Jika sebelum ini, kita ada membicarakan perihal mengagihkan harta pusaka secara samarata, tidak mengikut bahagian faraid; kali ini kita bicara pula persoalan bolehkan ibubapa memberikan hibah secara sama rata kepada semua anak-anak tanpa mengikut aturan pembahagian faraid.
Baca: Bolehkah Kita Agih Harta Pusaka Sama Rata, Tanpa Mengikut Hukum Faraid?
Ini kerana timbul kekeliruan apabila ada yang menganggap bahawa ibubapa wajib memberikan hibah kepada anak-anak mengikut bahagian faraid yang sepatutnya mereka terima iaitu; bagi setiap satu bahagian anak perempuan, anak lelaki dapat dua bahagian.
Nisbah bahagian yang diterima anak lelaki berbanding anak perempuan adalah 2:1.
Contohnya, jika ibubapa nak beri hibah berbentuk wang tunai bernilai RM10,000 kepada seorang anak perempuan, maka hibah kepada anak lelaki haruslah bernilai RM20,000.
Ini sebenarnya tidak benar.
Pembahagian hukum faraid yang Allah nyatakan dalam ayat 11 Surah An-Nisa’ adalah berkaitan harta pusaka. Harta selepas pemiliknya meninggal dunia.
“Allah perintahkan kamu mengenai (pembahagian harta pusaka untuk) anak-anak kamu, iaitu bahagian seorang anak lelaki menyamai bahagian dua orang anak perempuan.” (Surah An-Nisa’ : 11)
Ini adalah ketetapan yang telah Allah tentukan bagi urusan pengagihan harta pusaka. Tiada siapa yang boleh menyanggah dan menafikan hukum ini.
Walaubagaimanapun, pembahagian ini adalah aturan bagi hukum harta pusaka. Manakala hibah pula adalah ke atas harta orang yang masih hidup, maka ianya tidak tertakluk mengikut aturan faraid.
Oleh itu, aturan pembahagian hibah tidak perlu mengikut hukum pembahagian faraid (tetapi dijadikan sebagai panduan).
Terpulang kepada si pemilik harta untuk memberi hibah kepada sesiapa yang dia inginkan, dan berapa banyak yang dia mahukan.
Dalam kes pemberian hibah secara umumnya, ulama’ sepakat bahawa digalakkan dan disunatkan kepada ibu bapa untuk memberikan hadiah (hibah) kepada anak lelaki dan anak perempuan secara sama rata.
Dalil yang menjadi sandaran kepada hukum ini adalah berdasarkan teguran nabi terhadap seorang ayah seperti yang diriwayatkan al-Nu’man Bin Bashir:
أَعْطانِي أبِي عَطِيَّةً، فَقالَتْ عَمْرَةُ بنْتُ رَواحَةَ: لا أرْضى حتّى تُشْهِدَ رَسولَ اللَّهِ ﷺ، فأتى رَسولَ اللَّهِ ﷺ، فَقالَ: إنِّي أعْطَيْتُ ابْنِي مِن عَمْرَةَ بنْتِ رَواحَةَ عَطِيَّةً، فأمَرَتْنِي أنْ أُشْهِدَكَ يا رَسولَ اللَّهِ، قالَ: أعْطَيْتَ سائِرَ ولَدِكَ مِثْلَ هذا؟، قالَ: لا، قالَ: فاتَّقُوا اللَّهَ واعْدِلُوا بيْنَ أوْلادِكُمْ، قالَ: فَرَجَعَ فَرَدَّ عَطِيَّتَهُ.
Maksudnya: Ayah memberikan hadiah kepadaku. Lalu ibuku (‘Amrah Binti Rawahah) berkata: Aku tak meredhai dan bersetuju dengan tindakan kau menghadiahi kepadanya sehinggalah kau meminta penyaksian (meminta kebenaran dan sokongan) daripada Nabi Muhammad SAW. Lalu ayah berjumpa Rasulullah SAW dan menceritakan kes yang berlaku lantas berkata: Aku memberikan kepada anak lelakiku sebuah hadiah tetapi isteriku menyuruh agar meminta kepastian daripadamu terlebih dahulu wahai Rasulullah. Lalu, Nabi Muhammad SAW melontarkan persoalan: Adakah anak-anak yang lain kau berikan hadiah yang sama seperti ini? Bapanya menjawab: Tidak. Lalu Nabi Muhammad SAW berkata: Bertakwalah kepada Allah dan berlakulah adil terhadap kesemua anakmu. Kemudian, ayah pulang dan meminta semula hadiah yang telah diberikan.
Hadis Riwayat al-Bukhari (2587)
Daripada hadis ini, Nabi menegur bapa kepada Nu’man yang hanya memberikan harta kepada Nu’man tetapi tidak kepada anak yang lain kerana ianya tidak adil.
Nabi bersabda; Bertakwalah kepada Allah dan berlakulah adil terhadap kesemua anakmu.
Ini menunjukkan berlaku adil itu lebih dekat dengan taqwa.
Bahkan jika dengan memberikan hibah secara sama rata kepada semua anak-anak dapat mengeratkan lagi hubungan antara ahli keluarga, maka lebih besarlah galakan untuk berlaku adil dengan semua anak-anak.