3 Cara Memupuk Tabiat Dan Sikap Orang Kaya Dengan Emas

Kekayaan itu dibina hasil daripada kerja keras yang perlu diusahakan. Bagaimana untuk membina kekayaan? Adalah dengan cara membentuk tabiat dan sikap anda terhadap wang.

Berikut adalah 3 cara untuk memupuk sikap dan tabiat orang kaya dengan emas. Bentuk 3 cara ini, InsyaAllah kehidupan anda akan berubah ke arah kekayaaan.

1. Tabiat

This image has an empty alt attribute; its file name is gold-sticker-design-ounce-700x467.jpg

Jika anda melihat kepada orang-orang kaya, mereka ini lebih cenderung untuk mengumpul harta. Dengan cara begitu, mereka lebih berpuas hati apabila harta mereka semakin bertambah. Mereka sentiasa memikirkan untuk membeli emas dan menambah lagi emas sedia ada.

Namun berbeza pula dengan orang kebanyakan yang lebih cenderung berbelanja menghabiskan duit mereka sekaligus meningkatkan bebanan hutang mereka juga. Kepuasan mereka dicapai apabila mereka berbelanja walaupun kadang kala barang yang dibelanja itu telah pun mereka ada.

Dalam membuat sebuah pelaburan, anda perlu berfikir lebih jauh ke hadapan. Ke manakah wang anda akan dibelanjakan apabila mendapat keuntungan dalam pelaburan itu nanti? Adakah dengan cara berbelanja mengikut kata hati?

Pada mereka yang suka mengumpul harta ini, keuntungan yang diperolehi pastinya akan digunakan kembali untuk membeli lagi emas untuk digandakan dengan lebih banyak lagi. Tidak rugi membeli banyak emas.

2. Emosi

Untuk menjadi kaya, kita tidak perlu secerdik doktor ataupun para saintis. Tetapi cukup sekiranya anda dapat memperbetulkan tabiat mengikut orang kaya. Salah satu caranya adalah dengan menjadikan emas sebagai satu bentuk simpanan jangka masa panjang.

Dapat anda lihat, harga emas semakin naik. Namun, masih ramai yang membeli dan masih ramai di kalangan penyimpan emas yang sayang untuk menjual emas mereka. Begitu kuat pengaruh kepada terhadap emosi penyimpannya.

Perasaan sayang kepada emas tersebut menjadikan anda akan sayang untuk menjual berbeza apabila anda menyimpan duit kertas.

3. Kalis Inflasi

Kredit Gambar: BNM

Dalam masyarakat kita, kita cenderung untuk melihat seseorang itu kaya apabila mereka mempunyai banyak duit kertas dalam tangan berbanding aset fizikal seperti emas. Tetapi kita perlu ingat bahawa inflasi akan menghakis duit yang kita ada setiap tahun.

Ada baiknya, duit tersebut ditukarkan kepada emas. Ini kerana sifat emas itu sendiri yang kalis inflasi. 1,400 tahun yang lalu, satu dinar emas boleh membeli seekor kambing. Hari ini pun satu dinar emas boleh membeli seekor kambing.

20 tahun lalu, sebungkus nasi lemak boleh dibeli dengar harga RM0.50. Hari ini nasi lemak berharga RM1.50. Adakah harga sebungkus nasi lemak akan kekal pada harga RM1.50 lagi 20 tahun yang akan datang?

Oleh itu, tukarkanlah sebahagian daripada duit kertas anda kepada emas. Kalau tak boleh banyak, cukup sekadar 1 bulan 1 gram emas.

Previous ArticleNext Article

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

5 Cara Mudah Kenal Pasti Emas Tulen Dan Emas Palsu

Permintaan emas semakin hari semakin tinggi, namun untuk memiliki emas, perlulah mengenal pasti ketulenannya.

Bagi menguji sama ada emas tersebut tulen atau palsu,  ia diuji dengan pelbagai cara dan kaedah.

Bukan sahaja dijadikan perhiasan wanita, emas juga merupakan salah satu pelaburan yang sangat menguntungkan. Apabila terdapat jualan murah mengenai emas tidak kira sejauh mana lokasi kedai tersebut, pasti ramai yang sanggup datang untuk membelinya dari seluruh pelusuk negara.

Namun, perlu diingatkan bahawa emas yang dijual dengan harga murah tidak semestinya 100% tulen.

Untuk pengetahuan anda, kini terdapat banyak kes penipuan mengenai keaslian emas tersebut. Jadi, untuk memastikan emas yang dibeli itu tulen ataupun tidak, mari kami kongsikan cara kenal pasti emas tulen dan emas palsu dengan mudah.

Cara Kenal Emas Tulen Atau Palsu

1. Menggores Emas Pada Permukaan Seramik

Cara yang paling mudah untuk mengetahui sama ada emas tersebut tulen atau palsu adalah dengan menggores emas tersebut pada permukaan seramik. Ada sesetengah pihak mengatakan bahawa dengan menggores permukaan emas pada seramik, jika terdapat kesan hitam pada emas tersebut maka ianya adalah emas palsu. 

Sekiranya anda menggores emas pada permukaan seramik dan tiada kesan hitam, emas tersebut sememangnya tulen.

2. Menimbang Berat Dan Mengukur Ketumpatan Emas

Bagi mengetahui sama ada emas tersebut tulen ataupun tidak, biasanya ia juga boleh dikenal pasti dari segi menimbang berat dan mengukur ketumpatan emas tersebut. Cara yang paling mudah adalah dengan menimbangnya menggunakan penimbang digital. 

Untuk mengukur ketumpatan emas, anda juga boleh merendam emas di dalam air. Jika isipadu air tidak berubah walaupun emas tersebut dikeluarkan, maka emas tersebut adalah tulen.

3. Menguji Fizikal Emas Secara Visual

Setiap emas biasanya mempunyai bacaan kehalusan antara 1 hingga 999 atau dalam bacaan karat ialah 10k, 14k, 18k, 22k ataupun 24k. Sebab itulah jika kita melihat emas yang dijual pasti akan dilabelkan dengan angka tersebut. Perlu diingatkan juga bahawa emas tiruan juga kadangkala dicop dengan bacaan angka tersebut untuk mengelirukan pelanggan.

Jadi, untuk memastikan sama ada emas tersebut tulen ataupun tidak, ia boleh dikenal pasti melalui ujian fizikal emas secara visual. Biasanya golongan pakar akan memeriksa fizikal emas tersebut menggunakan kanta pembesar dengan sangat teliti. 

Di Malaysia, terdapat beberapa pajak gadai patuh syariah yang boleh menentukan ketulenan emas fizikal tersebut melalui visual seperti ini.

4. Menguji Ketulenan Emas Menggunakan Magnet

Nak lagi mudah, cara kenal pasti emas tulen atau emas palsu juga adalah dengan menggunakan magnet. Kita ketahui bahawa magnet mampu menarik segala jenis besi dan sekiranya emas anda melekat pada magnet, maka emas tersebut adalah palsu.

Emas yang melekat pada magnet mempunyai kandungan logam lain iaitu besi yang telah dicampur dengan emas.

5. Menggigit Emas Tersebut Dengan Tidak Terlalu Kuat

Cara terakhir untuk mengenal pasti sama ada emas tersebut tulen atau palsu adalah dengan menggigit emas dengan tidak terlalu kuat. Cara ini biasanya dilakukan oleh atlet yang mendapat pingat emas. Mereka akan menggigit sedikit pingat tersebut untuk mengenal pasti sama ada ia tulen atau tidak. 

Namun perlu diingatkan untuk tidak menggigitnya terlalu kuat, ianya kerana jika emas tersebut meninggalkan kesan yang dalam maka emas tersebut akan menjadi 24K.

Akhir kata, untuk mengetahui sama ada emas yang dimiliki adalah tulen atau tidak, sila kenal pastinya dengan cara di atas. Jika tidak, pasti anda akan mengalami kerugian yang tinggi akibat ditipu oleh pihak yang tidak bertanggungjawab. Semoga perkongsian bermanfaat untuk anda.

Baca juga: