Pelaburan Jangka Masa Sederhana Dengan Analisis Teknikal?

Dalam dunia pelaburan saham, analisa teknikal adalah salah satu elemen penting yang perlu dikuasai oleh pelabur. Analisa teknikal membantu kita dalam membuat keputusan bila hendak beli dan bila hendak jual. Pelaburan jangka masa sederhana merupakan cara pelaburan yang lebih digemari oleh mereka yang tidak mempunyai masa untuk memantau pergerakan harga saham setiap masa.

Pelaburan jangka masa sederhana selalunya adalah dalam tempoh masa 1 bulan hingga ke 3 bulan. Dalam analisa teknikal untuk pelaburan jangka masa sederhana, pelabur boleh melihat beberapa indikator yang mudah untuk difahami dan diaplikasikan.

Mari kita lihat.

1. Parabolic SAR

Parabolic SAR sangat sesuai digunakan dalam jangka masa sederhana. Hal ini kerana ia memudahkan pelabur untuk melihat aliran trend semasa. Aliran trend menaik boleh dikesan apabila terdapat satu titik pertama di bawah candle hijau. Manakala, aliran trend menurun boleh dikesan apabila terdapat satu titik pertama di atas candle merah. 

Gambar 1 : Parabolic SAR

Gambar 1 menunjukkan harga saham A berada dalam keadaan bullish dengan menunjukkan titik Parabolic SAR berada di bawah candle. Aliran trend menaik kekal dalam tempoh sebulan sebelum muncul satu titik Parabolic SAR pertama di atas candle.

Ini menunjukkan pengaruh bullish sudah mula melemah dan kini kemungkinan pengaruh bearish mula menguasai pasaran. Ini dibuktikan apabila harga jatuh kebawah selepas kemunculan titik pertama di atas candle. Trend menaik hanya mula menunjukkan petanda yang jelas apabila muncul satu titik pertama dibawah candle hijau.

2. MACD

MACD juga adalah satu indikator yang menunjukkan trend following momentum. Indikator ini menunjukkan hubungan antara moving average dan juga harga sesuatu saham. Secara asalnya, moving average yang digunakan adalah MA-26 days dan juga MA-12 days.

Indikator MACD mengukur momentum sesuatu saham untuk naik dan turun. 

Gambar 2 : Contoh MACD

Gambar di atas menunjukkan carta yang menggunakan MACD sebagai indikator utama. Cara menggunakan MACD adalah seperti berikut. Pelabur boleh memasuki pasaran apabila melihat terdapat bullish cross dibawah base line dan mula menjual apabila melihat bearish cross.

Kami ada ceritakan dengan panjang lebar di Rahsia Penggunaan MACD Yang Anda Kena Tahu.

Teknik ini sesuai untuk pelaburan jangka masa kurang dari sebulan. Walaubagaimanapun, pengurusan risiko dalam pelaburan adalah penting untuk sentiasa melindungi modal yang kita laburkan.

Namun, harus diingat bahawa segala indikator ini tidak semestinya tepat. Ada yang menggabungkan beberapa indikator lain sebelum membuat sebarang keputusan.

Semoga perkongsian kali ini bermanfaat untuk para pelabur.

Previous ArticleNext Article

Ilmu Teknikal Analisis: Reversal Bearish Tweezer Top

Kepada pelabur saham, Reversal Candlestick merupakan perkara yang tidak asing lagi untuk mereka gunakan apabila mengkaji dan menganalisis carta sesuatu saham. Antara Reversal Candlestick yang popular adalah seperti:-

  • Bullish/bearish engulfing
  • Morning star/evening star
  • Bullish/bearish harami

Artikel kali ini, kita akan mengulas tentang satu Reversal Candlestick yang jarang didendang. Reversal Candlestick tersebut adalah Tweezer Top dan Tweezer Bottom. 

Reversal Candlestick ini terbentuk daripada dua batang candlestick seperti gambar di atas. Tweezer Top merupakan Bearish Candlestick Pattern manakala Tweezer Bottom merupakan Bullish Candlestick Pattern. 

Bagi Tweezer Top Pattern, candlestick pertama adalah candlestick hijau yang ditutup tinggi pada hari berikut. Candlestick seterusnya dibuka sama tinggi dengan candlestick hijau hari sebelumnya kemudian jatuh lebih rendah berbanding harga pembukaan candlestick hijau pada hari sebelumnya. 

Tweezer Bottom pula merupakan Bullish Candlestick Pattern. Corak candlestick ini terbentuk apabila candlestick pertama berwarna merah panjang dan disusuli dengan candlestick hijau yang dibuka pada harga yang sama dengan harga penutupan hari sebelumnya. 

Untuk artikel kali ini, kita akan melihat contoh carta saham yang ada signal jualan apabila munculnya reversal Tweezer Top.

Tweezer Top Di Carta Time Dotcom

Sumber: TradingView

Jika kita perhatikan carta di atas, harga saham ini mulanya berada dalam bullish dengan kenaikan harga yang terus menerus. 

Apabila munculnya Tweezer Top seperti yang dibulatkan pada carta di atas, harga saham yang sebelumnya naik mula membuat penurunan harga atau pullback

Tweezer Top Di Carta Sedania Innovator

Sumber: TradingView

Sama seperti carta pertama tadi, carta saham Sedania Innovator ini sedang membuat kenaikan harga pada penghujung bulan November 2022, namun selepas munculnya candlestick Tweezer Top ini, harga saham gagal untuk meneruskan kenaikan dan meneruskan kejatuhan harga pada hari-hari berikutnya. 

Tweezer Top Pada Carta Reservoir Link Energy

Sumber: TradingView

Sama seperti dengan dua carta di atas, harga saham sedang berada di fasa bullish sebelum munculnya reversal Tweezer Top seperti yang dibulatkan di atas. 

Selepas reversal Tweezer Top, harga saham gagal untuk meneruskan kenaikan dan disambung dengan penurunan harga pada hari-hari berikutnya. 

Kesimpulan Tentang Tweezer Top  Pattern

Tweezer Top dan Tweezer Bottom ini adalah salah satu Reversal Pattern Candlestick yang ada dalam dunia pelaburan saham. 

Kewujudan pattern ini boleh dijadikan signal belian ataupun signal jualan sesuatu saham kepada pedagang saham. 

Signal ini juga tidak semestinya dijamin terjadi kerana pasaran saham ini sangat volatile dan ingat, bahawa “market” ini bukan kita yang punya. Jangan cuba melawan pasaran. 

Semoga artikel ini bermanfaat kepada anda. 

Peringatan : Perubahan harga yang lepas tidak menjanjikan keuntungan di masa akan datang. Saham yang disebut hanyalah untuk tujuan pendidikan dan bukanlah saranan belian atau jualan. Sebarang tindakan untuk melabur adalah keputusan dan tanggungjawab anda.