Apa Perbezaan Takaful Rumah MRTT Dengan MLTT?

Ramai di antara kita yang membuat pembiayaan rumah dengan pihak bank, diwajibkan untuk mengambil satu polisi takaful tambahan. Ada yang kena ambil MRTT, ada pula yang kena ambil MLTT.

Demi memastikan pembiayaan rumah tersebut lulus, kita pun ambil saja tanpa mengambil tahu apa itu MRTT atau MLTT. Ada yang boleh masukkan ke dalam pembiayaan, ada yang perlu bayar guna duit sendiri. Ada yang mempunyai Cash Value, ada pula yang takde apa-apa.

Sudah, camana pulak tu?

Sebab tu kita kena tahu betul-betul apa itu MRTT dan MLTT, serta perbezaan di antara kedua-duanya.

Definisi MRTT dan MLTT

Kita mula dengan yang asas dulu, jom tengok definisinya:

MRTT – Mortgage Reducing Term Takaful atau dalam BM – Takaful Bertempoh Gadai Janji Berkurang

MLTT – Mortgage Level Term Takaful atau dalam BM – Takaful Bertempoh Gadai Janji Mendatar

Reducing di sini bermaksud, perlindungan Takaful akan berkurangan mengikut tempoh pembiayaan rumah kita. Ia bergerak seiring dengan jumlah pembiayaan yang semakin berkurang setiap tahun.

Level pula bermaksud, perlindungan Takaful akan kekal sepanjang tempoh pembiayaan tersebut.

Masih kurang jelas? Itu baru daripada segi istilah, jom kita tengok dengan lebih mendalam lagi.

Mana Lagi Mahal, MRTT ke MLTT?

Ini adalah soalan subjektif, tetapi kalau diikutkan MLTT lebih mahal, sebab jumlah perlindungan yang meningkat saban tahun. Dan MLTT ini tidak boleh dimasukkan ke dalam pembiayaan bank, jadi kena keluar daripada poket sendiri untuk membayarkan. Tetapi MLTT ni dibayar secara ansuran, jadi tak rasa sangat.

Manakala MRTT pula lebih murah, sebab jumlah perlindungan yang semakin berkurang. Dan MRTT ini pula boleh dimasukkan sekali ke dalam pembiayaan dan hanya dibayar sekali saja secara lump sum.

Kita ambil jumlah pembiayaan sebanyak RM200,000 dan tempoh pembiayaan selama 25 tahun sebagai contoh:

1. Contoh Pengiraan MRTT

Jumlah Pembiayaan: RM200,000

Tempoh Pembiayaan: 25 tahun

MRTT: RM10,643.00 bayar lump sum dan boleh dimasukkan ke dalam pembiayaan

Nak tahu sendiri berapa anda perlu bayar? Sila rujuk kalkulator Great Eastern Takaful – MRTT

2. Contoh Pengiraan MLTT

Malangnya, tiada kalkulator umum untuk mengira MLTT ini. Ini disebabkan ia lebih kepada perlindungan takaful yang serba lengkap, bergantung kepada umur, risiko, rider atau add-on dan sebagainya.

Tetapi secara kasarnya, jika kita ambil contoh yang sama dengan jumlah pembiayaan RM200,000 dan tempoh pembiayaan selama 25 tahun, maka MLTT yang perlu dibayar tak sampai pun RM100 sebulan.

Perlindungan Yang Ditawarkan, Mana Lagi Elok?

Anda mesti dah dapat agak kan? Sudah tentu MLTT dapat memberi perlindungan yang lebih komprehensif. Ingat lagi tak awal tadi kita ada jelaskan bahawa perlindungan MLTT kekal sepanjang tempoh pembiayaan? Selain daripada itu, kita juga boleh sertakan sekali Rider seperti Kad Perubatan atau Medical Card ke dalam polisi MLTT ni.

Ini bermakna, jumlah perlindungan sebanyak RM200,000 tadi akan kekal sehingga 25 tahun. Jadi kalau apa-apa berlaku sepanjang tempoh pembiayaan tersebut, kita akan ada duit lebihan kerana jumlah pembiayaan berkurangan setiap tahun, padahal jumlah perlindungan maintain sepanjang 25 tahun.

Katakan 10 tahun MLTT telah berjalan dan jumlah pembiayaan hanya tinggal RM150,000, perlindungan masih RM200,000. Kalau apa-apa berlaku, rumah habis bayar, ada duit lebih lagi untuk waris.

Bukan itu sahaja, MLTT turut mempunyai Nilai Tunai atau Cash Value. Jadi rumah pun dapat, pampasan pun dapat.

Ringkasan MRTT versus MLTT

Untuk memudahkan pemahaman kita, boleh rujuk kepada perbandingan di bawah. Lepas ni senanglah nak buat keputusan.

Sumber Rujukan: Afyan.com dan Hartabumi

Previous ArticleNext Article

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Rumah Di Malaysia Tak Cukup Atau Terlebih?

Acap kali kita terdengar atau terbaca tentang penawaran rumah yang tidak mencukupi. Dan ada juga kita terdengar atau terbaca tentang lambakan rumah yang tak terjual.

Mana satu yang betul?

Rumah tak cukup atau rumah terlebih di Malaysia ini?

Dan sekiranya penawaran rumah sebenarnya mencukupi, adakah jumlah mencukupi di setiap negeri?

Baca : Stok Hartanah Yang Tak Terjual Di Johor – Perancangan Terancang Supaya Bumiputera Tidak Dapat Beli?

Begitu juga dengan lambakan rumah tidak terjual. Adakah berlaku di negeri – negeri utama seperti Johor, Selangor, Pulau Pinang dan Sabah sahaja?

Bagaimana pula dengan jenis hartanah? Adakah terdapat spesifik jenis hartanah yang tidak terjual di Malaysia?

Apa data sebenar untuk kita bincangkan?

Anda bukan orang pertama yang pelik dengan situasi hartanah di Malaysia. Semalam rumah tidak mencukupi, hari ini rumah terlebih bina sampai dibiarkan kosong tanpa penghuni pula.

Buat pengetahuan anda, berdasarkan data yang dikeluarkan NAPIC menunjukkan data bagi rumah yang tidak cukup adalah rumah jenis mampu milik. Manakala lambakan rumah tidak terjual pula adalah dari jenis servis apartmen.

Baca : Ulasan Hartanah Tidak Terjual Di Malaysia Sepanjang Tahun 2019

Dan isu ini sangat dipengaruhi oleh penawaran dan permintaan hartanah semasa dan mendatang.

“Tahukah anda, jumlah dan nilai urus niaga hartanah masing-masing turun 13.6% dan 22.9% kepada 72,908 unit dan RM28.64 bilion, pada suku pertama 2020 berbanding 84,388 unit dan RM37,16 bilion, masing-masing, pada suku pertama 2019.”

Rumah Di Malaysia Tidak Cukup Atau Terlebih?

Hasil kajian yang dilakukan secara holistik dan komprehensif oleh Dr. Foo Che Hung yang disiarkan di portal Edgeprop pada Jun 2020 yang lalu menunjukkan sememangnya wujud lambakan hartanah yang tidak terjual dan penawaran rumah yang terlebih di Malaysia.

Kajian mendapati kediaman jenis servis apartmen mendominasi lambakan hartanah tidak terjual di Malaysia.

Baca : Krisis Rumah Mampu Milik Di Asia Tenggara Semakin Serius

Isu ini dilihat semakin serius bermula tahun 2016 apabila 20.9% daripada rumah tidak terjual adalah servis apartmen!

Angkanya terus meningkat tahun demi tahun sehingga mencecah 35.9% bersamaan 47,806 unit hartanah tidak terjual di Malaysia.

Sementara itu, unit kediaman tidak terjual telah menurun sebanyak 9.8% kepada 29,698 unit pada suku pertama 2020 berbanding 32,936 unit pada suku pertama 2019.

Apabila dicampurkan jumlah hartanah kediaman dan servis apartmen yang tidak terjual pada tahun 2019, 59.6% daripadanya adalah dari pasaran undercon dan 13.7% lagi belum dibina.

Baca : Transaksi Hartanah Di Malaysia Pada Suku Pertama 2020 Adalah Positif

Manakala untuk suku pertama 2020 pula, jumlah hartanah kediaman dan servis apartmen yang tidak terjual adalah 25.1% dengan 59.3% adalah dari pasaran undercon dan baki 15.5% masih belum dibina.

Setakat suku pertama 2020, negeri dengan angka unit kediaman dan servis apartmen tidak terjual tertinggi adalah Johor, Kuala Lumpur, Negeri Sembilan dan Pulau Pinang.

Di Pulau Pinang, stok hartanah adalah 523,839 unit sedangkan jumlah isi rumah adalah 458,514 orang.

Di Kuala Lumpur pula, stok hartanah sedia ada adalah 558,941 unit dengan jumlah isi rumah 495,204 orang.

Johor pula mempunyai 927,360 unit dengan 877,884 isi rumah.

Dan akhir sekali, Negeri Sembilan menyaksikan stok hartanah adalah pada angka 297,502 unit dengan 268,438 orang isi rumah.

Agak menyedihkan apabila negeri – negeri yang mempunyai masalah kekurangan unit kediaman terletak di luar bandar.

Negeri – negeri tersebut adalah Terengganu, Perak, Kedah, Kelantan, Sabah dan Sarawak.

Dengan 252,821 isi rumah, hanya terdapat 102,607 stok unit kediaman di Terengganu.

Di Perak, stok hartanah hanyalah 494,041 unit untuk 650,533 isi rumah.

Di Kelantan pula lebih menyedihkan di mana hanya terdapat 84,058 stok unit rumah untuk 348,553 isi rumah.

“Bayangkan 4 keluarga terpaksa berebut untuk mendapatkan sebuah rumah!”

Sumber: NAPIC

Ya, keenam-enam negeri di atas sememangnya tidak menghadapi lambakan hartanah tidak terjual.

Baca : Harga Rumah Naik 313% Sejak 2002. Ini 4 Punca Dan 2 Solusinya

Sebaliknya, rakyat di negeri tersebut menghadapi masalah yang lebih dahsyat lagi!

Tidak perlu kita menuding jari menyalahkan pihak mana yang bersalah.

Apa yang pasti, Melaka, Perlis, Selangor dan Pahang merupakan negeri yang paling hampir mencapai penawaran dan permintaan hartanah mengikut isi rumah dan stok unit rumah.

Kesimpulannya, memang Malaysia mengalami dua masalah yang berbeza mengikut geografi dan pendapatan isi rumah.

Negeri-negeri utama seperti Johor, Kuala Lumpur, Negeri Sembilan dan Pulau Pinang menghadapi penawaran stok kediaman yang terlebih-lebih.

Baca : 5 Trend Yang Mencorakkan Sesebuah Township di Malaysia

Sedangkan negeri – negeri Terengganu, Perak, Kedah, Kelantan, Sabah dan Sarawak menghadapi masalah kekurangan stok kediaman dalam keadaan isi rumah yang ramai.

Pendapat penulis, hanya Kerajaan sahaja lah yang dapat menyelesaikan masalah ini. Dalam masa itu, ayuhlah kita berdoa supaya pemaju membina lebih banyak rumah yang bersesuaian dengan pendapatan isi rumah mengikut negeri.

Sumber Rujukan:

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!