Apa Kita Boleh Buat Jika Penyewa Tak Bayar Sewa?

Sejak kebelakangan ini, macam-macam hal yang berlaku kan? Di antara yang menjadi perhatian umum adalah apabila penyewa gagal membayar sewa rumah seperti yang dipersetujui. Jadi apakah yang kita boleh lakukan sebagai pemilik rumah terhadap tenant tersebut?

Kenapa PenyewaTak Bayar?

Pertama sekali, tanya dulu penyewa baik-baik. Mungkin beliau baru saja diberhentikan kerja dan tidak ada duit untuk bayar sewa. Atau mungkin mereka ditimpa musibah seperti kemalangan dan menyebabkan mereka memerlukan wang untuk kecemasan.

Kalau anda rasa berpuas hati dengan jawapan penyewa tersebut, apa kata beri ruang kepada mereka. Jangan zalim sangat, baru lambat bayar sikit dah halau mereka dari rumah anda. Ingatlah bahawa rezeki yang dikurniakan kepada kita juga boleh ditarik balik pada bila-bila masa saja.

Tapi Kalau Lama Sangat Tak Bayar?

Lama tu berapa lama? Kalau ikut tenancy agreement atau perjanjian penyewaan anda ada ambil deposit 2+1+1 yang biasa diamalkan iaitu 2 bulan deposit pendahuluan, 1 bulan deposit boleh bayar balik dan 1 bulan deposit api air; maka anda ada ‘buffer’ 2 bulan sebenarnya kalau penyewa tak bayar. Jadi kalau dah sampai bulan ke-3 masih tak bayar, barulah boleh mulakan tindakan.

Simbah Saja Cat Merah?

Eh jangan geram, kerana rumah tersebut anda yang punya. Takkan nak rosakkan harta milik anda sendiri? Kita perlu rujuk kepada undang-undang, dan menurut undang-undang – ianya memihak kepada anda sekiranya penyewa gagal menjalankan tanggungjawab mereka membayar sewa.

Buat Dua Perkara Ini Sebelum Panggil Peguam

Pertama sekali, amatlah penting untuk merujuk kembali kontrak yang ditandatangani. Sebab itu penting adanya perhubungan tuan rumah dan penyewa berdasarkan kontrak yang dipersetujui kedua-dua belah pihak. Ia juga lebih dikenali sebagai tenancy agreement.

Di antara perkara penting yang terdapat dalam perjanjian penyewaan tersebut adalah kadar sewa, tempoh perjanjian, had-had dan langkah penyelesaian pada kebiasaannya ada di dalamnya.

Kedua, sebelum anda mengambil sebarang langkah undang-undang; anda perlu terlebih dahulu membuat permintaan rasmi secara bertulis kepada penyewa bertanyakan sewa yang tertunggak. Ini boleh di dalam bentuk surat, emel mahu pun SMS atau WhatsApp.

Anda juga boleh mengambil gambar atau screenshot sebagai bukti bahawa anda telah pun menghantarnya, sekiranya penyewa mengatakan beliau tidak menerima sebarang permintaan daripada anda. Jika anda menghantarnya melalui surat, boleh juga minta penyewa menandatangani surat tersebut dan meletakkan tarikh di atasnya.

Dan permintaan tersebut perlu secara jelas memperincikan permintaan anda. Masukkan secara spesifik sewa bulanan yang diminta, berapa bulan sudah tertunggak dan tempoh masa yang diberikan untuk membayar tunggakan tersebut, dan sekiranya gagal – penyewa tersebut perlu mengosongkan rumah anda.

Masih Gagal Bayar Dalam Tempoh, Baru Dapatkan Khidmat Peguam

Pertama sekali, anda perlu ingat bahawa tuan rumah tidak boleh menghalau penyewa dengan menggunakan kekerasan. Jangan suka-suka masuk ke dalam rumah, keluarkan barangan penyewa yang degil, dan kemudian menukar segala jenis kunci yang anda.

Ini adalah kerana Seksyen 7 (2) dalam Akta Relief Spesifik 1950 menyatakan:

Jika sesuatu harta tak alih spesifik telah disewakan di bawah sesuatu penyewaan, dan penyewaan itu ditamatkan atau telah berakhir, tetapi penghuni itu masih terus menduduki harta itu atau sebahagian daripada tanah itu, orang yang berhak kepada milikan harta itu tidak boleh menguatkuasakan haknya untuk mendapatkan harta itu kembali terhadap penghuni itu melainkan dengan prosiding di mahkamah.

Sumber: BME615

Menurut akta ini, ia adalah salah dari segi undang-undang untuk menggunakan cara selain daripada mendapat perintah mahkamah untuk memaksa penyewa keluar. Ini bermakna, anda perlu dapatkan khidmat peguam untuk membantu anda menyaman penyewa untuk sewa yang tertunggak serta mendapatkan perintah mahkamah bagi mengosongkan rumah yang didiami.

Hanya apabila anda dapat perintah mahkamah tersebut, baru anda boleh mendapat kembali hak pemilikan rumah anda.

Mahkamah Ambil Masa Yang Lama, Ada Jalan Pintas Tak?

Sebenarnya ada, iaitu dengan memotong bekalan air ke rumah. Anda dibenarkan untuk melakukan sedemikian, hanya jika ianya terdapat dalam perjanjian penyewaan anda. Dan anda tidak perlu dapatkan perintah mahkamah untuk memotong bekalan air, jadi tak perlulah naik turun mahkamah. Jimat masa dan jimat kos.

Semak Tenancy Agreement Anda Betul-Betul

Sebab itu sangatlah penting untuk anda menyemak perjanjiaan penyewaan yang telah dipersetujui dan ditandatangani kedua-dua belah pihak. Kebanyakan daripada kita hanya copy paste saja template sedia ada daripada internet, print dan sign. Itu boleh kalau sekiranya tiada apa-apa yang berlaku semasa tempoh penyewaan tersebut. Tetapi apabila penyewa tidak membayar sewa seperti yang sepatutnya, barulah nak menyesal.

Sumber Rujukan: Ask Legal

Iklan
Previous ArticleNext Article

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Ramai Orang Beli Rumah Subsale Tapi Gagal Lakukan 7 Perkara Ini

Nak beli rumah kena viewing terlebih dahulu? Apa sebenarnya yang kita perlu buat semasa viewing tersebut?

Ya, sama seperti proses kita nak beli sebuah kereta. Kita akan pergi ke galeri kereta, melihat, menyentuh, dan membuka pintu kereta sebelum mengambil bau ‘kereta baru’ tersebut.

Untuk rumah pula, prosesnya adalah lebih rumit dan kompleks kerana kita bukan sahaja perlu menilai keadaan dalaman rumah, bahkan keadaan luar rumah, persekitaran dan infrastruktur yang terdapat berdekatan rumah tersebut.

Aktiviti viewing rumah lebih kritikal apabila kita membuat keputusan untuk ‘hidup dan mati’ di kawasan tersebut dan menanti cucu datang pada hujung minggu atau pada cuti sekolah.

Perkara asas yang perlu dilakukan apabila viewing rumah selain daripada melihat keadaan rumah adalah melihat keadaan rumah, persekitaran rumah dan kemudahan rumah.

Baca : “Booster” Yang Meningkatkan Nilai Hartanah

Kredit Gambar: Twitter

Ramai bakal pembeli rumah sekadar melihat keadaan rumah dan merenung jauh kawasan luar rumah.

Kita sebenarnya perlu buat lebih dari itu! Proses viewing rumah adalah berbeza mengikut objektif. Viewing untuk rumah pelaburan tidak sama dengan viewing untuk rumah yang ingin diduduki.

Artikel ini akan menunjukkan perbezaan aktiviti yang perlu kita buat apabila viewing rumah dengan fokus untuk pelaburan dan untuk didiami sendiri.

Berikan perhatian kepada empat perkara ini sekiranya rumah tersebut adalah bertujuan untuk pelaburan dan disewakan.

1. Rental Yield

Perkara pertama yang kita perlu semak sebenarnya adalah berapa kadar sewa di kawasan tersebut untuk menentukan dapatan sewa kasar yang bakal diterima kelak.

Baca : Apa Itu Rental Yield Dalam Pelaburan Hartanah?

Ini penting supaya poket kita tidak berdarah di kemudian hari. Ramai orang tersilap dalam membeli rumah untuk pelaburan kerana bayaran ansuran bulanan pinjaman bank adalah jauh lebih tinggi berbanding dapatan sewa.

Contoh:

Rumah: Kondominium 2 Bilik di Kajang

Harga: RM300,000

Ansuran Bulanan Bank: RM1,500

Kadar Sewa Semasa: RM850

Kerugian: RM650.

2. Permintaan Semasa

Apabila pergi viewing, lihatlah permintaan semasa sewaan di projek atau kawasan tersebut. Caranya dengan melihat sekiranya wujud pusat komersial, pusat pengajian tinggi dan pusat perindustrian.

Baca : 6 Tanggapan Yang Salah Tentang Pelaburan Hartanah

Logiknya adalah, tempat yang mempunyai peluang pekerjaan yang tinggi mempunyai permintaan sewaan yang tinggi. Jangan hanya fokus kepada pelajar universiti semata-mata.

Kita sebenarnya boleh sewakan rumah anda kepada pekerja kilang secara harian atau mingguan. Dan rental yield yang boleh diterima adalah jauh lebih lumayan!

3. Permintaan Mendatang

Lihat adakah terdapat sebarang projek pembangunan universiti, kawasan perindustrian, pengangkutan awam dan pusat komersial di kawasan tersebut.

Ini penting kerana kita perlu pastikan rumah yang dibeli akan berjaya disewa untuk sekurang-kurangnya tempoh 30 tahun ke 40 tahun lagi sebelum kita jual dan merasa capital appreciation tersebut.

4. Booster Hartanah

Semak adakah terdapat hospital kerajaan, hospital swasta, sekolah, taska, restoran makanan segera, kedai serbaneka, pasaraya dan pusat membeli-belah di kawasan itu.

Ini semua merupakan indikator bahawa kawasan tersebut sesuai didiami golongan profesional dan berkeluarga.

Sebaliknya jika rumah tersebut adalah bertujuan untuk kita duduk sendiri, maka berikan tumpuan kepada 3 perkara ini pula.

1. Ruang Rumah

Memandangkan kita bakal membina keluarga bahagia anda di rumah tersebut, pastikan rumah dalaman rumah tersebut sesuai.

Pastikan terdapat sekurang-kurangnya 2 bilik air dan jumlah bilik adalah mencukupi untuk keperluan kita sekeluarga.

Baca : Adakah Kewangan Anda Dah Bersedia Untuk Beli Rumah?

Kredit Gambar: @kualalumpurcity

Dapur yang luas adalah bonus kerana golongan wanita cenderung menggunakan dapur sebagai ruang sosial mereka.

Sekiranya kita bakal membeli rumah teres, pastikan ada lebihan ruang untuk aktiviti menjemur baju, aktiviti berkeluarga seperti bersukan, BBQ dan ruang parkir yang selesa dengan jumlah kenderaan yang ada.

2. Lokasi Bilik

Bilik tidak sepatutnya menghadap tandas dan bilik juga tidak sesuai menghadap pintu utama rumah.

Ini penting supaya ahli keluarga mempunyai privasi apabila orang datang ke rumah daripada pintu utama rumah.

Lihat juga lebihan ruang di kiri & kanan, belakang rumah dan loteng rumah sekiranya anda berhasrat untuk menambah jumlah bilik seiring pertambahan ahli keluarga anda kelak.

3. Faktor Persekitaran

Lihat keadaan semasa kawasan kejiranan sekurang-kurangnya 3 kali pada waktu yang berbeza.

Yang pertama pada waktu puncak ketika orang sibuk keluar ke pejabat dan menghantar anak. Kedua, pada hujung minggu untuk melihat keadaan trafik semasa dan ketiga pada waktu malam.

Pada waktu malam kita dapat lihat senario sebenar kawasan kejiranan tersebut samada jiran sebelah sering parkir kereta di depan rumah orang lain, kutu rayau dan pelbagai lagi.

Membaca melalui forum dan bertanya orang yang tinggal di kawasan itu sebenarnya tidak mencukupi.

Kita perlu merasai sendiri pengalamannya. Bagaimana perasaannya apabila ingin keluar ke pejabat pada sebelah pagi dan melihat gambaran anak-anak membesar di kawasan kejiranan tersebut.

Kesimpulannya di sini, bukanlah satu dosa sekiranya kita ingin viewing rumah tersebut berulang kali. Biarlah ejen hartanah yang menguruskan rumah tersebut bosan sekalipun dengan kita hatta kita viewing 18 kali.

Baca : Ini Cara Untuk Elak Duit Booking Fee Rumah Daripada ‘Burn’

Hal ini kerana, di hujung hari duit kita juga yang akan dikeluarkan dan masa depan kita sebagai bakal pemilik rumah bergantung kepada proses viewing ini.

Selepas puas viewing, jangan lupa untuk pastikan rekod CCRIS dan CTOS berada dalam keadaan baik untuk memohon pinjaman pembiayaan hartanah dari bank.

Sumber Rujukan:

Pada tahun 2020, waktu PKP pertama, Tuan Faizul Ridzuan telah membuat 6 ramalan yang satu persatu menjadi kenyataan.

1. PKP mustahil hanya 2 minggu, akan berakhir pada bulan Jun 2020

2. Kita berada dalam recession yang paling teruk dalam sejarah moden Malaysia – Disahkan selepas beberapa minggu oleh World Bank

3. Interest bakal jatuh banyak akibat recession. Hari ni interest rate kita adalah pada kadar terendah dalam masa 50 tahun.

4. Bull run bagi saham dalam jangka masa 12-24 bulan sehingga boleh buat pulangan lebih daripada 100%. 2 bulan lepas ramalan saya, volume bursa naik pecah rekod 

5.Transaksi hartanah tahun 2020 akan jadi tahun paling teruk sejak tahun 2000, dan kita akan sampai market bottom. Sila nantikan data NAPIC yang akan keluar lagi beberapa minggu.

6. Property bull run akan tiba dalam masa 5 tahun

Nak tahu apa pandangan Tuan Faizul Ridzuan tentang masa terbaik untuk beli rumah?

Sertai webinar percuma pada hari Ahad, 24 Januari 2021 jam 830 malam. Daftar sekarang di -> Webinar Faizul Ridzuan

Slot ke webinar adalah terhad. Sila pastikan anda daftar dan hadir awal pada tarikh dan masa yang ditetapkan.

Kita jumpa nanti Ahad ini.

Iklan

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!