Perkongsian Bermanfaat Melangsaikan Hutang PTPTN Secara Lump Sum

Di luar sana ramai yang mengambil ringan tentang pembayaran balik pembiayaan PTPTN. Kononnya ada yang boleh pergi travel sana-sini, tapi liat nak bayar balik hutang PTPTN.

Masa belajar, bukan main berharap agar lulus pembiayaan, tapi bila dah kerja asyik fikir cara taknak bayar hutang.

Ikuti perkongsian daripada  Puan Nazurah Hassan bagaimana caranya beliau melangsaikan hutang PTPTN secara lump sum.

Pernah Terfikir Apa Jadi Kalau Kita Tak Sempat Bayar Hutang?

“KALAU BERHENTI KERJA, MACAM MANA NAK BAYAR HUTANG PTPTN?”

Ada banyak sebab seseorang belum mampu, atau terpaksa tangguh bayar hutang PTPTN.

Mungkin ada fresh graduate yang belum dapat kerja, nak mulakan bisnes sendiri, atau kebanyakan kes wanita pula terpaksa berhenti kerja dan jadi surirumah atas keperluan keluarga (macam sayalah).

Tapi, walau apa pun alasan kita – hutang tetap hutang.

Dan apabila berhutang, kita wajib bayar balik. Dulu masa berhutang tak pernah nak beringat, sekali dah terkena barulah tahu (macam saya juga).

Hutang Sebeban, Bukan Kecik-kecik Anak

Sehingga hari ini, sudah hampir 5 tahun saya berhenti kerja.

Nak ditakdirkan, hutang PTPTN saya bukannya sikit. Saya menuntut dalam bidang profesional (arkitek) di sebuah universiti awam dan mengambil pembiayaan penuh PTPTN.

Kos pembiayaan bagi bidang ini mencecah RM35,000 bagi 5 tahun pengajian. Maksudnya, sebaik saja saya graduate, selepuk ada hutang RM35,000 yang perlu dilangsaikan kepada PTPTN.

Dan jumlah ini belum lagi termasuk bunga atau kos pentadbiran.

Lepas graduate, saya mula bekerja. Cukup la untuk tampung perbelanjaan harian, bayar hutang PTPTN, menabung untuk kahwin, dan ada lebih sedikit untuk beri kepada mak dan ayah.

Tapi bagi seorang perempuan, biasalah. Lepas berkahwin, keadaan mula menjadi kompleks sikit.

Semuanya bermula apabila suami saya dapat tawaran mengajar yang ditunggu-tunggu – tapi tak sangka pula kena posting dekat Sarawak. Masa ni, saya baru lepas bersalin dan tengah cuti bersalin.

Nak Pergi Airport Paling Dekat Pun Ambil Masa 3 Jam

Pening juga fikir macam mana saya perlu atur hidup – sama ada nak teruskan kerja dekat sini dan ‘bercinta jarak jauh’ sambil uruskan anak sendiri, atau nak ikut suami ke Sarawak.

Saya tak fikir panjang dan nekad ikut suami ke Sarawak. Bukannya Kuching, Miri, atau Bintulu.

Tapi Betong. Mesti korang tak pernah dengar, kan?

Kawasan ini agak jauh ke dalam dan lapangan terbang terdekat adalah sejauh 3 jam perjalanan. Tapi bukanlah rumah atas pokok ya.

Ada line Internet , rumah teres, dan siaran TV Astro Njoi.

Berbalik pada kisah hutang saya tadi.

Sekarang saya dah berhenti kerja, tak ada pendapatan, dan masih berhutang. Jadi, apa yang perlu dilakukan supaya hutang ini tak menimbun dan kena blacklist?

1. Buat Segala Kira-kira Yang Perlu

Pertama sekali, saya nak tahu berapa lama saya boleh bayar habis loan PTPTN tanpa mengharap gaji suami.

Tak kisahlah melalui bisnes baru, melalui gaji simpanan terdahulu, ihsan suami, dan sebagainya.

Dengan cara ini, baru kita boleh nampak berapa lama kita boleh membayar hutang PTPTN tanpa mencari sebarang sumber pendapatan.

Selepas dikira-kira, hanya dalam 1 hingga 2 bulan saja yang mampu saya bayar. Nak harapkan simpanan bukannya banyak mana memandangkan kami berdua baru 2 tahun bekerja.

Sebahagian besar simpanan pula dah dibuat belanja untuk majlis perkahwinan. Memang tak ada istilah nak bermewah.

Masa berpindah, kami datang sehelai sepinggang berbekalkan luggage 20 KG. Kereta pula suami pakai kereta lama ayahnya.

Kereta ini dibawa ke Sarawak dengan kargo, kami masuk pula rumah kosong yang tak ada perabot. Bayangkanlah betapa adventure-nya akaun kami berdua masa tu.

2. ‘Sakit’ Yang Anda Dapat Kalau Tangguh Bayar Hutang PTPTN

Tau tak? Lepas bayar 2-3 tahun, jumlah hutang itu sebenarnya tak bergerak pun sebab yang dibayar habis dekat bunga dan kos pentadbiran. Sedangkan saya bayar mengikut jadual pelarasan (masa ini menggunakan sistem konvensional).

Patutnya, masa berduit dulu, bayarlah lebih sikit. Jadi, penting untuk kita update akaun PTPTN ini selalu.

Boleh rujuk laman web PTPTN. Di sana kita boleh tengok berapa bayaran yang telah dibuat dan berapa jumlah bayaran yang tinggal.

Kalau nak minta penangguhan pun boleh.

Tapi saya pernah tanya dengan Pegawai PTPTN, adakah bunga dan kos pentadbiran dapat dibekukan kalau kita memohon penangguhan?

Dia jawab tak. Sama saja macam kita tak bayar, dan hutang itu pun bertambah.

Jadi, buat apa mohon penangguhan? Supaya tak kena blacklist bila dah lama sangat berhenti membuat bayaran.

Sebab malas dan kononnya saya boleh bayar balik dalam masa terdekat, saya tak mohon penangguhan.

3. Cara Senang Bayar Hutang PTPTN Tanpa Susahkan Diri

Lepas hidup dah agak stabil di Sarawak, suami saya offer untuk sambung bayarkan hutang PTPTN saya. Tapi saya ‘malu-malu kucing’.

Dekat setahun juga saya tak bayar PTPTN. Tapi Alhamdulillah nama saya tak disenarai hitam.

Jadi, saya cuba berunding dengan Pegawai PTPTN melalui Facebook, dan lepas itu mereka bagi nombor pegawai melalui WhatsApp.

Kalau ada pertanyaan, tanya saja dekat Facebook mereka. Seingat saya, mereka memang sangat responsif. Laju je menjawab segala pertanyaan. Salute!

Pihak PTPTPN mencadangkan saya untuk strukturkan semula peminjaman saya dan tukar kepada Ujrah.

Kalau tukar kepada Ujrah ini memang bagus sebab bayaran setiap bulan tetap dan takkan bertambah, walaupun ada kejatuhan matawang Ringgit atau sebagainya.

Pegawai PTPTN juga akan bantu memaksimakan tempoh pinjaman untuk menetapkan bayaran yang sesuai dengan kemampuan kita setiap bulan.

Tiap Bulan Macam Bayar Ansuran Bulanan Kereta

Kos pentadbiran bagi pinjaman Ujrah adalah lebih rendah dan boleh jimat hingga 47%.

Berbanding sistem konvensional yang dulu. Awal-awal bayar sedikit, tapi lama-lama akan meningkat.

Gerun tengok jumlah bayaran bulanan yang kena dibuat dalam masa 5 hingga 10 tahun lagi. Dah macam beli kereta sebiji.

Permohonan Ujrah ini prosesnya tak susah mana. Kalau nak cepat, pergi ke Pejabat PTPTN dan mereka akan bagi Surat Tawaran Ujrah untuk dilengkapkan butirannya.

TAPI, syarat untuk memohon Ujrah ini, kita perlu melangsaikan sekurang-kurangnya 50% daripada jumlah bayaran yang tertunggak. Apa pun, korang jangan panik dulu.

4. Takde Duit Banyak Tu? Apa Anda Boleh Buat?

Masa tengah pertimbangkan permohonan Ujrah, saya dah beritahu pihak PTPTN siap-siap yang saya takde duit sebanyak itu. Jadi, saya diberitahu yang saya boleh memohon pengeluaran KWSP Akaun 2.

PTPTN akan bagi dokumen yang perlu kita bawa ke Pejabat KWSP. Lepas itu, mereka akan masukkan terus amaun pengeluaran KWSP tadi ke dalam Akaun PTPTN kita melalui sistem komputer.

Proses ini berjalan dengan sangat lancar. Dalam masa beberapa minit je boleh siap.

Dokumen dari KWSP yang dah disahkan tadi perlu diserahkan semula kepada Pegawai PTPTN untuk proses terakhir. Selepas itu, kita pun boleh buat bayaran bulanan seperti biasa.

5: Buat La Apa Pun, Janji Buat Duit Halal

Kadar bayaran lepas memohon Ujrah adalah sangat berpatutan. Saya yang meminjam RM35,000 tadi cuma perlu membayar RM200 sebulan.

Tapi kalau dah namanya suri rumah, mana pula nak ‘cekau’ RM200?

Tambahan pula, hidup di luar bandar Sarawak ini bukan senang, kerana kurangnya fasiliti, takde sanak-saudara, dan peluang pekerjaan yang sangat terhad.

Tapi, benarlah Allah kata. Kalau kita usaha, In shaa Allah ada jalannya.

Kebetulan, saya mendapat peluang menjadi pensyarah separuh masa dekat sebuah institusi kerajaan.

Walaupun sekadar part time, saya cuba gunakan peluang tersebut untuk memohon pembiayaan ASB melalui CIMB.

6. Alang-alang Simpan Duit, Biar Terus Beranak Banyak

Bagi saya, ini adalah ‘simpanan paksa’ dan wang persaraan saya.

Lagipun, melalui simpanan ASB, kita hanya perlu mempunyai modal simpanan sekurang-kurangnya untuk 1 tahun dengan nilai yang kita mampu.

Lepas tempoh itu, kalau takde simpanan pun, kita boleh keluarkan dividen (rolling dividend) untuk meneruskan ‘akaun persaraan’ ini sehingga habis tempoh ikatan perjanjian nanti.

Kalau dah malas nak teruskan, kita boleh terminate pembiayaan ASB dan dapatkan sedikit keuntungan selepas tempoh matang.

Kalau disiplin, bolehlah dapat sekitar RM50,000 hingga RM200,000 selepas 10 hingga 30 tahun dari tarikh pembiayaan (bergantung kepada jumlah pembiayaan yang kita pilih).

Peram Bagi Masak, Bayar Sekali Jalan

Mungkin ada yang kata tak untung pun. Tapi kalau saya simpan sendiri, tak tahulah dapat ke tak duit sebanyak itu.

Lepas hampir setahun mengajar, saya kembali menjadi suri rumah, sampai ke hari ini.

Walaubagaimanapun, saya tetap bersyukur kerana saya masih mempunyai punca pendapatan di rumah melalui penulisan.

Selagi ada duit lebih, saya akan biarkan dividen tersimpan di dalam akaun tanpa disentuh.

Kalau nak ikutkan, duit ‘simpanan paksa’ saya kini boleh membayar separuh daripada jumlah hutang PTPTN tersebut.

Tapi, disebabkan jarak pejabat PTPTN yang jauh dan kurangnya bank yang berdekatan, duit tersebut saya peramkan dulu.

Mana tau PTPTN ada buat promosi bayaran balik. Berbaloi juga menunggu untuk bayar lump sum.

Hadap Je, Buat Apa Nak Takut

Memang ada banyak sebab yang boleh menjadi punca hutang PTPTN kita tertunggak. Walau apa pun, janganlah takut untuk menghadapinya.

Sebaliknya, ambil langkah proaktif dan cuba bertanyakan kepada pihak PTPTN kerana mereka mungkin ada pilihan dan pelan kewangan yang boleh mereka cadangkan.

Rancangkan simpanan dengan baik dan cubalah mencari sumber pendapatan sekadar yang mampu.

Sikit tak mengapa, yang penting berkat. Jangan percaya pada skim cepat kaya atau bisnes yang meragukan.

Saya akui saya tak ada latarbelakang kewangan yang kukuh. Keluarga pun cukup makan je. Mungkin disebabkan ‘tersadai’ di perantauan ini, ada hikmahnya yang tersendiri yang menjadikan saya ingin berdikari.

Pernah Terasa Jadi Beban Kepada Suami

Saya faham betapa sukarnya seorang wanita yang perlu menjadi suri rumah walaupun mempunyai Degree mahupun Master.

Bukan setakat kena tahan telinga daripada mulut-mulut orang sekeliling, bahkan sampai satu masa kita mungkin pernah berasa menjadi ‘beban’ kepada suami, hingga sanggup ­abaikan hutang sendiri.

Semoga perkongsian ini memberi manfaat kepada sesiapa saja, terutamanya kepada peminjam PTPTN di luar sana. Apa yang dituliskan ini hanyalah melalui pengalaman saya.

Saya bukanlah seorang pakar kewangan.

Jadi, kalau ada yang lebih berpengalaman dan tahu selok-belok yang lebih menguntungkan, bolehlah kongsikan tipsnya semoga lebih ramai akan dapat manfaatnya.

Kalau korang usaha, pasti akan jumpa jalan keluar. Bukan merengek dan merapu dekat FB buat sesi luahan hati. Bukan berkurang hutang korang pun.

Ingatlah Bahawa Hutang Wajib Dibayar

Sekali lagi ingin diingatkan, bayarlah hutang kita sementara kita masih hidup di atas muka bumi Allah ini. Dan usahalah sedaya upaya untuk membayarnya selagi kita bernyawa, takut-takut nanti amat dahsyat pembalasan di akhirat nanti akibat daripada kita mempunyai hutang yang belum dilangsaikan.

 

Pada tahun 2020 yang lalu, kami telah pun menghasilkan buku sulung yang bertajuk ‘Malaysia Melabur: 10 Benda Kita Kena Tahu’. Sambutannya begitu menggalakkan sehingga buku ini terpilih sebagai Top 10 di MPH dalam kategori Malay Non-Fiction bagi tahun 2020.

Alhamdulillah, terkini kami berjaya terbitkan pula buku ‘Malaysia Melabur Saham’.

Kenapa Perlu Baca Buku Ini?

Pastinya anda selalu terdengar atau terbaca tentang peluang menambahkan pendapatan di pasaran saham patuh syariah di Bursa Malaysia.

Jika anda benar-benar berminat untuk terlibat tetapi masih belum memulakan langkah pertama, buku ini teramat sesuai.

Ianya ringkas, padat dan sarat dengan contoh-contoh berbentuk grafik.

Kenapa Kena Miliki Buku Ini?

Tak semua orang boleh belajar menerusi video, jadi boleh baca buku ini di masa lapang. Nak Google semua artikel pun memakan masa. Sebab itu buku ini telah terjual lebih daripada 2,000 naskah!

Kami faham ramai nak mula melabur saham, tapi nak tahu dulu asasnya?

Tak sempat nak belajar secara face-to-face, jom mulakan dengan membaca buku ini.

Senang faham sebab buku ini penuh dengan gambar dan contoh-contoh.

Ditulis oleh mereka yang berpengalaman, kita sama-sama belajar sampai faham.

TERKINI: Miliki Buku Malaysia Melabur Saham di Shopee

Previous ArticleNext Article

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Kenali Bisnes Lain Berkaitan Lee Thiam Wah, Pengasas 99 Speedmart

Lee Thiam Wah dikenali sebagai ‘Raja Mini Mart’ dan dilahirkan pada tahun 1964 di Klang. Beliau mengalami polio semasa bayi, sehingga menyebabkan kehilangan fungsi kedua-dua belah kaki dan terpaksa menggunakan kerusi roda. Lee hanya mendapat pendidikan sekolah rendah. Namun, perkara tersebut tidak menghalang beliau untuk menjadi seorang usahawan yang berjaya.

Lee mula berjinak-jinak dalam perniagaan dengan menjual snek di tepi jalan sebelum akhirnya berjaya mengumpulkan wang yang mencukupi untuk membuka sebuah kedai runcit pada usia 23 tahun. Perkara ini kemudiannya membuka jalan kepada kerjayanya dalam industri runcit sehingga lahirnya 99 Speemart yang kita kenali hari ini. Pada 25 November 2021, 99 Speedmart telah melancarkan cawangannya yang ke-2,000, menurut laman webnya.

Kini, Lee Thiam Wah meerupakan seorang usahawan yang berpengaruh dalam industri peruncitan Malaysia serta memiliki pelbagai kepentingan perniagaan di pelbagai sektor di dalam dan luar negara. Berikut adalah beberapa contoh pegangan bisnes Lee Thiam Wah:

99 Speedmart

Penglibatan: Pengasas dan pemegang saham

99 Speedmart pertama kali dibuka pada tahun 1987 di Taman Sentosa, Klang, Selangor. Ia adalah hasil usaha Lee Thiam Wah yang memulakan perniagaan ini dengan kedai runcit kecil sebelum berkembang dan membuka banyak cawangan di seluruh Malaysia, menjadikannya salah satu rangkaian pasar mini yang paling popular di negara ini.

Burger King (Malaysia dan Singapura)

Penglibatan: Pengarah (dilantik pada 18 Ogos 2015) dengan pegangan saham sebanyak 70% (tidak langsung) dalam Cosmo Restaurants Sdn Bhd.

Pada tahun 2015, Lee membeli rangkaian restoran makanan segera Burger King di Malaysia dan Singapura daripada Ekuiti Nasional Bhd dengan harga RM74.6 juta. Tahun 2022, syarikat melaporkan jualan sebanyak RM248 juta dan kerugian sebanyak RM1 juta.

Alliance Bank

Penglibatan: Pegangan saham sebanyak 5.076%

Lee Thiam Wah muncul sebagai antara pemegang saham besar dalam Alliance Bank Malaysia Bhd, menerusi Global Success Network Sdn Bhd.

Careon Pharmacy

Gambar: depkes.org

Penglibatan: Pengarah (dilantik pada 15 September 2020) dan pemegang saham yang besar (langsung)

Careon Pharmacy Sdn Bhd adalah rangkaian farmasi runcit yang dimiliki sepenuhnya oleh Lee Thiam Wah. Ditubuhkan pada tahun 2020, Careon Pharmacy bertujuan untuk menyediakan produk farmaseutikal dan perkhidmatan kesihatan kepada masyarakat. Tahun 2022, syarikat ini melaporkan jualan sebanyak RM20 juta dan kerugian dalam RM7 juta.

Selain Careon Pharmacy, satu lagi jenama farmasi di bawah Lee Thiam Wah adalah Medsense Pharmacy di bawah syarikat Subang Excel Healthcare Sdn Bhd. Saham syarikat ini dipegang sepenuhnya oleh Careon Pharmacy Sdn Bhd.

Ali, Muthu dan Ah Hock

Penglibatan: Pengarah (dilantik pada 1 Mac 2019) dan dengan pegangan saham terbesar dalam syarikat Nasi Lemak Gempak Sdn Bhd.

Lee Thiam Wah memiliki pegangan saham terbesar dalam kopitiam Ali, Muthu dan Ah Hock. Rangkaian restoran ini terkenal dengan suasana kopitiamnya dan menawarkan pelbagai masakan tempatan Malaysia dalam suasana santai. Not bad, tahun 2022 syarikat melaporkan jualan sebanyak RM30 juta dan keuntungan dalam RM1 juta.

Radiant Globaltech (disenaraikan di Pasaran Utama Bursa Malaysia)

Penglibatan: Pegangan saham sebanyak 15.40% dalam Radiant Globaltech Bhd

Lee Thiam Wah muncul sebagai pemegang saham ketiga terbesar dalam pembekal penyelesaian teknologi runcit (perkakasan dan perisian), Radiant Globaltech Bhd (RGTech). Lee memegang saham sebanyak 15.40% melalui syarikatnya iaitu Global Success Network Sdn. Bhd. Tahun 2022 syarikat melaporkan jualan sebanyak RM137 juta dan keuntungan RM9 juta.

Sumber : BursaMarketPlace

U Stars Supermarket (Singapura)

Penglibatan: Pengarah (dilantik pada 3 April 2023) dan pemegang saham yang besar (tidak langsung)

The Bakery Depot Pte Ltd (Singapura)

Penglibatan: Pemegang saham yang besar (tidak langsung)

Cleanwave

Penglibatan: Pengarah (dilantik pada 5 Julai 2018) dan pemegang saham yang besar (tidak langsung)

Syarikat ini terlibat dalam pengangkutan, logistik, perdagangan, pengilangan, pengedaran, import dan eksport, penyimpanan, penjualan dan pemasaran pelbagai produk penjagaan rumah dan kebersihan, produk pembersihan, kosmetik dan produk penjagaan diri.

Untuk makluman juga, 99 Speedmart ingin apungkan 17% sahamnya melalui IPO dengan anggaran RM1.5 billion. Akan tetapi IPO 99 Speed Mart yang akan dilancarkan nanti nampaknya macam tidak patuh syariah.

Sumber: Prospektus IPO 99 Speedmart

Alhamdulillah, terkini kami telah terbitkan buku ‘Malaysia Melabur Saham’.

BUKU INI WAJAR DIMILIKI OLEH MEREKA YANG BERANI BERIMPIAN !

Pastinya anda selalu terdengar atau terbaca tentang peluang menggandakan pendapatan dalam pasaran saham patuh syariah di Bursa Malaysia. Ramai yang masih berkira-kira sebab belum berani dan tak pasti.

Jika anda benar-benar berminat untuk terlibat tetapi masih belum memulakan langkah pertama, buku ini teramat sesuai.

Ianya ringkas, padat dan sarat dengan contoh-contoh berbentuk grafik.

Kenapa Kena Miliki Buku Ini?

Tak semua orang boleh belajar menerusi video, jadi boleh baca buku ini di masa lapang. Nak Google semua artikel pun memakan masa.

Anda nak mula melabur saham, tapi nak tahu dulu asasnya?

Tak dapat nak belajar secara face-to-face, jom mulakan dengan membaca buku ini.

Senang faham sebab buku ini penuh dengan gambar dan contoh-contoh.

Ditulis oleh mereka yang berpengalaman, kita sama-sama belajar sampai faham.

Miliki Buku Ini Sekarang!!

Tak semua orang boleh belajar menerusi video, jadi boleh baca buku ini di masa lapang. Nak Google semua artikel pun memakan masa. Sebab itu buku ini telah terjual lebih daripada 2,000 naskah!

Kami faham ramai nak mula melabur saham, tapi nak tahu dulu asasnya?

Tak sempat nak belajar secara face-to-face, jom mulakan dengan membaca buku ini.

Senang faham sebab buku ini penuh dengan gambar dan contoh-contoh.

Ditulis oleh mereka yang berpengalaman, kita sama-sama belajar sampai faham.

TERKINI: Miliki Buku Malaysia Melabur Saham di Shopee