Cara Orang Kita Melabur Saham

Macam-macam ragam orang kita bila telah terlibat dalam pasaran saham.

Pelabur baru mahupun lama, pasti ada yang melabur cara ini. Kalau menjadi, menjadi lah. Kalau tak menjadi, meleburlah modal yang dikeluarkan untuk melabur.

Sebenarnya dengan cara orang kita melabur saham ini, kemungkinan besar mereka tidak mempunyai pengetahuan yang cukup dalam pelaburan saham.

Asas melabur adalah untuk mempunyai ilmu. Jangan main terjun je tiba-tiba nak campak modal untuk ‘LEBUR’.

Jom kita tengok 4 cara orang kita melabur saham. Anda tergolong dalam golongan yang mana?

1. Beli Masa Tengah Meroket (FOMO)

Ini yang selalu berlaku. Bukan sekadar pada pelabur baru, pelabur lama pun turut ada jangkitan virus ini. Asal ada orang ‘kompang’ je, korang pun terus tak nak tertinggal kapal dan beli.

Bila dah beli, barulah sedar yang saham itu sekadar biasa-biasa sahaja dan kita pula beli ketika harga berada di puncak.

2. Jual Masa Mula Jatuh (TAKUT)

Bagi pelabur yang belum bersedia, rasa takut itu akan memakan diri. Pastikan kita mempunyai trading plan dan berdisiplin dengan trading plan yang telah kita lakukan hasil daripada kajian yang telah kita laksanakan.

Nak buat kajian pula, guna teknik yang betul dan sesuai dengan cara anda melabur. Tidak bermakna, harga saham mula jatuh, harga akan terus membuat kejatuhan. Mungkin, kejatuhan itu hanya sementara dan akan membuat kenaikan semula.

3. Bila Rugi Cakap Saham Ni Tipu!

Bila dah rugi berkali-kali, kita pastinya akan berasa kecewa. Sudahnya kita akan menyalahkan pasaran saham.

Jika kita sebagai pelabur mempunyai asas ilmu saham yang betul, pasti kita faham akan keadaan pasaran saham.

Pernah tak kita membuat refleksi diri dan melihat di mana kesilapan yang telah kita lakukan?

4. ULANG BALIK NO 1

Kitaran ini akan terus berulang dan berulang tanpa noktah. Bagi mengelakkan perkara di atas berlaku, cari lah ilmu dan praktis, praktis dan praktis. Bila rugi, berhenti menyalahkan orang lain.

Selamat melabur!

Artikel ini dibawakan khas oleh Asri Ahmad Academy. Jika anda betul-betul ZERO dalam pelaburan saham, anda boleh mendaftar webinar anjuran Asri Ahmad Academy bersama Bursa Malaysia di sini.

Previous ArticleNext Article

Awas! Dengan 4 Jenis Saham Ini

AWAS! Nak beli saham ni tak boleh lah main beli jer.

Niat nak melabur boleh berubah menjadi lebur kerana sikap terburu-buru atau tamak yang ada dalam diri kita. Untuk melabur, perlulah dengan ilmu.

Dengan ilmu, anda dapat mengurangkan risiko kerugian. Jika pembelian saham dilakukan dengan semberono, kemungkinan untuk rugi itu lebih tinggi.

Haa. Kami kongsikan kepada anda semua 4 jenis saham yang perlu anda berhati-hati ketika melabur.

Kena tahu cara yang betul dan syarikat yang sesuai untuk dilaburkan. Jika tersilap langkah diri sendiri yang rugi nanti. Sebab itu anda perlu berhati-hati dengan jenis-jenis saham seperti ini.

Mungkin nampak kadar keuntungannya lebih cepat atau dengan harapan beli di harga yang murah atau rendah, keuntungan akan lebih tinggi.

Namun perkara sebaliknya boleh berlaku. Kenali saham syarikat yang anda ingin beli serta pastikan anda yakin dengan keupayaan saham syarikat tersebut.

Ingat! Jangan main labur je, nanti melebur.

Selamat melabur!

Video ini dibawakan khas oleh Asri Ahmad Academy. Jika anda betul-betul ZERO dalam pelaburan saham, anda boleh mendaftar webinar anjuran Asri Ahmad Academy bersama Bursa Malaysia di sini.