Cakap-Cakap Buruk Tentang Pelaburan Saham

Ramai nak mula melabur saham tetapi belum teruskan hajat itu sebab terpercaya dengan cakap-cakap orang.

Bagi menjawab kecelaruan anda, mari kami kongsikan antara mitos pelaburan saham yang masih kedengaran di kalangan netizen.

 Melabur Saham Itu Susah!

“Betul ke melabur saham itu tak senang?” 

Dulu mungkin susah sebab sumber terhad. Sekarang ni buka YouTube, Facebook, Twitter ada saja orang berkongsi ilmu berkaitan saham.

Ketahuilah, semua perkara di atas bumi ini bukannya senang dan memerlukan ilmu untuk menguasainya. Kini, melabur saham bukan lagi benda yang susah dan melalui kelas secara online pun kita semua mampu belajar. Penting untuk belajar, baru boleh buat, baru dapat hasil!

Melabur Saham Memerlukan Masa Yang Panjang!

Mungkin ada juga dalam kalangan kita mendengar akan pelaburan saham ini memerlukan masa yang amat panjang. Mereka yang bekerja sepenuh masa memang tak ada peluang!

Ini yang kami nak beritahu, zaman sekarang sambil sembang-sembang dekat warung atau tengah buaikan anak pun boleh tengok harga saham saham tau. Semuanya sudah tersedia di hujung jari. Nak beli dan jual saham pun tak sampai 10 minit.

Kita belek-belek Facebook, IG, Tik Tok lagi lama rasanya.

Melabur Saham Itu Rugi!

“Rugi je kau masuk saham tu, baik simpan duit tu dalam bank”. Biasa yang cakap sebegini adalah mereka yang ada pengalaman rugi di pasaran saham.

Antara sebab kenapa orang melabur adalah kerana inginkan pulangan yang lebih baik. Kerugian dalam pelaburan itu benda biasa. Melabur saham juga sama seperti berniaga yang ada risiko untung dan rugi.

Hidup ada pilihan, kalau tak berani rugi jangan terlibat dalam pelaburan. Namun, dengan ilmu yang mantap, kerugian dalam pelaburan pasti dapat dikurangkan.

Duit kita adalah tanggungjawab kita. Nak jadi kaya cepat tetapi tak faham macam mana nak menguruskan duit, kekayaan tu tidak akan bertahan lama.

Melabur Saham Memerlukan Modal Yang Sangat Besar!

Tak perlu modal ratus ribu pun. Melabur saham memerlukan modal yang sangat banyak adalah mitos yang tidak boleh digunapakai lagi sekarang. Sebab, dengan modal serendah RM100 pun kita dah boleh beli saham.

Harga Saham Mahal!

Dalam pasaran saham Bursa Malaysia kini, banyak saham yang harganya di bawah RM5 per unit. Namun, anda perlu ingat bahawa semakin rendah harga saham, risiko kerugiannya semakin tinggi.

Melabur Saham Itu Haram!

Mitos terakhir yang paling banyak kita dengar adalah melabur saham itu adalah haram. Kini, terdapat lebih 700 saham yang terdapat di Bursa Malaysia adalah patuh syariah. Jadi, bagi anda yang was-was mengenai status halal sesebuah saham di Bursa Malaysia, anda boleh rujuk di senarai Bursa Malaysia.

Kesimpulannya, cakap-cakap negatif ini perlu dijauhi oleh fikiran kita sebagai seorang pelabur saham. Dalam pelaburan saham, perkara yang paling penting adalah ilmu dan buat berulang-ulang.

Pada tahun 2020 yang lalu, kami telah pun menghasilkan buku sulung yang bertajuk ‘Malaysia Melabur: 10 Benda Kita Kena Tahu’. Sambutannya begitu menggalakkan sehingga buku ini terpilih sebagai Top 10 di MPH dalam kategori Malay Non-Fiction bagi tahun 2020.

Alhamdulillah, tahun 2021 ini kami terbitkan pula buku ‘Malaysia Melabur Saham’.

Kenapa Perlu Baca Buku Ini?

Pastinya anda selalu terdengar atau terbaca tentang peluang menambahkan pendapatan di pasaran saham patuh syariah di Bursa Malaysia.

Jika anda benar-benar berminat untuk terlibat tetapi masih belum memulakan langkah pertama, buku ini teramat sesuai.

Ianya ringkas, padat dan sarat dengan contoh-contoh berbentuk grafik.

Kenapa Kena Miliki Buku Ini?

Tak semua orang boleh belajar menerusi video, jadi boleh baca buku ini di masa lapang. Nak Google semua artikel pun memakan masa. Sebab itu buku ini telah terjual lebih daripada 2,000 naskah!

Kami faham ramai nak mula melabur saham, tapi nak tahu dulu asasnya?

Tak sempat nak belajar secara face-to-face, jom mulakan dengan membaca buku ini.

Senang faham sebab buku ini penuh dengan gambar dan contoh-contoh.

Ditulis oleh mereka yang berpengalaman, kita sama-sama belajar sampai faham.

TERKINI: Buku Malaysia Melabur Saham ini juga boleh dibeli di Shopee!

Previous ArticleNext Article

Awas! Dengan 4 Jenis Saham Ini

AWAS! Nak beli saham ni tak boleh lah main beli jer.

Niat nak melabur boleh berubah menjadi lebur kerana sikap terburu-buru atau tamak yang ada dalam diri kita. Untuk melabur, perlulah dengan ilmu.

Dengan ilmu, anda dapat mengurangkan risiko kerugian. Jika pembelian saham dilakukan dengan semberono, kemungkinan untuk rugi itu lebih tinggi.

Haa. Kami kongsikan kepada anda semua 4 jenis saham yang perlu anda berhati-hati ketika melabur.

Kena tahu cara yang betul dan syarikat yang sesuai untuk dilaburkan. Jika tersilap langkah diri sendiri yang rugi nanti. Sebab itu anda perlu berhati-hati dengan jenis-jenis saham seperti ini.

Mungkin nampak kadar keuntungannya lebih cepat atau dengan harapan beli di harga yang murah atau rendah, keuntungan akan lebih tinggi.

Namun perkara sebaliknya boleh berlaku. Kenali saham syarikat yang anda ingin beli serta pastikan anda yakin dengan keupayaan saham syarikat tersebut.

Ingat! Jangan main labur je, nanti melebur.

Selamat melabur!

Video ini dibawakan khas oleh Asri Ahmad Academy. Jika anda betul-betul ZERO dalam pelaburan saham, anda boleh mendaftar webinar anjuran Asri Ahmad Academy bersama Bursa Malaysia di sini.