Harga MSM Diunjurkan RM5,000 Hingga RM5,500 Satu Tan Pada Suku Keempat 2022 – Zuraida

KUALA LUMPUR, 25 Julai (Bernama) — Harga minyak sawit mentah (MSM) Malaysia diunjurkan meningkat dengan mencecah RM5,000 hingga RM5,500 satu tan pada suku keempat 2022, kata Menteri Perusahaan Perladangaan dan Komoditi, Datuk Zuraida Kamaruddin.

Beliau berkata ini memandangkan sebaik berakhirnya Ogos, Indonesia akan melaksanakan semula larangan eksport minyak sawit mulai 1 Sept 2022 selain didorong jangkaan penyusutan pengeluaran minyak sawit pada suku keempat.

“Langkah terbaru Jakarta membatalkan levi eksport untuk semua produk minyak sawit sehingga 31 Ogos depan dalam usaha negara itu meningkatkan eksport komoditi dan mengurangkan inventori yang tinggi secara tidak langsung akan terus menekan harga MSM. Harga dijangka kekal lemah untuk sebahagian besar suku ketiga 2022.

“Malaysia tidak dapat mengelak tekanan ke atas harga MSM memandangkan kita sedang berhadapan dengan saingan yang kuat dari Indonesia — negara pengeluar minyak sawit terbesar dunia — yang sedang giat berusaha ‘membersihkan’ sebanyak mungkin tangki simpanan bekalan minyak sawit mereka,” katanya dalam kenyataan pada Isnin.

Beliau berkata harga MSM meningkat sebanyak 55.9 peratus kepada RM6,330 satu tan bagi tempoh Januari hingga Jun tahun ini daripada RM4,061.50 satu tan bagi tempoh sama 2021.

Harga MSM lebih tinggi bagi enam bulan pertama 2022 itu dipengaruhi oleh harga minyak kacang soya yang lebih tinggi di pasaran global, katanya.

Beliau berkata harga minyak sawit turut dipengaruhi oleh prestasi harga minyak sayuran lain, khususnya minyak kacang soya kerana kedua-dua hasil tani ladang ini bersaing dalam pasaran minyak sayuran dunia.

“Faktor lain ialah stok simpanan minyak sawit kekal pada tahap terurus di bawah 2.0 juta tan bagi tempoh Januari-Jun 2022; harga minyak mentah Brent lebih kukuh di pasaran global menjadikan minyak sawit pilihan lebih menarik untuk bahan mentah biodiesel selain kebimbangan mengenai gangguan ke atas bekalan minyak sayuran dari wilayah Laut Hitam susulan pencerobohan Rusia di Ukraine,” katanya.

Zuraida berkata harga purata MSM bagi suku ketiga 2022 diunjurkan pada RM4,800 hingga RM5,200 satu tan manakala untuk rekod, harga harian MSM susut kepada RM3,631.50 satu tan atau 24.9 peratus pada 15 Julai 2022, daripada RM4,838.50 satu tan pada 1 Julai, 2022.

Harga MSM yang rendah dipengaruhi faktor antaranya harga minyak kacang soya yang lebih rendah ekoran kekurangan pengeluaran oleh negara pengeluar utama berikutan faktor cuaca; di samping eksport minyak sawit lebih rendah pada Jun 2022 kerana saingan Indonesia yang melonggarkan larangan eksport untuk menggalakkan penghantaran keluar komoditi berkenaan dalam usahanya mengurangkan inventori yang tinggi, katanya

“Selain itu berlakunya peningkatan bekalan minyak sayuran dunia susulan keputusan Indonesia melonggarkan larangan eksport minyak sawitnya serta pengeluaran MSM yang lebih tinggi pada Jun 2022 selaras dengan pusingan musim,” katanya.

Beliau berkata pihaknya giat memantau perkembangan industri sawit dan akan terus memastikan minyak sawit iaitu komoditi utama Malaysia, terus kekal menjadi penyumbang utama kepada pertumbuhan ekonomi untuk manfaat semua, terutamanya pekebun kecil dan peserta industri di negara ini.

“Kementerian ini akan terus melaksanakan peranan utama di peringkat global untuk menyebarkan kebaikan serta manfaat minyak sawit. Kementerian juga tidak akan berhenti berusaha menyanggah dan memperbetulkan sebarang salah tanggapan yang disebar untuk memburukkan kebaikan minyak sawit melalui kempen antiminyak sawit yang digerakkan pihak tertentu.

“Saya sendiri telah mengetuai pelbagai misi dagangan ke beberapa negara dan bertemu pemain-pemain industri di sana untuk memberi penjelasan dan meningkatkan kesedaran masyarakat antarabangsa mengenai pelbagai manfaat dan kegunaan minyak sawit, selain digunakan sebagai minyak masak,” katanya.

Zuraida berkata bukan itu sahaja, kementerian menerusi agensi dan majlis di bawahnya turut akan mengadakan Ekspo dan Sidang Kemuncak Agrikomoditi Antarabangsa Malaysia (MIACES) bermula 26 hingga 28 Julai, 2022 di Pusat Dagangan dan Pameran Antarabangsa Malaysia (MITEC) di sini yang akan melibatkan penyertaan dari 39 negara.

Ia merupakan antara usaha untuk memartabatkan sektor agrokomoditi negara sekali gus dapat mempromosikan Malaysia sebagai hab antarabangsa bagi aktiviti agrokomoditi, katanya.

— BERNAMA

Artikel asal: https://thekapital.my/harga-msm-diunjurkan-rm5000-hingga-rm5500-satu-tan-pada-suku-keempat-2022-zuraida/

Previous ArticleNext Article

Rakyat Malaysia Perlu Amal Sikap ‘Malaysia First’, Bantu Kukuhkan Nilai Ringgit – MOF

KUALA LUMPUR, 18 Mac (Bernama) — Kerajaan menggesa agar semua pihak dapat memainkan peranan bersama dalam membantu mengukuhkan nilai ringgit, menurut Kementerian Kewangan (MOF).

Kementerian itu menjelaskan semua rakyat Malaysia digalakkan mengamalkan sikap Malaysia First dalam amalan harian.

“Ini termasuk membeli barangan domestik, serta melabur dalam pasaran modal domestik. Kempen melancong di dalam negara juga perlu diperkenalkan dan ditingkatkan,” menurutnya pada Isnin.

MOF menjelaskan sedemikian bagi menjawan soalan Mohd Syahir Che Sulaiman (PN-Bachok) mengenai langkah konkrit yang diambil oleh kepimpinan negara dalam kerangka Ekonomi MADANI bagi meningkatkan daya tahan dan daya saing nilai mata wang ringgit.

Kementerian itu menekankan bahawa kerajaan memandang serius prestasi nilai ringgit dan komited untuk mempertahankan serta memperkukuh kedudukan ringgit.

Oleh yang demikian, pelbagai langkah konkrit telah dan sedang diambil oleh kerajaan dan Bank Negara Malaysia (BNM) bagi menangani kejatuhan nilai ringgit, menurut MOF.

Kementerian itu memaklumkan antara langkah yanhg dilaksanakan adalah memastikan pasaran pertukaran asing di dalam negara kekal teratur selain memantau penukaran hasil eksport kepada ringgit oleh syarikat pengeksport.

Selain itu, kerajaan dan BNM turut mengambil tindakan bersepadu dan terselaras bagi membawa masuk aliran dana ke pasaran pertukaran mata wang asing di samping mengawal pelaburan luar negara oleh syarikat swasta termasuk menggalakkan mereka mengutamakan pelaburan domestik serta menangguhkan pelaburan luar negara baharu, jelasnya.

Sementara itu, menjawab soalan Abdul Latiff Abdul Rahman (PN-Kuala Krai) mengenai usaha kerajaan untuk menangani secara holistik isu kejatuhan ringgit dan kesannya kepada urus niaga import yang menyebabkan kenaikan harga barangan kepada pengguna, MOF menjelaskan kerajaan mengakui impak penyusutan nilai ringgit adalah lebih tinggi terhadap barangan import.

Perkara itu termasuk makanan yang merangkumi daging dan tenusu, ikan dan makanan laut, buah-buahan serta sayur-sayuran, tambahnya.

“Namun, harga komoditi global yang menyederhana sedikit sebanyak membendung sebahagian kesan penurunan nilai ringgit terhadap inflasi,” jelasnya.

MOF memaklumkan bahawa kerajaan juga merancang langkah pelaksanaan pemberian subsidi yang lebih berkesan dan bantuan pendapatan bersasar terutama bagi membantu golongan yang terjejas.

“Ini akan memastikan pengukuhan fiskal dapat dicapai melalui perbelanjaan yang lebih produktif,” menurut MOF.

— BERNAMA