Zakat Emas

Emas merupakan jenis pelaburan yang banyak diperkatakan tahun 2020. Ini kerana prestasi harga emas menunjukkan prestasi yang positif terutama dalam prospek ekonomi yang suram akibat pandemik COVID-19.

Prestasi emas 2020 mencapai paras tertinggi dalam sejarah pada Ogos 2020 yang lalu, menjadikan ramai yang berlumba-lumba menyertai pelaburan ini baik mendapatkan emas fizikal mahu pun secara digital melalui platform online yang disahkan patuh Shariah.

This image has an empty alt attribute; its file name is gold-price-july-2021-700x408.jpg
Kredit: Trading View

Tidak kurang yang menjadikan prestasi memberansangkan ini sebagai cara membuat scam dan penipuan jualan emas tanpa fizikal. Perlunya untuk kita berhati-hati.

Sebagai pelabur tidak kira jenis emas yang dilaburkan sama ada fizikal atau secara digital atas talian, janganlah kita lupa terhadap tanggungjawab zakat emas kita.

Zakat emas merupakan zakat yang paling lama wujud berbanding zakat harta-harta lain memandangkan emas telah wujud sekian lama. Sebelum zaman Rasulullah lagi emas menjadi lambang kekayaan manusia abad demi abad.

Rujukan yang komprehensif terhadap kiraan Zakat Emas adalah berdasarkan laman web Lembaga Zakat Selangor. Rujuk: https://www.zakatselangor.com.my/zakat-emas/

Sumber: Lembaga Zakat Selangor

Asas pertama yang harus kita tahu adalah Zakat Emas dikenakan bagi pemilikan emas lebih 85 gram tidak kira fizikal atau pemilikan atas talian dalam konteks hari ini.

Asas kedua adalah emas perhiasan yang dipakai oleh wanita tidak dikenakan zakat, namun ada syaratnya iaitu nilainya tidak melebihi kadar kebiasaan atau disebut sebagai Uruf. Kadar uruf emas berbeza berdasarkan negeri masing-masing.

Bagi Wilayah Persekutuan dan negeri Selangor ialah sebanyak 800 gram. Bagi mereka yang mempunyai emas melebihi kadar 800 gram, haruslah membayar zakat ke atas lebihan itu.

Contoh:

[(Berat emas – Uruf) x harga emas semasa x 2.5%]

(900 gram – 800 gram) x RM144.38 = RM14,438 x 2.5% = RM360.95

Perhiasan juga merujuk kepada perkakas rumah atau perabot dan emas yang tidak dipakai sekian lama yang dibiarkan di dalam simpanan sebagai contoh emas perhiasan pusaka. Ia termasuk dalam kiraan zakat emas.

Kes lain adalah emas yang dicagar di kedai pajak. Kiraannya mengambil kira nilai pinjaman dan upah simpan yang dikenakan.

Contoh:

[(Berat emas semasa x harga semasa) – Nilai Pinjaman – Upah Simpan] x 2.5% = Jumlah Zakat

[(200 gram x RM144.38= RM28,876) – RM10,000 – RM76] x 2.5% = RM470

Bagi isu sijil pelaburan emas yang biasa ditawarkan di bank-bank, apa-apa produk emas di bank konvensional adalah tidak patuh Shariah kerana ia tidak memberi pemilikan sebenar kepada fizikal emas, maka zakat tidak dikenakan.

Zakat hanya dikenakan ke atas akaun atau sijil pelaburan emas di bank patuh Shariah seperti yang ditawarkan di Al-Rajhi Bank, Kuwait Finance House, Bank Rakyat, Bank Muamalat, dan Affin Islamic Bank.

Bagi pelabur tegar emas, kiralah zakat emas anda. Semoga harta kita diberkati, terus berkembang dan memberi manfaat buat diri, keluarga, dan masyarakat.

Ditulis oleh Arham Merican, Pengurus Shariah di sebuah institusi kewangan negara dan sedang melanjutkan pengajian peringkat Sarjana dalam bidang Pengajian Pembangunan. Meminati bidang ekonomi dan Shariah dengan fokus kepada pengurusan kewangan, pembasmian kemiskinan, dan pembinaan masyarakat madani. Beliau boleh dihubungi di [email protected].

Jom mulakan simpanan emas patuh syariah dengan KAB Gold hari ini juga.

This image has an empty alt attribute; its file name is kab-gold-uncang-emas-800-700x990.jpg

Dengan minimum pembelian 0.25 gram emas atau serendah RM65 (berdasarkan harga emas RM260 segram), semuanya boleh dilakukan secara online.

Prosesnya sangat mudah:

Kemudian dah boleh login dan buat pembelian pertama anda hari ini juga.

Daftar secara percuma di KAB Gold sekarang.

Previous ArticleNext Article

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Bahagian Faraid Isteri Kedua Yang Tidak Mempunyai Anak Dengan Suami

SOALAN

Assalamualaikum, Ustaz. Saya ingin bertanya soalan faraid harta pusaka. Suami saya telah meninggal dunia. Suami saya telah menceraikan isteri pertama sebelum berkahwin dengan saya dan mereka mempunyai dua orang anak, manakala saya pula isteri kedua dan saya tidak mempunyai anak dengan suami. Jadi, berapa bahagian faraid saya ustaz?

Berdasarkan kepada AL-KAFI #1939: BAHAGIAN FARAID ISTERI KEDUA YANG TIDAK MEMPUNYAI ANAK DENGAN SUAMI yang dikeluarkan oleh Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan.

RINGKASAN JAWAPAN

Isteri yang kematian suaminya akan mendapat bahagian faraid daripada harta pusaka selepas pengurusan jenazah, hutang-piutang serta wasiat suami telah dilaksanakan. Bahagian faraid isteri apabila suami yang meninggal dunia mempunyai anak, isteri akan mendapat satu perlapan (1/8) daripada harta. Kewujudan anak kepada suami walaupun anak tersebut daripada perkahwinan dengan isteri yang lain telah mengurangkan bahagian isteri daripada 1/4 ke 1/8. Manakala isteri yang telah diceraikan suami tidak mendapat harta pusaka suaminya.

HURAIAN JAWAPAN

Alhamdulillah segala puji bagi Allah SWT tuhan sekalian alam. Selawat dan salam ke atas junjungan besar kita Nabi Muhammad SAW serta ahli keluarga, para sahabat, dan orang yang mengikuti jejak Langkah Baginda sehingga hari kiamat. Semoga kita semua sentiasa di bawah lindunganNya.

Pembahagian harta si mati kepada waris-warisnya akan dilakukan selepas selesai pengurusan jenazahnya, melunaskan hutang-piutang serta melaksanakan wasiat si mati yang tidak melebihi satu pertiga daripada baki harta peninggalan. Menurut Imam al-Nawawi[1]:

يبدأ من تركة الميت بمؤنة تجهيزه ثم تقضى ديونه ثم وصاياه من ثلث الباقي ثم يقسم الباقي بين الورثة.

Maksudnya: “Harta peninggalan si mati digunakan bermula dengan pengurusan jenazah, kemudian melangsaikan hutang-piutang si mati, kemudian melaksanakan wasiat si mati yang tidak melebihi satu pertiga daripada baki harta si mati (selepas pengurusan jenazah dan membayar hutangnya). Setelah itu, dibahagikan baki daripada harta itu kepada pewaris.

Dalam proses pembahagian harta ini, wujud waris-waris yang boleh menghalang atau mengurangkan bahagian waris yang lain. Keadaan ini dipanggil halangan pewarisan (الحَجْبُ).

Berdasarkan soalan di atas, anak-anak suami merupakan halangan yang mengurangkan  bahagian isteri dalam faraid (الحَجْبُ النُّقْصَان). Dengan wujudnya anak-anak suami ini, mereka telah mengurangkan bahagian isteri daripada mendapat satu perempat kepada satu perlapan daripada harta. Ini berdasarkan firman Allah SWT:

وَلَهُنَّ الرُّبُعُ مِمَّا تَرَكْتُمْ إِن لَّمْ يَكُن لَّكُمْ وَلَدٌ ۚ فَإِن كَانَ لَكُمْ وَلَدٌ فَلَهُنَّ الثُّمُنُ مِمَّا تَرَكْتُم ۚ مِّن بَعْدِ وَصِيَّةٍ تُوصُونَ بِهَا أَوْ دَيْنٍ ۗ

MaksudnyaDan bagi mereka (isteri-isteri) pula satu perempat dari harta yang kamu tinggalkan, jika kamu tidak mempunyai anak. Tetapi kalau kamu mempunyai anak maka bahagian mereka (isteri-isteri kamu) ialah satu perlapan dari harta yang kamu tinggalkan, sesudah ditunaikan wasiat yang kamu wasiatkan, dan sesudah dibayarkan hutang kamu.

Surah al-Nisa’ (12)

Imam al-Qurtubi berkata ketika mentafsirkan ayat ini:

وَالْوَلَدُ هُنَا بَنُو الصُّلْبِ وَبَنُو بَنِيهِمْ وَإِنْ سَفُلُوا، ذُكْرَانًا وَإِنَاثًا وَاحِدًا فَمَا زَادَ بِإِجْمَاعٍ. وَتَرِثُ الْمَرْأَةُ مِنْ زَوْجِهَا الرُّبُعَ مَعَ فَقْدِ الْوَلَدِ، وَالثُّمُنَ مع وجوده.

Maksudnya“Dimaksudkan dengan al-walad ialah anak kandung serta anak kepada anak kandung (cucu) dan ke bawah, samada lelaki atau perempuan, seorang atau lebih daripada itu, dan ini ialah ijmak. Isteri akan mewarisi ¼ sekiranya suami tiada anak dan satu perlapan sekiranya ada[2].”

Justeru, dengan kewujudan anak kandung, isteri tetap mendapat satu perlapan walaupun anak tersebut bukan daripada hasil perkahwinannya bersama suami. Hal ini kerana anak yang disebutkan ialah anak kepada si mati dan bukanlah anak kepada waris sebagaiamana yang dinyatakan oleh Imam al-Khatib al-Syirbini:

(الثّمن) وَهُوَ (فرض الزَّوْجَة) الْوَاحِدَة (و) كل (الزَّوْجَات) بالتسوية (مَعَ الْوَلَد) للزَّوْج مِنْهَا أَو من غَيرهَا

Maksudnya: “Satu per lapan ialah bahagian seorang isteri atau beberapa isteri yang dikongsi bersama apabila suami mempunyai anak dengannya atau anak dengan isteri yang lain[3].”

Oleh yang demikian, berdasarkan penerangan di atas, sekiranya suami mempunyai anak walaupun dengan isteri yang berbeza, bahagian faraid isteri adalah satu perlapan daripada harta. Bahagian satu perlapan itu akan dikongsi bersama jika suami mempunyai lebih dari seorang isteri.

Kesimpulannya, jika suami mempunyai isteri kedua dan anak daripada isteri pertama yang telah diceraikan sebagaimana soalan yang diajukan, bahagian isteri kedua ialah satu perlapan daripada harta untuk dirinya seorang dan tidak perlu berkongsi dengan bekas isteri.

Wallahu a’lam.

Rujukan: 

[1] Al-Nawawi, Yahya bin Syaraf. (2005). Minhaj al-Tolibin. Cet. 1. Beirut: Dar al-Fikr. Hlm. 180.

[2] Al-Qurtubi, Muhammad bin Ahmad. (1964). Tafsir al-Qurtubi (Jilid 5). Cet. 2. Kaherah: Dar al-Kutub al-Misriyyah. Hlm. 75.

[3] Al-Syirbini, Muhammad bin Ahmad. (t.t.). Al-Iqna’ fi Halli Alfaz Abi Syuja’ (Jilid 2). Beirut: Dar al-Fikr. Hlm. 388.