Orang Kita Takut Dengan Saham ‘Mahal’

Biasanya kalau ikut definisi, saham mahal adalah saham-saham yang berharga di atas RM1.00. Bunyinya macam kelakar bukan?

Sayangnya pelabur saham di Bursa Malaysia berpendapat saham yang harganya atas RM1.00 sudah cukup mahal. Tetapi itulah realiti pelabur runcit yang ada di Bursa Malaysia.

Mereka lebih cenderung membeli saham yang bawah RM1.00 (harga sen-sen), boleh beli banyak-banyak katanya.

Sumber : BursaMarketPlace

Gambar di atas adalah contoh saham patuh syariah yang berharga lebih RM1. Mengungguli carta adalah saham Nestle, baru RM148 seunit. Mahal ke? Eleh, dulu masa harga dia RM50 pun kata mahal juga.

Semasa artikel ini ditulis, jika mengikut screener BursaMarketplace, saham patuh syariah yang berharga bawah RM1 ada sebanyak 447 saham. Paling murah berharga RM0.015.

Ramai yang kami jumpa akan cakap

“Bro, modal aku kecik, kalau saham tu mahal tak boleh beli banyak pula”

Paling pelik, mereka yang ada duit juga tak nak beli saham ‘mahal’.

“Eh bro, saham harga RM1.00 kau kata mahal. Tak ada modal. Tapi saham harga 2 sen kau pulun beli sampai 100,000 unit”

Mengikut pemerhatian kami, ramai terikut-ikut dengan fahaman ini sebab:

1. Kawan cakap buat apa beli saham mahal, banyak lagi yang murah.
2. Duit sememangnya tak cukup nak beli.
3. Kalau beli saham yang mahal, dapat beli sedikit saja (unit).

Katakan anda mempunyai pegangan pada saham A pada harga RM10.00 dan saham B pada harga RM0.50. Kedua-dua saham mengalami kejatuhan harga yang sama iaitu 10 sen pada hari tersebut.

Saham A

Harga beli = RM10.00
Kejatuhan harga = 10 sen
Harga selepas kejatuhan
= RM10.00 – RM0.10 = RM9.90
Kadar kerugian
= (RM0.10/RM10.00) x 100% = 1%

Saham B

Harga beli = RM0.50
Kejatuhan harga = 10 sen
Harga selepas kejatuhan
= RM0.50 – RM0.10 = RM0.40 sen
Kadar kerugian
= (RM0.10/RM0.50) x 100% = 20%

Sebenarnya mana satu yang rugi lebih banyak?

Kita kena ubah persepsi saham bahawa saham RM0.05 tidak murah, saham harga RM10 pula sebenarnya tidak mahal. Risiko beli saham RM0.05 tidak sama dengan risiko saham RM10.

*Kemahalan atau kemurahan saham tu sebenarnya kena guna nisbah P/E. InshaAllah ada masa di artikel seterusnya kita cerita pasal nisbah P/E.

Beli Saham Bukan Ikut Harga Mahal Atau Murah

Pulak dah, habis tu nak tengok apa?

Sebenarnya kita tidak boleh kata saham itu murah atau mahal dengan melihat harga sahamnya sahaja. Juga tidak berapa bijak kalau melabur semata-mata hanya tengok harga saham.

Benda pertama yang patut para pelabur (jangka panjang) perlu lihat adalah sama ada prestasi keuntungan saham tu konsisten atau tidak.

Lagi satu, matlamat untuk melabur kita berbeza-beza.

Ada yang nak pulangan 10% setahun.
Ada yang nak pulangan 30% setahun.

Jadi apa bezanya saham murah atau mahal sekiranya kita boleh mencapai objektif pelaburan yang diinginkan?

Baca lagi : Nak Beli Saham Mahal Atau Murah? Fahamkan Contoh Ini

Pesan Guru:

“Melabur dengan ilmu, bukan soal modal kecil atau besar, cari saham-saham yang mahal yang berpotensi bagus, in 10 days you should hit 10%” Hj Mohd Asri

Iklan
Previous ArticleNext Article

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Bermula Dengan RM3,800, Syarikat Habib Jewels Pernah Tersenarai Di Bursa Malaysia

Barang kemas dan wanita tidak dapat dipisahkan. Setiap wanita pasti mengimpikan untuk menghiasi tubuh mereka dengan perhiasan mewah. Jika disebut nama Habib Jewels pasti ramai yang tahu tidak kira lelaki mahupun perempuan. Perniagaan milik Bumiputera ini menawarkan produk yang bukan sahaja mewah dan berkualiti, ia juga setanding dengan produk dari luar negara.

Jom kita sama-sama kenal dengan lebih dekat sejarah Habib Jewels yang ramai tak tahu.

Bermula Tahun 1958 Dengan Modal RM3,800

Habib Jewels telah ditubuhkan pada tahun 1958 oleh Datuk Habib Mohamed. Bermula sebagai perniagaan kecil-kecilan, Habib Jewels terlebih dahulu dikenali dengan nama kedai M.A Habib Mohamed. Sebelum membuka kedai barang kemas, beliau terlebih dahulu menimba pengalaman sebagai seorang pekerja di sebuah kedai emas.

Setelah beberapa ketika, dengan berbekalkan modal sebanyak RM3,800 beliau berjaya membuka kedai pertamanya di Pitt Street, Pulau Pinang. Pada peringkat awal perniagaan, beliau bertindak sebagai seorang pemborong dengan membeli barang kemas daripada pajak gadai, dan kemudian menjualnya kepada kedai emas yang lain.

Dari situlah, perniagaannya mula berkembang sehingga beliau berjaya membuka dua lagi cawangan iaitu Siti Emas dan Puteri Emas. Namun perniagaan ini tidak berkembang seperti yang diharapnya, lalu kedua-dua buah kedai ini terpaksa ditutup.

Beliau tidak berputus asa, sebaliknya telah membuka sebuah cawangan yang baru di Semua House, Kuala Lumpur. Kali ini, beliau mencuba nasib dengan merekabentuk serta membuat sendiri barang kemas untuk kedainya. Kesemua rekaan ini diinspirasikan oleh corak-corak floral yang lebih feminim, sesuai dengan kehendak golongan wanita.

Tahu Apa Yang Pelanggan Mahukan

Dengan memenuhi citarasa pelanggan, perniagaan kedai emas beliau mendapat sambutan yang sangat menggalakkan. Dan orang kata, “The rest is history”. Memang menjadi bualan mulut orang ramai, dan kedai beliau sentiasa penuh dengan pelanggan yang sanggup datang dari jauh.

Kini perniagaan ini telah diserahkan kepada anak lelaki tunggalnya iaitu Datuk Meer Sadik yang merupakan graduan jurusan pengurusan perniagaan. Setelah anaknya Meer tamat belajar di Amerika, Datuk Habib terus mengambil Meer untuk bekerja secara sambilan di bilik pameran mereka.

Ketika itu, anaknya amat meminati bidang pengiklanan. Bertitik tolak dari situlah, beliau mula menggunakan iklan melaui televisyen dan radio sebagai medium pemasaran. Strateginya ini ternyata telah berjaya menarik lebih ramai pelanggan ke kedainya. Pengalaman Meer yang pernah menuntut di Gemological Institute of America, juga telah membantu dalam membangunkan lagi perniagaan keluarga ini.

Pernah Ceburi Bidang Lain Juga

Tahukah anda? Datuk Habib juga pernah menjalankan perniagaan lain seperti kopi dan juga kedai bunga. Namun ianya tidak menjadi, dan beliau lebih dikenali dengan perniagaan barang kemas sehingga ke hari ini.

Mereka sanggup membelanjakan ratusan ribu ringgit untuk memasarkan produk Habib Jewels. Nampaknya pelaburan mereka ini membuahkan hasil, dengan hampir 20 cawangan di seluruh Malaysia.

Tambah membanggakan, mereka juga berjaya menembusi pasaran luar seperti Brunei, Singapura, Indonesia, Eropah dan Amerika. Perniagaan ini turut mencipta sejarah tersendiri apabila menjadi syarikat barangan kemas pertama di Malaysia yang tersenarai di Bursa Malaysia!

Kini, Habib Jewels masih terus berdiri teguh sebagai salah satu jenama barangan kemas terkemuka di Malaysia.

Sumber Rujukan:

  1. http://www.usahawan.com
  2. http://www.majalahniaga.com

Iklan

Amerika Syarikat Dan Mexico Bersetuju Untuk Bekerjasama Dengan OPEC Bagi Mengurangkan Pengeluaran Minyak Mentah Dunia

Donald Trump telah membuat satu keputusan yang mengejutkan pada migngu lepas dengan bersedia berkerjasama dengan kerajaan Mexico dalam memotong bekalan minyak mentah yang kini diambang kejatuhan yang teruk akibat Covid-19 ini.

Hubungan di antara kerajaan pimpinan Donald Trump yang sebelum ini agak tegang dengan Mexico, terutamanya mengenai pendatang tanpa izin dari Mexico yang dituduhnya sebagai pengedar dadah.

Donald Trump juga pernah memaksa Mexico untuk membayar kos pembinaan tembok pemisah sempadan yang dibuatnya serta mengarahkan syarikat gergasi negaranya yang berada di negara Mexico memindahkan operasi kilang mereka agar kembali ke Amerika Syarikat.

Donald Trump yang sebelum ini enggan bekerjasama dengan negara pengeluar minyak dunia yang lain seperti negara Opec yang diketuai oleh negara Arab Saudi dan juga Russia kerana tidak mahu menjejaskan pengeluaran negara itu. Perang harga di antara negara Arab Saudi dan Rusia telah menjatuhkan harga minyak mentah dunia sehingga menyebabkan negaranya juga turut terkena tempias dari peristiwa ini.

Di antara sebab utama yang membuatkan Donald Trump bertindak sedemikian adalah kerajaan dibawahnya telah mengalami masalah yang besar daripada segi ekonomi akibat penularan virus Covid-19 ini. Ekonomi Amerika syarikat kini berada dalam fasa kemelesetan yang teruk, di mana kerajaan negara tersebut terpaksa menyuntik bantuan kewangan sebanyak $2 trilion bagi mengelakan ekonomi negara mereka terus merudum.

Setakat awal bulan April ini, mereka yang telah kehilangan pekerjaan di Amerika Syarikat dipercayai telah melebihi paras 6 juta orang. Donald Trump terpaksa menyelamatkan industri minyak negaranya bagi menghalang rakyat negara itu kehilangan lagi banyak pekerjaan.

Setakat ini, lebih 21 juta rakyat negara itu yang terjejas dengan penularan virus tersebut dan merupakan yang terbesar di dalam sejarah moden. Sesetengah pakar ekonomi percaya seramai 47 juta rakyat negara itu akan hilang pekerjaan dan jika perkara itu terjadi, peratusan rakyat Amerika yang akan hilang pekerjaaan akan menjadi sebanyak 32%. Ini bakal merupakan rekod terbesar dalam sejarah negara tersebut yang sebelum ini dipegang pada tahun 1933 iaitu pada kadar 24%.

Harga minyak dunia dilihat semakin tidak menentu disebabkan permintaan yang semakin berkurangan. Melihat trend ekonomi negaranya yang semakin tenat, Donald Trump tidak mahu menambah beban kewangan negaranya.

Selain itu juga, Donald Trump turut mengucapkan terima kasih kepada negara OPEC yang turut bekerjasama dalam menstabilkan harga minyak mentah dunia terutamanya negara Arab Saudi dan Rusia.

Pengeluaran minyak dunia yang sebelum ini berjumlah 100 juta tong minyak sehari pada tahun 2019 kini negara Opec dan sekutunya akan mengurangkan jumlah pengeluaran minyak mentah sebanyak 10 juta tong sehingga bulan Jun tahun ini.

Ketika ini harga minyak mentah berada di paras $20 bagi setiap tong dan dengan mengurangkan bilangan pengeluaran, dijangka harga minyak akan kembali stabil di pasaran dunia.

Sumber Rujukan:

Iklan

Apakah Bursa Malaysia Dan Peranannya? Semua Pelabur Saham Wajib Tahu

Bagi semua pelabur Malaysia, pasti tidak asing lagi dengan Bursa Malaysia. Atau ada yang biasa dengar, tapi tahukah anda peranan Bursa Malaysia ni?

Jom kita fahamkan betul-betul siapa Bursa Malaysia ni.

Sejarah Bursa Malaysia

Bursa Malaysia ditubuhkan pada 1930 sebagai Persatuan Broker-broker Saham Singapura yang menjadi pertubuhan rasmi sekuriti di Tanah Melayu. Pada tahun 1937, ia dikenali sebagai Persatuan Broker Saham Tanah Melayu. Pada tahun 1960-1964, perdagangan saham bermula dan Bursa Saham telah dibentuk.

Oleh kerana pemisahan Singapura daripada Malaysia dan pertukaran matawang antara dua negara, maka terhasilnya Bursa Saham Kuala Lumpur Bhd (KLSEB) dan Bursa Saham Singapura (SES).

Peranan Bursa Saham Malaysia

Situasi sesebuah syarikat yang ingin meningkatkan modal perniagaan, sudah pastinya akan menggunakan pasaran saham dimana mereka akan menjadikan sebahagian syarikat sebagai perkongsian untuk keuntungan dengan cara dijual kepada pelabur individu dan pelabur institusi.

Oleh itu, terdapat beberapa peranan dan fungsi Bursa Malaysia.

  • Menyediakan kemudahan dan peraturan bagi urusniaga saham di Malaysia.
  • Mempertingkatkan kemudahan bagi tujuan peningkatan perdagangan dan perindustrian pelaburan di Malaysia.
  • Menyediakan tempat pasaran bagi meningkatkan modal perniagaan dengan jual beli sekuriti yang disenaraikan.
  • Menyediakan maklumat saham kepada pelabur
  • Menyediakan perkhidmatan yang berkaitan urusan pelaburan serta mewujudkan minat pelabur dan orang awam terhadap pasaran sekuriti
  • Mencairkan mata wang dan menyalurkannya untuk projek-projek pelaburan.
  • Mengawal perjalanan pasaran dan dasar korporat.
  • Menunjukkan indeks am tentang pergerakan harga dan pelaburan serta tahap kedudukan ekonomi negara.
  • Berusaha menjadikan matawang negara lebih stabil dan mengelakkan inflasi.
  • Meluaskan projek pembangunan bagi meningkatkan keupayaan ekonomi

Anak Syarikat Bursa Malaysia Dan Peranannya

Merujuk (wikipedia), anak syarikat Bursa Malaysia turut berfungsi dalam meningkatkan hasil ekonomi melalui peranannya yang tersendiri. Semuanya berkait rapat dengan setiap aktiviti pelaburan yang melibatkan orang awam, pelabur dan organisasi.

Di antara Anak Syarikat Bursa Malaysia adalah:

  • Bursa Malaysia Securities Bhd:  Mengekalkan pertukaran sekuriti
  • Bursa Malaysia Derivatives Bhd:  Mengendali dan mengekalkan urusniaga pertukaran hadapan dan opsyen
  • Labuan International Financial Exchange Inc.: Menghasil dan mengendalikan urusan pertukaran kewangan persisiran
  • Bursa Malaysia Bonds Sdn Bhd:  Menyedia, mengendali dan mengekalkan pertukaran bangunan elektonik berdaftar bagi pasaran bon sekunder
  • Bursa Malaysia Securities Clearing Sdn Bhd:  Menyedia, mengendali dan mengekalkan satu gedung penjelasan clearing house bagi pertukaran saham/sekuriti
  • Bursa Malaysia Derivatives Clearing Bhd:  Menyedia, mengendali dan mengekalkan satu gedung penjelasan bagi pertukaran hadapan dan opsyen
  • Bursa Malaysia Depository Sdn Bhd:  Mengawal dan mengekalkan satu simpanan pusat
  • Bursa Malaysia Depository Nominees Sdn Bhd:  Berfungsi sebagai satu penama bagi simpanan pusat dan menerima cagaran terhadap simpanan/deposit untuk pengurusan dani jagaan selamat
  • Bursa Malaysia Islamic Services Sdn Bhd:  Mengendali semua pernigaan Pasaran Islam dan aktiviti-aktiviti yang dimulakan di bawah Bursa Malaysia 

Akhir kata, Bursa Malaysia mempunyai pelbagai fungsi dan perkhidmatan produk yang diketengahkan seperti pasaran sekuriti, derivatif, penawaran Islam dan lain-lain lagi. Bursa juga membantu pelabur daripada segi jual beli saham, ETFs, REITs, Pinjaman, Bon dan juga TSR.

Semuanya bagi memudahkan urusan pelabur-pelabur dari dalam dan luar negara untuk melabur.

Sumber:  BursaMalaysia

Iklan

Ambil Tahu 11 Perkara Ini Sebelum Nak Melabur Saham BIMB Holdings Berhad (Bank Islam)

Mula disenaraikan pada tahun 1997, BIMB Holdings Bhd (BIMB) merupakan sebuah financial holding company yang memiliki anak-anak syarikat yang menawarkan pelbagai jenis perkhidmatan kewangan Islam di Malaysia, iaitu:

– Bank Islam Malaysia Bhd (Pemegangan Saham: 100%)

– Syarikat Takaful Malaysia Keluarga Bhd (Pemegangan Saham: 59.72%)

– BIMB Securities (Holdings) Sdn Bhd (Pemegangan Saham: 100%)

Kini, BIMB telah berkembang dan diiktiraf sebagai salah sebuah institusi Islamic Finance yang terunggul di Malaysia. Pada 20 Februari 2019, nilai BIMB daripada segi Market Capitalization telah mencecah sebanyak RM7.2 bilion. Di sini, saya ingin memberikan update tentang keputusan kewangan yang terkini untuk BIMB dan menilai sahamnya secara objektif.

Jom kita tengok 11 perkara yang kita perlu tahu sebelum nak melabur ke dalam sahamnya.

1. Aset Terbesar BIMB: Financing, Advances & Others (F&A)

BIMB telah mencapai peningkatan CAGR aset F&A sebanyak 19.9% daripada RM14.2 bilion pada tahun 2011 kepada RM42.1 bilion pada tahun 2017. Peningkatan ini adalah disumbangkan oleh pemberian kontrak Bai Bithaman Ajil dan At – Tawarruq kepada pelanggannya di segmen: House Financing, Personal Financing, dan Other Term Financing bagi tempoh 6 tahun tersebut.

Sumber: Laporan Tahunan BIMB

2. Prestasi Individu Bank Islam

Bank Islam telah mencapai peningkatan perolehan dengan kadar CAGR sejumlah 10.2% daripada RM1.67 bilion pada tahun 2011 kepada RM2.98 bilion bagi tahun 2017. Ini disumbangkan oleh peningkatan secara konsisten BIMB dari segi aset F&A sepanjang tempoh 6 tahun tersebut.

Oleh yang demikian, penambahan ini telah menyumbangkan kenaikan keuntungan sebelum zakat & cukai atau Profits before Zakat & Taxation (PBZT) pada kadar CAGR 7.67%; dari RM492.5 juta pada tahun 2011 kepada RM767.1 juta pada tahun 2017.

Sumber: Laporan Tahunan BIMB

3. Prestasi Individu Takaful Malaysia

Saya telah berkongsi secara teliti prestasi kewangan Takaful Malaysia di artikel yang lepas. Maka, di sini, saya akan memberi update-nya secara ringkas. Takaful Malaysia telah mencapai penambahan CAGR sebanyak 10.0% daripada segi perolehan. Ia meningkat daripada RM406.7 juta pada tahun 2011 kepada RM720.2 juta pada tahun 2017.

Oleh yang demikian, ia telah menyumbangkan peningkatan PBZT secara konsisten dengan kadar CAGR 17.0% daripada RM100.1 juta pada tahun 2011 kepada RM256.4 juta pada tahun 2017.

Sumber: Laporan Tahunan BIMB

4. Keuntungan Bersih Keseluruhan

Pada 19 Disember 2013, BIMB telah membeli pemegangan saham sebanyak 49% di dalam Bank Islam Holdings Bhd pada harga $884.6 juta USD atau RM2.9 bilion. Dengan itu, BIMB telah menambahkan pemegangan saham daripada 51% kepada 100% dalam Bank Islam Holdings Bhd.

Ia telah menyumbangkan satu peningkatan keuntungan bersih yang ‘agak luar biasa’ untuk BIMB, iaitu dari RM279.3 juta pada tahun 2013 kepada RM532.3 juta pada tahun 2014. Sejak tahun 2014, keuntungan bersihnya telah menaik secara konsisten ke sejumlah RM 619.8 juta pada tahun 2017.

Sumber: Laporan Tahunan BIMB

5. Return on Equity (ROE)

BIMB telah mencapai ROE purata sebanyak 13.06% setahun di dalam tempoh 7 tahun tersebut. Ini bermaksud BIMB telah menjanakan RM13.06 dalam keuntungan bersih daripada setiap RM100.00 ekuiti pemegang saham dari tahun 2011 sehingga tahun 2017.

Nota:
ROE = (Untung Bersih / Ekuiti Pemegang Saham) x 100%

6. Prestasi Kewangan 12 Bulan Terkini

Dari Q4 2017 ke Q3 2018, BIMB telah mengaut sebanyak RM670.3 juta dalam keuntungan bersih atau Earnings Per Share (EPS) sejumlah 39.58 sen. Maka, BIMB telah meneruskan pertumbuhan dari segi keuntungan bersih pada tahun 2018.

Angka di dalam ‘000

Tempoh Q4 2017 Q1 2018 Q2 2018 Q3 2018 Jumlah
Untung Bersih 149,635 172,135 149,911 198,624 670,305
EPS (Sen) 8.84 10.16 8.85 11.73 39.58

Sumber: Laporan Suku BIMB

7. Kedudukan Kewangan Terkini

Pada 30 September 2018, BIMB telah merekodkan Total Capital Ratio (TCR) sebanyak 16.39%, melebihi minima 9.875% yang ditetapkan oleh Bank Negara Malaysia (BNM) bagi tahun 2018. Ini menunjukkan keupayaaan daripada segi kedudukan kewangan BIMB untuk bertahan di dalam keadaan krisis ekonomi jika ianya berlaku, dan membiayai working capital dan pelan untuk pertumbuhan pada masa hadapan.

8. Siapa Pemegang Utama BIMB?

Pada 30 Mac 2018, 5 pemegang utama BIMB dan pemegangan saham mereka adalah seperti berikut:

No. Pemegang Saham Pemegangan Saham (%)
1 Lembaga Tabung Haji 53.47%
2 Employees Provident Fund Board 12.76%
3 Permodalan Nasional Bhd 5.90%
4 Amanah Saham Bumiputera 5.75%
5 Kumpulan Wang Persaraan (Diperbadankan) 2.25%

Sumber: Laporan Tahunan 2017 BIMB

9. P/E Ratio

Pada 20 Februari 2019, harga saham BIMB adalah RM4.22 seunit. Maka, P/E Ratio terkini bagi BIMB ialah 10.66 jika dibandingkan dengan EPS BIMB bagi 12 bulan yang terkini. Ia adalah sedikit lebih rendah jika dibandingkan dengan purata P/E Ratio 11.62 dari tahun 2011 sehingga tahun 2017.

10. P/B Ratio

Pada 30 September 2018, BIMB telah merekodkan aset bersih sejumlah RM3.03 bagi setiap saham. Maka, P/B Ratio terkininya adalah 1.39. Ia lebih rendah jika dibandingkan dengan purata P/B Ratio 1.69 dari tahun 2011 sehingga tahun 2017.

11. Kadar Dividen

BIMB telah menambahkan Dividends Per Share (DPS) dengan konsisten dari 10.8 sen pada tahun 2011 kepada 15.5 sen pada tahun 2018.

Sumber: BIMB’s Shareholders’ Services – Dividends

Maka, jikalau BIMB berupaya mengekalkan DPS-nya pada paras 15.5 sen untuk tahun seterusnya, kadar dividennya adalah 3.67% setahun jika saham ini dibeli pada harga terkini RM 4.22. Kadar dividen terkini lebih daripada puratanya, iaitu sebanyak 3.53% daripada tahun 2011 sehingga tahun 2017.

Sudut Pandangan

BIMB telah menjanakan pertumbuhan daripada segi perolehan, keuntungan bersih, dan pembayaran dividen kepada pemegang sahamnya dari tahun 2011 sehingga tahun 2017. Bagi tahun 2018, BIMB telah meneruskan pencapaian bagus yang telah dicatatkan pada tahun-tahun yang lalu. Oleh itu, ia berupaya meningkatkan pembayaran dividen ke paras setinggi 15.5 sen setiap saham bagi tahun 2018.

Buat masa sekarang, nilai saham bagi BIMB adalah seperti berikut:

– P/E Ratio dan P/B Ratio lebih rendah daripada puratanya.

– Kadar Dividen Semasa sebanyak 3.67% setahun.

Jadi, wajarkah kamu melabur ke dalam saham BIMB?

Yang itu, kamu jawablah sendiri.

Biodata Penulis

Ian Tai merupakan Pengasas portal saham Bursaking.com.my dan Editor di KCLau.com. Beliau juga merupakan Penyumbang Artikel kepada The Fifth Person, Value Invest Asia dan Small Cap Asia, laman-laman web saham terkemuka di Singapura.

Iklan

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!