Kad Kredit VS Pembiayaan Peribadi

Nak raya ni, mesti nak pakai duit banyak kan? Bila nak duit cepat, kita mungkin serba-salah samada nak ambil kad kredit atau pembiayaan peribadi.

Mana satu yang menjadi pilihan anda ketika sedang dilanda kesusahan ataupun berada dalam situasi kecemasan. Waktu getir sebegini pastinya adalah waktu yang sukar untuk diduga. Jika kita tidak bersedia, pastinya kita semakin sukar untuk berhadapan dengan masalah yang datang.

Apakah yang menjadi perbezaan di antara kad kredit dengan pembiayaan peribadi? Jom kita tengok sendiri perbandingannya di bawah:

1. Jumlah Pembiayaan

Pertama sekali kita perlu tengok kepada jumlah pembiayaan yang diperlukan. Kalau nak pinjam sampai RM30 ribu tu, mungkin kita perlukan kad kredit Platinum, tapi layakkah anda yang bergaji RM3,000 untuk memilikinya?

Sebaliknya ada bank yang menawarkan pembiayaan sehingga 10 kali ganda atau lebih daripada gaji anda. Jadi kalau bergaji RM3,000 boleh memohon pembiayaan sehingga RM30,000.

2. Kadar Keuntungan (Faedah)

Seterusnya, kita semua tahu kadar keuntungan untuk kad kredit adalah di antara yang paling tinggi sekali di Malaysia – setinggi 18% setahun.

Manakala bagi pembiayaan peribadi, ada yang serendah 4% dan ada juga setinggi 10%. Jadi kena pandai shopping yang mana terbaik.

3. Tempoh Bayaran Balik

Kalau diikutkan, apabila kita bayar guna kad kredit, kita kena bayar penuh pada bulan tersebut. Jika kita hanya bayar sebahagian sahaja, outstanding untuk bulan itu akan masuk ke bulan depan dan dikenakan kadar keuntungan (faedah) yang tinggi.

Manakala bagi pembiayaan peribadi pula, kadar bayaran balik dan tempoh bayaran balik dah pun ditentukan dari awal lagi. Maknanya kita bayar pada kadar ‘fixed rate’ setiap bulan. Kita boleh pilih tempoh sesingkat 1-2 tahun, atau sehingga 10 tahun pun ada.

4. Keistimewaan Yang Diperolehi

Kebanyakkan penggun kad kredit, mereka memilih kad kredit disebabkan penawaran mata ganjaran yang boleh digunakan untuk membut penebusan produk ataupun penerbangan. Menjadi keistimewaan kepada mereka yang gemar melancong dan juga suka shopping. Ada juga kad kredit terkenal yang menawarkan Easy Payment Plan, iaitu pelan ansuran tanpa faedah untuk tempoh satu ke tiga tahun.

Dan kalau kita lihat di pasaraya-pasaraya besar dan kompleks membeli-belah, sudah pasti ada ejen kad kredit yang menawarkan hadiah percuma bagi mereka yang ingin melanggan buat pertama kali. Cuma isi borang dan submit dokumen dah boleh dapat hadiah.

Bagi pembiayaan peribadi pula, kita boleh gunakannya sebagai cara untuk mengumpul semua hutang yang ada – dan menggabungkannya jadi satu. Hutang PTPTN, hutang kereta dan sebagainya; gabungkan semuanya dan hanya bayar satu hutang saja setiap bulan.

Kad Kredit Vs Pembiayaan Peribadi, Perlu Tengok Kepada Tujuan

Kedua-duanya adalah elok sekiranya kita berdisiplin dan tahu akan risikonya.

Kalau nak beli perabot baru sempena musim perayaan, boleh guna Kad Kredit dan gabungkan dengan Skim Ansuran Mudah. Bayar sikit bulan-bulan tanpa faedah,

Sebaliknya kalau rasa banyak sangat hutang sana hutang sini dan nak pakai duit sikit juga untuk beli perabot untuk sambut hari perayaan; boleh gunakan Pembiayaan Peribadi yang menawarkan jumlah yang lebih tinggi.

 

Iklan

Previous ArticleNext Article

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Peminjam TEKUN, Bank Rakyat Dan SME Bank Ditawar Tangguh Bayaran Disebabkan COVID-19

PUTRAJAYA: Kementerian Pembangunan Usahawan dan Koperasi (MEDAC) mengumumkan tawaran penangguhan pembayaran balik pinjaman sehingga enam bulan kepada semua peminjam di bawah tiga agensinya.

Tiga agensi terbabit ialah Tabung Ekonomi Kumpulan Usaha Niaga (TEKUN) Nasional, Bank Rakyat dan SME Bank.

Menterinya, Datuk Seri Dr Wan Junaidi Tuanku Jaafar, berkata, moratorium itu diputuskan selepas mengambil kira kesan wabak COVID-19 kepada ekonomi negara.

“Ini adalah tindakan yang diambil untuk mempertahankan ekonomi kita serta membantu perusahaan kecil dan sederhana (PKS) dan peniaga yang mungkin terjejas dengan penularan wabak ini.

“Penangguhan pembayaran balik pinjaman ini adalah membabitkan semua pihak termasuk individu, bukan hanya kepada PKS atau syarikat sahaja.

“Kita mengharapkan selepas tempoh berkenaan, perniagaan yang terjejas boleh bermula semula dan mampu untuk membayar kembali hutang yang tertunggak selama enam bulan itu,” katanya.

Beliau berkata demikian pada sidang media sempena hari pertama mula tugasnya di kementerian berkenaan di sini, hari ini.

Turut hadir ialah Timbalannya, Datuk Mas Ermieyati Samsudin.

Ditanya sama ada tempoh moratorium itu akan dilanjutkan sekiranya wabak itu masih berlarutan, Wan Junaidi berkata, keputusan berkenaan akan diputuskan pada masa akan datang bergantung kepada situasi yang berlaku ketika itu.

Dalam pada itu beliau berkata, persepsi yang menganggap bahawa pembabitan Bumiputera dalam sektor koperasi masih belum boleh dibanggakan adalah sesuatu yang kurang tepat.

“Kalau kita lihat sebagai contoh, Bank Rakyat itu sendiri adalah bank kepunyaan koperasi dan ia adalah antara 10 bank koperasi terbesar di dunia.

“Jadi, mana mungkin boleh kita mengecilkan pergerakan koperasi di Malaysia. Bank Rakyat juga adalah salah satu bank terbesar di Malaysia dan mempunyai tanggungjawab besar untuk membangunkan usahawan tempatan.

“Justeru, kita mahu ubah persepsi ini. Negara pada masa ini mempunyai lebih 14,600 koperasi dan lebih 6.6 juta ahli di seluruh negara. Ia menjana pendapatan kepada negara sebanyak RM40 bilion setahun menjadikannya sebagai sebuah sektor yang penting untuk membantu menjana pertumbuhan ekonomi negara,” katanya.

Sumber: BH Online

Tangguh Bayaran Sampai Keadaan Kembali Reda

Dapat juga kita menarik nafas lega dengan perkembangan terkini ini. Diharapkan juga bank-bank komersial dapat melakukan langkah yang sama.

Bukan taknak bayar, tapi bisnes dan punca pendapatan terjejas disebabkan wabak Covid-19 yang menular di seluruh dunia. InsyaAllah kita semua akan kembali bangkit apabila keadaan sudah kembali reda.

Bagi mereka yang terjejas dan terpaksa kerja dari rumah, boleh juga tingkatkan pendapatan dan ambil ilham daripada artikel-artikel ini:

Iklan

5 Mitos Pinjaman Peribadi Yang Terungkai: Apa Yang Benar dan Palsu

Bagi kebanyakan orang sekarang, meminjam wang untuk apa sahaja sebab bukanlah sesuatu yang bagus. Tambahan lagi dengan adanya faktor-faktor seperti stigma sosial beserta masalah budaya kita yang gemar ‘membawang’, ia boleh membantutkan niat seseorang dalam mendapatkan bantuan kewangan apabila dia memerlukannya.

Tiada faedah yang akan kita dapat jika sering mendengar khabar angin. Cara terbaik bagi menimbang sebarang pilihan yang ada ialah dengan melihat kesemua fakta dan data berkaitan dengan sesuatu perkara agar anda dapat membuat keputusan yang tepat. Ini termasuklah apabila anda ingin mengambil pinjaman peribadi sewaktu anda memerlukannya.

Umum mengetahui bahawa terdapat pelbagai ‘khabar angin’ mengenai pinjaman peribadi. Akibatnya, ramai di kalangan kita yang akhirnya mengambil keputusan untuk tidak membuat pinjaman ini walaupun sangat memerlukannya, contohnya apabila wang simpanan anda semakin berkurangan. Dapatkan kebenaran yang sebenar atau anda akan terus hidup ibarat ‘kais pagi makan pagi’.

Jadi tanpa berlengah lagi, marilah kita ketahui lebih lanjut tentang apa yang benar dan apa yang tidak mengenai pinjaman peribadi, dengan melihat 5 mitos berikut ini:

Mitos #1: “Tidak salah untuk mengambil pinjaman peribadi bagi pihak lain, seperti ahli keluarga atau kawan baik sendiri”

Meminjam dan memberi pinjaman kepada kaum keluarga atau teman-teman terdekat merupakan perkara yang biasa dalam hidup. Tetapi, meminjam wang daripada sebuah bank dan seterusnya meminjamkan wang tersebut kepada orang lain selalunya akan berakhir dengan tragedi. Sebagai permulaan, cuba anda cari tahu kenapa ahli keluarga atau kawan anda itu tidak dapat mengambil pinjaman dengan sendiri.

Jika ia disebabkan oleh kreditnya yang tidak bagus, ini merupakan tanda buruk bagi anda. Walaupun niat anda sangat baik kerana ingin membantunya, anda akan dibebankan dengan hutang sekiranya dia tidak membayar semula pinjaman tersebut. Lebih teruk lagi, tidak membayar dengan sengaja akan memburukkan anda di mata bank, di mana ia boleh memberi kesan terhadap skor kredit anda yang boleh merosakkan peluang anda dalam mendapatkan pinjaman perumahan (sebagai contoh) untuk diri anda sendiri di masa akan datang.

Mitos #2: “Pinjaman peribadi hanyalah untuk mereka yang bergaji atau berpendapatan tetap” 

Umum mengetahui yang pihak pemberi pinjaman lebih menyukai golongan bergaji tetap dalam hal memberi pinjaman peribadi kerana peluang untuk mereka membayar balik pinjaman adalah lebih tinggi. Namun begitu, tidak semestinya golongan berpendapatan yang lain diabaikan.

Malah, terdapat pelbagai bank di Malaysia yang menawarkan pelbagai pinjaman peribadi bagi mereka yang berpendapatan tidak tetap atau berdasarkan komisen. Terdapat juga sesetengah bank yang menawarkan pinjaman peribadi bagi golongan ekspatriat dengan syarat mereka melampirkan beberapa dokumen tambahan.

Mitos #3: “Hanya dengan skor kredit yang baik akan melayakkan anda untuk mendapatkan pinjaman peribadi”

Sejarah kredit anda merupakan salah satu perkara terpenting yang akan diambil kira dalam semakan kelayakan bagi mendapatkan pinjaman peribadi. Kebiasaannya, mempunyai skor kredit yang baik bermakna anda telah lulus bahagian semakan tersebut. Skor yang baik juga boleh melayakkan anda untuk mendapatkan pinjaman dengan syarat pinjaman yang lebih bagus.

Namun begitu, mempunyai skor yang kurang bagus tidak bermakna anda tidak layak sama sekali. Walaupun skor yang ada tidak begitu memuaskan, anda masih lagi mempunyai beberapa pilihan untuk dipilih. Anda boleh cuba memohon pinjaman peribadi bercagar di mana anda harus bersedia menyerahkan beberapa aset untuk diambil pihak bank (sekiranya gagal membayar balik pinjaman). Ketahui dengan lebih lanjut mengenai skor kredit di halaman Credit Reports FAQ.

Mitos #4: “Mengambil pinjaman peribadi hanya akan lebih membebankan dalam jangka masa panjang”

Sebenarnya, mengambil sebarang jenis pinjaman juga akan menambahkan hutang anda. Tetapi apa yang membuatkan pinjaman peribadi sesuatu yang berguna ialah anda boleh menggunakannya bagi apa sahaja keperluan. Sama ada anda ingin mengubah suai rumah anda atau menyambung pelajaran, anda boleh menggunakan wang pinjaman peribadi tersebut.

Anda juga boleh menggunakan wang tersebut untuk melangsaikan beberapa hutang yang menimbun. Contohnya, jika bil kad kredit anda semakin menggunung, anda boleh menggunakan pinjaman peribadi dengan kadar faedah yang rendah untuk membayar balik kesemua hutang tersebut, dan seterusnya hanya perlu membuat satu jenis pembayaran sahaja. Baca dengan lebih lanjut mengenai strategi-strategi mengurangkan hutang dalam artikel  5 Useful Tips to Become Debt-Free.

Mitos #5: “Memohon pinjaman peribadi memakan terlalu banyak masa dan menyusahkan”

Dengan teknologi digital yang semakin berkembang pesat dalam sektor kewangan, perkara di atas tidak lagi benar. Anda tidak perlu lagi bersusah-payah pergi ke bank bagi melakukan sebarang jenis transaksi kewangan.

Kini anda boleh memohon pinjaman peribadi dari rumah anda sama ada di peranti mudah-alih ataupun komputer anda. Apa yang anda perlu lakukan hanyalah memuat naik beberapa salinan dokumen yang penting dan isi borang permohonan dalam talian. Lebih hebat lagi, terdapat beberapa pinjaman yang mempunyai tempoh kelulusan yang singkat, iaitu dalam 10-15 minit sahaja!

Kesimpulannya, ramai di kalangan orang kita yang mudah percaya tentang sesuatu khabar angin apabila terlalu sering mendengarnya. Tetapi dengan sedikit usaha dalam mendapatkan kebenaran, ia akan dapat membantu anda, ini termasuklah khabar angin mengenai pinjaman peribadi, di mana dengan mengetahui kebenaran akan menyelamatkan anda daripada ditimpa masalah bebanan hutang.

Jika anda sedang mencari pinjaman peribadi yang bersesuaian, lihatlah beberapa pilihan pinjaman peribadi yang terbaik di Malaysia ketika ini, selain daripada pelbagai promosi pinjaman peribadi yang sedang berlangsung. Namun begitu, berwaspadalah dengan sebab-sebab utama kenapa permohonan pinjaman peribadi ditolak sebelum anda memohon sesebuah pinjaman.

Ditulis oleh BBazaar Malaysia. Diterjemahkan oleh Dayana Sobri.
Artikel ini disiarkan secara eksklusif di MajalahLabur.com.

Iklan

5 Cara Nak Kenalpasti ‘Scam’ Pinjaman Peribadi

Pinjaman peribadi memang menjadi satu fasiliti kewangan yang popular di kalangan rakyat Malaysia. Sehingga hari ini, ramai rakyat Malaysia mempunyai pinjaman peribadi dan mendapat manfaat darinya.

Jika digunakan untuk kebaikan, pinjaman peribadi banyak memberi manfaat kepada setiap individu. Contohnya adalah seperti membaiki rumah, membantu ibu bapa, pengurusan hutang, dan juga sebagai modal untuk perniagaan.

Namun, perlu diingat bahawa bukan semua pinjaman peribadi yang ditawarkan adalah tulen; terutamanya jika pinjaman tersebut tidak berasal dari bank. Bank Negara Malaysia (BNM) juga sering memberi nasihat dan peringatan kepada orang ramai supaya lebih berhati-hati dengan tawaran pinjaman peribadi.

Kami ingin kongsikan dengan anda beberapa cara untuk mengenalpasti pinjaman peribadi yang ditawarkan adalah satu penipuan.

1. Tawaran Melalui Media Sosial

Pernahkah anda lihat iklan di media sosial seperti Facebook, Instagram, WeChat atau Twitter berkenaan tawaran pinjaman peribadi yang boleh lulus walaupun anda sudah disenaraihitam oleh pihak bank? Jangan terkejut kerana perkara tersebut sudah menjadi kebiasaan untuk pemberi pinjaman peribadi melakukan penipuan.

Ini adalah perkara yang paling mudah untuk anda mengenalpasti pemberi pinjaman peribadi tersebut adalah betul atau sekadar satu penipuan. Sebenarnya, tawaran seperti ini adalah satu berita gembira kepada individu yang tidak layak mendapatkan pinjaman peribadi dari pihak bank.

Walau bagaimanapun, ada juga peminjam tulen was akan memberi pinjaman peribadi kepada individu yang disenaraihitam. Tetapi mereka biasanya tidak akan mengiklankan perkhidmatan melalui media sosial.

2. ‘Pinjam RM5,000, Bayar RM5,000’

Cara lain anda boleh tahu pemberi pinjaman tersebut menipu adalah melalui tawaran pinjaman tanpa faedah atau keuntungan di pihak pemberi pinjaman.

Contohnya adalah seperti tawaran ‘pinjam RM5,000, bayar RM5,000’. Ini bermakna, pihak pemberi pinjaman menawarkan pinjaman tanpa kadar faedah atau keuntungan.

Seperti kita tahu, setiap syarikat pemberi pinjaman adalah satu perniagaan dan sudah pasti mahukan keuntungan dari setiap pinjaman yang ditawarkan. Jadi, sangat mustahil untuk sesuatu syarikat untuk memberi servis mereka tanpa mengharapkan keuntungan.

Selain itu, anda juga perlu berhati-hati jika ada syarikat pemberi pinjaman yang memberikan kadar faedah yang terlalu rendah sehingga melebihi dari kadar faedah semasa pihak bank.

3. Bayaran Awal Dan Pendahuluan

Modus operandi yang biasa dilakukan oleh syarikat jenis ini adalah dengan memberitahu permohonan pinjaman yang dalam proses sukar untuk diluluskan. Oleh itu, untuk meluluskan permohonan pinjaman tersebut adalah dengan memberi bayaran pendahuluan.

Selepas bayaran awal diterima, syarikat tersebut biasanya akan terus hilang dan tidak dapat dihubungi. Kes seperti ini biasanya berlaku apabila pemohon pinjaman peribadi terlalu mengharap dan terdesak untuk mendapatkan pinjaman peribadi tersebut.

Akhirnya, pinjaman peribadi tidak dapat, kerugian pula yang perlu ditanggung.

Selain bayaran awal, syarikat pemberi pinjaman yang ingin menipu anda biasanya akan meminta anda membayar kos pengurusan yang terlalu tinggi.

4. Akaun Media Sosial Palsu

Bagi individu yang aktif dalam dunia media sosial, anda mungkin pernah didatangi oleh individu yang menawarkan pinjaman peribadi. Kebiasaannya, mereka akan menggunakan gambar wanita yang cantik sebagai satu umpan awal.

Perkara pertama anda boleh lihat adalah gambar di akaun media sosial tersebut. Jika gambar yang digunakan adalah gambar seperti binatang dan gambar orang lain, kemungkinan untuk berlaku penipuan adalah tinggi.

Mereka juga gemar untuk menghantar pesanan ringkas (SMS) atau melalui applikasi whatsapp dengan tawaran yang sangat menarik dan sukar untuk ditolak.

Selain itu, mereka juga lebih gemar untuk memproses segala urusan melalui online sahaja dan tidak perlu berjumpa. Cara ini menjadikan mereka untuk lebih mudah melakukan penipuan kerana tidak perlu keluar berjumpa dengan orang ramai.

5. Paksa Tandatangan

Bagi individu yang sudah diluluskan pinjaman peribadi, mereka perlu menandatangani surat perjanjian sebagai tanda persetujuan.

Jika anda sebagai peminjam tidak diberi peluang untuk baca isi kandungan perjanjian dan dipaksa tandatangan perjanjian tersebut, itu menandakan anda mungkin akan ditipu melalui perjanjian yang berat sebelah.

Perkara yang sering berlaku adalah apabila peminjam tidak sedar tentang kadar faedah yang mereka ambil adalah terlalu tinggi. Akhirnya, pelanggan terpaksa membayar jumlah pinjaman tersebut sehingga melebihi 10 kali ganda dari jumlah pinjaman.

Bagaimana Jika Anda Sudah Tertipu dan Apa Yang Perlu Dilakukan?

Jika anda merupakan mangsa dari skim penipuan pinjaman peribadi, anda boleh lakukan perkara-perkara berikut.

1. Buat laporan Polis

Pertama sekali, sila buat laporan di Balai Polis dan beri keterangan. Tujuan laporan polis dilakukan adalah supaya pihak polis boleh membantu jika terdapat penipuan dan juga melindungi diri anda dari sebarang ancaman.

Berdasarkan Seksyen 420 Kanun Keseksaan, penipuan tersebut akan disiasat dan boleh dipenjara maksimum 10 tahun serta boleh dikenakan denda jika bersalah.

2. Dapatkan nasihat dari penasihat kewangan

Apabila sudah ditipu dengan pemberi pinjaman peribadi, anda mungkin menghadapi masalah yang lebih teruk dalam mengurus kewangan anda. Oleh itu, cara terbaik adalah untuk dapatkan nasihat kewangan supaya pengurusan kewangan anda menjadi lebih baik.

3. Sebarkan nama penipu tersebut

Jangan berasa malu untuk kongsikan pengalaman anda ditipu oleh syarikat pinjaman peribadi. Perkongsian tersebut mungkin berjaya menyelamatkan ramai lagi individu dari tertipu dengan jumlah yang lebih besar.

Akhir kata, jika anda ingin dapatkan pinjaman peribadi, pastikan anda memohon dari syarikat atau saluran yang betul supaya tidak tertipu. Anda boleh semak senarai syarikat pemberi pinjaman berlesen dan berdaftar dengan BNM.

Artikel ini diterbitkan untuk kali pertama di iMoney Malaysia. Layari laman web iMoney untuk mempelajari cara-cara mengurus kewangan peribadi anda.

Iklan

Jangan Buat 6 Kesilapan Ini Apabila Hendak Bayar Balik Pinjaman Pelajaran

Kaedah ini diinspirasikan daripada kisah Melanie Lockert yang telah berjaya membayar habis hutang pinjaman pelajarannya sebanyak $80,000 ketika berusia 31 tahun.

Jom lihat apa yang beliau buat.

1. Ikut Firasat Dan Rasa

Bila kita berhutang, ini akan membuat kita rasa kurang selesa. Jadi, kita mesti bayar hutang kita untuk membuatkan kita berasa lebih selesa. Jangan abaikan kerana ini akan menyebabkan kita rasa terhimpit dan lebih teruk lagi apabila kita kena “blacklist”.

Lockert mencadangkan untuk membayar hutang yang paling banyak dahulu. Bayar hutang seperti hutang kad kredit dan pinjaman pelajaran yang menyebabkan kita rasa tak sedap hati.

2. Jangan Bayar Amaun Minimum

Lockert sebelumnya membuat kesilapan kerana hanya membayar jumlah minimum untuk pinjamannya seperti membayar bil setiap bulan. Jika kita hendak bebas hutang dengan cepat, kita seharusnya membayar lebih.

Bayaran minimum adalah syarat yang diletakkan tetapi tidak harus diikut. Kita boleh membayar dengan lebih cepat daripada jangkaan pelan pinjaman.

Bayaran minimum juga menjadikan kita lebih sukar untuk membuat rayuan bayar balik pinjaman seperti memanjangkan tempoh bayar balik atau meminta pengurangan bayaran.

3. Dapatkan Pencerahan Secepat Mungkin

Ramai sebenarnya yang tidak tahu atau pun tidak ambil kisah tentang kadar faedah yang dikenakan apabila membuat pinjaman. Kita selalu terlepas pandang kos pinjaman dan tidak mengambil kira kesannya terhadap kewangan kita.

Kita boleh selesaikan pinjaman dengan cara ‘avalanche’ sekiranya kita tahu berapa kadar faedah yang dikenakan. Bayar dahulu pinjaman yang mempunyai kadar faedah yang tertinggi diikuti yang lain.

4. Pilih Pelan Bayaran Yang Tepat

Ada yang lebih selesa dengan kaedah bayaran ‘snowball’. Ada juga yang lebih gemar dengan cara ‘avalanche’. Yang paling penting sebenarnya adalah motivasi diri untuk membuat bayaran dan terus konsisten dengan cara yang dipilih.

Pelan bayaran yang paling tepat dengan diri kita sebenarnya adalah cara bayaran yang kita boleh ikut dengan konsisten.

5. Jangan Terlewat Bayar

Jika kita tidak membayar pada masa yang sepatutnya, ini boleh membawa kepada kesalahan dan juga tambahan kadar faedah yang dikenakan. Lockert memberitahu bahawa kita perlu meletakkan peringatan tarikh akhir bayaran setiap bulan di kalendar.

Satu cara lagi untuk mengelakkan kita terlewat membayar adalah dengan membuat bayaran secara autodebit. Jangan sampai jadi overdraf yang boleh menambahkan beban kewangan kita.

6. Kenali Pemberi Pinjaman

Kalau di Malaysia, kita tahu pemberi pinjaman seperti PTPTN, MARA dan sebagainya. Kita harus tahu di mana hendak membuat bayaran balik dan siapa yang kita boleh hubungi jika kita mempunyai sebarang pertanyaan.

Kita juga boleh menghubungi mereka jika kita mempunyai masalah untuk membayar balik dengan memberitahu mereka keadaan kewangan kita. Mereka boleh membantu memberikan cadangan untuk mengelakkan pinjaman kita menjadi default.

Ditulis oleh Abang Yazree Hazwan. Penulis merupakan seorang Eksekutif di sebuah syarikat penyelidikan pasaran di Malaysia. Mempunyai pengalaman dalam bidang insurans/reinsurans di syarikat reinsurans tempatan.

Sumber Rujukan: https://www.cnbc.com/2019/12/17/dont-make-these-six-student-loan-repayment-mistakes.html

Iklan

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!