Perkongsian Bermanfaat Melangsaikan Hutang PTPTN Secara Lump Sum

Di luar sana ramai yang mengambil ringan tentang pembayaran balik pembiayaan PTPTN. Kononnya ada yang boleh pergi travel sana-sini, tapi liat nak bayar balik hutang PTPTN.

Masa belajar, bukan main berharap agar lulus pembiayaan, tapi bila dah kerja asyik fikir cara taknak bayar hutang.

Ikuti perkongsian daripada  Puan Nazurah Hassan bagaimana caranya beliau melangsaikan hutang PTPTN secara lump sum.

Pernah Terfikir Apa Jadi Kalau Kita Tak Sempat Bayar Hutang?

“KALAU BERHENTI KERJA, MACAM MANA NAK BAYAR HUTANG PTPTN?”

Ada banyak sebab seseorang belum mampu, atau terpaksa tangguh bayar hutang PTPTN.

Mungkin ada fresh graduate yang belum dapat kerja, nak mulakan bisnes sendiri, atau kebanyakan kes wanita pula terpaksa berhenti kerja dan jadi surirumah atas keperluan keluarga (macam sayalah).

Tapi, walau apa pun alasan kita – hutang tetap hutang.

Dan apabila berhutang, kita wajib bayar balik. Dulu masa berhutang tak pernah nak beringat, sekali dah terkena barulah tahu (macam saya juga).

Hutang Sebeban, Bukan Kecik-kecik Anak

Sehingga hari ini, sudah hampir 5 tahun saya berhenti kerja.

Nak ditakdirkan, hutang PTPTN saya bukannya sikit. Saya menuntut dalam bidang profesional (arkitek) di sebuah universiti awam dan mengambil pembiayaan penuh PTPTN.

Kos pembiayaan bagi bidang ini mencecah RM35,000 bagi 5 tahun pengajian. Maksudnya, sebaik saja saya graduate, selepuk ada hutang RM35,000 yang perlu dilangsaikan kepada PTPTN.

Dan jumlah ini belum lagi termasuk bunga atau kos pentadbiran.

Lepas graduate, saya mula bekerja. Cukup la untuk tampung perbelanjaan harian, bayar hutang PTPTN, menabung untuk kahwin, dan ada lebih sedikit untuk beri kepada mak dan ayah.

Tapi bagi seorang perempuan, biasalah. Lepas berkahwin, keadaan mula menjadi kompleks sikit.

Semuanya bermula apabila suami saya dapat tawaran mengajar yang ditunggu-tunggu – tapi tak sangka pula kena posting dekat Sarawak. Masa ni, saya baru lepas bersalin dan tengah cuti bersalin.

Nak Pergi Airport Paling Dekat Pun Ambil Masa 3 Jam

Pening juga fikir macam mana saya perlu atur hidup – sama ada nak teruskan kerja dekat sini dan ‘bercinta jarak jauh’ sambil uruskan anak sendiri, atau nak ikut suami ke Sarawak.

Saya tak fikir panjang dan nekad ikut suami ke Sarawak. Bukannya Kuching, Miri, atau Bintulu.

Tapi Betong. Mesti korang tak pernah dengar, kan?

Kawasan ini agak jauh ke dalam dan lapangan terbang terdekat adalah sejauh 3 jam perjalanan. Tapi bukanlah rumah atas pokok ya.

Ada line Internet , rumah teres, dan siaran TV Astro Njoi.

Berbalik pada kisah hutang saya tadi.

Sekarang saya dah berhenti kerja, tak ada pendapatan, dan masih berhutang. Jadi, apa yang perlu dilakukan supaya hutang ini tak menimbun dan kena blacklist?

1. Buat Segala Kira-kira Yang Perlu

Pertama sekali, saya nak tahu berapa lama saya boleh bayar habis loan PTPTN tanpa mengharap gaji suami.

Tak kisahlah melalui bisnes baru, melalui gaji simpanan terdahulu, ihsan suami, dan sebagainya.

Dengan cara ini, baru kita boleh nampak berapa lama kita boleh membayar hutang PTPTN tanpa mencari sebarang sumber pendapatan.

Selepas dikira-kira, hanya dalam 1 hingga 2 bulan saja yang mampu saya bayar. Nak harapkan simpanan bukannya banyak mana memandangkan kami berdua baru 2 tahun bekerja.

Sebahagian besar simpanan pula dah dibuat belanja untuk majlis perkahwinan. Memang tak ada istilah nak bermewah.

Masa berpindah, kami datang sehelai sepinggang berbekalkan luggage 20 KG. Kereta pula suami pakai kereta lama ayahnya.

Kereta ini dibawa ke Sarawak dengan kargo, kami masuk pula rumah kosong yang tak ada perabot. Bayangkanlah betapa adventure-nya akaun kami berdua masa tu.

2. ‘Sakit’ Yang Anda Dapat Kalau Tangguh Bayar Hutang PTPTN

Tau tak? Lepas bayar 2-3 tahun, jumlah hutang itu sebenarnya tak bergerak pun sebab yang dibayar habis dekat bunga dan kos pentadbiran. Sedangkan saya bayar mengikut jadual pelarasan (masa ini menggunakan sistem konvensional).

Patutnya, masa berduit dulu, bayarlah lebih sikit. Jadi, penting untuk kita update akaun PTPTN ini selalu.

Boleh rujuk laman web PTPTN. Di sana kita boleh tengok berapa bayaran yang telah dibuat dan berapa jumlah bayaran yang tinggal.

Kalau nak minta penangguhan pun boleh.

Tapi saya pernah tanya dengan Pegawai PTPTN, adakah bunga dan kos pentadbiran dapat dibekukan kalau kita memohon penangguhan?

Dia jawab tak. Sama saja macam kita tak bayar, dan hutang itu pun bertambah.

Jadi, buat apa mohon penangguhan? Supaya tak kena blacklist bila dah lama sangat berhenti membuat bayaran.

Sebab malas dan kononnya saya boleh bayar balik dalam masa terdekat, saya tak mohon penangguhan.

3. Cara Senang Bayar Hutang PTPTN Tanpa Susahkan Diri

Lepas hidup dah agak stabil di Sarawak, suami saya offer untuk sambung bayarkan hutang PTPTN saya. Tapi saya ‘malu-malu kucing’.

Dekat setahun juga saya tak bayar PTPTN. Tapi Alhamdulillah nama saya tak disenarai hitam.

Jadi, saya cuba berunding dengan Pegawai PTPTN melalui Facebook, dan lepas itu mereka bagi nombor pegawai melalui WhatsApp.

Kalau ada pertanyaan, tanya saja dekat Facebook mereka. Seingat saya, mereka memang sangat responsif. Laju je menjawab segala pertanyaan. Salute!

Pihak PTPTPN mencadangkan saya untuk strukturkan semula peminjaman saya dan tukar kepada Ujrah.

Kalau tukar kepada Ujrah ini memang bagus sebab bayaran setiap bulan tetap dan takkan bertambah, walaupun ada kejatuhan matawang Ringgit atau sebagainya.

Pegawai PTPTN juga akan bantu memaksimakan tempoh pinjaman untuk menetapkan bayaran yang sesuai dengan kemampuan kita setiap bulan.

Tiap Bulan Macam Bayar Ansuran Bulanan Kereta

Kos pentadbiran bagi pinjaman Ujrah adalah lebih rendah dan boleh jimat hingga 47%.

Berbanding sistem konvensional yang dulu. Awal-awal bayar sedikit, tapi lama-lama akan meningkat.

Gerun tengok jumlah bayaran bulanan yang kena dibuat dalam masa 5 hingga 10 tahun lagi. Dah macam beli kereta sebiji.

Permohonan Ujrah ini prosesnya tak susah mana. Kalau nak cepat, pergi ke Pejabat PTPTN dan mereka akan bagi Surat Tawaran Ujrah untuk dilengkapkan butirannya.

TAPI, syarat untuk memohon Ujrah ini, kita perlu melangsaikan sekurang-kurangnya 50% daripada jumlah bayaran yang tertunggak. Apa pun, korang jangan panik dulu.

4. Takde Duit Banyak Tu? Apa Anda Boleh Buat?

Masa tengah pertimbangkan permohonan Ujrah, saya dah beritahu pihak PTPTN siap-siap yang saya takde duit sebanyak itu. Jadi, saya diberitahu yang saya boleh memohon pengeluaran KWSP Akaun 2.

PTPTN akan bagi dokumen yang perlu kita bawa ke Pejabat KWSP. Lepas itu, mereka akan masukkan terus amaun pengeluaran KWSP tadi ke dalam Akaun PTPTN kita melalui sistem komputer.

Proses ini berjalan dengan sangat lancar. Dalam masa beberapa minit je boleh siap.

Dokumen dari KWSP yang dah disahkan tadi perlu diserahkan semula kepada Pegawai PTPTN untuk proses terakhir. Selepas itu, kita pun boleh buat bayaran bulanan seperti biasa.

5: Buat La Apa Pun, Janji Buat Duit Halal

Kadar bayaran lepas memohon Ujrah adalah sangat berpatutan. Saya yang meminjam RM35,000 tadi cuma perlu membayar RM200 sebulan.

Tapi kalau dah namanya suri rumah, mana pula nak ‘cekau’ RM200?

Tambahan pula, hidup di luar bandar Sarawak ini bukan senang, kerana kurangnya fasiliti, takde sanak-saudara, dan peluang pekerjaan yang sangat terhad.

Tapi, benarlah Allah kata. Kalau kita usaha, In shaa Allah ada jalannya.

Kebetulan, saya mendapat peluang menjadi pensyarah separuh masa dekat sebuah institusi kerajaan.

Walaupun sekadar part time, saya cuba gunakan peluang tersebut untuk memohon pembiayaan ASB melalui CIMB.

6. Alang-alang Simpan Duit, Biar Terus Beranak Banyak

Bagi saya, ini adalah ‘simpanan paksa’ dan wang persaraan saya.

Lagipun, melalui simpanan ASB, kita hanya perlu mempunyai modal simpanan sekurang-kurangnya untuk 1 tahun dengan nilai yang kita mampu.

Lepas tempoh itu, kalau takde simpanan pun, kita boleh keluarkan dividen (rolling dividend) untuk meneruskan ‘akaun persaraan’ ini sehingga habis tempoh ikatan perjanjian nanti.

Kalau dah malas nak teruskan, kita boleh terminate pembiayaan ASB dan dapatkan sedikit keuntungan selepas tempoh matang.

Kalau disiplin, bolehlah dapat sekitar RM50,000 hingga RM200,000 selepas 10 hingga 30 tahun dari tarikh pembiayaan (bergantung kepada jumlah pembiayaan yang kita pilih).

Peram Bagi Masak, Bayar Sekali Jalan

Mungkin ada yang kata tak untung pun. Tapi kalau saya simpan sendiri, tak tahulah dapat ke tak duit sebanyak itu.

Lepas hampir setahun mengajar, saya kembali menjadi suri rumah, sampai ke hari ini.

Walaubagaimanapun, saya tetap bersyukur kerana saya masih mempunyai punca pendapatan di rumah melalui penulisan.

Selagi ada duit lebih, saya akan biarkan dividen tersimpan di dalam akaun tanpa disentuh.

Kalau nak ikutkan, duit ‘simpanan paksa’ saya kini boleh membayar separuh daripada jumlah hutang PTPTN tersebut.

Tapi, disebabkan jarak pejabat PTPTN yang jauh dan kurangnya bank yang berdekatan, duit tersebut saya peramkan dulu.

Mana tau PTPTN ada buat promosi bayaran balik. Berbaloi juga menunggu untuk bayar lump sum.

Hadap Je, Buat Apa Nak Takut

Memang ada banyak sebab yang boleh menjadi punca hutang PTPTN kita tertunggak. Walau apa pun, janganlah takut untuk menghadapinya.

Sebaliknya, ambil langkah proaktif dan cuba bertanyakan kepada pihak PTPTN kerana mereka mungkin ada pilihan dan pelan kewangan yang boleh mereka cadangkan.

Rancangkan simpanan dengan baik dan cubalah mencari sumber pendapatan sekadar yang mampu.

Sikit tak mengapa, yang penting berkat. Jangan percaya pada skim cepat kaya atau bisnes yang meragukan.

Saya akui saya tak ada latarbelakang kewangan yang kukuh. Keluarga pun cukup makan je. Mungkin disebabkan ‘tersadai’ di perantauan ini, ada hikmahnya yang tersendiri yang menjadikan saya ingin berdikari.

Pernah Terasa Jadi Beban Kepada Suami

Saya faham betapa sukarnya seorang wanita yang perlu menjadi suri rumah walaupun mempunyai Degree mahupun Master.

Bukan setakat kena tahan telinga daripada mulut-mulut orang sekeliling, bahkan sampai satu masa kita mungkin pernah berasa menjadi ‘beban’ kepada suami, hingga sanggup ­abaikan hutang sendiri.

Semoga perkongsian ini memberi manfaat kepada sesiapa saja, terutamanya kepada peminjam PTPTN di luar sana. Apa yang dituliskan ini hanyalah melalui pengalaman saya.

Saya bukanlah seorang pakar kewangan.

Jadi, kalau ada yang lebih berpengalaman dan tahu selok-belok yang lebih menguntungkan, bolehlah kongsikan tipsnya semoga lebih ramai akan dapat manfaatnya.

Kalau korang usaha, pasti akan jumpa jalan keluar. Bukan merengek dan merapu dekat FB buat sesi luahan hati. Bukan berkurang hutang korang pun.

Ingatlah Bahawa Hutang Wajib Dibayar

Sekali lagi ingin diingatkan, bayarlah hutang kita sementara kita masih hidup di atas muka bumi Allah ini. Dan usahalah sedaya upaya untuk membayarnya selagi kita bernyawa, takut-takut nanti amat dahsyat pembalasan di akhirat nanti akibat daripada kita mempunyai hutang yang belum dilangsaikan.

 

Pada tahun 2020 yang lalu, kami telah pun menghasilkan buku sulung yang bertajuk ‘Malaysia Melabur: 10 Benda Kita Kena Tahu’. Sambutannya begitu menggalakkan sehingga buku ini terpilih sebagai Top 10 di MPH dalam kategori Malay Non-Fiction bagi tahun 2020.

Alhamdulillah, terkini kami berjaya terbitkan pula buku ‘Malaysia Melabur Saham’.

Kenapa Perlu Baca Buku Ini?

Pastinya anda selalu terdengar atau terbaca tentang peluang menambahkan pendapatan di pasaran saham patuh syariah di Bursa Malaysia.

Jika anda benar-benar berminat untuk terlibat tetapi masih belum memulakan langkah pertama, buku ini teramat sesuai.

Ianya ringkas, padat dan sarat dengan contoh-contoh berbentuk grafik.

Kenapa Kena Miliki Buku Ini?

Tak semua orang boleh belajar menerusi video, jadi boleh baca buku ini di masa lapang. Nak Google semua artikel pun memakan masa. Sebab itu buku ini telah terjual lebih daripada 2,000 naskah!

Kami faham ramai nak mula melabur saham, tapi nak tahu dulu asasnya?

Tak sempat nak belajar secara face-to-face, jom mulakan dengan membaca buku ini.

Senang faham sebab buku ini penuh dengan gambar dan contoh-contoh.

Ditulis oleh mereka yang berpengalaman, kita sama-sama belajar sampai faham.

TERKINI: Miliki Buku Malaysia Melabur Saham di Shopee

Previous ArticleNext Article

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

8 Tips Untuk Sentiasa Bermotivasi

Motivasi adalah apa yang membuat kita terus berusaha apabila segala-galanya kelihatan rumit. Ia adalah dorongan yang membawa kita ke hadapan untuk mencapai matlamat kita. Motivasi adalah penting kerana ia membolehkan kita menangani halangan dan ujian. Apabila kita bermotivasi, kita lebih cenderung mempunyai etika kerja yang positif, menjadi produktif, dan mempunyai sikap positif yang membawa kepada kejayaan.

Untuk kekal bermotivasi sepanjang masa adalah sedikit sukar. Kita tidak dapat mengawal mood atau perasaan kita dan kadang-kadang ia berubah dengan cepat tanpa disedari. Artikel ini akan membimbing anda melalui 8 tindakan yang akan membantu anda kekal bermotivasi sepanjang masa.

1. Tetapkan Sasaran

Apabila anda menetapkan sasaran, anda memutuskan untuk bertindak melakukan perkara-perkara yang akan membantu anda mencapai hasil yang anda inginkan. Sasaran membimbing perhatian anda ke arah tertentu yang boleh diukur dan mempunyai matlamat akhir. Ini akan membantu anda kekal bermotivasi. Kajian telah menunjukkan bahawa apabila jurujual menetapkan sasaran, mereka mampu membuat lebih banyak jualan dan apabila seseorang membuat komitmen untuk kuruskan badan (sebanyak 30 kilogram sebagai contoh), mereka akan lebih cenderung untuk meningkatkan tahap kecergasan mereka setiap hari.

2. Pilih Sasaran/Matlamat Yang Menarik Minat Anda

Anda lebih cenderung untuk kekal bermotivasi jika anda melakukan sesuatu yang anda minat daripada melakukan sesuatu yang orang lain inginkan untuk anda. Orang lain boleh memberikan kita matlamat atau objektif yang kita dapati tidak menarik untuk dilaksanakan. Oleh itu, dalam mencapai matlamat, cuba cari sesuatu yang menarik minat anda untuk capai.

3. Jadikan Matlamat Anda Diketahui Umum

Anda harus nyatakn matlamat anda secara terbuka. Jika anda memberitahu semua orang tentang matlamat dan sasaran anda, mereka akan terus mengingatkan anda tentang matlamat anda. Anda akan berasa malu jika anda tidak mencapai matlamat tersebut dan ini akan meningkatkan motivasi anda untuk bekerja keras ke arah mencapai matlamat tersebut. Kebanyakan orang disekeliling anda mempunytai sikap ingin membantu orang lain. Apabila anda nyatakan matlamat anda, mereka akan membantu anda apabila anda menghadapi kesukaran.

4. Merangka Strategi Untuk Mencapai Matlamat Anda

Merangka strategi adalah langkah seterusnya ke arah mencapai matlamat anda. Anda perlu menetapkan visi dan misi yang jelas tentang apa yang anda mahukan dan memikirkan bagaimana ia akan dilaksanakan. Pecahkan matlamat anda kepada aktiviti-aktiviti kecil yang boleh diurus dan tetapkan tempoh masa yang sesuai untuk setiap aktiviti tersebut. Gariskan pelan tindakan terperinci  untuk mencapai objektif anda.

5. Semak Matlamat Dan Kemajuan Anda Secara Berkala

Memantau kemajuan sendiri adalah penting untuk mencapai matlamat. Kita harus bertanya kepada diri sendiri sama ada kita berada di landasan yang betul atau tidak. Sekiranya tidak, bagaimana kita boleh memperbaiki keadaan? Kita perlu sedar apa yang sedang berlaku terhadap rancangan kita, apa yang salah, di mana kita terpesong dan bagaimana kita boleh membetulkannya. Jadikan amalan menyemak pencapaian matlamat kita sebagai sebahagian daripada rutin harian dengan menyimpan jurnal atau menggunakan aplikasi dalam telefon pintar.

6. Mengekalkan Momentum

Mulakan pelaksanaan matlamat anda dengan langkah-langkah mudah dan kecil. Anda mesti sentiasa bermula dengan langkah-langkah kecil dan mudah supaya anda senang mendapatkan momentum. Raikan diri sendiri atas pencapaian anda. Senaraikan perkara-perkara yang “telah siap”. Ini akan mendorong anda untuk bekerja lebih kuat dan bersungguh-sungguh.

7. Dapatkan Mentor

Perbincangan dengan mentor boleh membantu anda mengenal pasti peluang baru, membuka minda anda kepada idea-idea baru, menasihati anda tentang cara menavigasi objektif, dan menjadi komponen penting dalam proses mencapai matlamat anda. Seorang mentor boleh membantu anda memahami apa yang diperlukan berdasarkan kedudukan dan persekitaran anda, mengenal pasti kemahiran yang anda perlukan dan menetapkan objektif bersama-sama. Apabila anda mempunyai visi yang jelas tentang ke mana anda mahu pergi, anda akan lebih didorong untuk mencapai objektif tersebut.

8. Kelilingi Diri Anda dengan Individu Positif

Mengekalkan fokus pada matlamat akhir anda adalah lebih mudah apabila anda mengelilingi diri anda dengan pengaruh yang baik. Anda akan berasa lebih yakin dengan diri sendir apabila dikelilingi individu-individu yang positif. Apabila anda menghabiskan masa dengan individu yang positif, anda akan berasa bertenaga dan bersemangat. Orang yang gembira, sihat, dan optimis dalam pandangan mereka terhadap kehidupan adalah seorang yang berjaya.

Artikel ini ditulis oleh Dr. Ahmad Monir bin Abdullah. Beliau kini bertugas di Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) sebagai Pensyarah Kanan di Pusat Kajian Keutuhan Tadbir Urus & Akauntabiliti (Grace). Beliau mempunyai pengalaman luas sebagai ahli akademik dan juga pengamal perakaunan dalam industri. Penulis boleh dihubungi di [email protected]

Baca juga:

Ramai sangat give up dalam saham. Kawan-kawan kami pun ramai dah give up.

Tapi kenapa give up?

Sebab kita sibuk mencari rahsia, teknik, indikator dan terlalu cepat nak kaya.

Bila dah rugi, mulalah salahkan cikgu, mentor, sifu yang ajar kita.

Tak perlu complicated sangat.
Dan tak perlu pun trade saham hari-hari. Cukup sebulan sekali. Yang penting kita tahu caranya dan aplikasikan dengan betul.

Kami suka kongsikan kaedah Swing ini sebab:

  • Kita tak perlu melekat di screen
  • Kita boleh bekerja seperti biasa
  • Kurang risiko untuk rugi
  • Set siap-siap bila nak jual saham tu
  • Kurang stress

Kami akan kongsikan tips-tips guna strategi Swing dalam saham.

• 24 September 2022 ATAU 15 Oktober 2022 (SABTU)
• 9.30 pagi – 1 tengah hari
• Melalui ZOOM

Yuran PERCUMA jika anda daftar berdua! Jadi cepat ajak kawan atau ahli keluarga join sekali.

Klik link:https://thekapital.my/swing