Isu Perjudian Berkaitan Unknown Cash (UC) PUBG

Hari ini, ramai di kalangan kita yang terlibat dengan online gaming. Ada yang menggunakan PC atau laptop, tak kurang juga yang menggunakan telefon pintar untuk bermain permainan yang mengasyikkan ini.

Ada yang menghabiskan masa berjam-jam sehari di alam maya. Ada juga yang menghabiskan banyak duit untuk membeli barangan di dalam game tersebut.

Tapi ada satu isu yang timbul iaitu berkaitan perjudian apabila menggunakan wang sebenar untuk membeli barang di dalam permainan ini.

Jom dengarkan penjelasan oleh Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan seperti berikut.

Soalan

Assalamualaikum. Tujuan saya mesej SS Mufti adalah untuk memberitahu tentang amalan streamer FB (livestream) di Malaysia yang beragama Islam yang gemar menikam item-item yang luar biasa dalam permainan video seperti Player Unknown’s Battle Ground (PUBG), Mobile Legends: Bang Bang (MLBB) dan sebagainya.

Cara mereka menikam item-item tersebut adalah dengan menggunakan Unknown Cash (UC) bagi permainan PUBG dan Diamond bagi permainan MLBB. Bagi mendapatkan UC dan Diamond tersebut, seseorang itu hendaklah menambah nilai menggunakan wang yang sebenar (RM).

Apakah hukum melakukan transaksi sedemikian? Diharapkan pihak SS Mufti dapat meneliti terhadap isu ini yang semakin hari semakin menjadi-jadi. Terima kasih banyak.

Jawapan Ringkas

Hukum melakukan proses tikaman dengan cara membuka peti-peti (crates) menggunakan duit UC yang dibeli dengan wang ringgit adalah haram kerana mempunyai unsur perjudian yang dilarang dalam agama kerana mempunyai elemen zero-sum game; iaitu bergantung kepada nasib (luck) semata-mata.

Di samping itu, menafikan hak pembeli untuk membeli apa yang dihajati. Walau bagaimanapun, pengharaman dikhususkan sekiranya pemain membeli UC untuk menikam barang-barang tersebut.

Adapun, UC digunakan untuk membeli barang secara terus tanpa berlaku proses tikaman, hukumnya adalah harus seperti pembelian melalui duit Silver dan sebagainya.

Sumber: Facebook Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan

Previous ArticleNext Article

Hukum Sewa Beli Penapis Air

Pastinya ramai di antara kita yang menggunakan penapis air, sama ada di rumah atau pejabat. Ada yang sanggup mengikat kontrak selama beberapa tahun kerana harganya yang agak mahal.

Tetapi adakah ianya dibenarkan daripada segi agama? Jom dengarkan penjelasan daripada Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan seperti berikut.

SOALAN:

Assalamualaikum wbt,
Saya ada ambil pakej sewa beli penapis air yang mana bayaran bulanannya rm 103 termasuk pakej servis tukar penapis air selama 5 tahun dengan jumlah keseluruhannya selama 5 tahun itu adalah rm 6180. Namun jika saya membeli secara tunai hanya rm3342 dengan servis tukar penapis selama 2 tahun. Adakah jual beli melalui sistem ini termasuk riba? 

JAWAPAN:

Waalaikumussalam wbt,

Isu pertama ialah bagaimanakah bentuk kontrak transaksi itu. Jika ia melibatkan dua kontrak dalam satu transaksi maka ia akan mendatangkan masalah dalam keabsahan kontrak. Dalam erti kata lain, dua kontrak disebut dalam satu lafaz akad bagi waktu yang sama. Contohnya:

“Aku jual tanah ini dengan harga RM1000 tunai, dan dengan RM2000 secara ansuran atau selama setahun.”

Kemudian, pembeli bersetuju dengan kontrak itu sama ada secara tunai atau ansuran. Kontrak ini diharamkan Syarak dan dianggap terbatal kerana harga tidak ditentukan dalam suatu lafaz yang sama. Daripada Abu Hurairah RA:

نَهَى رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ عَنْ بَيْعَتَيْنِ فِي بَيْعَةٍ

Maksudnya: Rasulullah SAW melarang daripada meletakkan dua (harga) akad dalam satu (sighah) akad.

Hadis riwayat Imam al-Nasaie (4632)

Namun begitu, jika ditawarkan dua harga kontrak dalam dua sighah akad berbeza bagi satu barang, sama ada secara tunai atau ansuran, maka hukum tawaran itu adalah harus dan sah jika pembeli memilih salah satu daripadanya. Contohnya;

“Aku tawarkan kau untuk membeli tanah ini dengan harga RM1000 tunai,” atau;

“Aku tawarkan kau untuk membeli tanah ini dengan harga RM2000 secara ansuran.”

Rujuk al-Fiqh al-Manhaji (6/37)

Berhubung dengan soalan di atas, jika dua harga itu dalam kontrak yang sama maka batallah kontrak itu, manakala jika dua harga itu bagi dua kontrak yang berbeza maka dibenarkan dan sah salah satu kontrak tersebut.

Isu kedua ialah kontrak sewa beli tersebut hendaklah berlaku dalam dua kontrak yang berasingan. Haram dan terbatallah jika sewa beli itu dilakukan dalam kontrak yang sama. Kontrak itu boleh mengambil konsep al-Ijarah thumma al-Bay’ (AITAB) yang diguna pakai dalam fiqh muamalat moden.

Rujuk Resolusi Syariah Dalam Kewangan Islam (ms. 25-26)

Wallahua’lam.

Sumber: Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan