FGV Kembali Untung Selepas Margin Yang Lebih Tinggi Dalam Produk Sawit

KUALA LUMPUR, 31 Mei (Bernama) — Keuntungan bersih FGV Holdings Bhd dalam suku pertama berakhir 31 Mac 2022 mula pulih untuk dicatatkan pada angka RM369.24 juta berbanding kerugian bersih sebanyak RM35.42 juta semasa suku pertama 2021. 

Keuntungan ini disumbangkan oleh margin produk sawit, segmen hiliran, perniagaan baja dan logistik yang lebih tinggi. 

Perolehan melonjak kepada RM5.85 bilion dalam suku yang ditinjau daripada RM3.39 bilion sebelumnya di tengah-tengah purata harga minyak sawit mentah (MSM) yang lebih tinggi, kata syarikat perladangan itu dalam satu makluman kepada Bursa Malaysia hari ini.

“Keuntungan dalam sektor perladangan naik kepada RM517.87 juta berbanding kerugian berjumlah RM52.80 juta sebelum ini.

“Ini disebabkan oleh purata harga MSM yang lebih baik sebanyak RM5,058 satu tan daripada RM3,172 satu tan yang direkodkan dalam suku yang sama tahun sebelumnya,” kata FGV. 

Keuntungan dalam sektor perladangan juga menokok dengan peningkatan kuantiti jualan MSM iaitu 28 peratus.

“Prestasi sektor yang agak memberangsangkan ini disokong oleh perniagaan hiliran serta baja dan bahagian hasil yang lebih positif daripada usaha sama iaitu RM22.89 juta berbanding RM2.17 juta dahulu,” katanya.

Keuntungan sektor perladangan sebahagiannya telah diimbangi oleh caj nilai saksama yang lebih tinggi ke atas perjanjian pajakan tanah sebanyak RM159.14 juta daripada RM143.75 juta yang direkodkan pada suku yang sama tahun sebelum ini.

Mengulas mengenai segi operasi, pengeluaran tandan buah segar (FFB) bertambah kepada 0.83 juta tan daripada 0.74 juta tan manakala hasil menokok kepada 3.02 tan sehektar, katanya. 

Kadar perahan minyak yang dicapai pada suku semasa adalah 20.28 peratus, lebih baik daripada 20.05 peratus yang dicatatkan pada suku pertama 2021.

“Kami agak teruja bagi mengumumkan satu lagi suku yang menguntungkan di tengah-tengah ketidaktentuan dan cabaran yang dihadapi oleh kumpulan. 

“Kami akan berusaha untuk mengekalkan momentum positif ini dalam memenuhi jangkaan pihak berkepentingan kami serta bagi mencapai sasaran yang ditetapkan untuk 2022,” kata Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan Mohd Nazrul Izam Mansor dalam satu kenyataan berasingan.

Sementara itu, sektor gula FGV mencatatkan kerugian sebanyak RM30.78 juta pada suku pertama 2022 daripada RM50.68 juta dalam tempoh yang sama tahun lepas berikutan oleh margin kasar yang lebih rendah disebabkan peningkatan dalam kos gula mentah, pengangkutan dan gas yang ditanggung pada suku semasa. 

Sektor logistik dan lain-lain melaporkan keuntungan suku pertama 2022 yang lebih tinggi sebanyak RM21.92 juta berbanding RM13.76 juta sebelumnya.

— BERNAMA

Berita asal: https://thekapital.my/fgv-kembali-untung-selepas-margin-yang-lebih-tinggi-dalam-produk-sawit/

Previous ArticleNext Article

Aset Rizab Rasmi Malaysia Berjumlah US$114.28 Bilion Pada Akhir Februari 2024 – BNM

KUALA LUMPUR, 29 Mac (Bernama) — Aset rizab rasmi Malaysia berjumlah US$114.28 bilion pada akhir Februari 2024 manakala aset mata wang asing lain adalah US$202.69 juta (US$1=RM4.73), kata Bank Negara Malaysia (BNM).

Dalam kenyataan hari ini, bank pusat itu berkata butiran terperinci rizab antarabangsa berkenaan memberi maklumat akan datang mengenai saiz, komposisi dan kebolehgunaan rizab serta aset mata wang asing lain mengikut format Special Data Dissemination Standard (SDDS) Tabung Kewangan Antarabangsa (IMF).

Ini turut memberi jangkaan dan prospek aliran masuk dan keluar pertukaran asing bagi Kerajaan Persekutuan dan BNM untuk tempoh 12 bulan akan datang.

“Butiran terperinci rizab antarabangsa berdasarkan format IMF SDDS menunjukkan setakat akhir Februari 2024, adalah tetap boleh guna,” katanya.

BNM berkata bagi tempoh 12 bulan akan datang, aliran keluar jangka pendek yang telah dikenal pasti bagi pinjaman, sekuriti dan deposit mata wang asing adalah berjumlah US$16.33 bilion.

“Kedudukan jualan hadapan bersih adalah sebanyak US$22,586.1 juta pada akhir Februari 2024, mencerminkan pengurusan mudah tunai ringgit dalam pasaran wang,” katanya.

Sejajar dengan amalan yang diterima pakai sejak bulan April 2006, kata BNM, data itu tidak termasuk unjuran aliran masuk mata wang asing daripada pendapatan faedah dan pengeluaran pinjaman projek.

Pada masa sama, unjuran aliran masuk mata wang asing berjumlah US$2.46 bilion bagi tempoh 12 bulan akan datang.

BNM berkata satu-satunya aliran keluar bersih jangka pendek kontingensi bagi aset mata wang asing ialah jaminan kerajaan terhadap hutang luar negara dalam mata wang asing yang akan matang dalam tempoh setahun berjumlah US$400.9 juta.

 “Aliran ini tidak mengandungi sebarang pinjaman dalam mata wang asing yang terkandung opsyen serta tidak mempunyai kemudahan kredit dan kemudahan kredit tanpa syarat yang belum digunakan yang diberikan oleh atau kepada bank pusat lain, organisasi antarabangsa serta bank dan institusi kewangan lain.

“BNM juga tidak terbabit dalam urus niaga opsyen mata wang asing terhadap ringgit,” katanya.

— BERNAMA