Perintah Kawalan Pergerakan: Perbelanjaan Yang Terjejas!

Musim PKP ni sebenarnya bukan pendapatan anda sahaja yang terjejas. Perbelanjaan anda juga sebenarnya banyak ‘terjejas’.

Tak percaya? Jom kita kira.

Kiraan dibuat dengan andaian perbelanjaan dalam tempoh sebulan oleh seorang individu dari golongan kebanyakan (B40 & M40) yang bekerja di pejabat/lokasi tetap di Lembah Klang dan kini terpaksa bekerja dari rumah atau bercuti tanpa gaji/potongan gaji dengan anggaran 20 hari bekerja sebulan.

Kiraan untuk perkara selain daripada pengangkutan awam, parking dan makanan hari bekerja boleh juga terpakai untuk golongan selain daripada andaian di atas termasuk yang masih bekerja di pejabat seperti biasa.

Petrol

Purata kegunaan bulanan biasa sekitar RM200. Sekarang isi RM50 pun tak luak. Itu pun belum lagi diambil kira harga petrol yang rendah ketika ini.

Perbelanjaan terjejas : +/- RM150.00

Pengangkutan Awam

Untuk golongan seperti diandaikan di atas, buat masa ini adalah langkah yang rasional untuk tidak perbaharui pas bulanan.

Perbelanjaan terjejas: +/-RM100.00

Parking (Hari Bekerja)

Kadar biasa parking harian RM5-RM10 sehari.

Perbelanjaan terjejas: +/-RM150.00

Sarapan/Makan Tengahari (Hari Bekerja):

Anggaran RM10-RM15 sehari.

Perbelanjaan terjejas : +/-RM250.00

Tol

Anggaran mudah sekitar RM100 sebulan.

Perbelanjaan terjejas : +/-RM100.00

Riadah/Hiburan/Aktiviti Sosial:

Menonton wayang, aktiviti riadah seperti futsal/badminton/bowling/gimnasium, makan di restoran bersama keluarga, hadiah atau wang pemberian di majlis perkahwinan dan lain-lain. Bajet marhaen dengan anggaran sekitar RM200 sebulan kemungkinan besar langsung tak terusik.

Perbelanjaan terjejas: +/-RM200.00

Jumlah: +/- RM950.00 sebulan

Walaupun ada juga perbelanjaan yang mungkin meningkat seperti barang dapur dan bil elektrik, pertambahannya mungkin tidak signifikan bila diambil kira inisiatif dalam pakej ransangan ekonomi yang diumumkan kerajaan selain beberapa insentif dan penjimatan lain yang boleh didapati seperti moratorium pinjaman bank, diskaun bil elektrik, percuma bil internet dan sebagainya.

Dan jangan pula dilupakan nikmat-nikmat lain yang tidak boleh dihitung dengan wang ringgit seperti pertambahan masa berkualiti untuk bersama dengan ahli keluarga yang tercinta.

Semoga kita semua terus kekal positif dalam menghadapi dugaan ini. Jaga kebersihan dan kesihatan diri, patuhi arahan kerajaan dan teruskan berdoa agar apabila krisis ini berakhir; kita bakal keluar darinya dengan menjadi seorang insan yang lebih bertanggungjawab dan bersyukur dengan nikmat-nikmat yang ada.

Ditulis oleh Izzudeen Razali, penulis adalah seorang penganalisis di sebuah firma pengurusan dana dan aset di Malaysia. Artikel ini merupakan pendapat dan pandangan peribadi penulis dan tidak mewakili pandangan mana-mana organisasi.

Previous ArticleNext Article

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Malaysia Disasar Jadi Pasaran Seterusnya Kenderaan Berkuasa Metanol Geely

NINGBO (China) 26 April (Bernama) — Malaysia disasar menjadi pasaran seterusnya bagi kenderaan berkuasa metanol Zhejiang Geely Holding Group Co Ltd (Geely), selepas China dan Eropah.

Naib presiden Geely Auto dan presiden Geely New Energy Powertrain R&D Centre Wang Ruiping berkata pengeluar kereta persendirian terbesar China itu bersedia untuk berbincang dengan Malaysia tentang projek tersebut dan menyedari usaha negara untuk meningkatkan penghasilan dan penggunaan bahan api hijau yang mampan.

“Ada peluang yang berpotensi (untuk bekerjasama). Kita boleh berbincang mengenai butiran terperincinya,” katanya kepada wartawan Malaysia semasa lawatan media ke Institut Penyelidikan dan Pembangunan Geely pada Rabu.

Metanol adalah sumber tenaga yang ideal memandangkan ciri-ciri bersihnya, senang untuk diangkut, dan boleh disimpan dengan mudah. Dari segi alam sekitar, pelepasan bahan api metanol jauh lebih rendah berbanding diesel.

 Geely Holding Group ialah pemaju dan pengeluar kenderaan metanol terbesar di dunia.

Jenama anak syarikat kumpulan itu telah mengeluarkan kenderaan sedan metanol Geely Auto Emgrand dan kenderaan perdagangan Geely, trak berat Farizon M100; kedua-duanya telah melepasi standard pelepasan karbon ‘China VI’.

Pengeluar kereta itu telah memperkenalkan kira-kira 20 model metanol bagi kenderaan penumpang dan juga perdagangan.

“Terdapat lebih 30,000 kenderaan metanol Geely yang bergerak di atas jalan raya dengan gabungan perbatuan kira-kira 10 bilion kilometer,” katanya.

Ketika ini syarikat itu sedang menguji kenderaan berkuasa metanol di Denmark untuk memasarkannya di pasaran Eropah.

Geely mempunyai 49.9 peratus kepentingan dalam pengeluar kereta nasional Malaysia Proton Holdings Bhd dan sedang mencari peluang untuk menghasilkan lebih banyak model untuk menyokong inisiatif ekosistem hijau kerajaan.

Perkongsian Geely-Proton menyaksikan pelancaran tiga kenderaan utiliti sukan (SUV), X50, X70 dan X90 serta sedan kompak S70x.

Model X90 ialah kenderaan tenaga baharu pertama Proton yang menawarkan penggunaan bahan api lebih rendah, pelepasan karbon lebih rendah dan prestasi yang bertambah baik.

— BERNAMA