4 Sebab Wajib Perlu Jadikan Emas Sebagai Simpanan Kedua

Sediakan payung sebelum hujan. Langkah terbaik yang perlu anda lakukan adalah dengan membuat simpanan emas selain daripada simpanan wang kertas.

Tentunya terdapat banyak kelebihan dan juga keistimewaan yang bakal anda perolehi sekiranya anda juga menjadikan emas sebagai simpanan kedua anda.

Berikut merupakan 5 sebab wajib anda perlu menjadikan emas sebagai simpanan yang kedua.

1. Kalis Inflasi

Dahulu, seekor kambing bersamaan dengan 1 dinar emas. Secara analoginya, 1 dinar emas yang bersamaan seekor kambing tidak berubah dari segi nilai fizikalnya. Tapi bagaimana pula jika dibandingkan dengan nilai sekeping wang kertas?

Cuba anda bayangkan jika 10 tahun dahulu, anak anda membawa duit syilling RM0.50 ke sekolah, ianya sudah cukup menampung perbelanjaan makan di sekolah dan ternyata ianya mengenyangkan. Namun, pada masa kini, dimanakah nilai RM0.50 tersebut?

2. Mudah Ditukar Kepada Tunai

Emas merupakan aset fizikal yang paling mudah untuk dicairkan kepada tunai. Dengan adanya emas, anda tidak perlu bimbang sekiranya anda memerlukan wang tunai dengan kadar segera. Ini kerana, emas tersebut boleh dijual pada bila-bila masa sahaja dan ianya laku di seluruh pelusuk dunia meskipun ketika itu anda sedang melancong ke luar negara.

Cara lain sekiranya anda tidak mahu menjual emas tersebut, anda juga boleh menggunakan cara pajak gadai dimana anda mendapatkan duit secara pinjaman dan boleh ditebus semula apabila anda telah mempunyai wang yang cukup.

3. Boleh Digunakan Sebagai Modal Pusingan

The Malaysian Ringgit is the currency of Malaysia.

Bagi anda yang berniaga, emas adalah medium untuk dijadikan sebagai modal pusingan. Anda boleh sahaja memajak emas tersebut di Ar-Rahnu untuk mendapatkan tunai dalam bentuk pinjaman. Setelah selesai urus niaga anda, anda boleh menebus kembali emas tersebut.

Di sini anda mendapat 2 manfaat di mana yang pertamanya, anda masih memilki emas yang dijadikan sebagai modal pusingan dan keduanya keuntungan tunai dalam hasil perniagaan anda.

4. Aset Mudah Alih

Berbeza dengan tanah dan rumah. Ianya merupakan aset yang tidak boleh dibawa ke mana-mana tetapi berbeza pula dengan emas yang mudah dibawa kemana-mana. Tidak kira di mana tempat anda berada, anda boleh membawa sekali emas-emas yang anda miliki bersama anda. Namun harus diingat, keselamatan anda juga harus dititik beratkan. Jangan ambil mudah akan soal keselamatan.

Alhamdulillah, terkini kami terbitkan buku ‘Malaysia Melabur Saham’.

BUKU INI WAJAR DIMILIKI OLEH MEREKA YANG BERANI BERIMPIAN !

Pastinya anda selalu terdengar atau terbaca tentang peluang menggandakan pendapatan dalam pasaran saham patuh syariah di Bursa Malaysia. Ramai yang masih berkira-kira sebab belum berani dan tak pasti.

Jika anda benar-benar berminat untuk terlibat tetapi masih belum memulakan langkah pertama, buku ini teramat sesuai.

Ianya ringkas, padat dan sarat dengan contoh-contoh berbentuk grafik.

Kenapa Kena Miliki Buku Ini?

Tak semua orang boleh belajar menerusi video, jadi boleh baca buku ini di masa lapang. Nak Google semua artikel pun memakan masa.

Anda nak mula melabur saham, tapi nak tahu dulu asasnya?

Tak dapat nak belajar secara face-to-face, jom mulakan dengan membaca buku ini.

Senang faham sebab buku ini penuh dengan gambar dan contoh-contoh.

Ditulis oleh mereka yang berpengalaman, kita sama-sama belajar sampai faham.

Miliki Buku Ini Sekarang!!

Tak semua orang boleh belajar menerusi video, jadi boleh baca buku ini di masa lapang. Nak Google semua artikel pun memakan masa. Sebab itu buku ini telah terjual lebih daripada 2,000 naskah!

Kami faham ramai nak mula melabur saham, tapi nak tahu dulu asasnya?

Tak sempat nak belajar secara face-to-face, jom mulakan dengan membaca buku ini.

Senang faham sebab buku ini penuh dengan gambar dan contoh-contoh.

Ditulis oleh mereka yang berpengalaman, kita sama-sama belajar sampai faham.

TERKINI: Miliki Buku Malaysia Melabur Saham di Shopee

Previous ArticleNext Article

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

5 Cara Mudah Kenal Pasti Emas Tulen Dan Emas Palsu

Permintaan emas semakin hari semakin tinggi, namun untuk memiliki emas, perlulah mengenal pasti ketulenannya.

Bagi menguji sama ada emas tersebut tulen atau palsu,  ia diuji dengan pelbagai cara dan kaedah.

Bukan sahaja dijadikan perhiasan wanita, emas juga merupakan salah satu pelaburan yang sangat menguntungkan. Apabila terdapat jualan murah mengenai emas tidak kira sejauh mana lokasi kedai tersebut, pasti ramai yang sanggup datang untuk membelinya dari seluruh pelusuk negara.

Namun, perlu diingatkan bahawa emas yang dijual dengan harga murah tidak semestinya 100% tulen.

Untuk pengetahuan anda, kini terdapat banyak kes penipuan mengenai keaslian emas tersebut. Jadi, untuk memastikan emas yang dibeli itu tulen ataupun tidak, mari kami kongsikan cara kenal pasti emas tulen dan emas palsu dengan mudah.

Cara Kenal Emas Tulen Atau Palsu

1. Menggores Emas Pada Permukaan Seramik

Cara yang paling mudah untuk mengetahui sama ada emas tersebut tulen atau palsu adalah dengan menggores emas tersebut pada permukaan seramik. Ada sesetengah pihak mengatakan bahawa dengan menggores permukaan emas pada seramik, jika terdapat kesan hitam pada emas tersebut maka ianya adalah emas palsu. 

Sekiranya anda menggores emas pada permukaan seramik dan tiada kesan hitam, emas tersebut sememangnya tulen.

2. Menimbang Berat Dan Mengukur Ketumpatan Emas

Bagi mengetahui sama ada emas tersebut tulen ataupun tidak, biasanya ia juga boleh dikenal pasti dari segi menimbang berat dan mengukur ketumpatan emas tersebut. Cara yang paling mudah adalah dengan menimbangnya menggunakan penimbang digital. 

Untuk mengukur ketumpatan emas, anda juga boleh merendam emas di dalam air. Jika isipadu air tidak berubah walaupun emas tersebut dikeluarkan, maka emas tersebut adalah tulen.

3. Menguji Fizikal Emas Secara Visual

Setiap emas biasanya mempunyai bacaan kehalusan antara 1 hingga 999 atau dalam bacaan karat ialah 10k, 14k, 18k, 22k ataupun 24k. Sebab itulah jika kita melihat emas yang dijual pasti akan dilabelkan dengan angka tersebut. Perlu diingatkan juga bahawa emas tiruan juga kadangkala dicop dengan bacaan angka tersebut untuk mengelirukan pelanggan.

Jadi, untuk memastikan sama ada emas tersebut tulen ataupun tidak, ia boleh dikenal pasti melalui ujian fizikal emas secara visual. Biasanya golongan pakar akan memeriksa fizikal emas tersebut menggunakan kanta pembesar dengan sangat teliti. 

Di Malaysia, terdapat beberapa pajak gadai patuh syariah yang boleh menentukan ketulenan emas fizikal tersebut melalui visual seperti ini.

4. Menguji Ketulenan Emas Menggunakan Magnet

Nak lagi mudah, cara kenal pasti emas tulen atau emas palsu juga adalah dengan menggunakan magnet. Kita ketahui bahawa magnet mampu menarik segala jenis besi dan sekiranya emas anda melekat pada magnet, maka emas tersebut adalah palsu.

Emas yang melekat pada magnet mempunyai kandungan logam lain iaitu besi yang telah dicampur dengan emas.

5. Menggigit Emas Tersebut Dengan Tidak Terlalu Kuat

Cara terakhir untuk mengenal pasti sama ada emas tersebut tulen atau palsu adalah dengan menggigit emas dengan tidak terlalu kuat. Cara ini biasanya dilakukan oleh atlet yang mendapat pingat emas. Mereka akan menggigit sedikit pingat tersebut untuk mengenal pasti sama ada ia tulen atau tidak. 

Namun perlu diingatkan untuk tidak menggigitnya terlalu kuat, ianya kerana jika emas tersebut meninggalkan kesan yang dalam maka emas tersebut akan menjadi 24K.

Akhir kata, untuk mengetahui sama ada emas yang dimiliki adalah tulen atau tidak, sila kenal pastinya dengan cara di atas. Jika tidak, pasti anda akan mengalami kerugian yang tinggi akibat ditipu oleh pihak yang tidak bertanggungjawab. Semoga perkongsian bermanfaat untuk anda.

Baca juga: