McDonald’s Penerima Pertama Sijil Pembayar Zakat Korporat PPZ-MAIWP

PUTRAJAYA – Pusat Pungutan Zakat Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan (PPZ-MAIWP) memperkenalkan Sijil Pembayar Zakat Korporat, kepada syarikat-syarikat yang membayar zakat mereka di Wilayah Persekutuan, untuk dipamerkan di premis masing-masing.

Pengendali tempatan rangkaian restoran makanan segera McDonald’s iaitu Gerbang Alaf Restaurants menjadi penerima pertama Sijil Pembayar Zakat Korporat daripada PPZ-MAIWP itu.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Dr Mujahid Yusof berkata pengenalan sijil itu adalah untuk menggalakkan lebih banyak syarikat, tampil membayar zakat perniagaan untuk bersama-sama membantu masyarakat Islam yang memerlukan bantuan.

“Kita buat inovasi dengan mengeluarkan sijil kepada pembayar zakat, supaya orang ramai khususnya pelanggan, melihat komitmen syarikat terhadap tanggungjawabnya dan lebih diyakini keuntungannya,” katanya kepada media selepas menyampaikan sijil itu kepada Gerbang Alaf Restaurants di sini.

Sijil Pembayar Zakat Korporat itu akan dipamerkan di lebih 40 restoran McDonald’s di Kuala Lumpur, Putrajaya dan Labuan.

Dalam pada itu, Ketua Pegawai Eksekutif PPZ-MAIWP Ahmad Shukri Yusoff berharap, sijil itu dapat menggalakkan lebih banyak syarikat membayar zakat perniagaan, untuk mencapai matlamat kutipan zakat PPZ-MAIWP sebanyak RM1 bilion menjelang tahun 2023.

Menurutnya, kutipan zakat PPZ-MAIWP sehingga September tahun ini berjumlah RM455 juta, meningkat 3.4 peratus berbanding tempoh sama tahun lepas, iaitu RM440.89 juta, manakala kutipan zakat perniagaan 2019 setakat ini adalah sebanyak RM79 juta berbanding RM80 juta, pada tempoh sama tahun lepas.

Sementara itu, Pengarah Kanan Sumber Manusia Pentadbiran, Hal Ehwal Halal dan Latihan McDonald’s Malaysia, Azhar Darbi berkata, McDonald’s Malaysia membayar zakat berjumlah RM1.4 juta pada tahun ini, untuk diagihkan kepada 14 negeri dengan PPZ-MAIWP menerima RM101,000.

Katanya ini adalah tahun ketiga berturut-turut, McDonald’s Malaysia membayar zakat korporat setelah pemerolehan syarikat oleh Lionhorn Pte Ltd, sebuah anak syarikat Reza Group di Arab Saudi. – Bernama

Kredit: Yayasan Dakwah Islamiah Malaysia & Bernama

Iklan

Previous ArticleNext Article

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Hadis Berkenaan Forex

Hari ini masih ramai yang berbahas mengenai perdagangan mata wang atau FOREX. Apakah itu FOREX?

FOREX pada dasarnya merupakan gabungan dari dua kata dalam Bahasa Inggeris iaitu “foreign” dan “exchange”.

Foreign bermakna “asing” atau “luar negeri” sedangkan Exchange bermakna sebagai “pertukaran”, dalam hal ini yang dimaksudkan adalah pertukaran mata wang.

Dan ketika digabungkan foreign exchange dapat diertikan sebagai sebuah kegiatan perdagangan mata wang asing.

Tanpa melihat kepada Fatwa Kebangsaan tahun 2012 yang menharamkan perdagangan mata wang asing atas talian oleh individu, apakah pengharaman atau mengapa dikatakan FOREX ini haram?

Di sini menarik jika kita amati kenyataan Pengerusi Majlis Fatwa Kebangsaan, Tan Sri Dr Abdul Shukor Husin pada tahun 2012 yang mengatakan bahawa terdapat salah faham dan laporan media ketika itu yang menunjukkan seolah semua bentuk FOREX adalah haram.

Apa yang kita faham daripada kenyataan itu adalah ada jenis FOREX yang diharuskan antaranya sekiranya kita ingin ke luar negara, kita perlu menukar mata wang MYR kita ke USD contohnya, itu adalah FOREX namun ia diharuskan dengan syarat-syarat tertentu.

Maka apa syaratnya?

Syarat-syarat inilah yang tidak dapat dituruti dalam sistem perdagangan FOREX atas talian yang banyak hari ini.

Hukum FOREX sebenarnya adalah harus berdasarkan hadis sahih yang diriwayat oleh Ubadah bin Samit RA bahawa Rasulullah SAW bersabda:

‘Emas yang ditukar dengan emas, perak dengan perak, gandum dengan gandum, barli dengan barli, tamar dengan tamar, garam dengan garam, (hendaklah) dilakukan secara sama kualiti dan kuantitinya, dan secara tunai (tidak bertangguh). Jika (dilakukan transaksi) berbeza jenis-jenis tersebut, maka lakukanlah jual beli mengikut apa yang kamu kehendaki, dengan syarat dilakukan secara tunai.’

(Hadis riwayat Imam Muslim (no. 1587)

Penggunaan mata wang kertas pada zaman ini mengambil tempat mata wang emas dan perak kerana persamaan pada kegunaannya hari ini sebagai medium pertukaran barang.

Namun begitu, amatlah penting untuk dipastikan jual beli ini dilakukan berdasar syarat-syaratnya yang khusus. Jika tidak menepati syarat, maka transaksi itu menjadi batil dan terlibat dengan riba yang diharamkan.

Secara tunai di dalam hadis di atas merupakan syarat terpenting dalam transaksi pertukaran mata wang hari ini.

Dalam bahawa Arab ia disebut sebagai Taqabudh atau penyerahan secara lani, dalam Bahasa Inggeris pula disebut sebagai Spot.

Maknanya jika kita ingin menukar RM 100 kepada USD 40, kita perlu serah RM 100 dan kita perlu menerima USD 40 pada masa yang sama. Dalam kes FOREX secara atas talian, syarat ini tidak dituruti.

Dengan adanya elemen Leverage, Cross Currency, dan Rolling Interest mendedahkan ramai kepada perkara haram dan yang paling besar adalah pengharaman riba di mana Allah an Rasul-Nya mengisytihar perang kepada mereka yang terlibat di dalam riba.

Semoga penerangan ringkas ini dapat menjawab beberapa persoalan dan ketidakjelasan isu hukum FOREX ini dan semoga kita dapat menjauhkan diri daripada perdagangan mata wang asing atas talian.

Baca juga Forex Online Trading: Perkongsian ‘Orang Dalam’

Ditulis oleh Arham Merican, Pengurus Shariah di sebuah institusi kewangan negara dan pemegang sijil Islamic Financial Planner (IFP). Merupakan lepasan Sarjana dalam bidang Pengajian Pembangunan, Fakulti Ekonomi Universiti Malaya. Beliau boleh dihubungi di [email protected].

Iklan

Majalah Labur