Sub Topik
Coronavirus (CoV) atau lebih dikenali sebagai Covid-19 adalah salah satu daripada keluarga virus yang menyebabkan pelbagai penyakit, daripada selsema hingga ke penyakit yang lebih teruk seperti MERS-CoV (sistem pernafasan timur tengah) dan SARS-CoV (sistem pernafasan akut teruk).
Setakat Jam 5 petang, 29 Mac 2020, kes positif Covid-19 di Malaysia telah mencecah 2470 orang dan 34 orang telah meninggal dunia, manakala 388 pesakit lagi telah disahkan sembuh.
Artikel ini akan cuba membincangkan persoalan berkaitan keabsahan wasiat atau hibah bagi seseorang pesakit yang terkena Covid-19.
Marad al-Maut : Penyakit Yang Tiada Harapan Sembuh
Dari sudut bahasa Marad bermaksud sakit atau penyakit, manakala al-Maut pula adalah mati.
Jadi secara mudahnya marad al-maut boleh diertikan sebagai penyakit yang pada kebiasaannya akan membawa kepada kematian si pesakit.
Terdapat tiga ciri-ciri penyakit yang boleh dikategorikan sebagai marad al-maut.
- Tak mampu untuk mengerjakan aktiviti harian atau memenuhi kemaslahatan diri sendiri.
- Perasaan takut kerana hampir kepada kematian.
- Berlaku kematian dalam tempoh tertentu.
Syaikh Muhammad bin Shalih al-‘Utsaimin pula menyenaraikan secara khusus dua belas contoh sakit marad al-maut di dalam bukunya ‘Panduan Wakaf, Hibah dan Wasiat Menurut Al-Quran dan As-Sunnah’ seperti:
- Radang otak
- Radang selaput dada
- Sakit jantung
- Cirit-birit yang berpanjangan
- Keluar darah dari hidung secara terus menerus
- Permulaan lumpuh (stroke)
- Akhir dari penyakit Tuberculosis (TB);
- Demam yang berpanjangan
- Demam yang datang setiap empat hari
- Penyakit yang disaksikan oleh dua orang doktor muslim yang adil bahawa ia membimbangkan
- Orang yang berada di daerah yang sedang terjangkit penyakit taun
- Wanita yang mengalami sakit pada ketika melahirkan anak
Majoriti ahli-ahli fekah (jumhur) selain Syafi’iyyah berpandangan tindakan pesakit yang dalam keadaan marad al-maut dalam urusan dunia adalah tidak sah pada sisi hukum syarak.
Sebagai contoh, ketika dalam marad al-maut, lafaz talak, wasiat atau hibah yang dilakukan adalah tidak sah dan tidak boleh dilaksana.
Ini kerana keadaan marad al-maut, minda pesakit terganggu dan tidak dapat berfikir dengan logik dan waras.
Dalam keadaan ini, dikhuatiri keputusan dan tidakan pesakit tersebut akan menzalimi waris.
Adakah Covid-19 Termasuk Dalam Kategori Marad al-Maut?
Seperti yang telah diketahui umum, penyakit Covid-19 ini lebih memberi kesan terutama kepada pesakit yang mempunyai penyakit kronik dan mereka yang lebih berusia.
Kira-kira 80% kematian yang direkodkan adalah daripada golongan yang berumur 60 tahun dan 75% mempunyai keadaan penyakit kesihatan yang sedia ada termasuk penyakit kardiovaskular dan diabetes.
Walaubagaimapun, menurut laporan daripada WHO, kadar kematian adalah 4% dan mungkin lebih rendah.
Jadi bolehkah Covid-19 dikategorikan sebagai marad al-maut?
Saya secara peribadi berpendapat, penyakit ini bukanlah termasuk dalam kategori marad al-maut kerana kadar kematian yang agak rendah melainkan kepada pesakit yang sedia ada lemah imunisasinya disebabkan penyakit-penyakit lain.
Hal ini disokong pula dengan kenyataan yang dikeluarkan Ketua Pengarah Kesihatan, Datuk Dr Noor Hisham Abdullah yang mengatakan pesakit Covid-19 yang berada di tahap empat dan lima (iaitu yang perlu dibantu dengan alat pernafasan) juga boleh dirawat serta dipulihkan di unit rawatan rapi (ICU).
Setakat ini, 45 mangsa dilaporkan berada di unit berkenaan dan kesemua mereka dalam keadaan stabil.
Jadi kesimpulannya, penyakit Covid-19 bukanlah satu penyakit yang boleh membawa maut dengan kerana penyakit itu sendiri yang membawa makna marad al-maut.
Jika pesakit Covid-19 membuat wasiat atau hibah, maka ianya masih diiktiraf dan sah tindakannya tersebut. Melainkan jika ada dua orang doktor muslim yang adil yang boleh mengesahkan bahawa pesakit tersebut berada dalam keadaan marad al-maut.
Ditulis oleh Fakhrur Radzi, seorang konsultan di sebuah firma runding perancangan harta dan urus pusaka.