Barang Kemas Arwah Emak Jadi Milik Siapa?

“Tuan, ayah saya nak kahwin lain. Saya takut segala alat perhiasan emas mak akan jadi milik isteri baru ayah”.

Itulah mesej seorang anak bila dia mesej kepada saya. Sekali baca, jelas terpancar ketakutan dalam diri dia. Risau segala emas milik mak beliau akan menjadi hak isteri baru yang akan dikahwini.

Sebenarnya, kepercayaan begini selalu ada dalam masyarakat kita. Biasa cerita dia adalah adik beradik lelaki tak puas hati kerana alat perhiasan mak jadi milik anak perempuan.

Ini pertama kali dengar anak pula risau dengan bakal isteri baru ayah akan ambil perhiasan mak.

Apakah Status Pemilikan Barang Kemas Bila Seseorang Meninggal Dunia?

Bila matinya seseorang, segala aset harta pemilikan dia akan menjadi harta pusaka. Maka ia secara tak langsung menjadi hak semua ahli waris yang berhak melainkan harta tersebut telah dihibahkan kepada seseorang.

Ya, semua ahli waris. Tak kisah lah ahli waris itu lelaki mahu pun perempuan. Dalam kes ini, bakal isteri baru ayah bukanlah ahli waris yang berhak ke atas harta tersebut.

Bagaimana nak bahagikan tersebut?

Harta pusaka secara umumnya boleh dibahagikan kepada dua jenis iaitu Harta Bergeran dan Harta Tak Bergeran.

1. Harta Bergeran

Harta Bergeran adalah harta yang mempunyai ADA BUKTI PEMILIKAN seseorang seperti akaun bank, saham, rumah dan kenderaan.

Harta ini hendaklah melalui proses pembicaraan di Pejabat Pesaka Kecil (jika harta tu bawah 2 Juta) atau Mahkamah Tinggi (jika harta tu lebih 2 Juta). Masa tu kena buat keputusan lah nak bahagi macam mana.

Jika tiada keputusan boleh di capai maka ia akan dibahagikan mengikut bahagian faraid

2. Harta Tak Bergeran

Harta Tak Bergeran ni adalah harta milik seseorang tetapi TIADA BUKTI PEMILIKAN seperti perabot rumah, haiwan ternakan seperti arnab, dan barang kemas.

Harta ini secara umum nya perlu dibahagikan mengikut bahagian faraid. Namun ahli waris boleh bincang sesama ahli waris sekiranya mahu diberikan secara suka sama suka (muafakat). Ini dipanggil secara takharuj

Kesimpulannya, barang kemas mak tu hendaklah dibincangkan sesama ahli waris yang berhak. Nak bahagi macam mana.

Ia bukanlah milik mutlak anak perempuan atau si ayah untuk diberikan kepada isteri baru.

Ditulis oleh Hanif Yahaya, Ketua Jawatankuasa Khidmat Masyarakat Malaysian Association of Muslim Finance Professionals (MFP). Beliau merupakan seorang perancang kewangan dan penasihat kewangan yang berlesen daripada Suruhanjaya Sekuriti Malaysia (SC) dan Bank Negara Malaysia (BNM). Beliau juga adalah pelajar terbaik Shariah Registered Financial Planner (ShRFP). Berpengalaman memberi khidmat nasihat kewangan individu dan korporat. Boleh hubungi beliau di [email protected]

Jom mulakan simpanan emas patuh syariah dengan KAB Gold hari ini juga.

Dengan minimum pembelian 0.25gram emas atau serendah RM68.25 (berdasarkan harga emas RM273 segram), semuanya boleh dilakukan secara online.

Prosesnya sangat mudah:

Kemudian dah boleh login dan buat pembelian pertama anda hari ini juga.

Daftar secara percuma di KAB Gold sekarang.

Previous ArticleNext Article

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

4 Perkara Wajib Tahu Tentang Wasiat

Pernah dengar tak setiap kali ada kematian, pasti waris si mati berebut harta pusaka. Ada yang berebut antara adik-beradik, ada juga kes mak ayah berebut harta dengan menantu. Lagi teruk, ada yang sampai berbunuh! Itulah hakikat yang kita kena telan bila ramai yang ambil mudah dengan penulisan wasiat.

Kenyataan paling pahit yang anda perlu tahu ialah, ada RM70 billion nilai harta pusaka yang tak dituntut sejak merdeka, sehingga tahun 2020. Aset ini dibekukan kerana waris si mati tidak ambil tahu dan si mati pula tidak meninggalkan wasiat.

Kenapa kena tulis wasiat?

Wasiat daripada si mati boleh mengelakkan konflik yang mungkin berlaku pada masa hadapan apabila berlaku kematian. Bila sudah ada wasiat, kebajikan waris akan terjamin kerana anda tahu apa yang perlu ditinggalkan, hutang apa yang perlu dibayar, siapa yang diamanahkan untuk menjaga anak-anak anda dan banyak lagi.

Ini adalah kelebihan menulis wasiat dan kesan apabila tiada wasiat:

Paling penting adalah apabila anda mempunyai wasiat, keselamatkan keluarga anda bakal terjamin daripada campur tangan orang yang tidak sepatutnya.

Wasiat perlu dikemas kini?

Ya, wasiat perlu dikemas kini dari masa ke semasa bagi merangkumi semua aset yang baru diambil alih atau sebarang perubahan waris.

Contohnya:

  • Perkahwinan, perkahwinan semula atau perceraian
  • Memulakan atau menamatkan perniagaan
  • Kematian ahli keluarga atau benefisiari
  • Pembelian atau pelupusan aset
  • Pertukaran agama; contohnya kepada agama Islam di mana wasiat terikat kepada Undang-undang Syariah

Wasiat bukan sekadar duit sahaja tetapi merangkumi seluruh harta pusaka anda. Contoh aset seperti, rumah, tanah, akaun bank atau saham yang didaftarkan atas nama anda.
 

Bila anda beli kereta baru atau tambah lot tanah baru, anda perlu kemas kini bagi mengelakkan aset tercicir dari wasiat.

Bila boleh guna wasiat ini?

Untuk pengetahuan anda, wasiat akan berkuatkuasa apabila penulis wasiat sudah meninggal dunia dan syarat wasiat ini mestilah ditulis oleh orang yang sempurna akal, berusia 18 tahun ke atas dan ada tandatangan si mati.

Bila si mati meninggal dunia, wasiat ini akan dijalankan oleh individu atau organisasi yang dilantik untuk pastikan hasrat si mati dilaksanakan dan mengikut undang-undang terpakai oleh wasi atau pentadbir.

Ini antara perkhidmatan wasiat yang ditawarkan:

Bagi orang Islam, wasiat perlu  ditulis mengikut undang-undang Islam. Penting bagi seorang Muslim  untuk mempunyai wasiat. Kalau tak ada wasiat, harta pusaka akan dibahagikan mengikut Faraid, di mana anak angkat atau anak tiri tidak layak mewarisi apa-apa harta.

Wasiat boleh terbatal?

Wasiat akan terbatal apabila digantikan dengan wasiat yang baru atau mansuhkan secara bertulis. Katakanlah kalau anda bergaduh antara adik-beradik, anda tidak mahu memberikan harta kepada mereka, anda boleh buat wasiat baru. Secara automatik, wasiat lama akan terbatal dan tak boleh diguna pakai lagi.

Jadi, secara keseluruhannya, wasiat ditulis untuk kepentingan orang tersayang. Tak salah pun merancang awal. Sekurang-kurangnya anda sudah mempunyai perancangan yang terbaik untuk ditinggalkan demi masa depan keluarga. 

Boleh dapatkan juga ilmu di artikel ini: