Kenapa Kita Terpilih Untuk Diaudit Oleh LHDN?

Aku orang biasa, bukan Menteri, LHDN takkan cari aku lah.

Jangan yakin sangat.

Di bawah Sistem Taksir Sendiri, audit cukai adalah aktiviti utama Lembaga Hasil Dalam Negeri Malaysia (LHDNM) bagi meningkatkan pematuhan cukai secara sukarela. Seseorang pembayar cukai boleh dipilih untuk diaudit pada bila-bila masa. Walau bagaimanapun, sekiranya pembayar cukai telah dipilih untuk diaudit ini tidak bermaksud pembayar cukai tersebut telah melakukan kesalahan.

Panduan : Rangka Kerja Audit Cukai

Dalam Rangka Kerja Audit Cukai ada sebut yang pemilihan kes audit cukai dilakukan melalui sistem komputer berasaskan kepada kriteria penilaian risiko dan / atau berasaskan kepada pelbagai punca maklumat yang diterima.

Kita juga buat masa ini tidak berpeluang untuk tahu siapa yang LHDN dah masuk audit sebab LHDN tertakluk kepada Seksyen 138, Akta Cukai Pendapatan 1967. Kalau dapat tahu sedap juga. Mesti pembaca juga nak tahu para hartawan dan jutawan di Malaysia ni berapa cukai mereka. Mohon YB-YB kita di Parlimen mengusulkan cadangan pindaan kepada akta ini.

Di sini kami senaraikan punca-punca popular mengapa kita diaudit oleh LHDN berdasarkan kisah sahabat handai, jiran serta rakan kami di firma ejen cukai. Teori ini mungkin secara kebetulan dan tidak semestinya tepat. Harap pihak LHDN tak saman kami sebab terbitkan artikel ini.

Jom kita lihat apakah antara sebabnya.

1. Setiap tahun dengan selamba dan istiqamah tak hantar Borang Nyata Cukai Pendapatan (BNCP) secara e-filing atau manual walaupun kita layak.

Siapa yang layak?

  • Individu berstatus bujang yang menerima pendapatan penggajian melebihi RM34,001 setahun (selepas potongan KWSP)
  • Individu berkahwin dan pasangan tidak bekerja yang menerima pendapatan penggajian melebihi RM46,001 setahun
  • Individu yang menjalankan perniagaan (walaupun perniagaan mengalami kerugian)
  • Pekerja baharu yang dikenakan Potongan Cukai Bulanan (PCB)
  • Individu yang mempunyai pendapatan yang boleh dikenakan cukai
  • Individu yang menjual/membeli hartanah

Ramai juga yang makan gaji ingat bila dah potong bulan-bulan (PCB) ingatkan semua dah setel, tak perlu hantar borang. Cukuplah dah potong gaji aku tiap bulan. LHDN nak apa lagi ???

Sebenarnya memang boleh tak hantar borang jika cukup syarat.

PCB sebagai Cukai Muktamad membenarkan pembayar cukai yang layak untuk tidak mengemukakan Borang Nyata Cukai Pendapatan (BNCP) kepada LHDN (mulai tahun taksiran 2014).

Individu yang layak adalah:

  • Mempunyai satu punca pendapatan sahaja iaitu pendapatan penggajian di bawah seksyen 13 ACP 1967
  • Berkhidmat selama 12 bulan dalam tahun taksiran dengan majikan yang sama. Kalau dalam tahun yang sama ada 2 -3 majikan kira tak layak.
  • Cukai tidak ditanggung oleh majikan dalam tahun taksiran tersebut
  • Suami atau isteri tidak membuat pilihan untuk ditaksir bersama di bawah seksyen 45 ACP 1967

Lebih baik hantar borang secara e-filing. Mana tahu lepas tolak itu ini boleh dapat refund?

2. Tidak konsisten dalam menghantar BNCP. Tahun ni hantar, tahun lepas tak hantar, tahun satu lagi hantar. Bila tak konsisten, dapatlah notis peringatan. Akhirnya terpilih untuk diaudit.

Ada juga yang cuma hantar borang cukai semata-mata untuk memudahkan urusan mendapatkan loan / pembiayaan. Bila dah dapat, tahun-tahun seterusnya dah tak hantar borang.

Sebenarnya pihak LHDN boleh audit sehingga lima (5) tahun taksiran ke belakang bergantung kepada isu-isu audit yang ditemui. Had bagi tempoh liputan ini tidak terpakai bagi kes audit yang melibatkan penipuan (fraud), keingkaran sengaja (wilful default) atau kecuaian (negligence) seperti yang diperuntukkan di bawah subseksyen 91(3) ACP.

Nampaknya jika nak hidup lebih tenang, adalah lebih baik kita hantar borang dan laporkan pendapatan yang sebetulnya sebab belum tentu kena bayar cukai.

3. Pendapatan yang dilaporkan tidak konsisten dengan belanja.

Contohnya kita beli kereta Mustang atau Porsche, tetapi pendapatan yang kita laporkan tidak sampai RM100,000 setahun. Mestilah nampak pelik dan kita seolah-olah tidak menunjukkan kemampuan kewangan yang sebenar. LHDN pastinya berminat nak tahu.

4. Pendapatan yang dilaporkan dalam BNCP tidak konsisten.

Contohnya tahun lepas lapor pendapatan RM1 juta, tetapi tahun ini hanya lapor RM100,000.

5. Margin keuntungan bisnes yang luarbiasa. Maksudnya untung kita jauh dengan bisnes lain yang lebih kurang sama.

Contohnya kita menjalankan perniagaan kedai emas. Katakanlah kita lapor margin untung kasar 10% sedangkan kedai emas lain lapor 40%. Logiknya mestilah LHDN akan nampak pelik. Biasanya sama ada tersilap (saja buat silap) buat akaun atau tersilap guna kod perniagaan.

Contoh lain, setiap tahun lapor income bisnes RM4 – 5 juta, tetapi tup tup bawah sekali lapor rugi. LHDN mesti pelik kita meniaga macam mana sebab selalu rugi?

6. Pengarah syarikat kelihatan terlajak kaya.

Jumlah Amount Due To Director juga dikira sebagai aset pengarah syarikat. Kalau pengarah mampu beri pinjam duit kepada syarikat ratus-ratus ribu atau berjuta-juta, LHDN akan berminat nak tahu dari mana pengarah memperoleh duit yang banyak? Lebih-lebih lagi bila mereka semak pengarah tadi laporkan gaji ‘ciput’ saja. Logiknya LHDN akan menganggap mungkin wujud pendapatan syarikat yang tidak dilaporkan dan dibawa lari masuk ke akaun pengarah.

7. Ini memang sebab yang straight forward, iaitu bila kita sebagai majikan gagal

  • Membuat potongan PCB pada pendapatan pekerja yang layak
  • Membuat potongan PCB dengan mencukupi
  • Menghantar Borang E setiap tahun sebelum 31 Mac (untuk lapor kepada LHDN berapa banyak pekerja yang kita ada dan butiran pendapatan mereka tahun lepas)

Panduan : Rangka Kerja Audit Majikan

8. Suka menunjuk-nunjuk kekayaan dan kejayaan di media sosial. Ini tak perlu diperjelaskan rasanya.

9. Aktif jual beli rumah (broker, flipper) juga biasanya menjadi sebab. Pastikan semua dokumen pembiayaan / perjanjian kena simpan elok-elok sampai mati, cuma dokumen tu jangan bawa masuk dalam kubur, takut kelak akan menyusahkan waris kita.

10. Akhir sekali, ini mungkin sebab paling ramai kena. Ramai suka membuat tuntutan pelepasan palsu.

Contohnya menuntut pelepasan SSPN anak maksimum RM8,000 sedangkan hanya simpan RM800 saja sepanjang setahun tu. Zakat pendapatan pun tak bayar tapi tetap claim dekat ruangan Zakat dalam borang.

Bila kantoi, hadap sajalah penalti. Memang salah sendiri. Janganlah marah bila LHDN korek benda-benda lain pula.

Sumber gambar : facebook.com/norfazieladotcom

Kepada pemilik bisnes Enterprise yang biasa menghantar borang sendiri, isi borang betul-betul. Kalau ada bisnes sampai 4-5 Enterprise yang aktif, semua perlu dilaporkan. Jangan lapor 1 sahaja. Untung rugi jangan salah buat. Non allowable expenses jangan main hentam. Jika tidak pasti, cari lah ejen cukai yang pandai. Boleh tonton video Belanja Perniagaan: Mana Boleh, Mana Tidak Boleh?

Kepada pembaca yang ada pendapatan (gaji, sewa, komisen) tetapi belum pernah melaporkannya, ingatlah bahawasanya LHDN boleh boleh pandang belakang sehingga 5 tahun.

Dan jangan mengharap belas ihsan jika tiada duit sekarang untuk selesaikan tunggakan cukai sebab kita bertanggung jawab melaporkan pendapatan dan bayar cukai (jika layak) semasa ada duit hari tu.

Tetapi jangan risau, apa yang kami dengar pegawai di LHDN juga adalah manusia dan boleh dibawa berbincang. Boleh mohon untuk pembayaran ansuran / penstrukturan bayaran.

Kami yang makan gaji, setiap bulan kena tolak PCB siap-siap kepada LHDN, langsung tidak boleh lari. Tetapi mereka yang bukan makan gaji boleh pula sembunyi-sembunyi tidak lapor pendapatan kepada LHDN.

Tak puas hati atau benci dekat kerajaan setinggi gunung pun tetap kena laporkan pendapatan. Mungkin ramai yang tak perasan, hasil cukai inilah yang telah/akan digunakan bagi membantu sahabat handai, jiran tetangga serta pemilik perniagaan yang terkesan dengan pandemik.

  • Bantuan Keluarga Malaysia (BKM)
  • Bantuan Khas Covid (BKC)
  • Bantuan Kehilangan Pendapatan (BKP)
  • Geran Khas Prihatin (GKP)
  • Bantuan Khas PKP
  • Bantuan Prihatin Nasional (BPN)
  • Bantuan Prihatin Rakyat (BPR)
  • Bantuan Sara Hidup (BSH)
  • BR1M

Masih belum terlambat untuk menjadi wira negara. Rancanglah betul-betul.

Paparan Dashboard MyTax

Semasa menggodek-godek laman MyTax terjumpa ada e-book pasal cukai percuma. Boleh download e-buku Hasil di sini

Panduan:

Tahu macam mana nak elak dari LHDN kenakan penalti? Haa, kami bercadang untuk menerbitkan e-book tentang topik yang panas ni. Jika berminat boleh isi borang ini.

Siapakah yang WAJIB memiliki e-book ini?

  1. Mereka yang memiliki gaji atau sekurang-kurangnya RM34,001 setahun (selepas potong KWSP)
  2. Pemilik perniagaan Enterprise
  3. Peniaga Online
  4. Perunding Takaful, Unit Amanah dan Kesihatan (Coway & Cuckoo)
  5. Ejen MLM
  6. Trader saham tegar

Boleh pra-tempah di (PRA-TEMPAH) 70 Rahsia Penjimatan Cukai

Previous ArticleNext Article

Cukai Meningkatkan Kesejahteraan Rakyat

Cukai ialah suatu yang tidak boleh dipisahkan daripada kehidupan kita, pentabiran negara dan ekonomi. Hasil cukai ini digunakan oleh Kerajaan untuk mentadbir dan mengurus serta menampung perbelanjaaan membangunkan negara. 

Lembaga Hasil Dalam Negeri Malaysia (LHDNM) sebagai agensi kerajaan yang dipertanggungjawabkan mengutip cukai langsung, saban tahun mengadakan pelbagai kempen dan peringatan kepada pembayar cukai supaya menunaikan tanggungjawab mereka untuk menghantar Borang Nyata sama ada secara manual atau dalam talian melalui e-Filing dan membayar cukai yang sepatutnya.

Jutaan ringgit juga dibelanjakan oleh LHDNM untuk pengiklanan, kempen, wawancara di stesen TV dan radio  demi memberi kesedaran dan peringatan kepada rakyat tentang kepentingan cukai kepada pembangunan negara. Namun, masih ramai lagi yang masih belum memahami dan culas membayar cukai mereka. Pembangunan sebuah negara di dunia termasuk Malaysia sebahagian besarnya dibiayai oleh hasil cukai. 

Di Malaysia, terdapat dua jenis cukai iaitu cukai langsung dan cukai tidak langsung yang dikendalikan oleh agensi yang berlainan selain daripada cukai yang dikendalikan oleh Majlis Perbandaran Tempatan seperti cukai tanah, cukai pintu dan lain-lain. Peranan dua agensi utama kerajaan iaitu LHDNM bagi mengutip cukai langsung manakala Jabatan Kastam Diraja Malaysia (JKDM) pula mengutip cukai tidak langsung.

Kedua-dua agensi ini bertungkus lumus memastikan hasil kerajaan dapat dikutip dengan lebih efektif bagi menampung perbelanjaan kerajaan iaitu perbelanjaan mengurus dan pembangunan. Cukai langsung merupakan penyumbang tertinggi iaitu lebih daripada 40% jumlah keseluruhan hasil kerajaan. Hasil cukai langsung ini terdiri daripada kutipan hasil kerajaan tertinggi daripada cukai pendapatan syarikat (CITA), cukai pendapatan individu dan seterusnya cukai pendapatan petroleum (PITA).

Jika individu patuh membayar cukai, negara dapat mengelak daripada menjadi muflis akibat daripada bebanan hutang daripada bank dunia, IMF atau kerajaan negara lain. 

Setiap kerajaan bertanggungjawab menyediakan persekitaran dan prasarana yang terbaik untuk kesejahteraan rakyatnya. Ini dilakukan dengan menyediakan segala bentuk kemudahan awam dan infrastruktur seperti jalanraya yang menghubungkan kampung, pekan dan bandar sekitarnya.

Dengan adanya infrastruktur yang baik, kegiatan aktiviti perdagangan boleh berjalan dengan lancar antara kawasan-kawasan tersebut. Selain itu, kemudahan letrik, air, pengangkutan awam, sekolah, hospital dan klinik, kemudahan pasar, masjid,  balai polis, taman dan kawalan trafik seperti lampu isyarat serta pelbagai lagi.

Cuba kita bayangkan di manakah kita sekarang, jika kerajaan mengabaikan tanggungjawab ini?

Kesemua kemudahan ini sebahagian besar dibiayai oleh hasil cukai. Secara ringkasnya, cukai ialah kunci kepada pentadbiran negara yang berkesan dan kita tidak akan dapat lari daripadanya. 

E:\ARTICLE 2B PUBLISHED\belanjawan 2014-2021.jpg

Setiap tahun mulai 2014 hingga 2021 belanjawan negara terus meningkat dan 40 peratus daripada belajawan ini ditampung  dengan cukai langsung yang dikutip oleh LHDNM. Oleh itu, kutipan hasil cukai seharusnya turut bertambah. Bayangkan berapa banyak hasil cukai yang perlu dipungut?

Kementerian Kewangan Malaysia (MOF) dan LHDNM berganding bahu mencari sumber baharu cukai bagi menampung keperluan ini. Jika individu gagal dan mengelak membayar cukai adalah sukar bagi kerajaan menyediakan kemudahan dan pembangunan yang diperlukan rakyat.

Dalam keadaan Covid-19 ini, kerajaan perlu menampung lebih perbelanjaan untuk membantu rakyat yang terkesan melalui program Bantuan Prihatin Nasional (BPN), Geran Khas Prihatin (GKP), pakej Bantuan Perlindungan Ekonomi dan Rakyat Malaysia (PERMAI) semata-mata untuk memastikan nasib rakyat terbela dan aktiviti ekonomi terus berkembang.

Selain daripada itu, Bantuan Prihatin Rakyat (BPR) untuk disalurkan kepada golongan B40 dan B20 yang amat terkesan terutama dalam keadaan pandemik ini. Begitu juga Program Jaringan PRIHATIN bertujuan mengurangkan beban kewangan golongan B40 mendapatkan kemudahan internet. 

Jika dilihat dari segi kadar cukai individu di Malaysia, ianya masih rendah iaitu pada 30% berbanding dengan negara lain di dunia. Antara negara Asean lain, hanya Singapura yang lebih rendah iaitu 22% manakala Vietnam, Filipina dan Thailand pada kadar 35%.

Kesemua negara maju, kadar cukainya melebihi 40% seperti United Kingdom 45%, Sweden 52.85%, Luxembourg 45.78%, dan Netherland 49%. Kadar cukai yang tinggi ini adalah bagi memastikan kerajaan masing-masing cukup untuk menampung kos pembangunan dan menjamin nasib rakyatnya terbela.

Selain itu, ia bagi memastikan rakyat menjalani kehidupan yang selesa dan memiliki taraf kehidupan yang lebih tinggi. Rakyat mendapat kemudahan asas lain seperti pendidikan, perubatan secara percuma dan berkualiti.

Perbandingan Kadar Cukai Negara Eropah (Negara Maju)

Sumber: Home.Kpmg

Di Malaysia, individu layak mendaftar fail cukai jika memperoleh pendapatan bersih tahunan (selepas potongan KWSP) melebihi RM34,000. Walau bagaimanapun, jumlah ini masih belum tentu dicukai kerana seorang individu itu boleh menuntut 22 jenis potongan yang layak seperti pelepasan diri, isteri, anak dan lain-lain. Cukai akan dikenakan sekiranya baki pendapatan selepas ditolak kesemua pelepasan yang layak adalah melebihi RM34,000.

Rumusan

Hasil cukai tidak boleh membiayai belanjawan kerajaan sepenuhnya apatah lagi jika rakyat gagal membayar cukai yang sepatutnya. Oleh itu, kerajaan terpaksa meminjam untuk membiayai defisit belanjawan ini. Pada tahun 2021, jumlah pinjaman akan menjangkau 26.5% (RM85 bilion) daripada sumber kewangan kerajaan.

Jika individu patuh membayar cukai, kita dapat mengelakkan negara menjadi muflis akibat daripada bebanan hutang daripada bank dunia, IMF atau kerajaan negara lain. Pembayar cukai individu khususnya perlu ada rasa tanggungjawab dan menekankan konsep menyumbang dalam diri masing-masing iaitu apa diberi akan mendapat manfaat dan dinikmati semula di masa depan.

Justeru, bukan semata-mata memenuhi tuntutan undang-undang cukai semata-mata, sebaliknya menanamkan kesedaran dan berkerjasama dengan kerajaan untuk membangunkan negara demi kesejahteraan kehidupan bersama. 

Nota: Artikel ini disumbangkan oleh Bahagian Perhubungan Awam dan Multimedia, Jabatan Khidmat Korporat, Lembaga Hasil Dalam Negeri Malaysia.


Tahu macam mana nak elak dari LHDN kenakan penalti? Haa, kami bercadang untuk menerbitkan e-book tentang topik yang panas ni. Jika berminat boleh isi borang ini.

Siapakah yang WAJIB memiliki e-book ini?

  1. Mereka yang memiliki gaji atau sekurang-kurangnya RM34,001 setahun (selepas potong KWSP)
  2. Pemilik perniagaan Enterprise
  3. Peniaga Online
  4. Perunding Takaful, Unit Amanah dan Kesihatan (Coway & Cuckoo)
  5. Ejen MLM
  6. Trader saham tegar

Boleh pra-tempah di (PRA-TEMPAH) 70 Rahsia Penjimatan Cukai