Forex Trading Bakal Jadi ‘Halal’ di Malaysia?

Pada 14 Jun 2019 yang lalu, Bank Negara Malaysia (BNM) telah mengeluarkan draf awal bagi rangka kerja berkenaan platform perdagangan elektronik (Framework for Electronic Trading Platforms).

Ini adalah langkah pertama bagi memastikan pengendali platform e-trading di Malaysia bersiap sedia untuk memenuhi segala peraturan yang digariskan, dan seterusnya berdaftar dengan BNM.

Dua kategori pasaran kewangan khusus yang terlibat adalah:
1. Instrumen pasaran wang (money market), contohnya produk boleh runding seperti deposit, bil-bil, penerimaan bank (bankers acceptance) dan perjanjian beli balik (repurchase agreements)
2. Produk tukaran asing (foreign exchange products) termasuklah spot, forward, swaps dan derivatif semua pasangan-pasangan mata wang

Ianya akan meliputi pemain industri bagi dua kategori:
1. Broker yang mengendali platform e-broking
2. Pengendali platform e-trading

Operator platform yang layak perlu mendapatkan kelulusan BNM sebelum menawarkan perkhidmatan mereka di Malaysia. Tiada lesen, tiada pelanggan dari Malaysia boleh trade menggunakan platform tersebut.

Boleh muat turun dokumen Framework for Electronic Trading Platforms oleh BNM yang setebal 15 muka surat di sini.

Permulaan Bagi Menghalalkan Forex Trading?

Sebenarnya forex trading akan jatuh hukum halal apabila memenuhi kesemua syarat yang ditetapkan, sekaligus menjadikannya patuh Syariah. Bank-bank di Malaysia yang menjalankan aktiviti forex akan memastikan mereka memenuhi kesemua syarat ini.

Apakah syarat online forex yang mesti dipatuhi?

4 Syarat Online Forex Atau Transaksi Over the Counter Yang Mesti Dipenuhi:

  1. Pastikan broker adalah betul dan mempunyai mata wang ketika melakukan transaksi. Broker ada mata wang yang hendak kita tukarkan
  2. Ada duit sepenuhnya, modal USD1000 hanya boleh berniaga USD1000 dan tidak lebih (Leverage)
  3. Tiada margin terlibat
  4. Spot transaksi (Transaksi lani), ada yang dibenarkan sehingga 3 hari

4 syarat di atas wajib dipenuhi, kalau salah satu syarat pun tak dipenuhi, maka HARAM.

Boleh baca lebih lanjut mengenainya di Garis Panduan Syariah dalam Perdagangan Forex, kupasan menarik oleh Associate Professor Dr. Aznan Hasan, Pensyarah UIA & Pengerusi Jawatankuasa Penasihat Syariah Maybank Islamic.

Previous ArticleNext Article

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Sah Ke Ibadah Korban Kalau Bersedekah Nilai Tanpa Ada Sembelihan?

Soalan

Assalamualaikum ustaz, saya ada soalan. Saya ingin bersedekah dengan nilai satu bahagian daging korban, adakah saya dikira melakukan ibadah korban? Bagaimana pula sekiranya saya hanya beli daging di pasar dan kemudian saya sedekahkannya? Adakah ini juga dikira sebagai ibadah korban?

Berdasarkan kepada IRSYAD FATWA HAJI DAN KORBAN SIRI KE- 45: ADAKAH DIKIRA SEBAGAI KORBAN SEKIRANYA HANYA BERSEDEKAH NILAINYA SAHAJA TANPA ADA SEMBELIHAN? yang dikeluarkan oleh Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan.

Jawapan Ringkas

Bersedekah dengan nilai bahagian korban sahaja tidak dianggap melakukan ibadah korban kerana ibadah korban merupakan ibadah khusus dan mempunyai tatacaranya iaitu menyembelih haiwan seperti unta, lembu, biri-biri dan kambing. Tambahan lagi, ibadah korban adalah lebih afdal berbanding bersedekah dengan nilainya sahaja.

Oleh itu, sekiranya seseorang mempunyai wang yang mencukupi untuk mengambil bahagian dalam korban, adalah lebih baik untuk dia menggunakan wang tersebut untuk mengambil bahagian dalam ibadah korban.

Huraian Jawapan

Ibadah korban dan sedekah adalah amalan yang mendatangkan pahala. Namun begitu, terdapat perbezaan yang jelas di antara ibadah korban dan sedekah. Dr Muhammad Zuhayli menyatakan bahawa korban adalah melakukan sembelihan pada haiwan seperti unta, lembu, biri-biri dan kambing pada hari raya Aidiladha dan hari-hari tasyrik untuk mendekatkan diri kepada Allah SWT. Dr Muhammad Zuhayli menukilkan seperti berikut:

‌ما ‌يذبح ‌من ‌الإبل والبقر والغنم والمعز، تقربا إلى الله تعالى في يوم العيد وأيام التشريق.

Maksudnya:(Korban) adalah haiwan yang disembelih yang terdiri daripada unta, lembu, biri-biri dan kambing untuk mendekatkan diri kepada Allah Taala pada hari raya (Aidiladha) dan hari-hari tasyrik. (Rujuk al-Mu’tamad fi al-Fiqh al-Syafie 477/2)

Manakala sedekah pula bermaksud pemberian tanpa balasan oleh seseorang kepada orang lain dan pemberi hanya mengharapkan balasan pahala daripada Allah SWT sahaja. (Rujuk al-Mu’tamad fi al-Fiqh al-Syafie 175/3)

Selain itu, ibadah korban adalah merupakan ibadah yang khusus seperti solat. Hal ini dapat dilihat melalui firman Allah SWT berikut:

فَصَلِّ لِرَبِّكَ وَانْحَرْ

Maksudnya:Oleh itu, kerjakanlah sembahyang kerana Tuhanmu semata-mata, dan sembelihlah korban (sebagai bersyukur).

Surah al-Kauthar (1)

Para ulama tafsir menerangkan bahawa ayat di atas memberi isyarat bahawa ibadah korban adalah ibadah khusus seperti solat kerana kedua-duanya di sebut secara khusus oleh Allah SWT. Kedua-kedua ibadah khusus itu adalah sebaik-baik ibadah untuk dilakukan. (Rujuk Tafsir al-Maraghi 253/30; Tafsir al-Sa’di h.935)

Tambahan lagi, orang yang melakukan ibadah korban disunatkan untuk memakan 1/3 daripada bahagiannya dan kemudian baki 2/3 lagi disedekahkan kepada orang miskin. Adapun yang lebih afdal, keseluruhan daging tersebut disedekahkan kesemuanya dan ianya adalah lebih dekat dengan takwa. (Rujuk Mughni al-Muhtaj 134-135/6)

Oleh itu, dapat dilihat di sini perbezaan antara ibadah korban dan sedekah. Ibadah korban merupakan ibadah yang khusus. Orang yang melakukan ibadah korban akan mendapat pahala atas sembelihannya dan juga pahala atas daging yang disedekahkan. Manakala orang yang bersedekah hanya memperoleh pahala atas apa yang disedekahkan sahaja dan pahala sedekah itu tidak menyamai fadilat ibadah korban yang khusus.

Kesimpulan

Bersedekah dengan nilai bahagian korban sahaja tidak dianggap melakukan ibadah korban kerana ibadah korban merupakan ibadah khusus dan mempunyai tatacaranya iaitu menyembelih haiwan seperti unta, lembu, biri-biri dan kambing. Tambahan lagi, ibadah korban adalah lebih afdal berbanding bersedekah dengan nilainya sahaja. Oleh itu, sekiranya seseorang mempunyai wang yang mencukupi untuk mengambil bahagian dalam korban, adalah lebih baik untuk dia menggunakan wang tersebut untuk mengambil bahagian dalam ibadah korban.

Wallahualam.