Sebelum Nak Untung Dalam Pelaburan Saham Kena Sanggup Buat 3 Perkara Ini

Lihat orang lain main saham, untung besar, terdetik dalam hati nak ikut join sekali. Tapi cuba tanya, berapa banyak kerugian yang mereka tanggung sebelum mendapat hasil keuntungan.

Kalau tak berani rugi dan tak boleh konsisten mendalami ilmu, jangan sesekali terlibat dalam saham.

Tahukah anda, pelaburan saham adalah merupakan pelaburan yang berisiko tinggi. 2 perkara yang anda perlu bersedia, untung dan rugi.

Kalau untung mungkin boleh tersenyum sampai telinga, tapi kalau rugi, macam mana pula? Bersedih dan menyalahkan orang lain.

Betul-betul rasa dah bersedia ke nak melabur saham? Baca 3 perkara asas ini dulu.

1. Sanggup Rugi

Mereka yang melabur dalam saham adalah individu yang berani berdepan dengan kerugian. Mereka berani berhadapan dengan risiko kerugian.

Ada orang boleh tahan tengok saham dia jatuh sampai 30%. Tapi ada orang saham dia jatuh 3% pun dah tak senang duduk.

Jika anda hendak melabur saham, asingkan siap-siap duit modal khas.

Jangan pula sibuk tengok duit modal orang lain.

Pelaburan saham berisiko tinggi dan sebab itu pulangannya juga tinggi setimpal dengan risiko yang bakal dihadapi.

Jadi belajar beranikan diri mengambil risiko. Yang lebih penting belajar mengawal risiko. Buat eksperimen pada skala yang mana kalau gagal ia tidak memberikan kesan besar sehingga kita susah untuk bangun semula.

Prestasi masa lalu bukanlah jaminan prestasi masa hadapan. Infografik ini adalah sekadar contoh dan kami tidak memberitahu anda saham mana patut beli atau tidak. Sebarang tindakan atau keputusan untuk melabur saham adalah keputusan anda.

2. Sanggup Buat Kajian

Memang menjadi masalah kepada pelabur saham apabila mereka sering kali keliru untuk membeli saham syarikat mana. Bukan satu dua syarikat saham yang wujud. Dan tidak semua yang wujud itu, akan memjamin pelaburan yang telah dilaburkan.

Silap-silap, jika salah membeli terang-terang dah nampak rugi. Inginkan saham yang berkualiti, bermakna sebagai pelabur saham anda juga perlu bijak memilih syarikat yang berkualiti.

Jika syarikat memperolehi keuntungan berlipat kali ganda, makanya harga saham juga akan berlipat kali ganda. Sebab itu, pelabur saham ini kerjanya hanya membuat analisis tentang syarikat saham daripada pelbagai sumber.

3. Sanggup Tunggu

Kita melabur saham sebab nak buat duit lebih.

Dan biasa orang yang kami jumpa, hari ini melabur esok nak terus untung. Tak ketinggalan pula yang hari ini melabur, esok nak jadi jutawan. Itu yang ada sampai sanggup masuk skim cepat kaya yang akhirnya makan diri sendiri.

Kebiasaannya, pelaburan yang ambil masa panjang ini lebih terdedah kepada risiko yang rendah. Pasaran saham naik turun dengan cepat. Tempoh satu bulan pun dah boleh dikira satu tempoh yang panjang dalam pelaburan saham.

Prestasi masa lalu bukanlah jaminan prestasi masa hadapan. Infografik ini adalah sekadar contoh dan kami tidak memberitahu anda saham mana patut beli atau tidak. Sebarang tindakan atau keputusan untuk melabur saham adalah keputusan anda.

Sanggup Belajar?

Pada tahun 2020 yang lalu, kami telah pun menghasilkan buku sulung yang bertajuk ‘Malaysia Melabur: 10 Benda Kita Kena Tahu’. Sambutannya begitu menggalakkan sehingga buku ini terpilih sebagai Top 10 di MPH dalam kategori Malay Non-Fiction bagi tahun 2020.

Alhamdulillah, tahun 2021 ini kami terbitkan pula buku ‘Malaysia Melabur Saham’.

Kenapa Perlu Baca Buku Ini?

Pastinya anda selalu terdengar atau terbaca tentang peluang menambahkan pendapatan di pasaran saham patuh syariah di Bursa Malaysia.

Jika anda benar-benar berminat untuk terlibat tetapi masih belum memulakan langkah pertama, buku ini teramat sesuai.

Ianya ringkas, padat dan sarat dengan contoh-contoh berbentuk grafik.

Kenapa Kena Miliki Buku Ini?

Tak semua orang boleh belajar menerusi video, jadi boleh baca buku ini di masa lapang. Nak Google semua artikel pun memakan masa. Sebab itu buku ini telah terjual lebih daripada 2,000 naskah!

Kami faham ramai nak mula melabur saham, tapi nak tahu dulu asasnya?

Tak sempat nak belajar secara face-to-face, jom mulakan dengan membaca buku ini.

Senang faham sebab buku ini penuh dengan gambar dan contoh-contoh.

Ditulis oleh mereka yang berpengalaman, kita sama-sama belajar sampai faham.

TERKINI: Buku Malaysia Melabur Saham ini juga boleh dibeli di Shopee!

Previous ArticleNext Article

Top 10 Saham Patuh Syariah Paling Rugi Mac 2024

Artikel ini bertujuan untuk berkongsi dengan anda senarai saham patuh syariah paling rugi bagi bulan Mac 2024. Sebelum itu, mari lihat apa yang telah berlaku pada indeks sepanjang tempoh tersebut.

Prestasi FBM KLCI

Sumber: TradingView

Indeks FBM KLCI merosot sedikit pada bulan Mac 2024. Pada awal bulan Mac 2024, indeks dibuka pada 1,553.16 mata manakala ia ditutup pada 1,536.07 mata di penghujung bulan.

Top 10 Saham Patuh Syariah Paling Rugi Mac 2024

Mari kita lihat saham patuh syariah yang paling rugi untuk Mac 2024 ini. Antara senarai saham patuh syariah paling untung bulan Mac tahun 2024 adalah seperti berikut:

1. Microlink Solutions Berhad

Sumber: TradingView

Saham ini berada pada harga RM0.870 pada awal bulan dan ditutup pada harga serendah RM0.340 pada hujung bulan Mac 2024. Ia memberikan kejatuhan sebanyak 60.92% kepada Microlink.

2. Destini Berhad

Sumber: TradingView

Nasib Destini agak berbeza dengan syarikat minyak & gas yang lain di Bursa Malaysia. Di kala syarikat dari sektor yang sama membuat kenaikan, Destini Berhad telah susut sebanyak RM0.02 dan ditutup pada harga RM0.030 pada 29 Mac 2024.

3. Omesti Berhad

Sumber: TradingView

Omesti Berhad pula mengalami kejatuhan RM0.105 pada harga sahamnya sehingga menyebabkannya susut 38.89%.

4. Toyo Ventures Holdings Berhad

Sumber: TradingView

Di tempat keempat, Toyo Ventures Holdings Berhad juga turun dengan agak banyak iaitu sebanyak RM0.470. Dari sudut peratusan, Toyo telah jatuh 33.57% dari harga awal bulannya. 

5. Meridian Berhad

Sumber: TradingView

Di kedudukan kelima, Meridian Berhad telah susut RM0.025 atau 31.25%. 

6. Widad Group Berhad

Sumber: TradingView

Sejak kejatuhan mendadak pada bulan Januari, Widad Group Berhad belum lagi berjaya pulih dari kejatuhan besar tersebut. Malah harganya terus jatuh dan kini hanya bernilai RM0.085 seunit. 

7. Kumpulan Jetson Berhad

Sumber: TradingView

Di kedudukan ketujuh, Kumpulan Jetson Berhad telah susut sebanyak RM0.08 dan 23.88% sepanjang bulan Mac 2024.

8. Air Asia X Berhad

Sumber: TradingView

Air Asia X Berhad dibuka pada harga RM1.64 pada 1 Mac 2024 dan ditutup pada RM1.33 pada 29 Mac 2024. Ia telah jatuh sebanyak 18.90% dalam tempoh sebulan.

9. Harn Len Corporation Berhad

Sumber: TradingView

Di kedudukan kedua terakhir, Harn Len Corporation Berhad jatuh sebanyak RM0.075 atau 16.85%. 

10. Tan Chong Motor Holdings Berhad

Sumber: TradingView

Melengkapi senarai ini, Tan Chong Motor Holdings Berhad telah kehilangan RM0.120 dari harga saham dan ia menyebabkannya jatuh sebanyak 12.24%.

Kesimpulan

Kami berharap anda tidak perlu panik dan gusar. Rugi sekali bukan bermakna anda akan rugi selama-lamanya. Sebaliknya, kaji kenapa anda mengalami kerugian dan perbaiki kesilapan tersebut dalam pelaburan anda yang seterusnya. Semoga saham yang anda beli akan datang tidak masuk dalam senarai saham paling rugi pada bulan hadapan.

Ramai sangat give up dalam saham. Kawan-kawan kami pun ramai dah give up.

Tapi kenapa give up?

Sebab kita sibuk mencari rahsia, teknik, indikator dan terlalu cepat nak kaya.

Bila dah rugi, mulalah salahkan cikgu, mentor, sifu yang ajar kita.

Hidup ni tak perlu complicated sangat.

Dan tak perlu pun tengok saham ni hari-hari. Cukup sebulan sekali. Yang penting kita tahu caranya dan aplikasikan dengan betul.

Kami suka kongsikan kaedah Swing ini sebab:

  • Kita tak perlu melekat di screen
  • Kita boleh bekerja seperti biasa
  • Kurang risiko untuk rugi
  • Set siap-siap bila nak jual saham tu
  • Kurang stress

InshaAllah berbaloi……

>> Pradaftar Sekarang & Dapatkan Akses Terawal!