Tips Naikkan Limit Kad Kredit Dan Mudah Lulus

Sudah lama guna kad kredit, tetapi jumlah had (limit) tiap-tiap bulan masih sama. Kalau boleh, nak juga tambah had kredit. Maklumlah, komitmen pun dah bertambah sekarang”.

Bagi pengguna tegar kad kredit, mungkin ada dalam kalangan kita yang mengalami situasi seperti di atas bukan? 

Tiada masalah untuk menaikkan had kad kredit anda, asalkan pandai gunakan kad kredit dengan baik dan berhemah. Apatah lagi melunaskan bayaran kad kredit tiap-tiap bulan dengan baik sehingga tidak tertunggak.

Kenapa Perlu Naikkan Had Kad Kredit?

Ada orang takut nak tambah had kad kredit, tetapi ada juga yang perlukan had kad kredit yang tinggi untuk kegunaan harian. Sebagai contoh, untuk kegunaan bayaran bil-bil rumah, untuk perjalanan jauh seperti ke luar negara, kegunaan keluarga ataupun kecemasan. Yang pasti, setiap orang pasti mempunyai sebab yang tersendiri bergantung kepada keperluan penggunaan kad kredit mereka. 

Tips Naikkan Had Kad Kredit Dan Mudah Lulus

Terdapat beberapa tips naikkan had kad kredit yang sangat berkesan dan mudah lulus. Bagi anda yang ingin menambah had kad kredit, jom ikuti tips di bawah.

  1. Kerap Gunakan Kad Kredit

Sama ada guna secara harian, mingguan atau bulanan untuk bayar petrol, beli barang masak, makanan atau barang di pasar raya, penggunaan kad kredit yang kerap akan membantu meluluskan kenaikan had kad kredit anda.

Namun, dalam tempoh penggunaan yang kerap, jika anda membayar hutang sebaiknya setiap bulan atau gunakan cashback dengan baik, ia lebih membantu menjadikan rekod kegunaan kad kredit anda ‘cantik’ dan efektif.

  1. Pilih Bank Dan Kad Kredit Yang Tepat

Setiap kad kredit mempunyai fungsi dan kelebihan yang berbeza mengikut minat para pengguna. Sekiranya anda suka bercuti, gunakan kad yang menawarkan penjimatan untuk hotel, tiket penerbangan dan sebagainya. 

Begitulah sebaliknya, jika anda suka beli barang masakan, membeli-belah dan lain-lain lagi, ada kad kredit yang menawarkan cashback dan juga mata ganjaran yang boleh ditebus. 

Selain itu, anda juga perlu pastikan sama ada kad kredit anda Islamik atau konvensional. Ia akan memberi kesan dari segi konsep bayaran serta jangka masa yang panjang selama anda gunakannya. Buat yang muslim, pastikan pilih kad kredit Islamik.

  1.  Lakukan Transaksi Had Maksimum

Sekiranya anda mahu naikkan had kad kredit, salah satu tips untuk mudah lulus adalah anda harus gunakan transaksi hingga had maksimum. Sebagai contoh, jika had kad kredit anda adalah RM2,500, pastikan anda gunakan sebanyak RM2,000 untuk menunjukkan anda pengguna yang aktif.

Tetapi awas, jangan guna sehingga terlebih had (overlimit) dan tidak mampu membayarnya pula. Takut rekod transaksi anda jadi buruk pula. Lakukan transaksi had maksimum untuk menunjukkan anda adalah pengguna yang aktif dan dapat selesaikan komitmen dengan baik sekali.

  1.  Fahami Sejarah Kad Kredit

Fahami sejarah kad kredit anda seperti transaksi keluar duit serta pembayaran yang anda lakukan. Sejarah transaksi kad ini akan membantu kita membuat bayaran balik dalam tempoh yang ditetapkan.

Dengan itu, anda juga dapat elakkan daripada terlepas tempoh bayaran. Jangan sampai ada Untuk masalah bayaran kad kredit tertunggak.

Dengan menjaga transaksi bayaran kad kredit tadi, ia akan membantu meluluskan kenaikan had kredit anda kelak.

  1.  Tunggu Bank Hubungi Anda

Sekiranya anda menggunakan kad kredit dengan teratur, selalunya pihak bank akan hubungi anda untuk menawarkan promosi terkini atau had kredit tambahan. Apabila pihak kad kredit bank hubungi anda, itu adalah masa terbaik untuk anda menambah had kredit kad anda.

Sudah tentu had kad kredit akan terus diluluskan dan pada bulan seterusnya anda sudah dapat menikmati had kad kredit yang lebih tinggi berbanding sekarang.

Bankrup disebabkan kad kredit

Pastikan Mampu Baru Mohon

Had kad kredit yang tinggi akan memudahkan urusan kehidupan anda sekeluarga. Yang penting, jangan salah guna, jangan berboros dengan perkara yang tidak penting. 

Gunakan kad kredit sebaik mungkin untuk mendapatkan penjimatan berbaloi berbanding menggunakan tunai. Sekiranya had kad kredit anda lulus dan berjaya dinaikkan, jangan lupa buat rekod penggunaan kad kredit agar dapat merancang perbelanjaan dengan baik.

Kad kredit boleh digunakan secara menyeluruh untuk mendapatkan mata ganjaran, cashback, baucar untuk perbelanjaan yang tertentu, penjimatan minyak petrol dan lain-lain lagi.

Semoga tips naikkan had kad kredit untuk mudah lulus ini berkesan buat anda. Paling penting, pastikan anda benar-benar layak dan mampu dari segi kewangan untuk memohon kenaikan had kad kredit ini.

Previous ArticleNext Article

Ringgit Muncul Mata Wang Berprestasi Terbaik Di Asia Hasil Tindakan Bersepadu Kerajaan

KUALA LUMPUR, 22 Julai (Bernama) — Ringgit muncul sebagai mata wang berprestasi terbaik di rantau Asia berbanding dolar US sejak pelaksanaan tindakan bersepadu oleh kerajaan dan Bank Negara Malaysia (BNM) pada 26 Februari 2024, kata Kementerian Kewangan (MoF).

Menerusi jawapan bertulis di Dewan Negara, MoF berkata ia susulan usaha menggalakkan aliran masuk dana lebih konsisten ke dalam pasaran kewangan domestik termasuk penghantaran balik dan pertukaran pendapatan pelaburan asing oleh syarikat berkaitan kerajaan.

“Setakat 17 Julai 2024, ringgit diniagakan pada paras 4.6642 berbanding 4.7987, nilai tukaran terendah pernah dicatatkan pada tahun ini. 

“Selain itu, kadar pertukaran efektif nominal (NEER) ringgit yang merupakan kayu ukur prestasi mata wang tempatan berbanding rakan dagangan utama juga telah meningkat sebanyak 3.4 peratus,” katanya.

MoF berkata demikian sebagai menjawab soalan Senator Datuk Shamsuddin Abd Ghaffar yang bertanya mengenai apakah usaha dilakukan kerajaan ke arah penambahbaikan nilai ringgit berbanding dolar US dan bila usaha itu akan berjaya.

Menurut kementerian, BNM akan terus mengambil langkah-langkah wajar untuk memastikan kestabilan mata wang dan pasaran pertukaran asing domestik. 

“Perkara ini termasuk mengambil langkah operasi intervensi dalam pasaran pertukaran asing untuk membendung pergerakan mata wang yang dianggap berlebihan,” katanya. 

MOF turut menegaskan kerajaan kekal komited dan fokus dalam usaha pelaksanaan polisi pembaharuan struktur dan pengukuhan fiskal. 

Pelbagai usaha telah dijalankan dan mula menampakkan hasil positif seperti pelaburan yang diluluskan kekal menggalakkan bagi tahun 2023 (2023: RM330 bilion; 2022: 267.8 bilion) serta suku pertama 2024 sebanyak RM89.7 bilion (Suku Pertama 2023: RM71.4 bilion).

Selepas enam tahun, JP Morgan telah menaikkan taraf Malaysia daripada ‘underweight’ kepada ‘neutral’ berikutan dasar pembaharuan struktur yang dilaksanakan termasuk pelaburan dalam membangunkan pusat hab data serantau dan teknologi hijau. 

“Ini menunjukkan bahawa pelabur kekal yakin terhadap perkembangan ekonomi negara dan dengan usaha dilakukan oleh kerajaan. Aliran masuk dana dan pelaburan asing ini dijangka akan berterusan dan ia akan menyokong pengukuhan nilai ringgit,” kata MOF.

— BERNAMA