2022 Tahun Suram Bagi Industri Getah, Tempuh Keadaan Permintaan Semakin Kecil

KUALA LUMPUR, 13 Dis (Bernama) — Susulan permintaan getah dan sarung tangan getah yang didesak oleh pandemik semakin berkurangan pada 2022, industri ini juga terpaksa menempuhi tempoh suram apabila kalangan pengilang melaporkan penggunaan kemudahan pengeluaran hanya pada 50 hingga 55 peratus, meskipun munculnya varian baharu COVID-19.

Data yang dijana oleh Lembaga Getah Malaysia (LGM) menunjukkan pendapatan eksport industri ini untuk 2022 bagi tempoh Januari hingga Ogos merosot 44.9 peratus kepada RM26 bilion daripada RM54.6 bilion pada tempoh yang sama tahun lepas.

Pendapatan eksport bagi keseluruhan tahun dijangka berjumlah RM40 bilion, susut 44 peratus daripada RM71 bilion pada 2021, disebabkan kemerosotan nilai eksport produk getah, terutama harga jualan purata (ASP) yang lebih rendah bagi sarung tangan getah.

Cabaran lain adalah ketidakstabilan atau harga getah yang tidak menarik serta kekurangan tenaga kerja.

Ketua Pengarah LGM, Datuk Dr Zairossani Mohd Nor berkata pengeluaran getah dalam sektor kebun kecil banyak bergantung kepada penoreh asing.

“Rekod kami menunjukkan 24.3 peratus daripada pemegang kad Permit Autoriti Transaksi-Getah (PAT-G) ialah pemilik tanah dan mereka berkemungkinan besar menggaji penoreh asing.

“Memandangkan hanya sebilangan kecil penoreh asing yang masuk ke negara ini disebabkan isu imigresen dan ringgit yang semakin lemah, sebilangan besar kawasan tanah masih belum ditoreh,” katanya kepada Bernama.

Penurunan ASP

Presiden Pertubuhan Pengilang Sarung Tangan Getah Malaysia (MARGMA), Dr Supramaniam Shanmugan berkata ASP melonjak semasa pandemik namun mengalami penurunan sejak awal tahun ini.

“Bagaimanapun, penurunan ASP sebenarnya adalah stabil. Oleh yang demikian, kami menjangkakan ASP meningkat secara perlahan-lahan namun konsisten, sehingga baki stok sarung tangan yang ada habis sepenuhnya,” katanya.

Beliau berkata walaupun eksport keseluruhan bagi 2022 dijangka menurun, tetapi nilainya masih lebih tinggi berbanding yang direkodkan pada 2019.

Bagi 2022 untuk tempoh Januari hingga Jun, industri getah mengalami penurunan kira-kira 18 peratus berbanding tempoh yang sama pada 2021 kerana terdapat stok yang masih dipegang oleh pembeli semasa pandemik memuncak, katanya.

Sehingga 30 Jun, sebanyak 116.7 bilion keping sarung tangan telah dieksport.

Supramaniam berkata persatuan itu juga menjangkakan eksport pada 2022 dan tahun-tahun berikutnya terus berada dalam aliran meningkat dengan kenaikan tahunan kira-kira 10 hingga 12 peratus tahun ke tahun.

Beliau berkata selain itu, industri juga masih berusaha untuk pulih daripada kesan pandemik global dan perang Rusia-Ukraine di samping isu di peringkat tempatan iaitu Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) yang telah menghalang beberapa rancangan pengembangan serta usaha yang diperlukan untuk menjajarkan industri dengan Piawaian Buruh Antarabangsa (ILO).

“Kita bersyukur kerana sejak penarikan balik PKP, kerja-kerja telah disambung semula dan kami dapat terus meneliti usaha untuk meningkatkan beberapa langkah ini dan terus bekerjasama dengan ILO.

“Baru-baru ini kita telah menyelesaikan bengkel mengenai Piawaian Buruh Antarabangsa dan Undang-undang Buruh di Malaysia bersama Kementerian Sumber Manusia dan Kementerian Dalam Negeri untuk ahli,” katanya.

‘Underweight’ bagi Kaunter Sarung Tangan Getah

Firma pembrokeran CGS-CIMB Securities Sdn Bhd berpandangan bahawa saham sarung tangan dalam sektor ini mempunyai, pada asas wajaran pasaran, syor mutlak negatif atau ‘underweight;

Menurutnya tempoh sukar masih berlaku dan kalangan syarikat tersenarai memerlukan satu hingga dua tahun untuk kembali mencatatkan tahap keuntungan sebelum pandemik berlaku.

“Walaupun pembuat sarung tangan di seluruh dunia memperlahankan rancangan peningkatan kapasiti mereka secara ketara namun, dinamik industri kekal diterajui bekalan dengan permintaan yang berkurangan, dan banyak bekalan diagihkan semasa pandemik memuncak bagi tempoh 2020 hingga 2021.

“Pada pandangan kami, sekurang-kurangnya satu hingga dua tahun diperlukan untuk meredakan keadaan lebihan bekalan, sebelum pendapatan pembuat sarung tangan kembali kepada tahap sebelum pandemik,” katanya.

Ia menjelaskan secara positif, semua syarikat sarung tangan disokong oleh kedudukan tunai bersih yang kukuh (RM600 juta hingga RM2.8 bilion), yang boleh menyokong keperluan aliran tunai dalam jangka panjang.

Prospek

Menurut LGM industri getah Malaysia diunjurkan mengalami pertumbuhan sederhana pada 2.5 peratus tahun depan dengan merekodkan pendapatan eksport berjumlah RM41 bilion berbanding RM40 bilion pada tahun ini.

Badan kawal selia industri itu menjelaskan kebanyakan sektor dijangka mencatatkan peningkatan nilai eksport seperti sektor produk getah (meningkat tiga peratus kepada RM32 bilion) dan produk getah lain (menokok dua peratus kepada RM1.9 bilion).

Bagaimanapun nilai eksport sektor getah asli berkemungkinan susut 3.7 peratus kepada RM7.15 bilion.

“Secara keseluruhan, prestasi industri ini pada 2023 dijangka lebih baik daripada tahap sebelum COVID-19 berlaku (2019:RM31.1 bilion).

“Dari segi pengeluaran getah pula, ia diunjurkan mencecah kira-kira 420,000 tan pada tahun depan, lebih tinggi daripada pengeluaran pada 2022,” tambahnya.

— BERNAMA

Artikel asal: https://thekapital.my/2022-tahun-suram-bagi-industri-getah-tempuh-keadaan-permintaan-semakin-kecil/

Previous ArticleNext Article

Kerajaan Adakan Libat Urus Dengan Industri Bagi Tambah Baik Iklim Pelaburan Firma Semikonduktor

KUALA LUMPUR, 15 April (Bernama) — Kerajaan sedang berhubung dengan Persatuan Industri Semikonduktor Malaysia (MSIA) untuk menambah baik iklim pelaburan dan kemudahan menjalankan perniagaan bagi menarik syarikat-syarikat semikonduktor global untuk berpindah ke Malaysia.

Presiden MSIA Datuk Seri Wong Siew Hai berkata perlunya ada perubahan kawal selia untuk menambah baik iklim pelaburan yang disertai dengan kecekapan operasi.

Beliau juga berkata apa yang pentingnya ialah mengurangkan kerenah birokrasi, mempunyai infrastruktur yang tepat, kemudahan yang diperlukan, serta ekosistem perindustrian yang harus merangkumi kluster-kluster industri untuk menyokong syarikat-syarikat yang berpindah ke Malaysia.

“Ini akan meletakkan Malaysia sebagai destinasi pelaburan pilihan untuk syarikat-syarikat ternama yang ingin memindahkan operasinya ke luar negara dan mengembangkan perniagaan mereka berikutan ketegangan geopolitik yang disebabkan oleh perang cip Amerika Syarikat (AS)-China,” kata Wong yang merupakan veteran dalam industri semikonduktor dengan pengalaman kerja selama 27 tahun dalam satu temu bual dengan Bernama hari ini.

Beliau menyatakan yang paling penting ialah Malaysia tidak boleh melupakan hakikat bahawa industri semikonduktor adalah “angsa emas” negara.

“Kita perlu menjaganya dengan berhati-hati, mengembangkannya dan menjadikan industri ini penting di peringkat global,” kata Wong, sambil menambah bahawa agensi-agensi yang terlibat dalam menarik dan meluluskan pelaburan termasuk kerajaan negeri perlu mengurangkan birokrasi dan menjadikannya lebih mudah dalam menjalankan perniagaan.

Malaysia perlu bersedia untuk pelaburan asing dengan membina infrastruktur yang diperlukan dan tidak berpuas hati di tengah-tengah persaingan serantau, katanya.

Ini termasuk pembekalan kuasa, air, lapangan terbang, serta memudahkan penghantaran yang akan membawa kepada peningkatan eksport untuk syarikat dan negara.

Wong menjelaskan bahawa adalah penting membangunkan ekosistem perindustrian, termasuk kluster, loji fabrikasi wafer (fab) serta kemudahan ujian pemasangan, dan pembinaan fab ini bagi meningkatkan kapasiti pembuatan cip supaya syarikat-syarikat multinasional mendapati pemindahan ke Malaysia adalah lebih menarik.

Dalam hal ini, persaingan adalah sengit kerana syarikat-syarikat itu sedang dipujuk oleh negara-negara seperti Vietnam, Thailand, Filipina dan India, yang kesemuanya “berusaha untuk turut serta dan bermain permainan yang sama”.

Langkah-langkah untuk memperbaiki iklim pelaburan adalah penting, lebih-lebih lagi kerana kerajaan MADANI menyasarkan Malaysia berada di kedudukan ke-12 dalam daya saing global bagi tempoh sedekad daripada kedudukan ke-27 pada masa ini.

Bagi memudahkan penambahbaikan yang diperlukan untuk pelaburan, Wong yang telah lama berkhidmat dengan Intel Pulau Pinang berkata MSIA telah mengumpulkan maklum balas daripada pihak industri elektrik & elektronik (E&E) dan menyalurkannya kepada kerajaan.

“Berita baiknya ialah kerajaan mengadakan libat urus dengan MSIA,” katanya sambil menambah maklum balas MSIA membolehkan permohonan permit kerja dalam talian untuk untuk ekspatriat dalam industri dipendekkan kepada hanya 10 hari pada masa ini berbanding 6-12 bulan pada 2022-2023 , dan hanya lima hari untuk mereka yang berada di laluan hijau atau fast track.

“Ada bidang-bidang lain yang mungkin lebih sukar untuk diselesaikan, tetapi sekurang-kurangnya dengan kemahuan politik dan ketersediaan untuk bekerjasama, kita boleh mencapai kemajuan.

“Jika tahap penambahbaikan kita lebih pantas daripada mereka (negara-negara lain), maka kita akan menjadi negara yang digemari untuk pelaburan,” kata Wong.

Salah satu faktor utama yang mendorong syarikat-syarikat semikonduktor asing berpindah ke destinasi lain selain pangkalan mereka ialah perniagaan yang terhenti semasa COVID-19.

Mengingati kembali pandemik itu, beliau berkata banyak negara tidak dapat menghantar produk mereka seperti Taiwan, AS dan Jerman, dan bukan hanya Malaysia sahaja.

“Tetapi Malaysia dijadikan tumpuan sebagai negara yang menghentikan semua pengeluaran kereta di seluruh dunia. Ini kerana kita mempunyai beberapa syarikat semikonduktor yang mengeluarkan cip automotif atau litar bersepadu untuk kereta.

“Untuk mengurangkan risiko sedemikian, banyak syarikat — terutamanya syarikat Amerika dan China — merasakan mereka tidak boleh berada di satu-satu negara sahaja tetapi memutuskan untuk berpindah ke destinasi lain dan pada masa yang sama mengelakkan tarif AS.

“Itulah bagaimana semua ini (berebut mencari destinasi pelaburan yang lain) bermula dan Malaysia ternyata menjadi destinasi dan penerima faedah yang sempurna,” kata Wong.

– BERNAMA