Nak Berlagak Acah-Acah Kaya? Bayarlah RM3.50

Taktik yang biasa digunakan untuk menarik perhatian orang adalah dengan menunjuk-nunjuk kekayaan yang ada dekat Sosial Media. Ada yang suka bergambar dengan tiket kapal terbang, tunjuk steering wheel kereta mewah, tayang rumah yang macam istana, ambil gambar percutian di hotel 5 bintang dan sebagainya.

Haa, kalau korang tak ada semua tu pun tak apa, masih boleh show off. Sekarang ni dah senang, semua tu dah tersedia, tinggal nak beli je ‘template’ tu.

Dahsyat betul idea bisnes zaman sekarang.

Nak nampak seolah-olah korang sedang melancong ke seluruh dunia pun boleh.

Malah siap diberikan cadangan caption menarik untuk kita post di laman sosial masing-masing. Nak lagi nampak tulen, siap boleh masukkan suara sendiri ke dalam klip video tersebut bagi nampak betul-betul real!

Di China, nak buat semua ni tak perlu modal yang besar. Harga bermula dari $6 Yuan atau bila di-convert jadi duit kita, hanya RM3.50 saja. Lebih murah daripada makan sepinggan nasi ayam.

Tapi tak cool lah kalau semua benda boleh di-fake-kan. Terus terang cakap, apa yang korang buat tu akan buat korang lagi down dan stress. Benda tu tak membantu apa-apa pun.

Ambil gambar dalam rumah yang tersergam indah, tapi rumah sendiri pun entah dah ada ke belum.

Siapa agak-agaknya yang selalu buat macam ni? Selain daripada mereka yang ‘dahagakan’ perhatian, scammers pun ramai kan?

Sumber: South China Morning Post

Want a video for social media to make it seem like you're rich? That'll be US$0.80.More stories on Chinese society: http://sc.mp/chinasociety

Posted by South China Morning Post on Jumaat, 4 Oktober 2019

Inspirasi Untuk Jadi Kaya Dengan Cara Yang Betul

Kalau nak tayang kereta mewah, rumah mewah, pergi jalan-jalan keliling dunia dan sebagainya; pastikan ianya hasil titik peluh dan kerja keras sendiri. Dan semestinya kita kena pastikan ianya daripada sumber rezeki yang halal.

Barulah kita rasa aman dan tenang di dunia, dan semoga ia dapat membantu kita membina saham di akhirat juga.

Previous ArticleNext Article

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Agrobank Serah Kutipan Dana Wakaf Tunai RM206,313.45 Kepada PICOMS Bagi Inisiatif Wakaf Tunai Mesin Dialisis Agrobank & PICOMS-MAIWP

KUALA LUMPUR, 29 Julai (Bernama) — Selaras dengan matlamat untuk mempertingkatkan kesedaran masyarakat untuk beramal jariah dengan berwakaf, Agrobank, sebuah institusi perbankan Islam sepenuhnya sejak 2015, telah menggerakkan 140 cawangannya di seluruh Malaysia dengan menggunakan fasiliti perbankan internetnya, Agronet sebagai medium bagi mencapai sasaran kutipan dana wakaf tunai sebanyak RM200,000 bagi Program Wakaf Tunai Mesin Dialisis Agrobank & PICOMS-MAIWP.

Setelah lebih dua tahun sejak ia dilancarkan pada tahun 2020, Agrobank bukan sahaja telah berjaya mencapai sasaran kutipan, malah telah berjaya mengumpul kutipan dana wakaf tunai keseluruhan berjumlah RM206,313.45.

Penyerahan kutipan dana wakaf tunai terkumpul ini telah disempurnakan oleh Presiden/ Ketua Pegawai Eksekutif Agrobank, Tengku Ahmad Badli Shah Raja Hussin kepada Naib Canselor Kolej Universiti Antarabangsa PICOMS, Prof Dr Wan Mohd Azizi Wan Sulaiman dalam satu majlis yang telah berlangsung pada Rabu.

Tengku Ahmad Badli Shah berkata, “Kita sedia maklum akan kepentingan wakaf dalam pembangunan sosial dan kebajikan umat Islam dan bagaimana golongan yang berkemampuan turut dapat membantu mereka yang serba kekurangan. Agrobank amat berbesar hati dengan kolaborasi ini dalam menjadi agen kepada masyarakat untuk menyalurkan dana wakaf bagi memenuhi keperluan kesihatan dengan pembelian mesin hemodialisis ini. Fokus kesihatan merupakan salah satu fokus AgroWakaf di Agrobank, selain usaha memperkasakan ekonomi, pendidikan dan kesejahteraan komuniti.”

“Semoga usaha ini akan terus meningkatkan lagi kesedaran umat Islam mengenai kepentingan wakaf dalam pembangunan ummah,” tambah Tengku Ahmad Badli Shah.

Program Wakaf Tunai Mesin Dialisis Agrobank & PICOMS-MAIWP ini merupakan kerjasama di antara Agrobank dan PICOMS,anak syarikat Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan (MAIWP) yang telah dilancarkan pada tahun 2020 bagi membantu menangani masalah kekurangan mesin dialisis bagi pesakit-pesakit dari kalangan orang awam.

Program ini menyasarkan jumlah kutipan wakaf tunai sebanyak RM600,000.00 termasuklah dana berjumlah RM400,000.00 yang telah disalurkan daripada dana khairat produk Agrobank kepada PICOMS pada Disember 2020 sebagai suntikan dan pemangkin kepada program wakaf tunai ini.

Mesin-mesin dialysis tersebut akan digunakan untuk rawatan hemodialisis atau pembersihan darah oleh pesakit-pesakit buah pinggang terutamanya daripada golongan asnaf dan yang kurang berkemampuan yang dikenalpasti dan mendapat pembiayaan dari pihak MAIWP.