Aqiqah Mahal Dan Susah? Sekarang Aqiqah Online, Hanya RM499

Di kala wabak Covid-19 semakin berleluasa, kehidupan masih perlu diteruskan walaupun tidak seperti biasa

Kita disarankan untuk duduk di rumah sahaja dan membataskan pergerakan keluar rumah sekadar untuk membeli bekalan keperluan sahaja.

Lagipun zaman sekarang kebanyakan benda boleh dilakukan secara online, semuanya di hujung jari saja. Dengan adanya internet, banyak benda boleh dilakukan dengan hanya menggunakan telefon pintar.

Termasuklah menjalankan hak anak kita yaqni ibadah aqiqah.

Definisi Aqiqah

Buat pengetahuan anda, aqiqah ialah penyembelihan haiwan ternakan yang dilakukan untuk anak yang baru lahir sebagai tanda bersyukur kepada Allah.

Perkataan aqiqah dari kata al-Iqqah bererti rambut makhluk yang baru dilahirkan, baik manusia atau binatang. Aqiqah afdhal dilakukan dalam tempoh seminggu selepas kelahiran.

Hukum aqiqah menurut pendapat yang paling kuat ialah sunat muakkad. Sebagaimana sabda Nabi s.a.w kepada Fatimah ketika mengaqiqahkan Hasan:

“Hai Fatimah!, cukurlah rambutnya dan bersedekahlah dengan perak kepada orang-orang miskin seberat timbangan (rambutnya). Mereka berdua lalu menimbangnya, adalah timbangannya waktu itu seberat satu dirham atau sebahagian dirham”.

Syarat yang afdhal untuk anak lelaki ialah dua ekor kambing yang cukup syarat; sampai umur, tidak cacat, milik mutlak. Manakala bagi anak perempuan satu ekor.

Hadith dari Ummu Khazr al-Ka’biyah berkata: Aku pernah mendengar Rasulullah bersabda:

Maksudnya: “Untuk anak lelaki dua ekor kambing yang mirip (sebaya dan seumur), dan untuk anak perempuan satu ekor”.

Memperkenalkan Aqiqah Centre

Aqiqah Centre adalah syarikat milik Bumiputera yang menguruskan ibadah aqiqah dan qurban di Tanah Suci Mekah. Mereka telah wujud di dalam dunia pengurusan aqiqah dan qurban bermula sejak tahun 2015 lagi.

Apa yang menariknya adalah Aqiqah Centre telah berjaya menguruskan lebih daripada 19,000 sembelihan kambing untuk aqiqah dan qurban!

Penjenamaan aqiqahcentre baru bermula pada awal tahun 2019, dan ini adalah hasil rebranding dari jenama asal iaitu Halim House of Lamb.

3 Masalah Orang Melayu Islam Berkenaan Aqiqah

Didapati bahawa kebanyakan orang Melayu Islam kita di Malaysia berdepan dengan 3 masalah utama berkenaan dengan aqiqah ini.

1. Kekangan masa untuk mengurus majlis aqiqah

Baru saja dapat anak, anak pula kena tahan sebab kuning. Ibu pula mengalami komplikasi setelah melahirkan anak secara pembedahan dan berada dalam keadaan yang lemah.

Memang kita nak mereka cepat pulang ke rumah dan berpantang di rumah, namun terdapat pelbagai isu yang tak dapat dielakkan. Maka ibadah aqiqah pun tidak menjadi keutamaan.

2. Tak dapat sunnah aqiqah pada hari ketujuh

Ini adalah sunnah yang selalu ditekankan dalam aqiqah. Disebabkan banyak perkara yang berlaku, keutamaan diberikan kepada kesihatan anak dan ibu.

Maka ibadah sunnah ini tidak dapat dijalankan, bukan sengaja kita tidak mahu melakukannya.

3. Kos yang tinggi

Sebaik saja discaj daripada hospital, kita semestinya perlu menjelaskan bil-bil hospital yang berkaitan dengan anak yang baru dilahirkan tadi.

Kalau ada komplikasi dan terpaksa ditahan untuk berhari-hari atau berminggu-minggu, kosnya pasti tinggi.

Kos untuk mengerjakan aqiqah di Malaysia pula, seekor kambing berharga RM850. Kalau anak lelaki dah RM1,700 sebab dua ekor.

Itu belum termasuk lagi upah masak, menu tambahan, kerusi, meja, khemah dan sebagainya.

Bukan nak komplen, tetapi inilah realitinya.

Disebabkan kos yang tinggi ini, maka orang ramai terpaksa menangguhkan majlis aqiqah. Sehingga akhirnya tak buat dan terlupa nak buat sehingga anak dah besar panjang.

Solusi Oleh Aqiqah Centre

Percaya atau tidak, ia hanya mengambil masa 5 minit untuk mendaftar melalui laman web Aqiqah Centre.

Jangan terkejut kalau ramai artis-artis ternama seperti  Shaheizy Sam, Achey (Maharaja Lawak), Ali Puteh, Dato’ Fazley Yaakob, Black, Abby Abadi dan Imran Ajmain gunakan servis kami untuk aqiqah anak-anak mereka. 

Harganya tersangatlah berpatutan, iaitu hanya RM499. Selebihnya mereka akan uruskan.

Ibadah aqiqah tersebut boleh dilakukan pada hari ketujuh selepas kelahiran dan mengikut sunnah, tiada masalah.

Tak perlu pening kepala untuk mengurus majlis, malah tak perlu kos yang tinggi untuk membuat majlis tersebut.

Tawaran Istimewa Aqiqah Centre

Tunggu, ada lagi tawaran menarik menanti anda. Dengan hanya satu harga RM499, anda akan dapat:

  • Penyembelihan di tanah suci Mekah.
  • Rakaman video sembelihan dengan menyebut nama anak (tiada unsur scam atau tiada bukti aqiqah tersebut tidak berlaku).
  • Percuma sijil dengan ukiran kayu.

Layari laman web Aqiqah Centre untuk keterangan lanjut atau Instagram Aqiqah Centre.

Previous ArticleNext Article

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Boleh Ke Gadaikan Emas Untuk Tujuan Pelaburan Emas Yang Baru?

SOALAN

Assalamualaikum wbt Dato’ Seri Mufti. Saya mendapat tahu bahawa emas adalah pelaburan terbaik untuk jangka masa panjang. Saya juga telah mula membeli emas dan menyimpannya sebagai satu pelaburan pada masa hadapan. Persoalan saya ialah, adakah dibolehkan untuk saya gadaikan emas yang ada dalam simpanan saya dan membeli emas yang baru bagi tujuan menambahkan lagi aset pelaburan yang sedia ada? Mohon penjelasan. Terima kasih.

Berdasarkan kepada IRSYAD AL-FATWA SIRI KE 357 : HUKUM MENGGADAIKAN EMAS BAGI TUJUAN PELABURAN EMAS YANG BARU yang dikeluarkan oleh Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan.

JAWAPAN

Waalaikussalam wbt.

Alhamdulillah kami panjatkan kesyukuran kepada Allah SWT. Selawat dan salam kepada junjungan Nabi SAW, para isteri dan keluarga baginda SAW, seterusnya golongan yang mengikut jejak langkah baginda SAW hingga ke hari akhirat.

Setiap orang Islam mestilah menanam cita-cita untuk menjadi seorang yang kaya. Keinginan terhadap perkara tersebut perlulah diselari dengan tekad dan kesungguhan dalam mengangkat taraf ekonomi kehidupan seharian ke tahap yang lebih baik. Sememangnya telah terbukti bahawa individu yang mempunyai harta kekayaan disulami dengan takwa kepada Allah SWT akan menghasilkan seorang muslim yang cukup hebat disisi Allah SWT. Dalam satu hadith yang diriwayatkan oleh Abu Hurairah R.A bahawa Nabi SAW telah bersabda:

الْمُؤْمِنُ القَوِيُّ، خَيْرٌ وَأَحَبُّ إلى اللهِ مِنَ المُؤْمِنِ الضَّعِيفِ، وفي كُلٍّ خَيْرٌ احْرِصْ علَى ما يَنْفَعُكَ، وَاسْتَعِنْ باللَّهِ وَلَا تَعْجَزْ

Maksudnya“Orang mukmin yang kuat (segalanya) itu, lebih baik dan lebih dikasihi Allah daripada mukmin yang lemah sedang setiap (mukmin) itu semuanya baik. Utamakanlah (berusahalah) terhadap perkara yang menjamin kemanfaatanmu dan sentiasa bermohon pertolongan Allah tanpa rasa lemah semangat.”

Riwayat Muslim (2664) dan Ibn Majah (4168)

Allah SWT menyukai hambanya yang kuat berbanding hambanya dari kalangan yang lemah. Kekayaan yang dimiliki oleh seorang hamba akan menjadikannya seorang yang mempunyai kekuatan dari sudut ekonomi seterusnya dalam membantu dalam mengembangkan syiar agama Islam itu sendiri. Ianya adalah perkara yang disukai oleh Allah SWT. Perkataan “Qawiy” dalam hadith di atas merupakan lafaz umum yang membawa maksud semua perkara yang membawa kepada kekuatan. Hal ini bertepatan dengan satu kaedah fiqh berikut:

الْعِبْرَةُ بِعُمُومِ الْلفظِ لاَ بِخُصُوصِ السببِ

Maksudnya“Pengajaran diambil dengan umum lafaz bukan sebab yang khusus.” (Lihat al-Asybah wa al-Nazhair, al-Subki, 2/134)

Melihat kepada persoalan di atas, gadaian (al-rahn) bermaksud suatu akad yang menjadikan sesatu barang yang bernilai sebagai cagaran kepada hutang dan akan digunakan untuk melangsaikan hutang jika hutang tersebut tidak dapat dibayar. (Lihat al-Fiqh al-Manhaji, 7/111) (Lihat al-Taqrirat al-Sadidah, Qasm al-Buyu’, hlm. 51)

Hukum akad gadaian adalah harus dan dibenarkan disisi syarak. Ini berdasarkan kepada nas daripada al-Quran dan hadith berikut:

Firman Allah SWT:

وَإِن كُنتُمْ عَلَىٰ سَفَرٍ وَلَمْ تَجِدُوا كَاتِبًا فَرِهَانٌ مَّقْبُوضَةٌ

Maksudnya“Dan jika kamu berada dalam musafir (lalu kamu berhutang atau memberi hutang yang bertempoh), sedang kamu tidak mendapati jurutulis, maka hendaklah diadakan barang gadaian untuk dipegang (oleh orang yang memberi hutang).”

(Surah al-Baqarah: 283)

Menurut Qadhi Husain kalimah (فَرِهَانٌ مَّقْبُوضَةٌ) dalam ayat di atas bermaksud gadain dan penerimaan. (Lihat al-Taqrirat al-Sadidah, Qasm al-Buyu’, hlm. 52)

Demikian dalam satu hadith yang diriwayatkan oleh Saidatina ‘Aisyah R.Anha, beliau telah berkata:

أَنَّ النَّبِيَّ صلى الله عليه وسلم اشْتَرَى طَعَامًا مِنْ يَهُودِيٍّ إِلَى أَجَلٍ، وَرَهَنَهُ دِرْعًا مِنْ حَدِيدٍ

Maksudnya“Sesungguhnya Nabi SAW membeli makanan daripada seorang yahudi dengan cara hutang dan Baginda SAW menggadaikan baju besinya.”

Riwayat al-Bukhari (2386)

Demikian juga dalam satu hadith yang lain diriwayatkan oleh Saidatina ‘Aisyah, beliau telah berkata:

تُوُفِّيَ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم وَدِرْعُهُ مَرْهُونَةٌ عِنْدَ يَهُودِيٍّ بِثَلاَثِينَ صَاعًا مِنْ شَعِيرٍ

Maksudnya“Rasulullah SAW telah wafat sedang baju besinya sedang digadaikan kepada seorang Yahudi dengan nilai tiga puluh gantang dari gandum.”

Riwayat al-Bukhari (2916)

Menjawab kepada persoalan di atas, setiap individu berkuasa dan berhak melakukan apa sahaja terhadap harta yang dimilikinya. Ini bermaksud, pemilik adalah sah dan dibenarkan untuk menggadai, menjual, menghadiahkan emas yang dimilikinya kepada sesiapa sahaja. Namun demikian, dalam keadaan yang dinyatakan di atas, kita tidak digalakkan untuk berhutang atau menambahkan hutang dalam keadaan yang tidak perlu. Perbuatan menggadaikan emas yang dimiliki bagi mendapatkan wang tunai untuk membeli emas yang baru secara tidak langsung akan menggalakkan aktiviti berhutang di dalam keadaan yang tidak perlu. Walhal Nabi SAW telah mengajarkan kepada kita tentang doa menjauhi hutang. Nabi SAW telah bersabda:

اللَّهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ مِنَ الْكُفْرِ وَالْفَقْرِ

Maksudnya“Ya Allah! Sesungguhnya aku berlindung kepadaMu daripada kekufuran dan kefakiran.”

Riwayat al-Nasai’e (5485)

Syor dan cadangan

Isu hutang dan perkara-perkara yang berkaitan dengannya telah banyak kami kupas dalam artikel-artikel terdahulu. Sebagai cadangan dan syor kepada aktiviti seperti di atas, kami nyatakan seperti berikut:

  1. Seorang yang ingin menceburkan diri dalam pelaburan perlu memastikan wang yang dilaburkan tersebut adalah daripada portion wang lebihan yang tidak digunakan. Jangan sesekali menggunakan wang komitmen bulanan dan jangan sesekali berhutang dengan mana-mana individu, ahlong, badan atau agensi bagi tujuan pelaburan.
  2. Sebelum terjun ke bidang pelaburan, lengkapkanlah diri dengan ilmu pelaburan yang berkaitan daripada mentor-mentor yang diperakui keberhasilannya dalam bidang pelaburan. Ini bagi mengelakkan daripada terjerumus ke lembah kegagalan dengan memperjudikan nasib tanpa ilmu yang mantap.
  3. Setiap amalan dan aktiviti yang dilakukan perlulah disulami dengan takwa kepada Allah SWT. Pilihlah pelaburan yang halal dan ingatlah Allah SWT sentiasa memerhatikan kita.

KESIMPULAN

Sebagai kesimpulan, kami cenderung mengatakan perbuatan menggadaikan (al-rahn) emas yang sedia ada bagi tujuan membeli emas yang baru untuk tujuan pelaburan adalah makruh. Ini kerana perbuatan tersebut akan menggalakkan amalan berhutang dalam situasi yang tidak perlu dan tidak mendesak. Selain itu, kemampuan pembayaran hutang perlu diambil kira bagi mengelakkan ketidakmampuan individu dalam melangsaikan hutang yang ada.

Kami sudahi penjelasan ini dengan sepotong doa yang diajarkan oleh Baginda Nabi SAW:

اللهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ مِنْ عَذَابِ الْقَبْرِ، وَأَعُوذُ بِكَ مِنْ فِتْنَةِ الْمَسِيحِ الدَّجَّالِ، وَأَعُوذُ بِكَ مِنْ فِتْنَةِ الْمَحْيَا وَالْمَمَاتِ، اللهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ مِنَ الْمَأْثَمِ وَالْمَغْرَمِ

Maksudnya“Ya Allah! Sesungguhnya aku berlindung dengan Engkau dari azab kubur, dan aku berlindung dengan Engkau dari fitnah Dajjal, dan aku berlindung dengan Engkau dari fitnah semasa hidup dan saat kematian. Ya Allah! Sesungguhnya aku berlindung dengan Engkau dari dari perbuatan dosa dan kesusahan hutang.”

Riwayat al-Bukhari (832) dan Muslim (129)

Semoga penjelasan yang diberikan ini membuka fikiran dan minda kita semua dalam menjauhi hutang dan mengamalkan syariat Islam berlandaskan kepada konsep Islam yang sebenar. Amin.