Cara Buka Akaun Saham (CDS) Hong Leong Investment Bank

Dah bersemangat nak buka akaun saham (CDS)?

Oh ya, tiada had untuk buka berapa banyak pun akaun CDS. Pada pandangan kami, setiap broker atau Bank Pelaburan ada kelebihan masing-masing.

Jika anda berminat menggunakan platform Hong Leong semasa nak jual beli saham di Bursa Malaysia, kenalah buka akaun saham dengan Hong Leong Investment (bukan cawangan bank biasa tu ya)

Ikut panduan bergambar seperti di bawah:

Baca juga Tutorial Cara Beli Saham Melalui Smartphone (Apps HLeBroking).

Berminat nak mendalami ilmu pelaburan saham? Baca artikel >>ini<< jika nak belajar lagi.

Dan kalau nak buka akaun CDS dengan broker lain, boleh rujuk:

Nak buka akaun CDS dengan M+ secara percuma? Sila layari FB iSaham dan hadir seminar yang mereka anjurkan.

Iklan

Previous ArticleNext Article

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Pelajar Sekolah Rendah di China Diajar Tentang Pasaran Saham

Melentur buluh biarlah dari rebungnya. Kita di sekolah sibuk belajar untuk menjawab soalan peperiksaan, lagi banyak A yang kita perolehi, lagi bagus.

Kalau tak dapat banyak A dalam peperiksaan, dikatanya budak tersebut tiada masa depan.

Lebih menyedihkan lagi, selama ini kita langsung tak didedahkan dengan subjek perancangan kewangan di peringkat sekolah atau universiti. Disebabkan inilah kita sering ketinggalan di belakang daripada segi ilmu berkaitan kewangan dan pelaburan. Mungkin subjek seperti Sains Kekayaan patut diperkenalkan bagi mendidik anak-anak kita cara yang betul dalam mengumpul kekayaan.

TERKINI : Kami dimaklumkan subjek Matematik Tingkatan 3 tahun ini (2019) mengandungi topik Matematik Pengguna: Simpanan dan Pelaburan, Kredit dan Hutang.

Di negara China, Menteri Pendidikan mereka akan bekerjasama dengan pengawal selia bagi meningkatkan tahap celik kewangan di kalangan anak muda.

Mula Dengan Pelajar Sekolah Rendah

Khabarnya, buku-buku teks sekolah rendah di China bakal mengandungi definisi-definisi terma seperti ROE, PE Ratio, DCF, Dividend Yield dan yang seangkatan dengannya. Ini selaras dengan langkah negara yang sedang mengadakan kempen kesedaran bagi para pelabur.

Kempen ini bertujuan untuk mengubah pandangan rakyat dan meningkatkan pemahaman orang ramai berkenaan pasaran sekuriti dan futures, bermula dengan buku teks peringkat sekolah rendah dan menengah.

Sudah bertahun lamanya, golongan pencen dan kurang ilmu berkenaan pelaburan di China, hilang wang mereka akibat daripada skim-skim pelaburan yang tidak sah. Malah ada juga yang membunuh diri akibat daripada kerugian hampir $40,000 kerana ditipu.

Sumber: The Guardian

Sama Macam Apa Yang Berlaku Di Malaysia

Percaya atau tidak, Malaysia juga mengalami masalah yang serupa di China. Akibat kurangnya ilmu berkaitan kewangan, maka rakyat Malaysia seringkali gagal merancang kewangan sendiri dan keluarga.

1. Tak Percaya Dengan Perlindungan Takaful

Mengikut statistik, Hanya 15% Rakyat Malaysia Ada Takaful. Ianya adalah satu statistik yang sangat menyedihkan. Perlindungan merupakan perkara yang paling asas patut ada, tapi masih ramai lagi yang tidak mempunyainya.

Salah ejen Takaful ke? Atau salah produk Takaful?

2. Tak Percaya Dengan Simpanan

Kita disarankan untuk mempunyai simpanan sebanyak 3-6 bulan daripada gaji bulanan kita. Kalau kita mempunyai gaji sebanyak RM3,000, pastikan ada simpanan sebanyak RM9,000 ke RM18,000 untuk bersedia dengan sebarang musibah.

Tetapi Bank Negara Malaysia (BNM) sendiri menyatakan bahawa: 3 daripada 4 rakyat Malaysia tidak mampu menyediakan RM1,000 jika berlaku kecemasan.

Salah telefon pintar mahal ke? Salah kereta mahal ke? Atau salah gaji minimum?

3. Senang Percaya Dengan Skim Cepat Kaya

Bila bercerita tentang pelaburan, memang mengujakan. Boleh dikatakan topik yang paling hangat untuk dibawa perbincangan adalah topik menggandakan duit (pelaburan). Habis tu kenapa kita masih nak pergi join skim cepat kaya?

Tak dapat beza lagikah antara pelaburan dengan peleburan? Cuba baca lagi berkenaan Kerugian Dianggar RM3.8 bilion. PDRM Dedahkan 30 Syarikat Tawar Skim Tidak Sah. Kalau ada kenalan kita atau saudara mara yang dah kena tipu, janganlah ‘dibodohkan’ mereka, ajaklah mereka baca MajalahLabur.com.

Hampir sejuta rakyat Malaysia tertipu dengan skim-skim penipuan. Ini yang dilaporkan, yang tidak dilaporkan agak-agaknya banyak lagi tak?

Salah scammer ke semua tu?

Berjinak-jinaklah Dengan Pelaburan Saham Patuh Syariah

Kalau betul nak buat duit, kita ada 689 saham PATUH SYARIAH yang boleh dipilih dekat Bursa Malaysia. Nak mula melabur kena ada akaun CDS je. Dah ada akaun CDS ke belum?

Kalau belum, jemput baca Ini 15 Panduan Beginner Perlu Tahu Tentang Pelaburan Saham di Bursa Malaysia.

Iklan

Top 10 Saham Patuh Syariah Paling Untung Mac 2018

Bulan Mac 2018 kita dapat lihat yang Indeks FBMKLCI bermula dengan lemah berikutan kejatuhan pada bulan Februari, tetapi telah rebound semula pada akhir bulan.

Ini berikutan ‘perang’ kerajaan Amerika Syarikat dan China berkenaan isu tarif yang sangat hangat sehingga memberikan kesan negatif kepada hampir seluruh dunia.

Indeks FBMKLCI 1 Mac 2018: 1,860.86 Mata

Indeks FBMKLCI 5 Mac 2018: 1,837.90 Mata

Indeks FBMKLCI 5 Mac 2018 Paras Terendah Bulan Mac: 1,834.66 Mata

Indeks FBMKLCI 30 Mac 2018: 1,863.46 Mata

Kenaikan Sebulan: 2.6 Mata atau 0.14%

Kalau bulan Februari tempoh hari katanya akan berlaku Chinese New Year rally, namun ianya tak menjadi kenyataan.

Gendang pilihanraya yang semakin dirasa diharapkan dapat melonjakkan pasaran di Bursa Malaysia, juga seperti belum kelihatan bahangnya.

Tanpa sebarang petunjuk jelas terhadap hala tuju pasaran saham, jom kita tengok senarai Top 10 Saham Patuh Syariah Paling Untung Untuk Bulan Mac 2018.

Sumber: Screener iSaham

Sumber: Bursa Marketplace

2. Nexgram Holdings

Sumber: Bursa Marketplace

3. Pansar Berhad

Sumber: Bursa Marketplace

4. Ire-Tex Corporation

Sumber: Bursa Marketplace

5. Asdion Berhad

Sumber: Bursa Marketplace

6. Brahims Holdings

Sumber: Bursa Marketplace

7. Eastland Equity

Sumber: Bursa Marketplace

8. Edaran Berhad

Sumber: Bursa Marketplace

9. K-Star Sports Limited

Sumber: Bursa Marketplace

10. Nestle (M) Berhad

Sumber: Bursa Marketplace

 

Mac 2018 Bulan Yang Tidak Menentu

Top 10 Saham Patuh Syariah Paling Untung Bulan Mac 2018 menunjukkan bahawa walaupun pasaran saham tidak mempunyai hala tuju yang jelas, masih boleh buat duit tetapi kena lebih berhati-hati.

Kalau kita tengok pada senarai tersebut juga, 8 saham adalah di bawah paras RM1 dan banyak juga dalam kategori Super Penny.

Mac juga menyaksikan tiga perkara yang pelik berlaku:

  • Pansar yang telah pun tersenarai di tempat nombor dua bulan lepas dalam Top 10 Saham Patuh Syariah Paling Untung Februari 2018, kali ni berada di kedudukan nombor tiga pula untuk Mac – sesuatu yang amat jarang berlaku
  • Brahims yang tersenarai di tempat keempat bulan lepas dalam Top 10 Saham Patuh Syariah Paling Rugi Febuari 2018, tiba-tiba bulan ni berada di tempat keenam paling untung – membuat reversal yang hebat
  • Nestle yang merupakan saham termahal di Bursa Malaysia, juga boleh masuk dalam senarai bulan ini – siapa kata saham mahal tak boleh untung banyak?

Senarai di atas adalah berdasarkan Screener Best Performance (Last Month) iSaham. Mereka juga ada screener-screener lain seperti 52 Weeks High Screener, All-Time High Screener, Bollinger Band Breakout, Magic Formula Investing dan banyak lagi.

Iklan

Kisah Lelaki Yang Menandingi Kekayaan Bill Gates

Bill Gates, siapa yang tidak mengenali public figure tersohor ini. Ketika artikel ini ditulis, nilai kekayaan beliau lebih kurang $103.7 bilion. Beliau juga merupakan di antara manusia terkaya dunia, seorang usahawan terkenal yang berkait rapat dengan revolusi komputer. Beliau sering dikritik kerana taktik perniagaannya, yang dianggap anti-competitive (anti-persaingan).

Sejak dari tahun 1987, Bill Gates telah tersenarai ke dalam senarai individu terkaya dunia Forbes, dan Forbes juga boleh ditakrifkan sebagai indeks pengukur kekayaan seseorang.

Siapakah Individu Yang Mampu Menyaingi Kekayaan Bill Gates?

Pada suatu hari, seseorang telah bertanyakan kepada beliau mengenai ‘siapakah individu yang mampu mengalahkan kekayaan yang dimilikinya?’ Bill Gates dengan bersahaja berkata, beliau memang pernah mengenali seseorang yang mampu mengalahkan aset kekayaan yang dimilikinya, dan individu tersebut beliau kenali sebelum mencapai status jutawan.

Menurut Bill Gates, ketika beliau masih belum kaya dan terkenal; beliau berada di lapangan terbang New York dan teringin untuk membaca suratkhabar. Beliau melihat seorang peniaga sedang menjual suratkhabar, namun Bill Gates tidak mempunyai tukaran wang kecil untuk digunakan membelinya dan demikian juga dengan peniaga tersebut.

Walaubagaimanapun beliau mengutarakan pendapat kepada peniaga kecil itu, agar dia meminjam sebentar suratkhabar tersebut dan berjanji akan memulangkannya apabila habis membacanya. Lalu peniaga tersebut memberi jawapan yang tidak pernah beliau fikirkan, peniaga tersebut telah memberinya secara percuma.

Perkara Yang Sama Berulang

Secara kebetulan selepas 2 ke 3 bulan berikutnya, Bill Gates berada di lapangan terbang yang sama dan melalui situasi yang sama. Beliau ingin membeli surat khabar, namun dia dan peniaga tersebut tidak mempunyai tukaran wang kecil.

Kemudiannya peniaga tersebut menawarkan suratkhabar tersebut secara percuma seperti sebelum ini. Namun begitu, pada kali ini Bill Gates terpaksa menolak, dengan alasan beliau tidak dapat menerimanya; kerana sudah 2 kali beliau ditawarkan suratkahbar secara percuma.

Walaubagaimanapun, peniaga tersebut dengan rendah hati mengatakan, beliau berbesar hati memberinya secara percuma, kerana sekeping suratkhabar tersebut tidak akan membuat beliau miskin; dan ianya terkandung dalam hasil keuntungan peniaga tersebut pada hari itu. Bill Gates dengan senang hati menerimanya.

Nak Jumpa Peniaga Tersebut Semula

Selepas peristiwa tersebut berlalu selama 19 tahun, Bill Gates yang dahulu kini sudah berubah. Beliau mula dikenali seluruh dunia dan hasil kekayaan beliau sangat melimpah-ruah. Lalu nostalgia mengenai perkara tersebut terlintas semula di fikiran beliau.

Dengan pantas Bill Gates mengumpul maklumat selama sebulan lebih untuk mencari semula peniaga tersebut, lalu menjemputnya untuk menjadi tetamu istimewa beliau. Ketika bertemu semula dengan peniaga tersebut Bill Gates menanyakan soalan ‘Adakah kamu mengenali saya?’. Peniaga tersebut menjawab, ‘Ya kamu adalah Bill Gates, bilionaire terkenal’.

Lalu Bill Gates bertanya semula ‘Adakah kamu ingat, kamu pernah berikan saya suratkhabar percuma?’ Peniaga tersebut menjawab ‘Ya saya ingat, sebanyak dua kali saya telah berikan’.

Disebabkan hati budiman peniaga tersebut, Bill Gates ingin menghargainya dengan menawarkan peniaga tersebut peluang membuat apa saja permintaan dalam kehidupannya; dan Bill Gates akan berjanji akan menunaikannya. Tahukah anda apa yang berlaku selepas itu?

Sungguh Terharu Dengan Seorang Peniaga Kecil

Peniaga tersebut menjawab dengan kata-kata yang tidak pernah beliau bayangkan, ‘Bagaimana saya mampu menerima pelawaan anda, sedangkan saya hanya beri suratkhabar tersebut ketika saya dalam keadaan tidak mempunyai apa-apa, kemudian anda berjanji menunaikan permintaan impian saya, sepanjang hayat yang jauh lebih bernilai daripada sekeping suratkhabar ?’

Disebabkan kata-kata inilah beliau baru sedar bahawa, peniaga tersebut jauh lebih kaya berbanding dengan semua yang beliau miliki, kerana peniaga tersebut memberi sesuatu dalam keadaan dia sendiri tidak mempunyai apa-apa. Sedangkan beliau sendiri, cuba memberi sesuatu apabila dia sudah menjadi seorang yang kaya-raya.

Pengajaran daripada kisah ini, seseorang tidak perlukan kekayaan untuk membantu orang lain. Selagi kita ikhlas dan mampu untuk membantu orang yang memerlukan, itu adalah lebih besar nilainya berbanding nilai kekayaan.

Kami yakin, rakyat Malaysia masih ramai yang berhati budiman seperti peniaga ini. Semoga ianya mampu membantu kita untuk lebih berinspirasi dan berhati budiman untuk membantu lebih ramai orang di masa akan datang.

Iklan

Dah Kenapa Warren Buffett Melabur $7 Bilion Ke Dalam 5 Syarikat Jepun?

Kata-kata hikmah warren buffet

Bulan lepas genaplah 90 tahun usia pelabur lagenda dunia Warren Buffett. Beliau yang bermula menceburi dunia pelaburan saham ketika berusia 11 tahun yang mana pengalaman hampir 8 dekad telah menjadikan dirinya di antara lelaki terkaya di dunia.

Sempena dengan hari lahirnya pada akhir bulan lepas, Berkshire Hathaway telah membuat satu pelaburan yang luar biasa dengan melabur ke dalam 5 buah syarikat gergasi dari Jepun.

Langkah pelaburan yang luar biasa ini telah menarik perhatian kerana sebelum ini sebahagian besar pelaburan mereka tertumpu di pasaran Amerika Syarikat dan sebahagian kecil di Eropah.

Pelaburan yang dilakukan oleh Warren Buffett terhadap syarikat di Jepun adalah sebanyak $7 bilion yang merupakan angka yang sangat besar. Memandangkan keadaan sekarang di mana institusi besar takut untuk melabur sebesar ini dengan keadaan ekonomi yang masih tidak menentu.

Di antara syarikat yang dibeli oleh Warren Buffett di Jepun adalah syarikat yang dikenali sebagai Sogo Shosha. Ianya bermaksud syarikat yang sangat besar daripada segi market capitalization.

1. Mitsubishi

Market capitalization: $32.4 bilion

Syarikat konglomerat yang terbesar di Jepun. Syarikat ini yang terkenal di Malaysia kerana pernah membantu syarikat industri automotif negara iaitu Proton dalam menghasilkan kenderaan di Malaysia.

Mitsubishi yang mempunyai pelbagai jenis perniagaan dan paling terkenal adalah Mitsubishi Finance yang merupakan salah sebuah bank yang terbesar di Jepun.

2. Itochu

Market capitalization: $29.6 bilion

Sebuah syarikat konglomerat yang menjalankan pelbagai jenis perniagaan termasuklah tekstil, makanan, tenaga, perlombongan dan juga penyediaan peralatan untuk industri berat. Syarikat ini telah diasaskan pada tahun 1858 yang bermula dengan sebuah kedai runcit.

Itochu menjadi pilihan utama bagi graduan Jepun untuk bekerja kerana membayar gaji yang sangat tinggi berbanding dengan syarikat lain.

3. Mitsui

Market capitalization: $24.1bilion

Sebuah syarikat konglomerat yang fokuskan di dalam industri perlombongan.

Mitsui juga merupakan syarikat yang pertama di Jepun yang menubuhkan bank secara private ketika era pemodenan Jepun di bawah Maharaja Meiji.

4. Sumitomo

Market capitalization: $16.2 bllion

Syarikat tertua di antara semua syarikat konglomerat di Jepun. Syarikat ini telah ditubuhkan hampir 400 tahun yang lalu.

Sumitomo yang bermula sebagai syarikat perlombongan tembaga pada abad ke -17 sebelum mengembangkan perniagaan mereka.

5. Marubeni

Market capitalization: $10.67 bilion

Merupakan sebahagian daripada Itochu sebelum berubah arah menjadi sebuah syarikat sendiri. Mereka merupakan sebuah syarikat konglomerat dengan mempunyai pelbagai cabang seperti makanan, tenaga, tekstil, insurans dan juga hartanah.

Di antara kontroversi terkenal melibatkan syarikat ini adalah pada tahun 1970-an yang melibatkan kes Yakuza Jepun telah membantu syarikat ini dalam membida pembelian jet pejuang bagi negara Jepun.

Kenapa Warren Buffett Melabur Di Jepun?

Kesemua syarikat yang dimiliki oleh Warren Buffett tersebut adalah syarikat konglemerat. Terdapat beberapa faktor yang membuatkan Warren Buffett memiliki saham syarikat tersebut seperti syarikat tersebut berada di bawah nilai sebenar dan juga kedudukan dolar Amerika Syarikat yang semakin tidak stabil.

Langkah yang dilakukan oleh Warren Buffett itu dilihat sebagai salah sebuah faktor untuk mengurangkan kebergantungan mereka kepada nilai dolar Amerika Syarikat ketika ramai pelabur runcit sedang menambah pegangan mereka ke dalam emas.

Kini falsafah pelaburan yang terkenal “be greedy when others are fearful” sekali lagi telah dibuktikan melalui pelaburan di negara Jepun ini.

Sumber Rujukan: https://markets.businessinsider.com

Iklan

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!