Kehendak Generasi Milenium: Tak Seperti Yang Kita Sangkakan

Ramai yang menyangka kita faham apa yang generasi milenium mahukan. Tetapi, menurut satu laporan, kita sebenarnya kurang mengerti apa kehendak generasi milenium ini terutamanya daripada segi pelaburan.

Cuba anda bayangkan, generasi milenium dijangka akan mewarisi $30 trilion untuk 30 tahun berikutnya. Jika ada penasihat kewangan yang ingin terlibat dalam menguruskan jumlah tersebut, adalah dinasihatkan supaya membentuk kefahaman dan melengkapkan mereka dengan ilmu kewangan dan pelaburan.

Perkara pertama yang harus kita lakukan adalah melupakan semua persepsi yang melibatkan hubungan antara milenium dan kewangan. Ini bukan suatu perkara yang mudah kerana kita tahu bahawa generasi milenium ini sinonim dengan sifat bercita-cita tinggi dan kadang kala terlalu yakin.

Kita menganggap mereka yang lahir dalam era digital dan berteknologi tinggi lebih cenderung kepada teknologi seperti robo-advisor dan cryptocurrency. Kita merasakan mereka mempunyai lebih banyak hutang dan kurang pendapatan, dan biasanya kurang percaya kepada industri kewangan dan penasihat kewangan.

Kajian yang dibuat telah mendedahkan hakikat yang sebenar. Tanggapan stereotaip kita terhadap golongan milenium ini sebenarnya lebih rumit dan pelbagai daripada yang kita jangka.

Kalau kita bercakap tentang matlamat kewangan, sikap bercita-cita tinggi dan keyakinan yang tinggi generasi milenium ini seharusnya membawa kepada kemungkinan untuk bersara awal. Tetapi, melalui kajian yang dijalankan menunjukkan sebaliknya.

Hanya 3% golongan milenium menjangkakan bahawa mereka akan bersara sebelum umur 50 tahun, dan sebahagian besar mereka tidak berharap untuk bersara sama sekali!

Selain daripada itu, ramai membuat pengakuan bahawa banyak pelaburan yang mereka tidak tahu dan mereka percaya bahawa mereka mempunyai jurang yang luas dalam ilmu pengetahuan dan kemahiran pelaburan mereka.

Golongan milenium yang kita anggap berkemahiran tinggi dalam bidang teknologi mengatakan mereka tidak diberitahu atau tidak ingin tahu tentang robo-advisor.

Iklan

Melalui kajian tersebut, 37% daripada mereka mengatakan mereka tidak pernah dengar tentang robo-advisor dan hanya 16% yang berminat dengan robo advisor. Mereka juga mengatakan bahawa apabila berkerja dengan pengurus kewangan, mereka lebih suka untuk berbuat demikian secara bersemuka (Face to Face) dan menunjukkan kurang minat terhadap cryptocurrency.

Dengan kemelesetan ekonomi yang berlaku, penasihat kewangan pasti merasakan bahawa lebih sukar untuk meyakinkan golongan milenium ini. Pasti juga lebih sulit untuk mengambil peluang ke atas golongan ini untuk mengamanahkan wang mereka. Ternyata semua ini tidak benar!

Krisis ekonomi tidak membuat generasi milenium ini terlalu skeptikal terhadap industri kewangan. Menurut kajian, 41% daripada mereka boleh bekerja dengan penasihat kewangan dan 72% daripada mereka sangat berpuas hati dengan perkhidmatan yang ditawarkan.

Hanya 15% daripada mereka yang tidak menggunakan khidmat pelaburan mempunyai kurang kepercayaan terhadap sistem pelaburan.

Jadi, apa yang kita boleh ambil iktibar daripada kajian ini? Sebenarnya, golongan milenium ini tidak menginginkan robo advice, cryptocurrency ataupun pulangan yang lumayan. Tetapi, mereka cuma mahu pendidikan dan pengetahuan dalam bidang kewangan.

Mereka mahu penasihat kewangan yang boleh membantu merapatkan jurang pengetahuan kewangan mereka, menjaga kepentingan mereka dan menggunakan pendekatan yang sesuai untuk memenuhi keperluan mereka.

Apa yang golongan milenium ini mahukan lebih kurang sama seperti apa yang generasi lain mahu daripada penasihat kewangan mereka. Dengan adanya khidmat daripada penasihat kewangan profesional boleh membantu mereka menguruskan harta mereka pada masa yang akan datang.

Ditulis oleh Abang Yazree Hazwan. Penulis merupakan seorang Eksekutif di sebuah syarikat penyelidikan pasaran di Malaysia. Mempunyai pengalaman dalam bidang insurans/reinsurans di syarikat reinsurans tempatan.

Sumber Rujukan: https://blogs.cfainstitute.org/investor/2018/11/28/what-millennials-want-not-what-you-think/

Iklan

Previous ArticleNext Article

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Panduan Pelaburan Dengan Hanya RM1,000: Di Mana Anda Patut Melabur?

Anda mungkin mencemuh dengan idea untuk memulakan pelaburan dengan hanya RM1,000. Kemungkinan anda fikir, “Apa yang saya boleh buat dengan duit banyak tu?”

Sebenarnya banyak..

Jangan terkejut dengan jumlah pulangan pada masa hadapan dengan pelaburan anda sekarang.

Anda tak perlu melabur beratus ribu untuk mendapatkan jumlah pulangan pelaburan yang bagus.

Ini adalah panduan di mana anda boleh laburkan RM1,000.

1. Amanah Saham Buniputera (ASB)

Risiko: Rendah

Pulangan 5.5% – 10% setahun

Contoh senario: Jika anda melabur RM1,000 pada 2009, ianya kini berjumlah RM2,329 di penghujung 2019

ASB ialah unit amanah saham khas untuk Bumiputera Malaysia. Ia diuruskan oleh Amanah Saham Nasional Berhad (ASNB), anak syarikat Permodalan Nasional Berhad (PNB)

Ini adalah jenis pelaburan jangka panjang. Semakin lama anda tidak menyentuh pelaburan tersebut, semakin tinggi kemungkinan untuk pulangan yang lebih besar.

ASB secara amnya memberikan pulangan yang bagus; Walaubagaimanapun, sejak beberapa tahun yang lepas, kadar pengagihan tidak sebaik seperti sebelumnya. Ia masih memberikan pulangan yang tinggi, menjadikannya antara salah satu pelaburan risiko-rendah terbaik di Malaysia.

Ini adalah beberapa ciri-ciri ASB:

  1. Risiko rendah – harga seunit telah ditetapkan pada RM1, dan tidak pernah memberikan pulangan negatif
  2. Tiada bayaran jualan penebusan
  3. Jumlah pelaburan maksima: RM 200,000

2. Pelaburan Amanah Hartanah (REITs)

Risiko: Sederhana

Pulangan: Indeks REIT Bursa Malaysia tumbuh sebanyak 4% di tahun 2019

Contoh senario: Jika anda melabur RM 1,000 di Sunway REIT pada awal tahun 2014, ianya kini berjumlah RM1,400 (termasuk dividen) pada hujung tahun 2019.

Ingin melabur dalam hartanah, tetapi tidak mempunyai modal? Anda boleh pertimbangkan melabur di dalam Pelaburan Amanah Hartanah atau real estate investment trusts (REITs). REITs adalah pelaburan amanah yang ditubuhkan oleh syarikat yang membeli dan mengurus hartanah menggunakan dana yang dikumpulkan dari pemegang saham, REIT melabur di dalam pelbagai jenis hartanah, seperti kediaman, komersial, industri dan hartanah runcit.

Pelabur secara amnya menyukai REITs kerana ianya memberikan pulangan yang lebih tinggi (4% – 8%) berbanding stok biasa. Anda juga akan mendapat pulangan tambahan melalui kenaikan modal.

Seperti pelaburan jangka panjang yang lain, anda perlu melabur wang untuk masa yang lama bagi menikmati keuntungan yang bermakna

3. Dana Amanah Saham

Risiko: Rendah ke tinggi

Pulangan: Mengikut portfolio dan dana

Contoh senario: Jika anda melabur ke Kenanga Growth Fund pada November 2014, kini ai akan berjumlah RM 1,299 pada November 2019 (29.9%)

Amanah saham ialah sejenis pelaburan berkumpulan. Ia memberi peluang untuk pelabur yang mempunyai matlamat pelaburan yang sama untuk mengumpul dana mereka untuk dilaburkan di dalam portfolio sekuriti ataupun aset yang lain. Pengurus dana profesional kemudian akan melabur dana yang terkumpul di dalam sebuah portfolio yang mungkin termasuk wang tunai, bon dan deposit, stok, hartanah dan/atau komoditi.

Jika anda mempunyai dana yang kecil, ini adalah berita baik; ia memberikan anda peluang untuk melabur di dalam portfolio yang berbeza dan yang diurus secara profesional dengan jumlah minimum sebanyak RM1,000 sahaja. Dengan unit amanah, pulangan pelaburan selalunya hadir dalam bentuk pengedaran pendapatan dan pulangan dana yang diperolehi dari kumpulan aset yang menyokong unit amanah saham.

Melabur di dalam unit amanah selalunya melibatkan kos seperti caj jualan (sehingga 5%), bayaran platform, caj pengurusan tahunan, caj pemegang amanah dan sebagainya. Caj-caj ini mungkin akan memakan ke dalam jumlah pelaburan anda dalam tempoh masa panjang. Walaubagaimanapun, melabur dalam talian menggunakan platform seperti Fundsupermart selalunya akan mempunyai caj yang lebih rendah.

Bandingkan prestasi dana-dana yang berbeza untuk mencari mana satu yang sesuai untuk dilaburkan menggunakan laman sesawang perbandingan unit amanah kami.

4. ETF

Risiko: rendah ke tinggi

Pulangan: Bergantung kepada ETF

Contoh senario: Jika anda melaburkan RM 1,000 ke dalam CIMB FTSE China 50 ETF pada mula 2015, anda akan menikmati pulangan tahunan sebanyak 6.75%, menjadikan jumlah dana anda ke RM1,386 pada hujung 2019.

Iklan

Exchanged traded funds (ETF) mengumpulkan dana pelabur untuk membeli sekumpulan stok, bon atau pelaburan yang lain. Seperti stok, anda boleh mendapat pulangan dari ETF melalui dividen dan pulangan dana.

Seperti dana unit amanah, ETF ialah skim pelaburan berkumpulan yang memberikan anda peluang untuk melabur di dalam pelbagai jenis aset.

Tidak seperti dana unit amanah, ETF tidak diuruskan oleh pengurus dana. Sebaliknya, pengurus dana ETF menjejak atau meniru prestasi indeks penanda aras. Ini bermakna tidak seperti unit amanah, prestasi ETF tidak bergantung kepada kebolehan pengurus dana untuk membuat ramalan jangka pendek untuk pasaran.

ETF adalah bagus untuk pelabur permulaan kerana anda akan mendapat akses ke kumpulan pelaburan yang pelbagai dengan serta merta dengan jumlah pelaburan yang sedikit. ETF juga mempunya caj yang rendah (sekitar kurang dari 1% setahun). Sebagai contoh, MyETF Dow Jones Islamic Market Malaysia Titans 25 mengenakan caj tahunan sebanyak 0.49%.

5. Stok Cip Biru

Risiko: tinggi

Pulangan: Bergantung ke pasaran dan syarikat

Contoh senario: Jika anda melabur RM 1,000 ke Public Bank Berhad (tidak shariah!) di permulaan 2010, ianya kini bernilai RM 2,400 (termasuk dividen) pada hujung 2019.

Syarikat cip biru merujuk kepada syarikat-syarikat yang mempunyai reputasi dan kewangan yang kukuh, menjual produk dan perkhidmatan yang berkualiti tinggi. Syarikat-syarikat ini boleh berfungsi walaupun keadaan ekonomi yang merudum, yang menyumbang ke rekod stabiliti mereka dan perkembangan yang boleh dipercayai.

Banyak stok cip biru juga membayar dividen. Ianya dibayar dengan jadual yang boleh diramal (setiap suku tahun, setiap tahun dsb). Ia bagus untuk pelabur yang mahukan pendapatan tetap dari pelaburan saham mereka

Walaubagaimanapun, jika anda tidak suka risiko tinggi, stok tidak patut digunakan untuk pelaburan jangka pendek untuk keuntungan besar. Ini bukannya pelaburan, tetapi perjudian. Bak kata Warren Buffet,”Jika anda tidak bersedia untuk memiliki stok selama sepuluh tahun, jangan fikir untuk memilikinya untuk sepuluh minit.”

Anda juga perlu mengelak untuk membuat transaksi jangka-pendek dengan stok. Ini akan menyebabkan kos pelaburan tinggi kerana bayaran-bayaran broker dan transaksi. Firma broker selalunya mengcaj 0.05% – 0.5% untuk bayaran transaksi, dengan jumlah minima diantara RM 7 sehingga RM 12. Ini bermakna jika anda melabur RM100 dan membayar bayaran sebanyak RM10 setiap transaksi, 10% dana pelaburan anda hanya untuk bayaran!

6. Crowdfunding/Pinjaman P2P

Crowdfunding adalah salah satu cara syarikat mengumpul dana untuk berkembang atau operasi. Ada beberapa cara untuk crowdfunding, tetapi sebagai pelabur dengan dana yang kecil, pelaburan berasaskan hutang mungkin menjadi pilihan anda. Crowdfunding berasaskan hutang, atau pinjaman peer-to-peer (P2P) melibatkan pelabur mengumpul dana untuk dipinjamkan ke bisnes.

Dengan potensi pulangan sehingga 10% p.a. ataupun lebih tinggi, crowdfunding selalunya memberikan pulangan yang lebih baik dari bon, stok cip biru ataupun pelaburan jenis yang lain. Walaubagaimanapun anda akan menghadapi risiko yang lebih tinggi. Syarikat yang mengumpul dana melalui crowdfunding selalunya adalah dari jenis startup dan bisnes kecil yang masih belum bertapak. Ada risiko mereka akan lalai untuk membayar semula, menyebabkan anda mengalami kerugian.

Antara platform P2P yang terkenal di Malaysia termasuklah Funding Societies, Fundaztic, dan B2B Finpal. Platform-platform ini selalunya meminta anda untuk memberi deposit sekurang-kurangnya RM1,000 di dalam akaun anda untuk mula melabur. Walaubagaimanapun, setiap kempen yang anda meminjam wang anda mungkin memerlukan jumlah yang lebih kecil.

7. Robo Advisor

Istilah pelaburan memeningkan kepala anda? Berharap untuk boleh menyerahkan wang kepada seseorang dan dapatkan mereka melabur untuk anda?

Kalau jawapan anda ialah ya, ada mungkin ingin mempertimbangkan robo advisor. Platform robo advisor adalah algoritma yang membantu portfolio anda secara automatik. Apabila anda mendaftar untuk platform ini, ada perlu untuk melengkapkan soal selidik yang akan memeriksa toleransi risiko anda, dan jangka masa pelaburan. Platform ini kemudiannya akan menggunakan algoritma yang melaburkan pelaburan anda secara automatik (selalunya di dalam ETF) dan secara berkala mengimbangkan semula portfolio anda mengikut keadaan pasaran.

Robo advisor adalah bagus untuk mereka yang ingin melabur tanpa bersusah-susah memikirkan keadaan pasaran. Mereka juga mencaj bayaran pengurusan yang rendah (kurang dari 1%) yang tidak akan memakan pulangan anda.

Di Malaysia, robo advisor termasuklah Stashaway dan MYTHEO. Stashaway tidak mempunyai deposit minima, dan MYTHEO memerlukan deposit sekurang-kurangnya RM100.

Pelaburan Untuk Jangka Masa Panjang

Tidak kira bagai mana anda melabur, pastikan ianya untuk jangka masa panjang. Ini untuk mengelakkan kerugian melalui bayaran perdagangan untuk jumlah pelaburan yang kecil, dan pelaburan jangka masa panjang berpotensi untuk memberikan pulangan yang lebih tinggi

Untuk mereka yang terpaksa berkerja keras untuk menyimpan duit untuk pelaburan, ianya boleh dilakukan secara berperingkat-peringkat. Anda boleh menambah jumlah pelaburan anda apabila dana mencukupi. Bak kata pepatah, “sedikit, sedikit lama-lama menjadi bukit”. Mulakan tabiat melabur dari awal!

Semua kandungan ditulis oleh Lee Ching Wei, Ketua Pegawai Inovasi, iMoney

Untuk maklumat selanjutnya sila kunjungi www.imoney.my

About Lee Ching Wei

Lee Ching Wei (Ching) is the Co-founder and Chief Innovation Officer of iMoney Group, and he serves on its board of directors. Before being named the Chief Innovation Officer in 2018, Ching was iMoney’s CEO where he played a strategic role in expanding the group to Indonesia, and the Philippines, as well as all its funding rounds.

Prior to starting iMoney, Ching worked as a consultant with Frontier Investment Consulting and Shadforth Financial Group Limited for five years before he decided to make his way back home in 2012. Combining his experience in financial consulting as well as his personal experience in getting credit cards through comparison platforms in Australia, Ching founded his brainchild, iMoney. It started off as a financial comparison platform, but it has grown to be so much more with a vision to help everyday Malaysians make informed financial decisions.

About iMoney

iMoney.my is the leading financial comparison website and a trusted personal finance authority that helps people make the most of their money. Established in 2012, iMoney.my has broken new grounds on personal finance in Malaysia and is now the leading financial comparison website in the country. A firm advocate of jargon-free financial information, iMoney believes that everyone should be adequately informed before making any financial decisions.

Iklan

3 Sebab Kenapa Kita Perlu Melabur

Sebelum ini, kami ada kongsikan Perkara Yang Anda Perlu Tahu Sebelum Nak Mula Melabur. Perkara-perkara seperti apakah itu pelaburan, jenis-jenis pelaburan, bagaimana pilih pelaburan terbaik dan skim-skim cepat kaya ada diceritakan secara detail.

Sekarang dah tahu apa itu pelaburan, kita tengok pula 3 sebab kenapa kita perlu melabur.

1. Untuk Tangani Kenaikan Inflasi

Tahukah anda apakah inflasi ini? Inflasi merujuk kepada nilai duit yang semakin berkurangan saban tahun.

Saya bagi anda satu contoh. Lebih kurang 10 tahun yang lepas, sekeping roti canai di kedai makan adalah berharga 50 sen. Sekarang dapat lagi ke nak beli roti canai dengan harga 50 sen? TAK!!!

Disebabkan inflasi, nilai duit yang kita pegang akan semakin mengecil.

Anda bayangkan, kalau anda ada RM10,000 sekarang dan anda simpan bawah bantal. Lagi 10 tahun, duit yang anda ada jumlahnya masih RM10,000 .Tapi sebenarnya tanpa anda sedari nilai RM10,000 itu semakin mengecil setelah 10 tahun.

Sebaliknya jika anda melabur duit RM10,000 anda tu dalam pelaburan yang memberikan pulangan tahunan sebanyak 10%, setelah 10 tahun duit anda akan berkembang kepada RM25,937.00.

2. Beri Kadar Pulangan Yang Lebih Baik

Jika simpan di akaun bank biasa, anda tak berpeluang untuk menggandakan wang. Kalau simpan dalam instrumen Simpanan Tetap (Fixed Deposit) pula, ia hanya memberikan pulangan purata pada sekitar 4% setahun.

Melalui pelaburan, walaupun ia mempunyai risiko tersendiri dan tidak menjamin pulangan yang tetap ia dapat memberikan kadar pulangan yang lebih baik. Biasa dengar kan “Higher risk equals higher return”?

Iklan

Jangan jadikan risiko sebagai penghalang untuk anda mula melabur. “Risk comes from not knowing what you’re doing”.

Jadi untuk mengurangkan risiko dari rugi dalam pelaburan, tuntutlah ilmu terlebih dahulu. Bila dah ada simpanan dan ilmu yang cukup, barulah mula melabur supaya wang anda tak melebur.

3. Sebagai Sumber Pendapatan

Selama ini anda bekerja untuk dapatkan wang betul tak Kalau tak kerja, tak dapat gaji, tak ada pendapatan. Pendapatan yang jenis ‘anda buat, anda dapat ni’ dipanggil sebagai pendapatan aktif.

Dengan adanya pelaburan, anda dapat tambahkan side-income anda melalui pendapatan pasif. Sebagai contoh, kalau anda ada RM50,000 dan laburkan duit itu dalam instrumen pelaburan yang dapat memberikan pulangan 10% setahun, anda dengan mudah dapat RM5,000 setahun tanpa perlu melakukan sebarang kerja. Simpan dan lupa.

Jika anda merasakan yang gaji tak naik-naik walaupun dah lama bekerja di tempat sedia ada, daripada merungut lebih baik anda mula melabur untuk menambahkan pendapatan. Kadang-kadang tak semua orang minat berniaga atau ada masa untuk buat 2-3 kerja memandangkan sudah berkeluarga.

Ada ke pelaburan yang boleh untung 10% setahun? Tabung Haji beri 6.25% manakala KWSP pula beri pulangan sebanyak 6.4% untuk simpanan syariah pada tahun 2017.

Tengok saja:

Yang penting, anda kena bijak cari peluang dan bukan cari alasan.

Kini ada cara yang lebih mudah untuk melabur hanya dengan aplikasi telefon pintar, tanpa perlu isi borang, tanpa melalui ejen dan mempunyai yuran yang rendah. Jemput baca 7 Langkah Mudah Nak Melabur Dengan Wahed Invest Modal Serendah RM100, Guna Smartphone Saja (Bonus RM40 Jika Anda Daftar Sekarang).

Iklan

4 Strategi Pelaburan Bagi Menangani Covid-19

Harapan supaya penularan COVID-19 dapat dibendung di China berakhir apabila virus itu merebak pantas ke seluruh dunia. Kesannya, pasaran saham global telah pun memasuki ‘bear market’ dan menandakan kegawatan ekonomi telah tiba.

Ramai pelabur masih lagi panik dan tidak tahu apa yang perlu dibuat dalam situasi sebegini.

Adakah keadaan pasaran akan pulih atau sebaliknya? Sudah semestinya, tapi mungkin memakan masa sedikit, ada yang kata 1-2 tahun baru keadaan kembali seperti sediakala.

Sementara itu, berikut merupakan beberapa strategi pelaburan dan panduan asas bagi berdepan dengan keadaan yang tidak menentu ini.

1. Semak Semula Asset Allocation

Jika kita telah mempunyai asset allocation sebelum ini, tiada apa yang perlu dirisaukan sangat. Tetapi dengan syarat, dana kecemasan sebanyak 3-6 bulan gaji telah pun mencukupi.

Mungkin kita boleh fokus kepada aset yang memberikan keuntungan tetap dan mempunyai risiko yang lebih rendah.

2. Nilai Semula Profil Risiko

Jika kita sudah cemas apabila melihat warna merah dan pulangan negatif pelaburan melebihi 15%, kita perlu menilai semula kategori profil risiko.

Jika sebelum ini kita rasa diri ini seorang pelabur aggressive dengan melihat potensi pelaburan yang dijanjikan, kita mungkin tersilap. Terimalah hakikat sebenarnya kita bukanlah pelabur aggressive tetapi mungkin pelabur berisiko sederhana atau konservatif.

Iklan

3. Tukar Jenis Dana

Jika kita mempunyai pelaburan dalam unit amanah (unit trust), boleh membuat pertukaran dana secara percuma jika ianya masih di dalam syarikat yang sama. Kita boleh memilih untuk bertukar ke dana yang berisiko rendah seperti sukuk/bon dan money market.

Tetapi, jangan lupa tukar semula kepada dana yang berprestasi tinggi (ekuiti) selepas pasaran kembali pulih atau kita berisiko untuk kehilangan potensi pelaburan yang besar.

4. Teruskan Melabur Dengan Tenang

Sebagai seorang pelabur jangka masa panjang, adalah penting untuk kita kerap menambah pelaburan secara konsisten tanpa mengambil kira keadaan pasaran semasa.

Teknik Ringgit Cost Averaging juga terbukti mampu memberikan pulangan yang konsisten untuk jangka masa panjang. Tidak kira samada pasaran turun atau naik. Tetapi perlu berhati-hati semasa memilih saham/dana.

Amacam, nak teruskan atau nak stop? Paling penting melaburlah dengan menggunakan duit lebihan simpanan, dan bukan dari duit simpanan.

Ditulis oleh:

INAZ HASHIM
MB BCH BAO, FAR, FPR, ShRFP
Perancang Kewangan Berlesen dengan Suruhanjaya Sekuriti & Bank Negara Malaysia.
www.inazhashim.com

Iklan

Wakalah Bil Istismar, Sejenis Kontrak Pelaburan Syariah

Sebelum ini, kita ada belajar tentang lagi satu kontrak pelaburan yang bernama Mudarabah. Kebanyakan daripada kita menggunakan kontrak ini dalam pelaburan, kadang-kadang tanpa kita sedari.

Dan kali ini, jom kita berkenalan pula dengan lagi satu kontrak pelaburan patuh Syariah; iaitu Wakalah bil Istismar.

Apa Yang Dimaksudkan Dengan Wakalah bil Istismar?

Wakalah bil Istismar adalah salah satu kontrak yang digunakan dalam kontrak pelaburan dalam industri kewangan Islam. Wakalah bermakna wakil dan Istismar bermakna pelaburan, kontrak ini merujuk kepada satu perjanjian di mana satu pihak melantik satu pihak lain sebagai wakilnya dalam melakukan pelaburan sama ada dengan upah atau tanpa upah.

Mungkin pertama kali kita mendengar nama kontrak ini adalah apabila Tabung Haji (TH) membuat pertukaran kontrak Wadiah Yad Dhamanah kepada Wakalah bil Istismar akhir tahun lepas. Hakikatnya kontrak ini telah lama digunakan dan telah banyak diaplikasikan dalam industry kewangan Islam.

Baca: Akaun Wakalah TH Memberi Lebih Nilai Tambah Dan Manfaat Kepada Pendeposit

Aplikasi Wakalah Bil Istismar

Terdapat dua jenis kontrak Wakalah bil Istismar. Pertamanya Wakalah bil Istismar Terhad di mana projek atau perlaburan adalah terhad kepada syarat-syarat tertentu seperti kawasan projek, jenis projek, tempoh projek, dan sebagainya.

Jenis kedua pula adalah Wakalah bil Istismar Tidak Terhad dan syarat-syarat itu fleksibel dengan anggaran kadar keuntungan yang diharapkan oleh pelabur kepada wakil yang membuat pelaburan itu.

Contohnya dalam projek-projek di dalam Investment Account Platform (AIP), kontrak ini banyak digunakan.

Bank Muamalat selaku pengurus dana ini akan mengenakan upah Wakalah atau Wakalah Fee sebagai upah menjadi wakil mengurus, memantau, dan menyediakan perkhidmatan berkaitan pelaburan seperti laporan kepada pihak pelabur.

Konsep sama digunakan oleh TH di mana duit pendeposit akan dikumpulkan kemudian dilaburkan dan hasil pelaburan akan dibahagikan kepada pemilik akaun TH setelah ditolak upah Wakalah.

Satu lagi institusi pelaburan yang menggunakan kontrak ini adalah Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP). Bagi yang telah menukarkan akaun KWSP mereka ke akaun Simpanan Shariah, kita tentunya ingat perjanjian yang kita persetujui di mana kita melantik KWSP sebagai wakil kita untuk melaburkan duit simpanan kita untuk persaraan nanti.

Iklan

Hasil pelaburan dan kadar dividen setelah ditolak upah Wakalah yang akan diisytiharkan untuk Simpanan Shariah adalah berdasarkan prestasi sebenar pelaburan patuh Shariah yang diuruskan dan dilaburkan oleh KWSP.

Info lanjut Simpanan Shariah: https://www.kwsp.gov.my/ms/member/simpanan-shariah

Aplikasi Wakalah Dalam Takaful

Selain produk pelaburan, perkataan Wakalah juga biasa kita dapati dalam produk-produk Takaful. Upah Wakalah dikenakan kepada pencarum biasanya dalam 5% hasil caruman sebagai upah kepada syarikat Takaful yang menguruskan caruman kita bersama caruman-caruman pencarum Takaful yang lain.

Selain daripada itu, syarikat Takaful juga bertanggungjawab melaburkan dana Takaful itu dan memastikan dana tersebut cukup bagi menampung tuntutan-tuntutan akibat kos perubatan atau kematian pencarum kelak.

Disebabkan itu, upah Wakalah dikenakan.

Di peringkat pengawalselia industry perbankan dan Takaful, pihak Bank Negara Malaysia (BNM) mengeluarkan garis panduan Wakalah sebagai rujukan kepada industry. Ia menggariskan syarat-syarat serta mekanisme pengurusan kontrak Wakalah oleh pihak kewangan Islam.

Sila rujuk: https://www.bnm.gov.my/index.php?ch=57&pg=137&ac=499&bb=file

Selain daripada produk perbankan, kontrak Wakalah bil Istismar turut diaplikasikan secara meluas dalam membuat struktur Sukuk.

Semoga perkongsian ini membantu kita memahami produk dan kontrak dalam kewangan Islam.

Ditulis oleh Arham Merican, pegawai Shariah di salah sebuah bank Islam antarabangsa dan sedang melanjutkan pengajian peringkat Sarjana dalam bidang Pengajian Pembangunan. Meminati bidang ekonomi dan Shariah dengan fokus pada pemberdayaan modal insan.

Iklan

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!