Pelaburan Kegemaran Rakyat Malaysia, Ini Prestasi Harga Emas 5 Tahun Terkini

“Pelaburan yang paling selamat adalah pelaburan emas”.

Emas, merupakan instrumen simpanan atau pelaburan yang popular sejak zaman nenek moyang kita lagi. Sampai hari ini, bangsa kita sangat sinonim dengan pelaburan atau simpanan emas untuk kegunaan masa hadapan. 

Namun, disebabkan hal ini juga ramai yang terpedaya dengan pelaburan palsu yang menggunakan emas sebagai alat memancing mangsa. Hairannya, rakyat kita masih mudah tertipu dengan pelaburan emas palsu.

Mengapa kita mudah tertipu dengan pelaburan emas? Sebab kita tidak faham. Apa mitos yang disampaikan nenek moyang kita, percaya bulat-bulat tanpa usul periksa. 

Betul Ke Harga Emas Sentiasa Naik Tidak Akan Turun?

Sebagai orang awam yang cetek ilmu pengetahuan, mungkin kita percaya dengan cerita ejen-ejen bahawa harga emas akan sentiasa naik dan tidak akan turun. 

Hakikatnya, emas ini adalah komoditi dan harga emas ini juga bergantung kepada penawaran dan permintaan (supply and demand). Sama macam pelaburan yang lain. Ada masa harga dia naik, ada masa dia jatuh disebabkan pelbagai faktor. 

Sekarang kita tahu bahawa harga emas ini juga ada turun naiknya, jom kita lihat prestasi harga emas untuk lima tahun terkini. Kita mulakan dengan melihat prestasi harga emas secara tahunan bermula pada tahun 2019. 

Prestasi Harga Emas Tahun 2019

Sumber:TradingView

Pada 1 Januari 2019, harga emas dibuka pada paras USD1,282.20 untuk setiap Auns. Pada akhir tahun 2019, harga emas ditutup pada paras USD1,517.18 setiap Auns. Untuk tempoh satu tahun, harga emas ini naik sekitar 18.30%. 

Boleh tahan, kita lihat prestasi untuk tahun seterusnya pula. 

Prestasi Harga Emas Tahun 2020

Sumber:TradingView

Harga pada awal 2020 adalah pada paras USD1,517.70 satu Auns dan menutup tirai pada tahun 2020 pada paras USD1,897.90 satu Auns. Dalam masa setahun harga emas naik sebanyak 25.05%.

Lagi dasyat daripada tahun 2019, jom kita lihat tahun seterusnya.

Prestasi Harga Emas Tahun 2021

Sumber:TradingView

Harga dibuka pada tahun 2021 adalah pada paras USD1,898.07 per Auns. Kali ini harga ditutup lebih rendah di akhir tahun pada paras USD1,829.24 per Auns. Jatuh sebanyak 3.63%. 

Fuh, ingatkan naik takkan jatuh harga emas ni. Jom lihat tahun berikutnya. 

Prestasi Harga Emas Tahun 2022

Sumber:TradingView

Harga emas pada awal Januari 2022 adalah pada paras USD1,801.10 satu Auns dan ditutup pada hujung Disember 2022 pada paras USD1,822.79 satu Auns. Perubahan harga sekitar 1.20%.

Nak kata naik sikit sangat, nak kata jatuh tidak. Baik jom lihat prestasi tahun seterusnya. 

Prestasi Harga Emas Tahun 2023

Sumber:TradingView

Untuk tahun 2023, harga dibuka pada paras USD1,823.58 satu Auns dan ditutup pada paras USD2,062.68 satu Auns. Harga emas pada tahun 2023 naik sebanyak 13.11%.

Baik, kita dah lihat prestatsi harga emas setiap tahun sejak tahun 2019, sekarang mari kita lihat prestasi harga emas dalam tempoh 5 tahun. Naik atau menurun?

Prestasi Harga Emas Dari Tahun 2019 Hingga Tahun 2023

Sumber:TradingView

Harga emas pada awal Januari 2019 adalah pada paras USD1,282.20 satu Auns dan pada hujung tahun 2023 harga emas ini berada pada paras USD2,062.68 satu Auns. 

Untuk tempoh 5 tahun, harga emas telah naik sebanyak 60.87%. Banyak juga jika kita tidak masukkan spread harga jual beli emas ini. 

Prestasi Emas Dalam Ringgit Untuk Lima Tahun Terkini

Lepas lihat carta dan harga di atas, bukan semua faham harga dalam bentuk Auns kan. Jangan risau, kami sertakan sekali harga dalam Ringgit untuk satu gram emas sepanjang 5 tahun terkini.

Prestasi dari awal tahun 2019 hingga awal tahun 2024, harga emas telah naik sekitar 55% untuk tempoh lima tahun terkini. Banyak la juga daripada melabur emas tetapi bila nak withdraw tak boleh. Eh!

Beli Emas, Mesti Kena Dapat Emas

Sama dengan mana-mana pelaburan, bila kita beli kita mesti dapat apa yang kita beli. Jangan terpedaya dengan skim pelaburan emas jika kita sendiri tidak faham apa yang kita laburkan. 

Inagat, beli emas mesti dapat emas. Tak semestinya diterima dalam tangan tetapi emas tersebut ada disimpan di mana-mana peti besi yang boleh disahkan oleh pihak berautoriti.

Baca juga Pelaburan Emas, Sesuai Untuk Anda Atau Tidak?

Alhamdulillah, terkini kami telah terbitkan buku ‘Malaysia Melabur Saham’.

BUKU INI WAJAR DIMILIKI OLEH MEREKA YANG BERANI BERIMPIAN !

Pastinya anda selalu terdengar atau terbaca tentang peluang menggandakan pendapatan dalam pasaran saham patuh syariah di Bursa Malaysia. Ramai yang masih berkira-kira sebab belum berani dan tak pasti.

Jika anda benar-benar berminat untuk terlibat tetapi masih belum memulakan langkah pertama, buku ini teramat sesuai.

Ianya ringkas, padat dan sarat dengan contoh-contoh berbentuk grafik.

Kenapa Kena Miliki Buku Ini?

Tak semua orang boleh belajar menerusi video, jadi boleh baca buku ini di masa lapang. Nak Google semua artikel pun memakan masa.

Anda nak mula melabur saham, tapi nak tahu dulu asasnya?

Tak dapat nak belajar secara face-to-face, jom mulakan dengan membaca buku ini.

Senang faham sebab buku ini penuh dengan gambar dan contoh-contoh.

Ditulis oleh mereka yang berpengalaman, kita sama-sama belajar sampai faham.

Miliki Buku Ini Sekarang!!

Tak semua orang boleh belajar menerusi video, jadi boleh baca buku ini di masa lapang. Nak Google semua artikel pun memakan masa. Sebab itu buku ini telah terjual lebih daripada 2,000 naskah!

Kami faham ramai nak mula melabur saham, tapi nak tahu dulu asasnya?

Tak sempat nak belajar secara face-to-face, jom mulakan dengan membaca buku ini.

Senang faham sebab buku ini penuh dengan gambar dan contoh-contoh.

Ditulis oleh mereka yang berpengalaman, kita sama-sama belajar sampai faham.

TERKINI: Miliki Buku Malaysia Melabur Saham di Shopee

Previous ArticleNext Article

SC Keluar Perintah Henti Dan Tamat Terhadap Quantum Metal Exchange Inc

KUALA LUMPUR, 24 Mac (Bernama) — Suruhanjaya Sekuriti Malaysia (SC) mengarahkan Pengasas dan Pengarah Quantum Metal Exchange Inc (QMEI) Datuk Lim Khong Soon @ Lim Hock Seng untuk segera menghenti dan menamatkan penawaran saham QMEI kepada orang awam.

Menurut pengawal selia itu, arahan henti dan tamat tersebut dikeluarkan berikutan penemuan SC bahawa QMEI menawarkan sahamnya kepada masyarakat awam Malaysia, termasuk melalui laman web/platform Quantum Metal Sdn Bhd (QMSB) kepada ahli QMSB.

“Tawaran saham QMEI, yang sedang berjalan, melanggar keperluan berkaitan di bawah undang-undang sekuriti.

“Ini dilakukan tanpa mendapatkan pengiktirafan dan mendaftarkan dokumen pendedahan dengan SC, yang melanggar Seksyen 212 (5) Akta Pasaran Modal dan Perkhidmatan 2007,” katanya dalam kenyataan hari ini.

Oleh yang demikian, SC juga telah meletakkan QMEI dengan butiran berkaitannya pada Senarai Makluman Pelabur SC http://www.sc.com.my/investor-alert.

— BERNAMA