Garis Panduan Syariah dalam Perdagangan Forex

Sejak artikel sebelum ini iaitu Forex Online – Fatwa Kata Haram, Tapi Masih Ramai Yang Selamba Join mendapat pelbagai respon maka kami susulkan artikel kedua yang berkaitan forex trading online supaya lebih ramai faham.

Artikel ini merujuk kepada video di YouTube oleh Associate Professor Dr. Aznan Hasan. Tetapi sebelum itu, jom kita berkenalan dengan Dr. Aznan terlebih dahulu.

Pensyarah UIA & Pengerusi Jawatankuasa Penasihat Syariah Maybank Islamic

Sedikit latarbelakang mengenai Dr Aznan:

Universiti Islam Antarabangsa Malaysia

Maybank Islamic

Dan berikut merupakan link kepada video di YouTube yang bertajuk Garis Panduan Syariah dalam Perdagangan Forex:

Apa yang kami boleh simpulkan daripada video durasi 12 minit tersebut ialah:

  • Forex merupakan pertukaran mata wang kepada mata wang yang lain
  • Contohnya tukar Ringgit Malaysia kepada US Dolar
  • Semua Majlis Fatwa di dunia iktiraf duit kertas sebagai mata wang, sama seperti emas dan perak
  • Pertukaran mata wang perlu mematuhi syarak
  • Ringgit Malaysia tukar kepada Ringgit Malaysia perlu patuhi 2 syarat: Spot Transaksi & Harga dan Jumlah yang sama
  • Jika tukar dua mata wang berbeza, US Dolar tukar kepada Ringgit Malaysia perlu patuhi syarat Spot Transaksi
  • Spot Transaksi – Lani, tidak berlaku sebarang penangguhan

Transaksi Forex ada 3 Perkara/Keadaan

  1. Spot Transaksi – Berlaku secara Spot Transaksi (Transaksi Lani)
  2. Currency Futures (Transaksi Hadapan Mata Wang) – Tidak mematuhi syarak & tidak pernah dilakukan oleh institusi kewangan Islam di Malaysia
  3. Currency Options (Transaksi Opsyen) – Tidak mematuhi syarak & tidak pernah dilakukan oleh institusi kewangan Islam di Malaysia

Ciri-ciri Transaksi Forex oleh Institusi Kewangan Berdaftar dengan Bank Negara Malaysia (BNM):

  • Institusi Kewangan Islam dikawal selia mengikut syarak
  • Ada badan syariah yang memastikan transaksi mengikut syarak

Ciri-ciri Transaksi Forex Oleh Individu Yang Dikenali Sebagai Online Forex:

  • Bukan daripada Malaysia, daripada luar negara, buka platform untuk transaksi tempatan
  • Kebanyakan online broker tidak betul, hanya 10% je yang betul, 90% sekadar spekulasi dan tiada mata wang yang wujud untuk transaksi tersebut, jika Broker hanya melakukan spekulasi, maka HARAM
  • Periksa adakah transaksi berlaku secara tertangguh, trade hari ini dan dapat mata wang lagi 6-7 hari kemudian, maka HARAM
  • Kemudahan Margin/Leverage, modal USD100, diberi margin dan boleh berniaga USD1000, maka HARAM, Kena ada modal USD1000, baru boleh berniaga USD1000

Syarikat broker Forex yang untung berjuta-juta di luar sana tidak berani ke nak lantik panel shariah?

Syarat Online Forex Atau Transaksi Over the Counter Yang Mesti Dipenuhi:

  1. Pastikan broker adalah betul dan mempunyai mata wang ketika melakukan transaksi. Broker ada mata wang yang hendak kita tukarkan
  2. Ada duit sepenuhnya, modal USD1000 hanya boleh berniaga USD1000 dan tidak lebih (Leverage)
  3. Tiada margin terlibat
  4. Spot transaksi (Transaksi lani), ada yang dibenarkan sehingga 3 hari

4 syarat di atas wajib dipenuhi, kalau salah satu syarat pun tak dipenuhi, maka HARAM.

Syarat #2 – #4 tu mungkin individu dan broker boleh patuh, tapi bagaimana dengan #1 – siapa yang akan pantau? Anda boleh jamin broker tersebut ada semua matawang yang dipairkan dalam setiap transaksi yang berlaku?

Kalau nak trade forex sebab bank-bank Islam buat, follow 100% apa yang bank-bank Islam buat.

Tiada satu pun badan yang memantau Forex Online seperti mana Suruhanjaya Sekuriti di Malaysia yang memantau segala transaksi bank-bank Islam di Malaysia supaya mereka patuh syariah.

Nota Tambahan Mengapa Bank Boleh Menjalankan Forex oleh Tuan Haji Razli Ramli, Ketua Penasihat, Jabatan Penasihat Perniagaan – Syariah di IBFIM (Islamic Banking and Finance Institute Malaysia):

Forex adalah bermaksud foreign exchange. Apabila kita menyebut tentang Forex, kita sedia maklum bahawa ia adalah transaksi jual beli mata wang. Jual beli mata wang jika kita guna kontrak syariah Al Sarf, ia dibolehkan.

Forex online yang selalunya tidak dibenarkan kepada individu, tetapi ianya dibenarkan kepada Bank-bank Islamik.

Sebab apa?

Sebab matawang adalah merupakan perkara ‘ribawi’. Syarat perkara ribawi, ia mestilah jual beli secara tunai dan pertukaran mata wang berlaku on spot (tidak tertangguh).

Kalau dijalankan secara online, ia akan menyusahkan untuk individu memastikan ianya berlaku on spot. Sebab itulah ia tidak dibenarkan.

Kalau Bank-bank Islamik, mereka mempunyai Nostro dan Vostro akaun yang boleh bayar on spot antara ke dua-dua matawang tersebut walaupun secara online. Sebab itulah ia dibenarkan.

Ada lagi satu Kertas Kajian yang dijalankan oleh ISRA (International Shari’ah Research Academy for Islamic Finance) bertajuk Operasi Perdagangan Pertukaran Matawang Asing oleh Individu Secara Lani (Individual Spot Forex) Melalui Platfom Elektronik: Satu Sorotan dari Sudut Syariah.

Anda boleh muat turun dengan klik pada link di atas.

Dengarlah Nasihat Daripada Mereka Yang Pakar

Ada yang kata forex trading online haram sebab swap (riba), sebenarnya itu syarat yang kedua. Kalau broker memberikan kemudahan swap free masih haram sebab syarat nombor satu (betul-betul ada matawang) tidak dipenuhi.

Cukuplah setakat ini perkongsian daripada pihak kami, diharap anda beroleh manfaat dan sebarkan sebanyak mungkin supaya lebih ramai orang boleh faham hukum halal haram berkenaan forex trading online ini.

Baca juga Banyak isu berkaitan halal atau haram produk-produk derivatif seperti Forward, Future, Options, Swap, ETF dan CFD

Ini juga ken baca Betul Ke Perbankan Islam Trade Forex?

Previous ArticleNext Article

5 Comments

  1. Saya ada trade dlm octa fx dlm pair gold atau lain pair yg ada, adakah perkara ni haram dlm Islam, Dan, adakah ianya ikut, dlm syariah

  2. Masalahnya ialah, 10% broker yg mungkin betul itu, prosesnya sama dgn spread betting, margin sebagai asasnya, bukannya jual beli… Sbb tu ia berpasangan atau pair, maka bila kita trade, akan ada 3 matawang, cth duit kita dlm usd, tapi trade eurjpy, kita sebenarnya membeli perbezaan ini dua matawang atau disebut kontrak, dan semakin x jelas jika melibatkan usd… Ia bukannya 1 to 1 basis, dan tiada transaksi jelas. Beza antara matawang tersebut adalah spread atau bid ask. Inilah margin tadi. Sbb itu juga ia disebut sebagai CFD. Contract for different. Kita melakukan kontrak utk perbezaan tadi, bukannya jual beli matawang atau melalukan pertukaran matawang sebenar. Proses ini adalah sama dgn spread betting, maka itu, prosesnya adalah haram…

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Boleh Shopping Online Ketika Solat Jumaat?

Soalan

Assalamualaikum pejabat mufti, saya nak tanya, apa hukum berjual beli secara online seperti di Shopee, Lazada, saham dan lain-lain ketika solat Jumaat? Terima kasih.

Berdasarkan kepada IRSYAD AL-FATWA SIRI KE-683: HUKUM MELAKUKAN JUAL BELI ATAS TALIAN KETIKA SOLAT JUMAAT yang dikeluarkan oleh Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan.

Jawapan Ringkas

Hukum melakukan transaksi jual beli secara atas talian ketika solat jumaat adalah haram kerana ia boleh melalaikan seseorang daripada menumpukan solat Jumaat. Konteks ini juga adalah sama seperti larangan syarak terhadap melakukan transaksi jual beli biasa dan seumpamanya yang boleh melalaikan. Oleh itu, dinasihatkan untuk umat Islam untuk menjauhkan diri daripada kesalahan ini dan melakukan transaksi jual beli tersebut selepas selesai waktu solat Jumaat.

Huraian Jawapan

Pada asasnya hukum berkaitan melakukan jual beli pada hari jumaat adalah diharuskan. Namun begitu, apabila masuknya waktu solat Jumaat, umat Islam perlu segera meninggalkan urusan duniawi dan fokus pada solat Jumaat tersebut. Hal ini dapat dilihat melalui firman Allah SWT berikut:

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا نُودِيَ لِلصَّلَاةِ مِن يَوْمِ الْجُمُعَةِ فَاسْعَوْا إِلَىٰ ذِكْرِ اللَّهِ وَذَرُوا الْبَيْعَ ۚ ذَٰلِكُمْ خَيْرٌ لَّكُمْ إِن كُنتُمْ تَعْلَمُونَ ‎

Maksudnya: Wahai orang-orang yang beriman! Apabila diserukan azan (bang) untuk mengerjakan sembahyang pada hari Jumaat, maka segeralah kamu pergi (ke masjid) untuk mengingati Allah (dengan mengerjakan sembahyang jumaat) dan tinggalkanlah berjual-beli (pada saat itu); yang demikian adalah baik bagi kamu, jika kamu mengetahui (hakikat yang sebenarnya)

Surah al-Jumuah (9)

Melalui ayat di atas, Imam Ibn Kathir menerangkan bahawa waktu bermulanya larangan transaksi jual beli dan seumpamanya adalah ketika bermulanya azan kedua bagi solat Jumaat dan imam berada di atas mimbar sebagaimana yang berlaku pada zaman Rasulullah SAW. (Rujuk Tafsir Ibn Kathir 122/8[1])

Rujuk juga artikel kami yang lepas: Al-Kafi #1382: Waktu Larangan Jual Beli Pada Hari Jumaat

Seterusnya para fuqaha juga berpandangan bahawa ayat tersebut menyatakan pengharaman terhadap melakukan urusan jual beli dan lain-lain seumpamanya (seperti akan nikah dan akad sewa menyewa) setelah dikumandangkan azan kedua solat Jumaat kerana boleh melalaikan daripada menumpukan solat Jumaat. (Rujuk Mausuah Fiqhiyyah Kuwaitiyyah 223/9[2]Kifayah al-Nabih fi Syarh al-Tanbih 307/18[3]Bidayah al-Muhtaj 391/1[4]Tuhfah al-Muhtaj 480/2[5])

Pada masa kini, transaksi jual beli adalah lebih mudah dengan adanya internet dan aplikasi-aplikasi e-dagang. Sifat jual beli secara atas talian ini adalah sama seperti jual beli konvesional seperti adanya pembeli, penjual dan barang dagangan. Justeru, hukum berkaitan jual beli ketika solat Jumaat adalah terpakai juga kepada kontek jual beli atas talian ini. Tambahan lagi, tidak dapat dinafikan kewujudan laman e-dagang memudahkan manusia untuk berjual beli tidak mengira tempat dan waktu. Namun begitu, adalah diingatkan bahawa perbuatan tersebut juga akan membuatkan seseorang itu lalai daripada menumpukan pada ibadahnya itu.

Kesimpulan

Hukum melakukan transaksi jual beli secara atas talian ketika solat Jumaat adalah haram kerana ia boleh melalaikan seseorang daripada menumpukan solat Jumaat. Konteks ini juga adalah sama seperti larangan syarak terhadap melakukan transaksi jual beli biasa dan seumpamanya yang boleh melalaikan. Oleh itu, dinasihatkan untuk umat Islam untuk menjauhkan diri daripada kesalahan ini dan melakukan transaksi jual beli tersebut selepas selesai waktu solat Jumaat.

Wallahualam.

[1] «وَقَوْلُهُ تَعَالَى: {‌إِذَا ‌نُودِيَ ‌لِلصَّلاةِ} الْمُرَادُ بِهَذَا النِّدَاءِ هُوَ النِّدَاءُ الثَّانِي الَّذِي كَانَ يُفْعَلُ بَيْنَ يَدَيْ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِذَا خَرَجَ فَجَلَسَ عَلَى الْمِنْبَرِ، فَإِنَّهُ كَانَ حِينَئِذٍ يُؤَذَّنُ بَيْنَ يَدَيْهِ، فَهَذَا هُوَ الْمُرَادُ»

[2] أَمَرَ الْقُرْآنُ الْكَرِيمُ بِتَرْكِ الْبَيْعِ عِنْدَ النِّدَاءِ (الأَْذَانِ) يَوْمَ الْجُمُعَةِ، فَقَال تَعَالَى: {يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا نُودِيَ لِلصَّلَاةِ مِنْ يَوْمِ الْجُمُعَةِ ‌فَاسْعَوْا ‌إِلَى ‌ذِكْرِ ‌اللَّهِ ‌وَذَرُوا ‌الْبَيْعَ ذَلِكُمْ خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ تَعْلَمُونَ} . (1) وَالأَْمْرُ بِتَرْكِ الْبَيْعِ نَهْيٌ عَنْهُ

[3] فكأن معنى نهيه عن البيع أنه تشاغل عن حضور الجمعة؛ فكانت عقود المناكحات والإجارات وسائر الأعمال والصنائع قياساً على البيع؛ لأنه تشاغل عن حضور الجمعة

[4]  (ويحرم على ذي الجمعة) أي: من تلزمه (التشاغل بالبيع وغيره بعد الشروع في الأذان بين يدي الخطيب) لقوله تعالى: {إِذَا نُودِيَ لِلصَّلَاةِ مِنْ يَوْمِ الْجُمُعَةِ ‌فَاسْعَوْا ‌إِلَى ‌ذِكْرِ ‌اللَّهِ ‌وَذَرُوا ‌الْبَيْعَ}، وقيس على البيع غيره

[5] وَإِنْ كَانَ عِبَادَةً (بَعْدَ الشُّرُوعِ فِي الْأَذَانِ بَيْنَ يَدَيْ الْخَطِيبِ) لِقَوْلِهِ تَعَالَى {إِذَا نُودِيَ لِلصَّلاةِ مِنْ يَوْمِ الْجُمُعَةِ ‌فَاسْعَوْا ‌إِلَى ‌ذِكْرِ ‌اللَّهِ ‌وَذَرُوا ‌الْبَيْعَ}

Baca juga :