Peram Saham-Saham Ini 5 Tahun Lepas, Sekarang Pulangan Lebih 100%

“Bro, kalaulah aku ada power macam Dr Strange dan boleh putar balik masa ke 5 tahun yang lepas, pasti aku takkan lepaskan peluang untuk beli saham-saham yang beri pulangan lebih daripada 100% ni.”

Tapi 5 tahun lepas, masih ramai belum ambil tahu. Masih ramai ingat melabur saham ni haram. Akaun CDS pun tak tahu apa bendanya. Dulu memang susah nak belajar pasal semua ni.

Tetapi alhamdulillah sejak beberapa tahun ini banyak pihak bertungkus-lumus berusaha memandaikan masyarakat. Pihak berautoriti seperti Bursa Malaysia pun nampak semakin aktif dengan pelbagai program anjuran mereka. Antara seminar yang mendapat kerjasama dari Bursa Malaysia dan popular serta sentiasa ‘full house’ buat masa ini adalah Seminar Labur Saham anjuran Asri Ahmad Academy.

Alhamdulillah, kini masyarakat khususnya Bumiputera mula faham tentang peluang pelaburan yang sah dan patuh syariah ini. Jom kita tengok senarai saham-saham yang beri pulangan lebih daripada 100% kalau dibeli 5 tahun yang lalu:

1. Lay Hong – 652.3%

Sumber: Bursa Malaysia

2. Ajinomoto (Malaysia) – 472.1%

Sumber: Bursa Malaysia

3. GHL Systems – 414.7%

Sumber: Bursa Malaysia

4. HeveaBoard – 347.1%

Sumber: Bursa Malaysia

5. My E.G. Services – 277.4%

Sumber: Bursa Malaysia

6. Padini Holdings – 244.4%

Sumber: Bursa Malaysia

Jenama di bawah PADINI HOLDINGS termasuklah PADINI, PADINI Authentics, PDI, P & CO, Seed, Miki, Vincci, dan Brands Outlet. Tahun lepas kami ada terbitkan satu artikel tentang PADINI HOLDINGS – 8 Perkara Anda Perlu Tahu Sebelum Membeli Saham Padini. Ramai tahu shopping di kedai PADINI malangnya ramai tidak memiliki saham syarikat ini. Ini contohhhhh, kami tak suruh beli.

7. QL Resources – 200.2%

Sumber: Bursa Malaysia

8. Time dotCom – 139.4%

Sumber: Bursa Malaysia

9. Petron Malaysia Refining & Marketing (PetronM) – 135.3%

Sumber: Bursa Malaysia

10. GD Express Carrier (GDEX) – 129.5%

Sumber: Bursa Malaysia

11. Nestle (Malaysia) – 117.4%

Sumber: Bursa Malaysia

12. Syarikat Takaful Malaysia Keluarga – 115.9%

Sumber: Bursa Malaysia

13. Fraser & Neave Holdings (F&N) – 108.5%

Sumber: Bursa Malaysia

Sekarang dah faham kenapa mereka yang berduit terutamanya rakan-rakan bangsa lain makin bertambah-tambah duit mereka? Salah satunya adalah mereka tak simpan duit tetapi dilaburkan di tempat yang betul. Orang kita ada duit tetapi lebur dalam skim cepat kaya!

Amacam? Boleh bertahan tak peram selama 5 tahun. Berbaloi tak pulangan atau ROI dekat atas ni? Ke dah tak tahan?

Jangan risau, masih belum terlambat untuk belajar.

Saham Yang Mempunyai Fundamental Yang Bagus Amat Sesuai Diperam

Kalau nak tahu, saham-saham yang boleh beri pulangan yang lumayan untuk jangka masa yang panjang seperti 5 tahun – perlu ada Fundamental yang kuat. Kalau tak percaya, cuba buat Fundamental Analysis terhadap semua saham-saham di atas. Mesti angka-angka Fundamental mereka sangat memberangsangkan.

Selain daripada itu, syarikat perlu memperolehi pendapatan yang meningkat saban tahun. Keuntungan juga turut meningkat saban tahun. Bila pendapatan dan keuntungan meningkat setiap tahun, minat pelabur juga akan meningkat sama. Ini baru peningkatan daripada segi harga saham, belum dikira keuntungan yang diperolehi dalam bentuk dividen lagi.

Untuk dapatkan senarai di atas, kita perlu gunakan Screener. Dan ada Screener yang bernama Beginner Stocks. Bukan setakat boleh tahu pulangan untuk 5 tahun, nak tahu pulangan untuk 10 tahun pun boleh. Ada saham yang boleh beri pulangan sampai 1200% untuk 10 tahun pun ada tau.


SEMINAR LABUR SAHAM

Apapun kami ucapkan tahniah kepada mereka yang sudah ada ilmu sebab mereka tahu mengkaji dahulu dari segi ilmu Fundamental dan juga Teknikal dimana mereka tahu waktu yang sesuai untuk membeli dan menjual saham.

Buat mereka yang belum terlibat dan belum ada ilmu saham yang betul teruskan membaca.

Nak belajar lagi? Tak faham apa yang kami cerita dekat atas ni? Kami syorkan untuk hadir Seminar Labur Saham anjuran Asri Ahmad Academy. Memang berbaloi. Percayalah ini bukan seminar acah-acah preview. Kami sendiri dah pergi banyak kali, berasap kepala! Siap boleh buka akaun saham (CDS) semasa seminar.

Dengar sendiri secara live dari speaker Tuan Hj Mohd Asri apa kena buat, apa jangan buat supaya dapat maksimumkan keuntungan dan minimumkan kerugian. Maklumlah ini bukan skim cepat kaya, jadi untung rugi itu pasti.

Program ini adalah eksklusif untuk anda yang “ZERO”, sentiasa SIBUK tetapi ingin tambah pendapatan pasif melalui pelaburan saham yang PATUH SYARIAH di Bursa Malaysia. Program ini adalah dengan kerjasama bersama Bursa Malaysia, BursaMarketPlace, Bank Pelaburan (Bank mana? RAHSIA) & Pusat Pungutan Zakat MAIWP. Haa nampak…? So confirm ini bukan calang-calang seminar. Daftar segera di www.asriahmadacademy.com

Kalau kita beri peluang dan masa untuk diri kita mendatangi ilmu, inshaAllah ilmu akan lebih mudah nak datang. Tapi kalau kita sombong, bukan ilmu saja yang tak nak dekat, malah rezeki pun menjauh. Walllahualam…

Dengar apa kata mereka yang sudah berguru dengan Tuan Hj Mohd Asri

Previous ArticleNext Article

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

12 Saham Syarikat Malaysia Paling Baik Di Asia Tenggara, Negara Di Landasan Betul – Rafizi

NIBONG TEBAL, 10 Jun (Bernama) — Sebanyak 12 syarikat Malaysia telah disenaraikan dalam 15 saham syarikat yang mencatatkan prestasi paling baik di Asia Tenggara untuk tempoh lima bulan pertama tahun ini, kata Menteri Ekonomi Rafizi Ramli.

Beliau berkata pemantau ekonomi telah menyenaraikan 15 saham syarikat yang mencatatkan keuntungan paling mendadak di Asia Tenggara dan 12 daripadanya merupakan syarikat Malaysia, sekali gus menunjukkan negara kembali berada di landasan baik di bawah pemerintahan Kerajaan Perpaduan.

“Kestabilan politik sudah ada, mata wang Malaysia juga antara paling baik pada tahun ini dari segi pengukuhan dan dengan unjuran ini, negara kita dijangka akan terus menjadi negara yang berpotensi di Asia Tenggara.

“Kita mula melihat tanda-tanda ekonomi yang semakin baik. Jika ini berterusan, unjuran menjelang 2027, 2028, Malaysia boleh diiktiraf dan diumumkan sebagai sebuah negara maju yang baharu,” katanya dalam ucapan pada Majlis Pelancaran Jentera Perpaduan Pilihan Raya Kecil (PRK) Dewan Undangan Negeri (DUN) Sungai Bakap di sini malam tadi.

Mengenai harga minyak dan pelaksanaan penyasaran subsidi diesel, beliau yang juga Timbalan Presiden PKR berkata dahulu, harga minyak sebanyak RM1.90 dan subsidi kerajaan berjumlah RM3 bilion daripada bajet bernilai lebih RM200 bilion.

“(Tetapi) sekarang, subsidi berjumlah RM60 bilion, harga minyak mentah US$80. Saya sebut dahulu, kalau harga minyak mentah rendah dan subsidi masih boleh ditanggung, kenapa hendak hapuskan subsidi.

“Sekarang, apabila subsidi telah mencecah RM60 bilion, nak buat sekolah tak boleh, naik gaji tak boleh dan subsidi yang harga rendah itu yang dapatnya orang kaya, bukankah lebih baik (jika) kita alihkan subsidi itu.

“Maksudnya, subsidi itu terus diberi kepada kenderaan awam, lori kecil, peniaga, malah orang biasa asalkan ada kenderaan diesel dan mereka yang berpendapatan bawah RM100,000 setahun pun dapat RM200 sebulan,” katanya.

Rafizi berkata pelaksanaan penyasaran subsidi diesel juga membantu kerajaan mengagihkan subsidi tersebut kepada keluarga yang memerlukan secara bulanan berbanding membayar berbilion ringgit kepada syarikat minyak. 

Semalam, Menteri Kewangan II Datuk Seri Amir Hamzah Azizan mengumumkan harga diesel di semua stesen runcit Semenanjung ditetapkan pada kadar RM3.35 bagi setiap liter iaitu harga pasaran tanpa subsidi bermula 12.01 tengah malam tadi.

Di bawah BUDI MADANI, bantuan tunai RM200 sebulan diberikan kepada pemilik kenderaan diesel persendirian bagi individu, petani kecil dan pekebun kecil komoditi.

— BERNAMA