Apa Kita Boleh Buat Jika Penyewa Tak Bayar Sewa?

Sejak kebelakangan ini, macam-macam hal yang berlaku kan? Di antara yang menjadi perhatian umum adalah apabila penyewa gagal membayar sewa rumah seperti yang dipersetujui. Jadi apakah yang kita boleh lakukan sebagai pemilik rumah terhadap tenant tersebut?

Kenapa PenyewaTak Bayar?

Pertama sekali, tanya dulu penyewa baik-baik. Mungkin beliau baru saja diberhentikan kerja dan tidak ada duit untuk bayar sewa. Atau mungkin mereka ditimpa musibah seperti kemalangan dan menyebabkan mereka memerlukan wang untuk kecemasan.

Kalau anda rasa berpuas hati dengan jawapan penyewa tersebut, apa kata beri ruang kepada mereka. Jangan zalim sangat, baru lambat bayar sikit dah halau mereka dari rumah anda. Ingatlah bahawa rezeki yang dikurniakan kepada kita juga boleh ditarik balik pada bila-bila masa saja.

Tapi Kalau Lama Sangat Tak Bayar?

Lama tu berapa lama? Kalau ikut tenancy agreement atau perjanjian penyewaan anda ada ambil deposit 2+1+1 yang biasa diamalkan iaitu 2 bulan deposit pendahuluan, 1 bulan deposit boleh bayar balik dan 1 bulan deposit api air; maka anda ada ‘buffer’ 2 bulan sebenarnya kalau penyewa tak bayar. Jadi kalau dah sampai bulan ke-3 masih tak bayar, barulah boleh mulakan tindakan.

Simbah Saja Cat Merah?

Eh jangan geram, kerana rumah tersebut anda yang punya. Takkan nak rosakkan harta milik anda sendiri? Kita perlu rujuk kepada undang-undang, dan menurut undang-undang – ianya memihak kepada anda sekiranya penyewa gagal menjalankan tanggungjawab mereka membayar sewa.

Buat Dua Perkara Ini Sebelum Panggil Peguam

Pertama sekali, amatlah penting untuk merujuk kembali kontrak yang ditandatangani. Sebab itu penting adanya perhubungan tuan rumah dan penyewa berdasarkan kontrak yang dipersetujui kedua-dua belah pihak. Ia juga lebih dikenali sebagai tenancy agreement.

Di antara perkara penting yang terdapat dalam perjanjian penyewaan tersebut adalah kadar sewa, tempoh perjanjian, had-had dan langkah penyelesaian pada kebiasaannya ada di dalamnya.

Kedua, sebelum anda mengambil sebarang langkah undang-undang; anda perlu terlebih dahulu membuat permintaan rasmi secara bertulis kepada penyewa bertanyakan sewa yang tertunggak. Ini boleh di dalam bentuk surat, emel mahu pun SMS atau WhatsApp.

Anda juga boleh mengambil gambar atau screenshot sebagai bukti bahawa anda telah pun menghantarnya, sekiranya penyewa mengatakan beliau tidak menerima sebarang permintaan daripada anda. Jika anda menghantarnya melalui surat, boleh juga minta penyewa menandatangani surat tersebut dan meletakkan tarikh di atasnya.

Dan permintaan tersebut perlu secara jelas memperincikan permintaan anda. Masukkan secara spesifik sewa bulanan yang diminta, berapa bulan sudah tertunggak dan tempoh masa yang diberikan untuk membayar tunggakan tersebut, dan sekiranya gagal – penyewa tersebut perlu mengosongkan rumah anda.

Masih Gagal Bayar Dalam Tempoh, Baru Dapatkan Khidmat Peguam

Pertama sekali, anda perlu ingat bahawa tuan rumah tidak boleh menghalau penyewa dengan menggunakan kekerasan. Jangan suka-suka masuk ke dalam rumah, keluarkan barangan penyewa yang degil, dan kemudian menukar segala jenis kunci yang anda.

Ini adalah kerana Seksyen 7 (2) dalam Akta Relief Spesifik 1950 menyatakan:

Jika sesuatu harta tak alih spesifik telah disewakan di bawah sesuatu penyewaan, dan penyewaan itu ditamatkan atau telah berakhir, tetapi penghuni itu masih terus menduduki harta itu atau sebahagian daripada tanah itu, orang yang berhak kepada milikan harta itu tidak boleh menguatkuasakan haknya untuk mendapatkan harta itu kembali terhadap penghuni itu melainkan dengan prosiding di mahkamah.

Sumber: BME615

Menurut akta ini, ia adalah salah dari segi undang-undang untuk menggunakan cara selain daripada mendapat perintah mahkamah untuk memaksa penyewa keluar. Ini bermakna, anda perlu dapatkan khidmat peguam untuk membantu anda menyaman penyewa untuk sewa yang tertunggak serta mendapatkan perintah mahkamah bagi mengosongkan rumah yang didiami.

Hanya apabila anda dapat perintah mahkamah tersebut, baru anda boleh mendapat kembali hak pemilikan rumah anda.

Mahkamah Ambil Masa Yang Lama, Ada Jalan Pintas Tak?

Sebenarnya ada, iaitu dengan memotong bekalan air ke rumah. Anda dibenarkan untuk melakukan sedemikian, hanya jika ianya terdapat dalam perjanjian penyewaan anda. Dan anda tidak perlu dapatkan perintah mahkamah untuk memotong bekalan air, jadi tak perlulah naik turun mahkamah. Jimat masa dan jimat kos.

Semak Tenancy Agreement Anda Betul-Betul

Sebab itu sangatlah penting untuk anda menyemak perjanjiaan penyewaan yang telah dipersetujui dan ditandatangani kedua-dua belah pihak. Kebanyakan daripada kita hanya copy paste saja template sedia ada daripada internet, print dan sign. Itu boleh kalau sekiranya tiada apa-apa yang berlaku semasa tempoh penyewaan tersebut. Tetapi apabila penyewa tidak membayar sewa seperti yang sepatutnya, barulah nak menyesal.

Sumber Rujukan: Ask Legal

Iklan
Previous ArticleNext Article

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

7 Filem Inspirasi Dalam Industri Hartanah

Sekiranya anda seorang ejen hartanah berdaftar yang sah atau pelabur hartanah, berkecimpung dalam industri hartanah dengan keadaan semasa pasaran hartanah yang lembap kadang kala boleh menyebabkan anda berasa murung dan gelisah.

Industri hartanah yang telah sedia tenat semenjak tahun 2015 bagai jatuh ditimpa tangga apabila pandemik COVID-19 menyerang dunia dan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) di isytiharkan di seluruh negara.

Awal – awal penglibatan dalam industri hartanah memang bersemangat. Namun, di pertengahan jalan ramai yang hilang motivasi dan anda bukanlah orang pertama mengalami masalah tersebut.

Apa yang anda perlukan sebenarnya adalah satu nafas baru dalam mengenal pasti skil baru yang boleh anda pelajari untuk menjadikan pelaburan hartanah anda berjaya.

Dan kerana itulah, artikel kali ini adalah berkenaan filem inspirasi dalam industri hartanah. Moga – moga anda kembali bersemangat dan terinspirasi dengan kisah-kisah menarik dalam filem yang dikongsikan ini.

1. The Banker (2019)

Filem yang diadaptasi dari kisah sebenar ini mengisahkan tentang banker kulit hitam pertama di Amerika Syarikat.

Fokusnya terarah kepada revolusi yang dilakukan dua orang ahli perniagaan Bernard Garrett dan Joe Morris dalam menguruskan perniagaan jual beli hartanah dan pembelian bank.

Tipu muslihat mereka bermula apabila mereka mengupah rakan mereka yang berkulit putih sebagai proksi pemilik hartanah ekoran amalan rasisme terhadap warga Amerika Syarikat yang berkulit hitam sekitar tahun 1960-an.

2. I Love You, Man (2009)

Filem yang berkisarkan tentang komedi dan persahabatan ini mengisahkan seorang ejen hartanah berjaya yang berdepan cabaran dengan hubungan peribadi dan kariernya.

Banyak nilai yang boleh dipelajari apabila beliau sebagai ejen hartanah yang bergelut untuk menjual unit rumah agam kerap kali melakukan kesilapan yang sering dilakukan ramai ejen hartanah.

Plot menjadi lebih dramatik apabila Peter Klaven (pelakon utama) bertemu dengan seorang pelabur yang mengancam karier dan kehidupan peribadinya.

3. The Big Short (2015)

Berdasarkan buku “The Big Short : Inside the Doomsday Machine” karangan Michael Lewis mengisahkan krisis kewangan yang dan masalah industri hartanah yang menlanda Wall Street pada tahun 2008.

Kisahnya bemrula apabila wujud sejumlah pinjaman hartanah subprima yang berisiko untuk gagal di bayar oleh peminjam di Amerika Syarikat.

Lalu, sejumlah $1 bilion wang pelaburan ditaruhkan oleh Michael Burry seorang pakar pelaburan ke atas pertukaran kredit yang gagal dibayar.

Akhirnya, beliau berjaya memperoleh kekayaan dengan memanfaatkan sepenuhnya kejatuhan ekonomi yang pada mulanya bermula dari industri hartanah ketika itu.

4. Pacific Heights (1990)

Kisahnya bermula apabila Patty lakonan Melanie Griffith dan Drake lakonan Matthew Modine telah berpindah ke rumah impian mereka di kejiranan elit di San Frnasisco.

Mereka ditipu oleh Hayes yang berminat menjadi penyewa tingkat satu rumah tersebut dan keadaan menjadi parah apabila Hayes sendiri menghalau pasangan Patty dan Drake.

Kesannya, kehidupan kedua-dua pasangan ini dalam memulakan kehidupan bahagia mereka dengan rumah mewah dan mencari penyewa sambil melakukan renovasi gagal.

5. The Money Pit (1986)

Filem ini mengisahkan bagaimana pasaran hartanah di bandaraya New York pada ketika itu yang mahal menyebabkan Walter lakonan Tom Hanks dan Anna lakonan Shelley Long membeli hartanah mewah di kawasan luar bandar pada harga lebih murah oleh seorang ejen hartanah.

Sebelumnya, mereka tinggal di bandaraya New York dengan sewa yang sangat mahal. Masalah bermula apabila rumah mewah yang dibeli di bawah harga pasaran itu mengalami pelbagai masalah seperti sistem perpaipan, struktur rumah dan tangga yang rosak menyebabkan mereka membuat keputusan untuk melakukan renovasi.

Kesannya, rumah tersebut menyebabkan masalah dalam hubungan di antara Walter dan Anna.

6. 99 Homes (2014)

Tidak seperti The Big Short, filem 99 Homes ini memberi penerangan secara terperinci akan keadaan semasa industri hartanah dan perumahan pasca krisis perumahan di Amerika Syarikat pada tahun 2008.

Dennis Nash lakonan Andrew Garfield telah diusir keluar oleh broker hartanah menerangkan situasi semasa krisis perumahan ketika itu yang memusnahkan kehidupan ramai orang.

Sekiranya anda seorang ejen hartanah, anda akan dapati wujud jurang pendapatan yang besar di antara golongan kapitalis, menengah dan miskin berdasarkan krisis perumahan yang dihadapi mereka secara berbeza – beza.

Orang kaya cenderung kepada nilai estetika yang mereka hilang, sedangkan orang miskin hanya inginkan sebuah rumah untuk melindungi keluarga mereka.

7. Glengarry Glen Ross (1992)

Dikategorikan sebagai filem hartanah terbaik sepanjang zaman dengan anugerah Pulitzer 1983 oleh David Mamet, filem ini menggambarkan dengan baik profesion sebagai ejen hartanah dalam penjualan hartanah secara mendalam.

Mengisahkan bagaimana sekumpulan ejen hartanah bertungkus lumus menjual unit hartanah di Florida Glengarry Higlands dan Glen Ross Farm.

Glengarry Glen Ross juga menunjukkan bagaimana seorang ejen hartanah perlu menolak tepi elemen emosi bila membabitkan urusan jual beli hartanah supaya tidak tersilap dalam percaturan.

Dedikasi, kejujuran, kerja keras dan keyakinan adalah elemen – elemen yang anda boleh dapat dari filem ini.

Konklusi yang boleh dibuat hasil daripada filem – filem hebat berkenaan industri hartanah dan kewangan ini memberi satu pengajaran kepada kita bahawa setiap masalah punya solusinya.

Semoga anda yang berkecimpung secara langsung dan tidak langsung dalam industri hartanah terinspirasi daripada filem-filem yang dikongsikan dan jangan lupa untuk ambil nilai positif dan asah skil anda agar industri hartanah turut menerima impak positif.

Iklan

Pembiayaan Perumahan – Beza Panjangkan Tempoh Bayaran Dengan Bayar RM100 Lebih Sebulan

Dalam memilih pembiayaan perumahan, biasanya kita akan diberi pilihan oleh banker. Demi jimat sedikit instalment bulanan, ada yang memilih untuk memanjangkan tempoh bayaran untuk beberapa tahun.

Tapi pernah tak anda terfikir yang mana lebih menguntungkan bagi jangka masa panjang?

Jom kita buat simulasi agar dapat buat perbandingan. Untuk itu, kita gunakan maklumat berikut:

  • Jumlah Pembiayaan = RM200,000
  • Kadar Keuntungan = 4.45%

Keputusannya seperti di bawah:

Sumber: Calculator.com.my

Biar betul, beza sampai 7 tahun? Bayar lebih RM101.80 je sebulan, tapi tempoh pembiayaan dikurangkan sebanyak 7 tahun.

Perbandingan lebih lanjut boleh tengok sendiri seperti berikut:

Nak tengok apa jadi kalau kita bayar lebih RM50 sebulan pula?

Sumber: Calculator.com.my

Itu bagi pembiayaan RM200,000, ada contoh lain tak?Dengan membayar RM50 lebih sebulan pun, dapat jimat sampai 4 tahun tempoh pembiayaan rumah kita.

Pembiayaan RM500,000

Sama juga, jom kita buat simulasi agar dapat buat perbandingan. Untuk itu, kita gunakan maklumat berikut:

  • Jumlah Pembiayaan = RM500,000
  • Kadar Keuntungan = 4.45%

Keputusannya seperti di bawah:

Sumber: Calculator.com.my

 

Untuk pembiayaan yang lebih tinggi, dengan membayar lebih RM93.31 setiap bulan, dapat juga jimat 3 tahun tempoh pembiayaan.

Bagaimana pula kalau kita bayar lebih sebanyak RM150 sebulan?

Kalau rasa nak buat kira-kira sendiri, boleh guna Home Loan Calculator ni.Dapat juga berjimat 5 tahun kalau kita bayar RM167.76 lebih setiap bulan.

Kalau Mampu Bayar Lebih Setiap Bulan, Silakan

Dah tahu betapa besar perbezaan kalau kita mampu bayar lebih bagi instalment bulanan, maka eloklah kita tahan sikit nafsu untuk berbelanja ke tempat lain. Lagipun rumah merupakan aset yang meningkat nilai saban tahun, maka pengorbanan ini pastinya berbaloi.

Jemput juga baca:

Iklan

Krisis Rumah Mampu Milik Di Asia Tenggara Semakin Serius

Umum mengetahui lambakan hartanah tidak terjual di Malaysia pada tahun 2019 telah pun mencecah angka melebihi 57,000 unit dengan nilai keseluruhan hartanah siap tidak terjual adalah berjumlah RM41.5 bilion.

Isunya kekal sama seperti tahun-tahun sebelumnya iaitu ‘mismatch’ yang bermaksud isu penawaran hartanah tidak selari dengan permintaan semasa.

Tidak lupa juga masalah asas industri hartanah di Malaysia iaitu stok rumah mampu milik tidak mencukupi semenjak awal tahun 1960-an lagi.

Sekiranya kita ingin membeli rumah dan telah menunggu lama untuk masa yang sesuai, saat ini boleh dikatakan waktu yang paling ranum untuk membeli rumah di Malaysia.

Dengan pelaksanaan Kempen Pemilikan Rumah (HOC 2.0) menerusi Pelan Jana Semula Ekonomi Negara (PENJANA) ini, kita sebagai pembeli bakal menikmati pelbagai faedah.

Antaranya adalah pengecualian duti setem, pengecualian Cukai Keuntungan Harta Tanah (CKHT) dan had pembiayaan bagi pinjaman rumah ketiga dan seterusnya bernilai RM600,000 ke atas tidak lagi tertakluk kepada 70% daripada nilai rumah.

Penganalisis ekonomi menjangkakan kitaran hartanah domestik bakal pulih pada suku kedua dan suku ketiga tahun 2021, selepas mengharungi taufan kemelesetan ekonomi dan pandemik COVID-19 yang melumpuhkan sebahagian besar aktiviti ekonomi tempatan.

“Pembeli tidak membeli sedangkan penawaran terlalu banyak!”

Senario industri hartanah hari ini menyaksikan pembeli hartanah tidak membeli dan pemaju menunda sebarang pelancaran projek terbaru mereka.

Dalam keadaan wujud lambakan hartanah yang tidak terjual di seluruh negara, pemaju hartanah sewajarnya lebih fokus menyelesaikan stok sedia ada berbanding mengurangkan margin keuntungan dan membina unit rumah baru.

Krisis Rumah Mampu Milik Di Asia Tenggara Semakin Serius

Keadaaan yang berlaku di Malaysia sebenarnya turut melanda negara-negara Asia Tenggara lain seperti Singapura, Thailand, Indonesia, Vietnam dan Hong Kong.

Untuk rekod, benua Asia telah melalui pembangunan yang terlalu pesat tanpa perancangan strategik semenjak 3 dekad yang lalu, menyebabkan berlakunya lambakan hartanah tidak terjual di seluruh Asia.

Sungguhpun permintaan hartanah meningkat seiring pembangunan ekonomi dan status sosial, penawaran untuk rumah bagi golongan kelas pertengahan dan ketiga adalah tidak mencukupi!

Dan pada hari ini, simptom-simptom awal yang wujud pada awal tahun 2000-an telah menjadi barah kepada kebanyakan negara di Asia sekaligus mencacatkan sistem ekonomi dan sosial.

1. Singapura

Singapura hari ini mengalami apa yang dipanggil sebagai ‘mimpi ngeri’ pemaju hartanah dan harga rumah keseluruhan di Singapura telah menurun 24.9%.

Data dari Urban Redevelopment Authority menunjukkan terdapat kira-kira 39,000 unit rumah swasta sedang dibina sungguhpun wujud 34,000 unit hartanah tidak terjual.

Kerajaan Singapura telah mengambil langkah menurunkan harga rumah kediaman pada tahun 2018 ekoran harga rumah di Singapura tersenarai sebagai di antara paling mahal di dunia!

“Hartanah yang sedang dibina adalah lebih banyak berbanding permintaannya di Singapura.”

Bank Pusat Singapura turut telah mengeluarkan amaran lambakan hartanah apartmen akan menurunkan nilai apartmen di seluruh Singapura.

2. Indonesia

Jurang taraf sosial begitu serius di Indonesia dengan pendapatan minimum 3.94 juta Rupiah sebulan atau RM1,200 sebulan di Malaysia.

Sungguhpun anda tergolong dalam kelas pertengahan, boleh jadi anda terlalu miskin untuk memiliki rumah atau terlalu kaya untuk mendapatkan subsidi rumah dari kerajaan.

Harga hartanah kediaman di Indonesia dilihat menurun pada suku pertama 2020 kerana pemaju menghadapi kesukaran untuk menjual unit kediaman mereka.

Ini ditambah dengan beban kadar faedah 10% – 11% dari nilai pinjaman untuk industri pembinaan.

Jualan hartanah apartmen bermula Mac 2020 juga merosot kepada 25% – 30% manakala hartanah kediaman pula merosot 2% – 3%.

Jakarta merupakan contoh terbaik ketidakseimbangan pendapatan dengan penawaran hartanah di Asia Tenggara.

3. Thailand

Untuk rekod, di Bangkok sahaja ada lebih daripada 100,000 unit flat tidak terjual kesan daripada lebihan penawaran hartanah.

Disebabkan majoriti pembeli hartanah di Thailand adalah warga China, isu lambakan ini menjadi lebih serius dengan pandemik COVID-19.

Pemaju hartanah di Thailand kini mula fokus kepada pembelian hartanah dari warga tempatan.

Indeks Pembangunan hartanah di Thailand merosot sekitar 19% dalam 12 bulan terakhir, lebih buruk daripada penurunan 9% di pasaran saham Thailand secara keseluruhan.

Buat pengetahuan anda, undang-undang di Thailand membenarkan warga asing untuk memiliki 49% unit sebuah projek kondominium tetapi tidak dibenarkan memiliki tanah.

Industri hartanah di Thailand yang bertunjangkan pelabur dari China seakan mati apabila kebanyakan hartanah pada harga RM406,000 tidak terjual.

4. Vietnam

Tidak sukar untuk kita mencari hartanah berharga melebihi US$1 juta di bandar-bandar utama Vietnam seperti Hanoi di utara dan Ho Chi Minh City di selatan.

Tetapi, di lorong yang sama juga kita akan dapati wujud rumah kecil yang diperbuat daripada besi dan papan yang dihuni warga tempatan.

Peningkatan jumlah golongan kelas pertengahan di Vietnam yang tidak seiring dengan pembangunan rumah mampu milik menyebabkan berlakunya krisis rumah mampu milik di sana.

Kepesatan tanpa perancangan strategik menyebabkan bandar Haoi dan Ho Chi Minh City bakal menjadi lokasi hartanah paling tidak mampu milik di Vietnam.

Dijangka Vietnam akan menghadapi krisis rumah seperti di Brazil dan Ireland tidak lama lagi.

Bila dilihat kembali trend krisis rumah mampu milik di Asia Tenggara, isunya adalah bekalan rumah mampu milik yang tidak mencukupi, masalah sosial dan politik.

Tiada kerajaan yang sempurna di dunia ini. Akan tetapi, dengan langkah dan inisiatif yang betul, masalah ini mampu ditangani bahkan menjadi contoh bagi negara – negara lain yang turut bertarung dengan krisis yang sama.

Sumber Rujukan:

Iklan

Walaupun Bergaji RM2000 Tapi Masih Mampu Beli Rumah Pertama

Walapun gaji baru mencecah RM2000, pastinya ramai yang tidak yakin untuk membeli rumah pertama.
Jangan bimbang, lepas baca perkongsian dari Tuan Ariff Shah ini, anda pasti lebih berkeyakinan untuk membeli rumah pertama meskipun pendapatan baru RM2000.

Gaji RM2,000 Boleh Dikatakan Gaji Fresh Graduate

Dalam keadaan ekonomi sekarang, saya yakin ramai fresh graduate mula bekerja dengan gaji yang rendah. Dan dengan amaun gaji sebanyak itu menjadikan cita-cita nak beli rumah tu hampir mustahil.

Saya faham perasaan itu. Sebab dulu pun saya pernah bergaji sebanyak RM2,000 sebulan, tapi masih mampu membeli rumah.

Pokok pangkalnya bukan pada kemampuan kewangan semata-mata. Tapi lebih kepada planning dan execution.

Dengan memahami cara mengira DSR (Debt Service Ratio), korang boleh mula merancang bagaimana dan bila nak beli rumah.

Kalau tak tau kira ni, sampai bila-bila takkan tahu bila mampu beli rumah. Kalau dah mampu dari segi gaji pun, belum tentu mampu nak beli rumah lagi sebab takde perancangan.

Beli rumah ni bukan perkara yang mudah bagi first-timer, jadi perancangan tu kena ada.

Bila ada perancangan, baru kita berani buat.

Saya bagi contoh ya.

Gaji RM2,000 Boleh Beli Rumah Berharga RM150,000

Kita try gaji kasar RM2,000 sebulan. Gaji bersih pula adalah RM1,770. Katakan rumah yang nak dibeli adalah sebuah apartmen medium cost berharga RM150,000.

Dengan menggunakan mortgage calculator (kalkulator gadai janji), dapatlah anggaran bulanan installment rumah ini iaitu RM650.

Nak beli rumah ni dalam bulan ketiga selepas berkerja (dapat surat confirmation), hanya ada PTPTN RM150 sebulan. Selain tu, takde hutang lain.

Gaji bersih = RM1,770
Komitmen = RM650 (Installment rumah yang nak dibeli) + RM150 (PTPTN) = RM800
DSR = (Komitmen / Pendapatan Bersih) X 100 = (RM800 / RM1770) X 100 = 45%
Pada DSR 45%, saya boleh kata ada bank yang akan luluskan pinjaman untuk rumah RM150,000 ni. Siapa kata gaji RM2,000 tak boleh beli rumah?

Kalau nak apartmen RM200,000, boleh lepas ke?

Nak Beli Rumah RM200,000 Kena Tambah Pendapatan RM250 Sebulan

Installment bulanan untuk loan rumah berharga RM200,000 ni adalah RM1086. Kira DSR dulu.

Gaji bersih = RM1,770
Komitmen = RM869 (Instalment rumah yang nak dibeli) + RM150 (PTPTN) = RM1,019
DSR = (Komitmen / Pendapatan Bersih)*100 = (RM1019 / RM1770)*100 = 57%
Untuk pendapatan kurang daripada RM3000, ambil kira DSR untuk loan lepas adalah 50%. Pendapatan lebih daripada tu baru 60%. Jadi perlukan pendapatan tambahan lagi RM250 untuk jadikan DSR 50%.

Dengan pendapatan tambahan RM250, kiraan DSR baru:

Gaji bersih = RM1,770
Pendapatan tambahan = RM250
Jumlah pendapatan = RM2,020
Komitmen = RM869 (Instalment rumah yang nak dibeli) + RM150 (PTPTN) = RM1,019
DSR = (Komitmen / Pendapatan Bersih)*100 = (RM1019 / RM2020)*100 = 50%
Senang kan nak kira?

Lebih penting lagi, kalau dah tahu kira DSR, dah boleh plan. Contoh untuk fresh graduate yang baru dapat kerja dan nak beli rumah.

Dah boleh cari rumah yang agak-agak mampu dibeli, dan buat kerja part time masa hujung minggu dan lepas waktu kerja full-time.

Utamakan Keperluan Dan Sekat Nafsu

Tak perlu lama. 3-4 bulan atau sehingga 1-2 bulan selepas dapat surat confirmation. Ikat perut. Kalau nak beli kereta, tangguh dulu.

Kalau saya boleh buat, kenapa bukan anda?

Dengan cara ni, dalam tahun pertama bekerja walaupun gaji RM2,000 pun, boleh beli rumah berharga lebih daripada RM150,000. Silap-silap, tak sampai 6 bulan bekerja dah boleh beli.

Saya jumpa dan kenal Abang Ensem (Meor Zaidee) sebelum habis study, belajar pasal pelaburan hartanah.

Cukup 6 bulan bekerja, saya terus letak booking untuk beli rumah. Saya plan beli rumah sebelum habis belajar lagi.

Rumah yang dibeli tu kalau dekat dengan tempat kerja dan untuk tinggal sendiri, bolehlah sewakan bilik besar kat orang lain atau rakan sekerja.

Silap-silap cukup untuk cover instalment dan sebagai tuan rumah, boleh tinggal secara percuma.

Saya harap yang membaca entri ni dapat kongsikan kepada student dan fresh graduate. Rugi sangat kalau beli rumah lambat.

Gaji RM2,000 tu dah layak sebenarnya nak apply loan beli rumah. Antara nak dengan tak nak je.

Sumber: Ariff Shah

Susah Ke Nak Tambah Pendapatan?

Sebenarnya ada dua cara, samada nak kurangkan perbelanjaan atau tambah pendapatan. Rasa-rasa mana lagi senang?

Dengan gaji RM2,000 sebulan, agak sukar untuk berjimat dan terus-menerus ikat perut. Jadi apa kata kita usaha untuk tambah pendapatan pula?

Jemput baca:

Iklan

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!