Ini Panduan Lengkap Beli Rumah Pertama Dengan Akaun 2 KWSP

Di antara halangan terbesar pembeli rumah adalah nak sediakan deposit 10% daripada harga rumah yang selalunya berjumlah ribuan ringgit dan ada juga yang mencecah puluhan ribu ringgit.

Kemampuan kewangan rakyat Malaysia khususnya golongan muda seakan-akan mustahil kerana faktor pendapatan isi rumah di Malaysia yang dilabelkan sangat rendah.

Baca : Kalau Tiada KWSP, Apa Kita Nak Buat?

Menurut Bank Negara, 4.4 juta rakyat Malaysia memperoleh pendapatan bulanan sebanyak RM2,160 atau kurang menerusi Laporan Tahunan 2018 Bank Negara Malaysia.

Selain daripada itu, Dr Suraya Ismail yang merupakan Pengarah KRI Institute berkata, jika paras upah meningkat di bandar-bandar utama yang lain, ia mampu meningkatkan keinginan orang ramai untuk mencari peluang di negeri lain, sekali gus mengurangkan kepadatan penduduk di Lembah Klang.

Baca : Kita Boleh Keluarkan Duit Akaun 1 KWSP Untuk Melabur Unit Trust

“Entry fee untuk sebuah rumah di Malaysia sangat mahal dan menjadi punca anak muda terus menyewa.”

Masalah ini nampak seolah-olah tiada penyelesaiannya. Tapi tunggu dulu!

Tahukah anda, terdapat cara yang lebih mudah, efektif dan sah di sisi undang-undang untuk kita yang ada masalah tak cukup duit deposit untuk membeli rumah?

Seorang rakyat Malaysia yang mempunyai caruman KWSP mampu menggunakan wang di dalam Akaun 2 untuk membeli hartanah.

Baca : Jenis-Jenis Pengeluaran KWSP Dan Cara-Caranya

KWSP merupakan sebuah badan yang ditubuhkan pada tahun 1991 oleh Tan Sri Samsudin Osman untuk membantu pekerja menyimpan sejumlah wang setiap bulanan secara konsisten, sebagai jaminan apabila pencen kelak.

Bagi membantu lebih ramai rakyat Malaysia memiliki rumah sendiri, artikel ini akan mengupas tentang panduan beli rumah menggunakan Akaun 2 KWSP.

Panduan Lengkap Beli Rumah Dengan Akaun 2 KWSP

KWSP membenarkan pencarum untuk merancang persaraan mereka dengan selesa dengan membenarkan pengeluaran wang dari Akaun 2 untuk pembiayaan pembelian rumah.

Dek kerana harga rumah yang semakin melonjak naik dan menyesakkan dada rakyat Malaysia tatkala melihat tanda harganya, KWSP membantu apa yang tampak mustahil menjadi satu kenyataan.

Baca : i-Invest KWSP : Ahli Sudah Boleh Beli Sendiri Unit Trust Dengan Kos Lebih Rendah

Syarat Beli Rumah Pertama Dengan Akaun 2 KWSP

  • Warganegara Malaysia atau Bukan Warganegara Malaysia
  • Umur di bawah 55 tahun
  • Mempunyai sekurang-kurangnya RM500 di dalam Akaun 2
  • Tidak pernah membuat pengeluaran perumahan / membuat pengeluaran perumahan
  • Pinjaman yang diluluskan daripada peminjam yang diiktiraf ATAU
  • Melalui skim sewa kepada sendiri ATAU
  • Pembiayaan sendiri
  • Membeli hartanah jenis kediaman

Apa Yang Kita Boleh Keluarkan Untuk Beli Rumah Pertama

  Pengeluaran Individu Pengeluaran Bersama
Pinjaman Perumahan Perbezaan di antara harga belian dan jumlah pinjaman yang diluluskan + 10% daripada harga belian ATAU Seluruh tabungan dalam Akaun 2 (yang mana lebih rendah)   Perbezaan antara harga belian dan jumlah pinjaman yang diluluskan + 10% daripada harga belian   ATAU Penjimatan keseluruhan pemohon dalam Akaun 2 (yang mana lebih rendah)
Pembiayaan Sendiri Kos pembelian + tambahan 10% ATAU Seluruh tabungan dalam Akaun 2 (yang mana lebih rendah)Kos pembelian + tambahan 10% ATAU Penjimatan keseluruhan Akaun 2 pemohon (yang mana lebih rendah)

Apa Yang Anda Perlukan Untuk Beli Rumah Dengan Akaun 2 KWSP

  • Borang KWSP 9C (AHL) dan Senarai Semak
  • Borang KWSP 3 (Pindaan) – untuk pengemukaan mel / pengesahan cap ibu jari
  • Salinan dokumen pengenalan yang asal untuk pengesahan (Bukan pemegang MyKad sahaja)
  • Perjanjian Jual Beli – tidak melebihi 3 tahun dari tarikh permohonan
  • Buku catatan atau salinan penyata akaun bank anda (untuk tujuan pengesahan)

Info Untuk Pembeli Rumah Pertama Dengan Akaun 2 KWSP

Buat pengetahuan anda, ciri iri pinjaman atau pembiayaan rumah adalah berbeza untuk rumah pertama dan rumah kedua.

Di dalam artikel ini, kami hanya menerangkan tentang penyusunan dokumen yang diperlukan bagi pembeli rumah pertama dengan Akaun 2 KWSP.

Setiap dokumen adalah wajib dan diperlukan dalam memastikan segala proses permohonanan anda berjalan dengan lancar.

1. Pinjaman

Bukti Pembelian Perjanjian Jualan dan Pembelian (tidak melebihi 3 tahun dari tarikh permohonan)
Bukti Pembiayaan Surat Kelulusan Pinjaman Perumahan ATAU Surat Kelulusan Pinjaman Perumahan DAN Perjanjian Pinjaman Perumahan / Borang Gadaian 16A / Surat Ketetapan Penyerahan / Surat Ikatan yang ada dalam nama ahli / pasangan* Jika kelulusan pinjaman melebihi satu tahun
Bukti Hubungan Sijil perkahwinan ATAU Sijil kelahiran Wajib untuk pengeluaran bersama dengan suami / isteri / orang tua / mertua / orang tua angkat / ibu bapa langkah / anak / langkah anak / anak angkat / adik-beradik.

2. Pembiayaan Sendiri

Bukti Pembelian Perjanjian Jualan dan Pembelian (tidak melebihi 3 tahun dari tarikh permohonan)
Bukti Pembayaran Penerimaan pembayaran tidak kurang daripada 20% daripada harga hartanah
Bukti Pembelian Tunai Surat Pengesahan Pemaju mengenai pembelian tunai. Mesti mengandungi maklumat mengenai butiran hartanah
Bukti Pembinaan Surat Pengesahan Pemaju mengenai pembelian tunai. Mesti mengandungi maklumat mengenai butiran hartanah. Sijil Arkitek / Surat Permintaan Pembayaran untuk kemajuan pembinaan tidak kurang daripada 20% ATAU Certificate of Fitness – CF / Certificate of Occupation- CO
Bukti Hubungan Sijil perkahwinan ATAU Sijil kelahiran Wajib untuk pengeluaran bersama dengan suami / isteri / orang tua / mertua / orang tua angkat / ibu bapa langkah / anak / langkah anak / anak angkat / adik-beradik

Ya, memang segala syarat dan dokumen yang diperlukan adalah sedikit melecehkan, tetapi sekiranya segala dokumen anda lengkap, KWSP hanya mengambil masa kurang daripada 15 hari untuk meluluskan permohonan anda!

Pastikan anda merancang pembelian rumah pertama dan persaraan dengan baik supaya tidak mengalami masalah kewangan di masa hadapan.

Sekiranya anda masih kurang faham dengan penjelasan dari artikel ini, jangan khawawtir kerana anda boleh hubungi pihak KWSP.

Khidmat Pelanggan: Pertanyaan KWSP
Nombor Telefon: 03-89226000

Iklan

Previous ArticleNext Article

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Ketahui 5 Sebab Kenapa Irama @ Residensi, Seremban Merupakan Pilihan Terbaik Anda

Ada yang tengah survey nak beli rumah ke? Tercari-cari kediaman yang eksklusif yang jauh daripada bandar, tetapi berdekatan dengan pelbagai kemudahan?

Dengan hanya 78 unit dibina dan dijangka siap pada bulan April 2020, katanya Irama @ Residensi SIGC ni dah nak sold-out pun. Ketahui 5 sebab kenapa ianya merupakan pilihan yang terbaik bagi anda.

1. Lokasi Yang Strategik

Biasa dengar sifu-sifu hartanah asyik sebut “Lokasi, lokasi, lokasi”? Ya, lokasi memainkan peranan yang sangat penting dalam menentukan nilai sesuatu hartanah.

Ada orang mungkin merasakan bahawa Seremban agak jauh daripada pusat bandar Kuala Lumpur, tetapi sebenarnya Seremban merupakan sebuah bandar yang sedang pesat membangun.

Di Negeri Sembilan, ada tiga je tempat tumpuan utama. Port Dickson, sememangnya terkenal dengan tempat percutian; Nilai yang terkenal dengan tempat membeli-belah barangan pengantin; dan Seremban yang menjadi ibu kota Negeri Sembilan.

Sebab itulah, kalau ada sebarang pembangunan baru atau laluan pengangkutan awam; mesti akan utamakan Seremban.

Bagi Irama @ Residensi SIGC, ianya berhampiran dengan:

Penjagaan Kesihatan

  • Senawang Specialist Hospital (6km)
  • Hospital Tuanku Jaafar (10km)
  • Sehat Wellness & Medical Centre (12km)
  • Pusat Perubatan NSCMH (13km)
  • KPJ Specialist Hospitals (15km)
  • Columbia Specialist Hospital (17km)

Pusat Membeli-Belah Dan Rekreasi

  • Stadium Paroi (1km)
  • Kompleks Sukan Paroi (1.5km)
  • Plaza Angsana [Urban Transformation Centre] (3km)
  • KIP Mart Senawang (6km)
  • Giant Senawang (7km)
  • Mydin Senawang (8km)
  • Tesco Seremban Jaya (8km)
  • X-Park Sendayan

Pendidikan

  • Keb. Paroi (1.5km)
  • Men. Keb. Panchor (5km)
  • Men. Keb Warisan Puteri (6km)
  • Perguruan Raja Melewar (6.5km)
  • Kolej MARA Seremban (7km)
  • Men. Sains Tunku Munawir (8km)

Boleh dikatakan, ianya mempunyai lokasi yang amat strategik.

2. Peningkatan Harga Rumah Yang Konsisten Saban Tahun

Nak tahu bagaimana prestasi sektor hartanah di Seremban ni, kita gunakan laman web Brickz sebagai rujukan. Ia mengambil data daripada Jabatan Penilaian Dan Perkhidmatan Harta, yang merupakan sebuah jabatan di bawah Kementerian Kewangan Malaysia. Ia merekodkan segala transaksi hartanah setelah duti setem bagi Sale and Purchase Agreement telah dibayar.

Sumber: Brickz

Dan kalau dilihat kepada trend bagi rumah yang berharga atas RM500,000, kenaikan harga pasaran adalah memberangsangkan. Kenaikan hampir 10% telah dicatatkan bagi tempoh dua tahun kebelakangan ini.

3. Kemudahan Ala Kelab Golf

Tak perasan eh, ada nama SIGC? Nama panjangnya ialah Seremban International Golf & Country Club. Dan pada kebiasaannya, orang akan kaitkan kelab golf dengan golongan elit.

Memang banyak pun kemudahan yang tersedia di Irama @ Residensi SIGC ni:

  • Kolam Renang
  • Gimnasium
  • Kawasan BBQ
  • Taman Permainan Kanak-Kanak
  • Amphitheatre
  • Trek Joging
  • Gazebo
  • Gelanggang Bola Keranjang
  • Gelanggan Futsal
  • Taman Rekreasi
  • Tasik

Serba-serbi lengkap kemudahan yang ada di sini. Daripada kanak-kanak, remaja, dewasa dan orang tua; semuanya dapat menikmati pelbagai kemudahan seperti di atas.

Tak perlu pergi jauh pun. Ini bermakna anda boleh beriadah tak kira masa, siang mahu pun malam; hari bekerja atau hari minggu.

Barulah ada keseimbangan kerja dan gaya hidup sihat.

4. Rumah Moden Dan Luas, Menepati Citarasa Kini

Dari tadi kita asyik bercerita pasal lokasi, prestasi dan kemudahan yang ada je kan, bila nak masuk bab rumah ni?

Kawasan sekitar itu sendiri dah seluas 41 ekar yang penuh dengan landskap kehijauan yang sejuk mata memandang. Suasana tenang, pasti dapat meredakan sebarang stres setelah sehari suntuk bekerja. Sebaik saja masuk pintu pagar, hilang semua rasa penat lelah.

Lagi best bila Irama @ Residensi SIGC itu berkeluasan tanah 24’ x 80’ kaki persegi. Cukup luas untuk menempatkan beberapa buah kereta di luar, sambil ada lagi ruang kosong untuk bermain bersama anak-anak.

Rumah pula berkeluasan 2,988 kaki persegi dengan menempatkan 4+1 bilik dengan 4 bilik air. Sangat sesuai untuk mereka yang dah berkeluarga, bolehlah sediakan seorang anak satu bilik. Orang gaji pun ada bilik sendiri yang selesa.

Terdapat juga dapur berasingan, iaitu dapur kering dan dapur basah. Sambil main masak-masak dengan anak, sambil dapat menjalin perhubungan yang mesra bersama seisi keluarga.

5. Promosi Menarik Dan Diskaun Hebat

Bagi mereka yang betul-betul berminat, pelbagai promosi menarik menanti anda. Harga rumah yang pada asalnya berharga RM738,888, kini ada diskaun sebanyak 18% untuk pembeli Bumiputera. Kalau yang Bukan-Bumiputera, layak dapat diskaun 13% pula.

Daripada harga asal tadi, dengan diskaun hebat 18%; kini anda boleh memiliki kediaman Irama @ Residensi SIGC dengan harga yang cukup istimewa – RM605,888 saja!

Bukan itu saja, anda hanya perlu bayar RM1,000 sebagai Bayaran Tempahan jika anda berminat.

Nak lagi best? Semua Bayaran Guaman dn Bayaran Duti Setem ditanggung sepenuhnya oleh pihak pemaju.

Masih tak cukup best lagi? Bagi mereka yang membeli hartanah di Residensi SIGC, anda akan dapat kelab keahlian SIGC yang bernilai ribuan ringgit secara percuma.

Yang ni memang kena cepat, sebab tak tau sampai bila promosi dan diskaun yang ditawarkan akan tamat.

Jadi apa tunggu lagi?

Cepat-cepatlah beli sebelum ianya habis terjual, klik sini untuk pendaftaran.

Keterangan Projek

Nama: Irama @ Residensi SIGC

Bilangan Unit: 78 Unit

Status Tanah: Leasehold

Jenis Hartanah: Kediaman

Keluasan Hartanah: 24’ x 80’

Keluasan Binaan: 2,988 Kaki Persegi

Bilik: 4 + 1

Bilik Air: 4

Harga: RM605,888 (Selepas Diskaun Bumiputera 18%)

Tarikh Siap: April 2020

Alamat Projek: Jalan Residensi SIGC 1, Paroi Jaya, 70400 Seremban, Negeri Sembilan

Iklan

9 Projek Perumahan Dalam Pembinaan (Under Construction) Bawah RM500,000 Di Kuala Lumpur

Sekiranya anda tergolong dalam isi rumah berpendapatan melebihi RM7,000 ke atas bergembiralah.

Hal ini kerana, artikel ini akan mengongsikan senarai hartanah kediaman undercon yang anda boleh miliki samada untuk didiami bersama tersayang atau pelaburan dengan tanda harga di bawah RM500,000.

Buat pengetahuan anda, kebanyakan besar projek yang akan di kongsikan ini adalah projek high rise dan terletak di kawasan primer dan bukan kawasan pinggir bandar atau kawasan jin bertandang.

Baca : 5 Trend Yang Mencorakkan Sesebuah Township di Malaysia

Sungguhpun kita semua sedia maklum, bank tanah di Kuala Lumpur adalah terhad gara – gara harga untuk mendapatkannya adalah tidak murah, tindakan pemaju yang belajar dari kesilapan mereka pada tahun 2015 wajar dipuji dengan menawarkan unit kediaman pada harga di bawah RM500,000.

Buktinya, pada tahun 2020 terdapat banyak projek hartanah jenis kediaman yang dilancarkan atau sedang dibina pada harga di bawah RM500,000.

Sebagai contoh, antara pemaju hartanah yang terlibat adalah LBS Bina yang melancarkan 11 projek pada awal tahun 2020 dengan kurungan harga RM300,000 sehingga RM500,000.

Adalah penting untuk anda sebagai bakal pembeli hartanah untuk menyemak kelayakan pembiayaan pinjaman dari bank supaya anda mampu merancang kewangan anda.

Baca : Jom Semak Kelayakan Rumah Dari 17 Bank Di Malaysia

Sekiranya anda bercadang untuk membeli hartanah kediaman untuk didiami, ada baiknya anda semak terlebih dahulu infrastruktur, fasiliti dan kelebihan dan kekurangan projek tersebut.

Lakukan kajian selidik secara online di portal online dan forum. Selain itu, luangkan masa untuk memandu ke lokasi projek pada hari minggu dan waktu puncak supaya anda mendapat gambaran keadaan trafik di kawasan tersebut.

Kesemua projek yang bakal di kongsikan ini juga bukanlah projek hartanah subsidi kerajaan seperti Selangorku, PR1MA dan RUMAWIP. Sebaliknya, adalah projek dari pemaju hartanah swasta. Jadi, soal beli untuk pelaburan tidak ada masalah sama sekali.

Dan sekiranya pelaburan hartanah adalah objektif utama anda, ada baiknya anda mula mengira kadar rental yield yang boleh anda capai, booster hartanah dan jangkaan pasaran untuk tempoh 5 tahun hingga 10 tahun yang akan datang.

Baca : Apa Itu Rental Yield Dalam Pelaburan Hartanah?

Dah sedia untuk tengok 9 projek perumahan dalam pembinaan (under construction) di bawah RM500,000 di Kuala Lumpur?

1. The Suites @ Jalan Ampang

Lokasi : Jalan Ampang, Kuala Lumpur

Harga : RM387,340

Jenis : Small Office Flexible Office (SOFO)

Pegangan : Freehold

Tahun Siap : 2021

Pemaju : DK Properties

2. Aster Green @ Sri Petaling

Lokasi : Sri Petaling

Harga : RM423,800

Jenis : Servis Residen

Pegangan : Freehold

Tahun Siap : 2022

Pemaju : UOA Group

3. Resilion Residence

Lokasi : Bandar Mahkota Cheras

Harga : RM477,657

Jenis : Townhouse

Pegangan : Freehold

Tahun Siap : 2021

Pemaju : Lion Group Property

4. Vista Sentul Residences

Lokasi : Sentul

Harga : RM329,800

Jenis : Apartment

Pegangan : Freehold

Tahun Siap : 2023

Pemaju : Platinum Victory

5. Chambers Kuala Lumpur

Lokasi : Kuala Lumpur

Harga : RM429,000

Jenis : Servis Residen

Pegangan : Freehold

Tahun Siap : 2022

Pemaju : Matrix Concept Holdings

6. SkyMeridien

Lokasi : Sentul

Harga : RM370,000

Jenis : Servis Residen

Pegangan : Freehold

Tahun Siap : 2021

Pemaju : SkyMeridien Development Sdn Bhd

7. M Vertica

Lokasi : Cheras

Harga : RM480,000

Jenis : Servis Apartment

Pegangan : Freehold

Tahun Siap : 2021

Pemaju : Mah Sing

8. M Centura

Lokasi : Sentul

Harga : RM350,000

Jenis : Kondominium

Pegangan : Leasehold

Tahun Siap : 2022

Pemaju : Mah Sing

9. Sinaran Wangsa Maju

Lokasi : Setapak

Harga : RM486,800

Jenis : Servis Apartment

Pegangan : Leasehold

Tahun Siap : 2023

Pemaju : Binastra Land Sdn Bhd

Seperti yang telah dinyatakan sebelum ini, projek undercon mampu merealisasikan impian anda untuk memiliki hartanah kediaman samada untuk didiami atau untuk melabur dengan entry cost yang rendah berbanding hartanah dari pasaran subsales dan lelong.

Baca : Rekod CCRIS Saya ‘Clear’, Kenapa Bank Tetap Tak Nak Bagi Pembiayaan?

Ejen hartanah yang membantu urusan pembelian hartanah anda pastinya akan membantu menyelesaikan urusan anda secepat mungkin.

Ini ditambah lagi dengan tawaran menarik dari pemaju hartanah seperti rebat, cashback dan percuma ansuran bulanan sehingga 24 bulan.

Baca : Ulasan Hartanah Tidak Terjual Di Malaysia Sepanjang Tahun 2019

Barangkali, inilah peluang anda memiliki rumah untuk pelaburan tanpa syarat.

Sumber Rujukan:

Iklan

4 Tips Beli Rumah Bawah Harga Pasaran

Ramai yang mencari rumah di bawah harga pasaran. Ini di mana anda akan medapat keuntungan sebaik sahaja anda mula membeli, tanpa perlu menunggu harga rumah untuk naik. Namun, peluang ini tidak semua orang boleh dapat, tapi kalau kena gayanya – dapat juga merasa beli rumah pada harga diskaun.

Berikut adalah 4 tips yang dapat digunakan bagi mendapatkan rumah di bawah harga pasaran untuk anda beli.

1. Berkawan Dengan Ejen Hartanah

Ejen hartanah adalah orang pertama yang akan tahu senarai rumah pada kedudukan harga yang murah dan juga di bawah harga pasaran. Oleh sebab itu, lebih mudah untuk mendapatkan info lanjut berkenaan rumah dan harganya daripada ejen hartanah ini sebelum mereka membuat iklan kepada orang ramai.

Sekiranya iklan telah dibuat, anda terpaksa berhadapan persaingan yang sengit bersama dengan mereka yang juga berhajat untuk membeli rumah.

2. Bertanya Dengan Jiran

Anda juga perlu menjadi seorang yang ‘’mesra alam’’ dengan meringankan mulut bertanya kepada jiran sebelah rumah. Mana tahu ada yang ingin menjual rumah mereka dengan harga yang rendah. Maklumlah, dengan jiran ni mudah sikit nak deal.

Jika jiran ada tidak mempunyai rumah untuk dijual sekalipun, mungkin mereka boleh memperkenalkan anda dengan kawan-kawan mereka yang berhasrat menjual rumah. Yang penting, topik perbualan rumah sudah dimulakan, dan mereka tahu yang anda sedang giat mencari rumah untuk dibeli.

3. Tengok Iklan Setiap Hari

Rajinkan diri ada untuk melihat iklan pada setiap hari walaupun anda akan merasa penat dan jemu. Anda berpeluang lebih besar untuk mendapatkan rumah di bawah harga pasaran apabila hari-hari belek portal online dan suratkhabar.

Lihat iklan-iklan rumah ini pada waktu pagi bagi membolehkan anda menjadi antara orang yang terawal melihat iklan-iklan tersebut. Kebiasaanya, rumah murah dan dicari oleh ramai orang, iklannya tidak akan bertahan lama disebabkan permintaan yang begitu tinggi.

4. Pandai Berunding Dan Pujuk

Jika masih tidak jumpa rumah dengan harga bawah pasaran, jangan cepat berputus asa. Anda masih boleh membuat rundingan dengan tuan rumah atau ejen. Gunakan alasan-alasan yang bernas dan boleh diterima.

Sebagai contoh, anda nak beli rumah ini sebagai rumah pertama untuk memulakan hidup bersama pasangan. Bawa isteri dan anak kecil bersama-sama, lebih mudah untuk tuan rumah atau ejen ‘cair’ dengan alasan tersebut dan bersetuju untuk menjualnya di bawah harga pasaran.

Baca juga Persediaan Sebelum Boleh Beli Rumah Pertama. Ini Senarai Semaknya

Iklan

Berapa Kos Perlu Bayar Untuk Hartanah Berharga RM300,000 – RM700,000?

Berapa kos sebenar yang perlu kita ‘lebur’ untuk memiliki sesebuah hartanah?

Buat pengetahuan kita semua, kebanyakan bank menawarkan pembiayaan sehingga 90% daripada harga rumah untuk rumah pertama dan kedua.

Baki 10% harus disediakan bakal pembeli rumah tidak kiralah duit tersebut datangnya dari simpanan, ibu bapa atau pinjaman dari rakan-rakan.

Dan berdasarkan kajian, di antara punca utama pemilikan hartanah di kalangan Bumiputera adalah rendah adalah kerana bakal pembeli hartanah tidak tahu akan kos dan tidak mempunyai wang deposit yang mencukupi untuk membayar wang pendahuluan.

“Jika kita bercadang membeli rumah jenis subsale, wajib sediakan 10% deposit daripada harga rumah!”

Selanjutnya, kami akan kongsikan kos asas untuk jumlah wang pendahuluan beserta kos lain seperti yuran guaman, duti setem, surat perjanjian guaman dan duti setem untuk surat perjanjian.

“Ramai pembeli rumah pertama tidak tahu bahawa membeli dan membiayai rumah memerlukan lebih daripada hanya deposit dan pinjaman. Kita juga perlu membayar yuran dan caj lain.”

Sumber : Edgeprop.my

Hartanah RM300,000

Untuk hartanah berharga RM300,000, kita perlu keluarkan tidak lebih daripada RM30,000 sebagai wang pendahuluan atau 10% dari harga semasa hartanah. Yuran guaman yang kita perlu keluarkan adalah RM3,000 dan duti setem memorandum pemindahan adalah RM5,000. 

Manakala surat perjanjian yuran guaman adalah RM2,700 dan duti setem surat perjanjian adalah RM1,350 menjadikan kos keseluruhan yang kita perlu keluarkan adalah RM42,050.

Hartanah RM400,000

Kita perlu sediakan 10% wang pendahuluan dari harga semasa hartanah yakni RM40,000. Selain itu, kos-kos lain seperti yuran guaman sebanyak RM4,000 dan duti setem memorandum pemindahan sebanyak RM7,000.

Untuk surat perjanjian yuran guaman pula adalah sebanyak RM3,600 dan akhir sekali RM1,800 untuk duti setem surat perjanjian. Ini menjadikan kos keseluruhan yang perlu dikeluarkan untuk hartanah RM400,000 adalah sekitar RM56,400.

Hartanah RM500,000

Jangan terkejut jika kita mendapati kos wang pendahuluan untuk hartanah pada harga RM500,000 adalah RM50,000. Kita juga perlu menyediakan RM5,000 sebagai yuran guaman dan duti setem memorandum pemindahan sebanyak RM9,000.

Oh ya, untuk surat perjanjian yuran guaman pula adalah sekitar RM4,500 dan duti setem surat perjanjian adalah RM2,250. Kos keseluruhan yang anda perlu keluarkan adalah sebanyak RM70,750.

Hartanah RM600,000

Kos wang pendahuluan adalah RM60,000, manakala yuran guaman adalah sekitar RM5,800 dan duti setem memorandum pemindahan adalah sebanyak RM12,000.

Untuk kos seterusnya iaitu surat perjanjian yuran guaman dan duti setem surat perjanjian pula masing-masing adalah sebanyak RM5,320 dan RM2,700 menjadikan kos keseluruhan adalah RM85,820.

Hartanah RM700,000

Wang pendahuluan yang perlu disediakan adalah RM70,000 diikuti RM6,600 untuk yuran guaman dan RM15,000 untuk duti setem memorandum pemindahan.

Manakala surat perjanjian yuran guaman pula adalah RM6,760 dan duti setem surat perjanjian adalah RM3,150. Kos keseluruhan adalah sekitar RM100,790.

Solusi untuk kebanyakan orang yang masih belum cukup wang untuk memiliki hartanah adalah dengan membeli rumah mampu milik yang kini sedang hangat dipromosikan oleh Kerajaan seperti Rumah SelangorKu untuk warga Selangor, RUMAWIP untuk warga Wilayah Persekutuan dan Rumah Mampu Milik Johor untuk warga Johor.

Semoga pendedahan ini sedikit sebanyak dapat membantu bakal pembeli hartanah untuk membuat congakan kos, membantu bakal pembeli membuat simpanan dari awal dan sekaligus meningkatkan pemilikan hartanah di kalangan Bumiputera yang kian meruncing saat ini.

Iklan
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!