Kisah Musang & Cherry Merah, Iktibarnya Dalam Pelaburan Hartanah

Saya bukanlah seorang pencerita yang baik, tapi cerita yang dikongsikan oleh Penulis Mudahnya Beli Rumah ini membuatkan saya ingin bercerita semula kisah iktibar ini kepada kita semua. 

Kisah ini diambil dari Facebook Dr Azizul Azli Ahmad.  Khas untuk anak muda yang ingin memulakan pelaburan hartanah atau anda yang terbuka post ini.

Biarpun musang dikatakan sejenis haiwan mamalia yang tangkas dan aktif berburu, namun tidak semestinya musang adalah haiwan yang boleh dijadikan contoh teladan yang baik.  Kisah musang dan cherry merah ini menunjukkan sikap musang yang harus kita elakkan.

Kisah Musang Dan Cherry Merah

“Jangan dengar cakap musang ya”

Nasihat ustazah kepada kami semua.

Pada suatu petang, angin bertiup sepoi-sepoi bahasa dan berguguran daun-daun pohon berhampiran musang. Tatkala berjalan sendirian di dalam hutan, musang terjumpa sebuah pokok cherry merah yang ranum dan cantik buahnya.

Apa lagi, musang menunggu di bawah pokok cherry dengan harapan buah cherry akan jatuh berguguran. Lebih mudahlah untuk musang mengambilnya.  Dia menunggu sepanjang hari di situ berbanding berusaha mendapatkannya sendiri.

Setelah lama menunggu di situ, dia cuba juga melompat mendapatkan buah cherry tetapi malangnya kakinya yang pendek tidak sampai untuk mendapatkannya. 

Musang sekali lagi datang pada esoknya untuk menanti buah cherry, namun masih tidak berguguran. Sehariannya hampa juga menanti tanpa ada hasil.  Dia terus berlalu pergi.

Buruknya, apabila setiap kali dia terserempak dengan kancil, tapir, babi hutan, badak sumatera dan seladang, dia akan mengatakan bahawa buah cherry tersebut tidak sedap dan berbahaya untuk mengelakkan mereka mengambil buah itu.

“Buah cherry dalam hutan itu aku tak makan sebab nak bagi yang lain rasa. Lagi pun tak sedap mana rasanya, jangan makan banyak-banyak, ia jadi pahit dan boleh beracun, ramai dah yang meninggal sebab makan buah tu.”

Itulah ayat yang digunakan musang untuk menakutkan haiwan-haiwan lain.  Motif musang berkata sedemikian adalah kerana dia tidak mahu haiwan lain mendapatkan buah cherry itu dan dia memburukkan sesuatu perkara kerana tidak berjaya mendapatkannya.

Kisah Berkait Rapat Dengan Hartanah

  • Jangan meremehkan sesuatu perkara sedangkan kita tidak pakar dan tidak ilmu dalam bidang tersebut.
  • Belajar dahulu dan usahalah dengan bersungguh-sungguh sebelum menyatakan sesuatu kesusahan.
  • Permintaan rumah takkan jatuh kerana ia adalah keperluan ramai termasuklah untuk generasi akan datang.
  • Beli rumah mengikut kesesuaian dengan gaji anda sahaja dan jangan layan pasaran ‘overvalue’.
  • Beli rumah dan pelaburan hartanah adalah untuk jangka masa panjang dan untuk anak-anak kita, bukanlah untuk kita kaya semata-mata.
  • Mulakan langkah pertam dengan beli rumah yang kecil dan sederhana daripada tidak memulakannya. Sewa sahaja tak akan memberi keuntungan kepada kita.
  • Kita perlu membuat simpanan dari sekarang dan jangan hanya menunggu seperti musang dan akhirnya rugi.

Semoga dapat mengambil iktibar daripada kisah musang dan cherry merah ini. Selamat maju jaya memiliki hartanah pertama dan seterusnya mengikut perancangan anda!

Rajin-rajinlah follow Facebook Dr Azizul Azli Ahmad untuk dapatkan tips-tips lain berkaitan hartanah.

Previous ArticleNext Article

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Cara Jual Rumah Kos Rendah (Terkini 2022)

Apa itu rumah kos rendah? Secara praktikal, rumah kos rendah atau rumah mampu biaya merupakan unit kediaman dengan keluasan di antara 700 kaki persegi atau kurang dan lazimnya adalah rumah flat.

Harga jualan setakat artikel ini ditulis adalah RM42,000 ke bawah dan ada syarat-syarat yang ketat untuk memiliki rumah tersebut.

Wujud juga kaveat dalam penjualan rumah kos rendah ini dengan syarat pendudukan minimum 5 tahun dan lebih pada pemilik rumah.

Kenapa Ada Rumah Kos Rendah?

Semenjak tahun 1960-an lagi, kerajaan menerusi Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan (KPKT) secara agresif telah membina rumah kos rendah di kawasan populasi tinggi seperti Georgetown, Pulau Pinang dan Kuala Lumpur untuk memenuhi permintaan semasa pemilikan hartanah di Malaysia.

Baca : Sejarah Polisi Rumah Mampu Milik Di Malaysia

Rumah kos rendah bukan sahaja dibina di Malaysia, bahkan turut dibina di negara-negara membangun dan negara sedang membangun untuk menampung keperluan pemilikan hartanah di kalangan rakyat mereka yang berpendapatan rendah.

Rumah kediaman yang selesa dan mampu milik adalah kemewahan terbesar yang kerajaan boleh sediakan selepas peluang pekerjaan dengan kadar gaji yang bermaruah.

Perlu anda tahu, rumah kos rendah adalah inisiatif kerajaan dan urusan pembinaan lazimnya diserahkan pada pemaju hartanah awam dan swasta yang dilantik secara sah.

Dengan metode ini, lebih banyak rumah kos rendah dapat dibina Kerajaan Persekutuan dan Kerajaan Negeri meliputi segenap golongan berpendapatan rendah tanpa mengira latar belakang, agama, kaum dan fahaman politik.

Baca : Projek Perumahan Awam Terbaik Di Dunia (Edisi 2022)

Perlu diingat yang flat kos rendah yang dibina di seluruh negeri, bertujuan untuk membasmi dan menempatkan setinggan di unit kediaman dan kejiranan yang lebih selesa dan sistematik di bawah Program Setinggan Sifar.

Bercakap tentang rumah kos rendah, yang paling popular sudah tentunya flat PKNS di Seksyen 7, Shah Alam dan Bangi yang dibina pada era awal 1980-an dengan harga jualan RM25,000 – RM35,000 untuk keluasan sekitar 667 kaki persegi.

Sumber: The KL Chronicle

Terkini, yang paling ikonik di Selangor dan menjadi tumpuan rakyat Selangor dan pemastautin tetap yang bekerja di Selangor adalah Rumah SelangorKu.

Berapa Harga Rumah Kos Rendah?

Harga rumah kos rendah di setiap negeri adalah berbeza mengikut lokasi dan bergantung kepada jenis rumah. Ada rumah kos rendah yang ditawarkan adalah flat dan ada juga teres.

Seperti di Selangor di bawah projek Rumah SelangorKu, unit kediaman yang ditawarkan adalah flat dengan keluasan 700 kaki persegi pada harga bermula RM42,000.

Di Johor pula, Projek Rumah Mampu Biaya menawarkan unit teres dua tingkat dengan keluasan 756 kaki persegi dan turut dijual pada harga RM42,000.

Baca : Pro & Cons Beli Rumah Mampu Milik Di Malaysia

Manakala di Pulau Pinang, sama seperti di Selangor. Rumah kos rendah ditawarkan adalah flat dengan keluasan bermula 700 kaki persegi dan dijual  dengan tanda harga RM42,000.

Syarat Jual Rumah Kos Rendah di Selangor.

Jika anda ingin jual rumah kos rendah di Selangor, syaratnya adalah :-

  1. Pemilikan hartanah mencukupi atau melebihi 5 tahun
  2. Wajib membayar fi sebanyak RM100 untuk permohonan baru, rayuan pertama & seterusnya
  3. Tertakluk kepada kelulusan PBT yakni Lembaga Perumahan dan Hartanah Selangor (LPHS)

Cara Jual Rumah Kos Rendah (Terkini 2022)

  1. Langkah pertama adalah, cari ejen hartanah berdaftar yang sah dan ada pengalaman untuk urusan jual beli hartanah kos rendah kerana prosesnya berbeza dengan jual beli hartanah subsales biasa.
  2. Iklankan unit kediaman anda samada secara offline atau online dengan menjelaskan secara terperinci jenis rumah ini (kos rendah) dan berikan info penting seperti syarat-syarat untuk menjadi pemilik kediaman kos rendah ini.
  3. Jika pembeli berminat, mereka perlu bayar booking fee sebanyak 3.18% daripada harga rumah dan tandatangan dokumen Offer to Purchase.
  4. Kemudian, pembeli akan memohon untuk dapatkan pinjaman bank dan proses ini lazimnya agak sukar kerana tidak banyak bank yang menawarkan pinjaman untuk hartanah di bawah RM150,000RM200,000.
  5. Jika permohonan pinjaman hartanah pembeli berjaya, mereka akan tandatangan Sales & Purchase Agreement.
  6. Anda dan pembeli perlu buat permohonan pindah milik rumah kos rendah pada PBT. Kalau di Selangor adalah LPHS, kalau di Pulau Pinang adalah LPNPP dan kalau di Johor adalah LPHJ.
  7. PBT akan berikan jawapan balik akan permohonan pindah milik rumah kos rendah anda dalam masa 30 hari – 60 hari dari tarikh permohonan dibuat.

Kesimpulannya, cara jual rumah kos rendah tidaklah sesukar yang disangkakan, asalkan pembeli menepati syarat-syarat yang ditetapkan PBT. Syarat terbesar adalah pendapatan pembeli rumah itu sendiri.

Jangan sesekali cuba untuk menipu pendapatan anda kerana anda boleh disenarai hitam oleh PBT.

Baca : Jangan Tipu Kelayakan Pinjaman Hartanah Anda. Ini Sebabnya

Hal ini kerana, PBT ada kuasa untuk tidak meluluskan permohonan jika pendapatan tidak selari dengan jenis rumah kos rendah yang ingin dibeli dan dokumen yang tidak lengkap.

Banyak perkara yang perlu anda ambil tahu sebelum memiliki rumah. 


InshaAllah, kami berhasrat untuk berkongsi ilmu yang kami ada mengenai hartanah kepada pembaca setia Majalah Labur.

Kunci pertama sebelum beli rumah adalah ilmu, ilmu dan ilmu. 

Lebih awal belajar, lebih cepat dapat menilai sesebuah rumah.Jika berminat boleh isi borang ini.

PRA-TEMPAH ILMU PREMIUM HARTANAHSEKARANG!