2 Strategi Mantap Pelabur Hartanah Untuk Mendapatkan Aliran Tunai Positif

Bagi anda yang mengkhaskan rumah anda sebagai satu bentuk pelaburan dengan cara membuat sewaan pastinya mengharapkan positive cash flow atau dalam bahasa melayunya aliran tunai positif.

Aliran tunai positif inilah yang diperlukan oleh pelabur hartanah dalam pelaburan mereka. Ia merupakan objektif utama yang perlu dikejar dan dicapai. Melalui aliran tunai positif inilah pelabur hartanah dapat menentukan tahap keuntungan mereka.

Namun, tidak semua pelaburan hartanah itu mampu menjana aliran tunai yang positif malah ada yang hingga kini memperolehi aliran tunai yang negatif. Pelabur hartanah ini juga masih tercari-cari jalan untuk mereka capai aliran tunai yang positif.

Apakah strategi yang perlu dilakukan bagi pelabur-pelabur hartanah yang berhadapan situasi sebegini? Apakah cara terbaik untuk mereka mengatasinya?

Berikut merupakan 2 strategi mantap yang boleh digunakan oleh pelabur-pelabur hartanah bagi mencapai aliran tunai yang positif.

1. Tukar Konsep

Gambar : Livein

Kebiasaannya, pelabur hartanah membuat sewaan rumah mereka berdasarkan kepada nilai sebuah rumah. Apabila anda dapati dengan sewaan sebuah rumah memberikan anda aliran tunai yang negatif, apa kata anda cuba tukar konsep tersebut.

Anda boleh membuat sewaan bilik ataupun dikira mengikut individu (per head). Pada awlanya mungkin anda takut untuk mencuba, tetapi selagi anda tidak cuba, selagi itu anda tidak nampak sama ada cara tersebut mampu memberikan anda aliran tunai positif ataupun sebaliknya.

2. Pelan Pelaburan Yang Mantap

Mengapa anda sebagai pelabur hartanah perlu mempunyai pelan pelaburan yang mantap? Anda perlu tahu bahawa dunia pelaburan itu sentiasa berubah dari semasa ke semasa. Apa yang perlu anda lakukan adalah dengan menyesuaikan diri dalam setiap perubahan yang berlaku dan bukan duduk diam semata-mata.

Jika sebelum ini, rumah yang anda sewakan adalah kosong dan memerlukan anda untuk membuat sewaan dengan kadar harga yang lebih rendah, apa kata anda isi rumah tersebut dengan barangan keperluan seperti mesin basuh dan juga peti sejuk. Dengan adanya barangan keperluan ini, ia mampu meningkatkan jumlah harga sewaan anda tadi.

Secara tidak langsung, ianya dapat mengubah aliran tunai anda daripada negatif kepada positif atau mengurangkan jurang perbezaan untuk anda mencapai aliran tunai yang positif. Ianya bergantung kepada keperluan pelaburan masing-masing yang berbeza.

Memiliki rekod CCRIS yang bersih sangat penting untuk kita semua. Kalau rekod CCRIS kita tak cantik, maka selepas ini susahlah untuk kita mendapatkan apa sahaja pinjaman daripada pihak bank.

  • Bagaimana pula dengan hutang kad kredit, bayar tepat pada masanya atau tidak?
  • Pernahkah anda terlibat dengan sebarang masalah undang-undang atau muflis?
  • Berapa pula Debt to service ratio (DSR) anda?

Dengan TechRevo, kini anda boleh dapatkan laporan kewangan dengan cepat dan mudah.

Bukan itu sahaja, semua pengiraan berkenaan dengan permohonan pinjaman akan dilakukan berdasarkan apa yang bank mahu.

Yang lagi bestnya, di penghujung laporan nanti ada pilihan bank dengan tawaran terbaik khusus untuk anda.

Dengan harga promosi RM14.90, anda akan dapat:

✅ Ketepatan 99% pengiraan DSR + kelayakan pinjaman perumahan
✅ Laporan CCRIS untuk 12 bulan
✅ Kes undang-undang, muflis

Dapatkan laporan TechRevo hari ini juga -> https://tinyurl.com/techrevo

Previous ArticleNext Article

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

5 Cara Mudah Kenal Pasti Emas Tulen Dan Emas Palsu

Permintaan emas semakin hari semakin tinggi, namun untuk memiliki emas, perlulah mengenal pasti ketulenannya.

Bagi menguji sama ada emas tersebut tulen atau palsu,  ia diuji dengan pelbagai cara dan kaedah.

Bukan sahaja dijadikan perhiasan wanita, emas juga merupakan salah satu pelaburan yang sangat menguntungkan. Apabila terdapat jualan murah mengenai emas tidak kira sejauh mana lokasi kedai tersebut, pasti ramai yang sanggup datang untuk membelinya dari seluruh pelusuk negara.

Namun, perlu diingatkan bahawa emas yang dijual dengan harga murah tidak semestinya 100% tulen.

Untuk pengetahuan anda, kini terdapat banyak kes penipuan mengenai keaslian emas tersebut. Jadi, untuk memastikan emas yang dibeli itu tulen ataupun tidak, mari kami kongsikan cara kenal pasti emas tulen dan emas palsu dengan mudah.

Cara Kenal Emas Tulen Atau Palsu

1. Menggores Emas Pada Permukaan Seramik

Cara yang paling mudah untuk mengetahui sama ada emas tersebut tulen atau palsu adalah dengan menggores emas tersebut pada permukaan seramik. Ada sesetengah pihak mengatakan bahawa dengan menggores permukaan emas pada seramik, jika terdapat kesan hitam pada emas tersebut maka ianya adalah emas palsu. 

Sekiranya anda menggores emas pada permukaan seramik dan tiada kesan hitam, emas tersebut sememangnya tulen.

2. Menimbang Berat Dan Mengukur Ketumpatan Emas

Bagi mengetahui sama ada emas tersebut tulen ataupun tidak, biasanya ia juga boleh dikenal pasti dari segi menimbang berat dan mengukur ketumpatan emas tersebut. Cara yang paling mudah adalah dengan menimbangnya menggunakan penimbang digital. 

Untuk mengukur ketumpatan emas, anda juga boleh merendam emas di dalam air. Jika isipadu air tidak berubah walaupun emas tersebut dikeluarkan, maka emas tersebut adalah tulen.

3. Menguji Fizikal Emas Secara Visual

Setiap emas biasanya mempunyai bacaan kehalusan antara 1 hingga 999 atau dalam bacaan karat ialah 10k, 14k, 18k, 22k ataupun 24k. Sebab itulah jika kita melihat emas yang dijual pasti akan dilabelkan dengan angka tersebut. Perlu diingatkan juga bahawa emas tiruan juga kadangkala dicop dengan bacaan angka tersebut untuk mengelirukan pelanggan.

Jadi, untuk memastikan sama ada emas tersebut tulen ataupun tidak, ia boleh dikenal pasti melalui ujian fizikal emas secara visual. Biasanya golongan pakar akan memeriksa fizikal emas tersebut menggunakan kanta pembesar dengan sangat teliti. 

Di Malaysia, terdapat beberapa pajak gadai patuh syariah yang boleh menentukan ketulenan emas fizikal tersebut melalui visual seperti ini.

4. Menguji Ketulenan Emas Menggunakan Magnet

Nak lagi mudah, cara kenal pasti emas tulen atau emas palsu juga adalah dengan menggunakan magnet. Kita ketahui bahawa magnet mampu menarik segala jenis besi dan sekiranya emas anda melekat pada magnet, maka emas tersebut adalah palsu.

Emas yang melekat pada magnet mempunyai kandungan logam lain iaitu besi yang telah dicampur dengan emas.

5. Menggigit Emas Tersebut Dengan Tidak Terlalu Kuat

Cara terakhir untuk mengenal pasti sama ada emas tersebut tulen atau palsu adalah dengan menggigit emas dengan tidak terlalu kuat. Cara ini biasanya dilakukan oleh atlet yang mendapat pingat emas. Mereka akan menggigit sedikit pingat tersebut untuk mengenal pasti sama ada ia tulen atau tidak. 

Namun perlu diingatkan untuk tidak menggigitnya terlalu kuat, ianya kerana jika emas tersebut meninggalkan kesan yang dalam maka emas tersebut akan menjadi 24K.

Akhir kata, untuk mengetahui sama ada emas yang dimiliki adalah tulen atau tidak, sila kenal pastinya dengan cara di atas. Jika tidak, pasti anda akan mengalami kerugian yang tinggi akibat ditipu oleh pihak yang tidak bertanggungjawab. Semoga perkongsian bermanfaat untuk anda.

Baca juga: