim Finance Professionals (MFP). Beliau merupakan seorang perancang kewangan dan penasihat kewangan yang berlesen daripada Suruhanjaya Sekuriti Malaysia (SC) dan Bank Negara Malaysia (BNM). Beliau juga adalah pelajar terbaik Shariah Registered Financial Planner (ShRFP). Berpengalaman memberi khidmat nasihat kewangan individu dan korporat. Boleh hubungi beliau di [email protected]

Previous ArticleNext Article

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Kenapa Penama Tidak Memiliki Harta Yang Diwariskan?

Banyak kisah yang dikongsi oleh orang ramai terutamanya individu yang kecewa akibat menjadi waris yang dinafikan hak mereka. Pada mulanya dah seronok kerana ingatkan dapat mewarisi harta daripada ahli keluarga yang telah meninggal dunia, tetapi hakikatnya tidak seperti yang disangka.

Si mati mewariskan harta miliknya kepada waris, namun terdapat pelbagai masalah yang menyukarkan waris untuk memiliki harta tersebut. Adakah benar bahawa meletakkan penama sahaja sudah cukup untuk memastikan waris mendapat hak mereka?

Penama Tidak Diberikan Hak Mutlak

Sebenarnya penama hanyalah seorang wasi atau pemegang amanah kecuali ianya adalah Hibah. Sekiranya Hibah, penama tersebut diberi hak mutlak ke atas harta yang ditinggalkan oleh si mati.

Ramai yang berpendapat bahawa mempunyai penama sudah cukup untuk memudahkan membuat tuntutan harta yang ditinggalkan apabila meninggal dunia nanti. Ada yang meletakkan nama pasangan, ibu, ayah dan anak-anak sebagai penama untuk memastikan nasib mereka terus terbela setelah si mati tiada.

Tanggungjawab Penama Membahagikan Harta Mengikut Faraid

Penama tersebut haruslah membahagikan wang yang ditinggalkan oleh si mati mengikut undang-undang faraid dan bukannya mengambil kesemua wang itu dan menjadikannya sebagai hak mutlak. Melainkan jika si mati telah hibahkan kepada penama, barulah ia menjadi milik mutlak penama yang dihibahkan itu.

Sedih sebenarnya apabila kita dapat tahu ramai penama yang tamak dan membolot harta tersebut sehingga menyebabkan mereka yang berhak tidak mendapat bahagian yang sepatutnya. Mereka yang tidak bertanggungjawab akan menanggung dosa kerana mengambil harta benda yang bukan milik mereka.

Proses untuk membuat tuntutan juga tidak mudah, waris atau penama kena pergi ke mahkamah atau Amanah Raya untuk mendapatkan surat kuasa. Dan tidak mustahil ianya mengambil masa bertahun-tahun sekiranya waris atau penama gagal untuk mencapai persetujuan atau berlakunya pertikaian di antara mereka.

Hibah Beri Hak Mutlak, Penama Kena Ikut Faraid

Kesimpulannya, walaupun si suami telah menamakan si isteri sebagai penama, isteri tersebut bukanlah penerima mutlak harta tersebut. Sebaliknya harta peninggalan tersebut perlu diagihkan kepada semua waris si suami yang berhak mengikut kepada kaedah faraid.

Sebab itulah kita kena perbetulkan anggapan bahawa dengan menetapkan penama, masalah pengurusan harta pusaka dapat diselesaikan.

Sumber Rujukan:

  1. Xtra
  2. Jabatan Kehakiman Syariah Negeri Kelantan
  3. BH Online

Baca juga:

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!