Kehendak Generasi Milenium: Tak Seperti Yang Kita Sangkakan

Ramai yang menyangka kita faham apa yang generasi milenium mahukan. Tetapi, menurut satu laporan, kita sebenarnya kurang mengerti apa kehendak generasi milenium ini terutamanya daripada segi pelaburan.

Cuba anda bayangkan, generasi milenium dijangka akan mewarisi $30 trilion untuk 30 tahun berikutnya. Jika ada penasihat kewangan yang ingin terlibat dalam menguruskan jumlah tersebut, adalah dinasihatkan supaya membentuk kefahaman dan melengkapkan mereka dengan ilmu kewangan dan pelaburan.

Perkara pertama yang harus kita lakukan adalah melupakan semua persepsi yang melibatkan hubungan antara milenium dan kewangan. Ini bukan suatu perkara yang mudah kerana kita tahu bahawa generasi milenium ini sinonim dengan sifat bercita-cita tinggi dan kadang kala terlalu yakin.

Kita menganggap mereka yang lahir dalam era digital dan berteknologi tinggi lebih cenderung kepada teknologi seperti robo-advisor dan cryptocurrency. Kita merasakan mereka mempunyai lebih banyak hutang dan kurang pendapatan, dan biasanya kurang percaya kepada industri kewangan dan penasihat kewangan.

Kajian yang dibuat telah mendedahkan hakikat yang sebenar. Tanggapan stereotaip kita terhadap golongan milenium ini sebenarnya lebih rumit dan pelbagai daripada yang kita jangka.

Kalau kita bercakap tentang matlamat kewangan, sikap bercita-cita tinggi dan keyakinan yang tinggi generasi milenium ini seharusnya membawa kepada kemungkinan untuk bersara awal. Tetapi, melalui kajian yang dijalankan menunjukkan sebaliknya.

Hanya 3% golongan milenium menjangkakan bahawa mereka akan bersara sebelum umur 50 tahun, dan sebahagian besar mereka tidak berharap untuk bersara sama sekali!

Selain daripada itu, ramai membuat pengakuan bahawa banyak pelaburan yang mereka tidak tahu dan mereka percaya bahawa mereka mempunyai jurang yang luas dalam ilmu pengetahuan dan kemahiran pelaburan mereka.

Golongan milenium yang kita anggap berkemahiran tinggi dalam bidang teknologi mengatakan mereka tidak diberitahu atau tidak ingin tahu tentang robo-advisor.

Melalui kajian tersebut, 37% daripada mereka mengatakan mereka tidak pernah dengar tentang robo-advisor dan hanya 16% yang berminat dengan robo advisor. Mereka juga mengatakan bahawa apabila berkerja dengan pengurus kewangan, mereka lebih suka untuk berbuat demikian secara bersemuka (Face to Face) dan menunjukkan kurang minat terhadap cryptocurrency.

Dengan kemelesetan ekonomi yang berlaku, penasihat kewangan pasti merasakan bahawa lebih sukar untuk meyakinkan golongan milenium ini. Pasti juga lebih sulit untuk mengambil peluang ke atas golongan ini untuk mengamanahkan wang mereka. Ternyata semua ini tidak benar!

Krisis ekonomi tidak membuat generasi milenium ini terlalu skeptikal terhadap industri kewangan. Menurut kajian, 41% daripada mereka boleh bekerja dengan penasihat kewangan dan 72% daripada mereka sangat berpuas hati dengan perkhidmatan yang ditawarkan.

Hanya 15% daripada mereka yang tidak menggunakan khidmat pelaburan mempunyai kurang kepercayaan terhadap sistem pelaburan.

Jadi, apa yang kita boleh ambil iktibar daripada kajian ini? Sebenarnya, golongan milenium ini tidak menginginkan robo advice, cryptocurrency ataupun pulangan yang lumayan. Tetapi, mereka cuma mahu pendidikan dan pengetahuan dalam bidang kewangan.

Mereka mahu penasihat kewangan yang boleh membantu merapatkan jurang pengetahuan kewangan mereka, menjaga kepentingan mereka dan menggunakan pendekatan yang sesuai untuk memenuhi keperluan mereka.

Apa yang golongan milenium ini mahukan lebih kurang sama seperti apa yang generasi lain mahu daripada penasihat kewangan mereka. Dengan adanya khidmat daripada penasihat kewangan profesional boleh membantu mereka menguruskan harta mereka pada masa yang akan datang.

Ditulis oleh Abang Yazree Hazwan. Penulis merupakan seorang Eksekutif di sebuah syarikat penyelidikan pasaran di Malaysia. Mempunyai pengalaman dalam bidang insurans/reinsurans di syarikat reinsurans tempatan.

Sumber Rujukan: https://blogs.cfainstitute.org/investor/2018/11/28/what-millennials-want-not-what-you-think/

Previous ArticleNext Article

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Hukum Majlis Agama Berkaitan Aset Digital (Mata Wang Kripto) Seperti Bitcoin

Banyak soalan yang sering ditanya tentang apakah dia hukum melabur dalam Bitcoin atau aset digital, yang juga dikenali sebagai mata wang kripto (cryptocurrency) secara umum?

Berdasarkan pembacaan saya terhadap perbincangan ulama dan pakar-pakar bidang ini, saya dapat simpulkan secara ringkas bahawa terdapat dua jenis perbincangan. Pertama adalah sama ada Bitcoin atau mata wang kripto ini adalah mata wang dan hukum berkaitan transaksi mata wang atau al-Sarf (jualbeli mata wang) dalam Shariah perlu diaplikasikan.

Kedua, sama ada Bitcoin atau mata wang kripto ini dikategorikan sebagai aset digital dan seperti aset-aset lain dalam pasaran wang, maka ia boleh dilaburkan atau tidak.

Di bawah adalah beberapa ketetapan yang dibuat oleh Majlis Agama di Malaysia untuk rujukan bersama.

Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM)

Di peringkat JAKIM, telah ditubuhkan Panel Pakar Muamalat bagi membincangkan isu-isu berkaitan Muamalat dan mereka sejak 2018 masih berbincang tentang fatwa-fatwa berkaitan Bitcoin. Sehingga hari ini masih belum mengeluarkan fatwa atau hukum berkaitan.

Mesyuarat Perundingan Hukum Syarak Wilayah Persekutuan

Di peringkat Jabatan Mufti Wilayah Persekutuan melalui Mesyuarat Perundingan Hukum Syarak Wilayah Persekutuan pada November 2018 telah memutuskan bahawa Bitcoin yang terdapat pada masa sekarang tidak menepati ciri-ciri mata wang yang telah ditetapkan oleh Islam, diputuskan bahawa Bitcoin mampu mengundang pelbagai kemudaratan terhadap sistem kewangan sesebuah negara. Oleh kerana itu, penggunaan Bitcoin yang ada pada masakini sebagai satu mata wang adalah dilarang bagi memelihara kemaslahatan umum.

Adapun begitu, mereka menyebut bahawa Bitcoin lebih dilihat sebagai satu aset pelaburan. Maka dapat kita fahami bahawa ketetapan mereka adalah Bitcoin bukan matawang dari sudut Shariah tetapi tidak menafikan keharusan Bitcoin sebagai aset pelaburan, dalam kata lain harus melabur dengan Bitcoin.

Baca penuh: BAYAN LINNAS SIRI KE-153: HUKUM PENGGUNAAN MATA WANG BITCOIN

Majlis Agama Islam dan Adat Istiadat Melayu Perlis

Mesyuarat Majlis Agama Islam dan Adat Istiadat Melayu Perlis yang bersidang pada 6 Disember 2018 telah menetapkan beberapa ketetapan antaranya:

Pertama:

Pemilikan Bitcoin adalah sah dan boleh diiktiraf sebagai mempunyai nilai harta berdasarkan sifat ‘multi-function and benefit’ yang diperolehi oleh pemilik Bitcoin.

Justeru itu, Bitcoin boleh disifatkan sebagai aset digital dalam bentuk yang unik serta mempunyai pelbagai manfaat tersendiri yang harus (mubah) khususnya bagi komuniti yang tahu mengguna dan memanfaatkannya.

Kedua:

Seperti ketetapan Jabatan Mufti Wilayah Persekutuan, Bitcoin juga dianggap tidak mencukupi syarat bagi klasifikasi mata wang, maka ia tidak boleh dianggap sebagai mata wang serta tidak terpakai ke atasnya garis panduan hukum Sarf.

Ketiga:

Harus bertransaksi dengan Bitcoin sebagai perantara pembayaran, pemindahan wang, aset simpanan dan berdagang dengannya.

Keempat:

Bitcoin diiktiraf sebagai aset bernilai, maka setiap pemilikan yang melebihi nilai 85 gram emas (Nisab) serta cukup tempoh pemilikan selama satu tahun (Haul), wajib ke atas pemilik Bitcoin untuk membayar zakat harta sebanyak 2.5 % dari nilai semasa Bitcoin tersebut.

Kelima:

Mereka yang ingin menggunakan Bitcoin juga wajib memahami selok belok penggunaan Bitcoin. Ini penting bagi mengelakkan elemen Gharar (ketidakpastian) sewaktu menggunakannya. Selain itu, pihak terbabit juga mesti terlebih dahulu memahami tahap tinggi risiko-risiko yang berkait dengan transaksi Bitcoin.

Majlis juga mengingatkan orang ramai supaya tidak terlibat dalam SKIM Bitcoin melalui skim cepat kaya anjuran orang tengah atau syarikat pengantara yang menjanjikan keuntungan tetap atau lumayan. Ini adalah HARAM dari sudut syariah dan juga undang-undang setempat. Inilah yang menyebabkan ada yang membeli Bitcoin melalui akaun yang dimiliki syarikat seperti itu lalu berlakunya penipuan.

Akhir sekali:

Hukum penggunaan Bitcoin boleh berubah menjadi HARAM atau ditegah disebabkan beberapa faktor luaran seperti : Apabila diharamkan penggunaannya oleh kerajaan ketika itu ia juga menjadi haram daripada segi hukum Shariah atas dasar menjaga kebaikan awam dan mengelakkan mudarat.

Baca: https://mufti.perlis.gov.my/index.php/himpunan-fatwa-negeri/95-fatwa-bitcoin

Secara ringkas dapat kita simpulkan bahawa Bitcoin dan ‘mata wang’ Kripto adalah aset pelaburan, boleh bertransaksi dengannya tetapi ia bukanlah mata wang daripada sudut Shariah yang tertakluk hukum al-Sarf.

Baca juga Hukum Bitcoin Oleh Para Ulama Kewangan Islam

Ditulis oleh Arham Merican, Pengurus Shariah di sebuah institusi kewangan negara dan sedang melanjutkan pengajian peringkat Sarjana dalam bidang Pengajian Pembangunan. Meminati bidang ekonomi dan Shariah dengan fokus kepada pengurusan kewangan, pembasmian kemiskinan, dan pembinaan masyarakat madani. Beliau boleh dihubungi di [email protected].

Boleh rujuk di sini bagaimana untuk Mulakan Pelaburan Aset Digital Yang Sah Dan Patuh Syariah Hari Ini Dengan Luno.

Bagi mereka yang telah siap akaun Luno dan belum claim bonus RM25 dalam bentuk Bitcoin secara percuma, masukkan kod FVSKG5. Klik di bahagian Rewards dan masukkan kod FVSKG5.

Bila kita deposit dan beli aset digital kita yang pertama bernilai RM250 (tak termasuk fees Luno), nanti dapat RM25 dalam bentuk Bitcoin secara percuma.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!