6 Krisis Kewangan Yang Perlu Kita Tahu (Yang Terkini Covid-19)

Pada 16 Mac 2020, Perdana Menteri melalui perutusan khas telah mengumumkan tempoh perintah kawalan pergerakan bermula 18 Mac 2020 sehingga 31 Mac 2020. Pengumuman ini adalah sebagai satu langkah pencegahan dari menularnya kes Covid 19.

Menularnya wabak Covid 19 ini juga secara langsung menyebabkan gangguan aktiviti ekonomi bukan sahaja di dalam negara, tetapi di seluruh dunia.

Jom kita tengok 6 krisis kewangan dan ekonomi (termasuk Covid-19) yang pernah dan sedang melanda dunia.

1. Krisis Kredit 1777

Ini adalah antara krisis kewangan yang terawal di dunia. Pada masa itu, pihak British mengaut keuntungan yang besar hasil daripada dasar imperalisme iaitu mengaut keuntungan daripada sumber asli di tanah jajahan mereka. Situasi ini menyebabkan bank mudah memberikan pinjaman kredit.

Krisis bermula pada 1777 apabila Alexander Fordyce, iaitu salah seorang rakan kongsi bank utama di British telah melarikan diri ke Perancis untuk mengelak diri dari pembayaran hutang. Ia telah menyebabkan situasi panik di mana pendeposit telah mengeluarkan wang mereka dari bank secara pukal dan bank telah kekurangan tunai.

Krisis ini kemudiannya telah merebak ke beberapa negara Eropah yang lain.

2. Great Depression 1929-1939

Ia bermula dengan kejatuhan Wall Street pada 1929 dan merebak dengan cepat ke seluruh dunia. Kejatuhan pasaran saham menyebabkan bermulanya pengangguran dan kemiskinan. Ditambah pula dengan kesilapan Kerajaan Amerika Syarikat membuat polisi ekonomi.

Untuk rekod, kadar pengangguran telah meningkat dari 14.3% pada tahun 1937 kepada 19% pada 1938. Krisis ini telah menyebabkan banyak negara hilang sumber pendapatan dan ianya mengambil masa 10 tahun untuk kembali pulih.

3. Perubahan Harga Minyak OPEC 1973

OPEC atau nama penuhnya Organisasi Pengeksport Petroleum telah menghentikan eksportnya ke Amerika Syarikat dan Negara Bersekutu. Ini adalah sebagai tanda bantahan di atas bantuan ketenteraan Amerika Syarikat kepada Israel.

Untuk makluman, majoriti ahli OPEC adalah terdiri dari negara-negara Islam seperti Iran, Kuwait, Arab Saudi, dan Iraq. Situasi ini menyebabkan pengurangan bekalan minyak dan menyebabkan harga minyak melonjak secara mendadak.

Ia telah mengakibatkan krisis ekonomi di Amerika Syarikat dan Negara sekutunya.

4. Krisis Ekonomi Asia 1997

Krisis pada tahun 1997 ini telah bermula di Thailand sebelum merebak ke negara lain seperti Malaysia dan Indonesia. Spekulasi aliran modal telah menyebabkan pertambahan pemberian kredit secara drastik dan pengumpulan hutang.

Iklan

Kerajaan Thailand telah menukar kadar pertukaran mata wang terhadap Amerika Syarikat menyebabkan situasi panik berlaku di mana banyak negara menarik pelaburan di Asia.

Malaysia yang turut terkesan dengan situasi ini adalah antara negara terpantas yang berjaya memulihkan ekonominya. Malaysia telah menolak bantuan IMF (International Monetary Fund) tetapi telah menambat ringgit dan Perdana Menteri pada masa itu telah memperkenalkan dasar kawalan modal.

5. Krisis Ekonomi 2008

Pasaran harga rumah telah jatuh mendadak sehingga menyebabkan kejatuhan Lehman Brothers, iaitu bank pelaburan keempat terbesar di Amerika Syarikat. Ini menyebabkan kerajaan Amerika Syarikat terpaksa memberikan bantuan kepada Lehman Brothers dan mempengaruhi perdagangan import dan eksport Amerika Syarikat.

Situasi ini telah menyebabkan krisis kewangan di seluruh dunia. Kesan daripada krisis ini menyebabkan keyakinan pelabur berkurangan dan kadar pengangguran meningkat.

6. Covid-19 (terkini)

Kes pertama virus ini berlaku di sebuah pasar di Wilayah Wuhan, China pada November 2019. Virus ini begitu cepat merebak menyebabkan China mengambil langkah membina hospital sementara bagi menempatkan pesakit yang dijangkiti.

Ia kemudiannya merebak ke negara-negara lain seperti Jepun, Korea Selatan, Itali, Iran dan Amerika Syarikat. Kes pertama yang berlaku di Malaysia adalah melibatkan tiga warga China yang masuk ke Malaysia melalui Johor yang telah dikesan pada 25 Januari 2020.

Covid-19 telah menjadi pandemik di serata dunia dan menyebabkan banyak aktiviti ekonomi terjejas seperti industri pelancongan dan penerbangan. Pada Januari dan Februari sahaja, kerugian sektor pelancongan di Malaysia dianggarkan sebanyak RM3.37 bilion akibat wabak ini. Kerugian tahunan sektor pelancongan pula dijangka mencecah RM51 bilion.

Ramai pekerja diberi cuti tanpa gaji kerana syarikat tidak mempunyai pendapatan dengan aliran tunai yang tidak menentu. Sebagai contoh, Malaysia Aviation Group telah menawarkan cuti tanpa gaji kepada 13,000 pekerja berkuatkuasa pada bulan April.

Jika kita lihat semua krisis ekonomi yang dinyatakan di atas, apabila berlaku sesuatu krisis di sesebuah negara, ianya turut melibatkan negara lain. Ini kerana setiap negara bergantung di antara satu dengan yang lain melalui perdagangan import eksport, pasaran modal, dan pasaran mata wang.

Covid-19 ini pula telah melanda seluruh dunia dan dijangka kemelesetan ekonomi bakal berlaku jika wabak ini berterusan disebabkan ramai pekerja yang bercuti tanpa gaji manakala syarikat pula tidak mempunyai bisnes.

Semoga Allah SWT melindungi Malaysia yang terrcinta dan seluruh dunia.

Ditulis Oleh Azharul Adha Bin Dzulkarnain
Boleh dihubungi melalui emel [email protected]

Iklan

Previous ArticleNext Article

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Honda Bakal Bergabung Dengan Nissan Dan Membentuk Pakatan Baru?

Pada artikel yang lepas, kita telah melihat bagaimana syarikat automotif dari Eropah telah bergabung membentuk pakatan baru bagi menghadapi cabaran di dalam industri automotif yang dilihat semakin mencabar dan tidak menentu pada hari ini.

Klik di sini untuk kisah penggabungan Fiat dan PSA.

Seperti yang sedia maklum, penggabungan di antara syarikat automotif kini semakin relevan kerana syarikat gergasi automotif dilihat saling bekerjasama di antara satu sama lain, terutamanya dalam penghasilan kenderaan elektrik.

Ini terbukti dengan kerjasama syarikat gergasi automotif dari Amerika Syarikat dan Jerman iaitu Ford dan Volkswagen dalam penghasilan kenderaan elektrik.

Kini dua lagi syarikat gergasi dari Jepun dilihat bakal bergabung bagi membentuk pakatan baru. Syarikat tersebut adalah Honda dan Nissan yang mana jika penggabungan di antara kedua syarikat ini berjaya, ia sedikit sebanyak akan menyelamatkan industri automotif dan juga ekonomi Jepun.

Cadangan penggabungan itu telah dikemukakan oleh Perdana Menteri Jepun sendiri, Shinzō Abe yang melihat industri automotif Jepun yang semakin teruk akibat krisis pandemik yang melanda di dunia ini.

Nissan yang sebelum ini menghadapi tempoh yang sukar sebelum krisis pandemik berlaku yang mana nilai saham syarikat berada dalam keadaan tidak stabil. Ianya berikutan skandal yang melibatkan CEO, Carlos Ghosn mereka yang pernah menyelamatkan syarikat Nissan dari muflis dua dekad yang lalu.

Klik di sini untuk mengetahui lebih lanjut bagaimana Carlos Ghosn menyelamatkan Nissan.

Penggabungan ini kelihatan sepert langkah yang terbaik bagi industri automotif Jepun. Kerajaan Jepun melihat Honda adalah syarikat yang paling sesuai untuk bergabung dengan Nissan memandangkan syarikat tersebut masih mempunyai kedudukan kewangan stabil. Honda berjaya menjual kenderaan mereka secara konsisten setiap tahun.

Selain itu juga, Honda merupakan salah sebuah syarikat yang automotif yang bergerak secara independent yang tidak bergantung kepada mana-mana syarikat automotif Jepun yang lain untuk beroperasi.

Iklan

Sebagai contoh, hampir semua syarikat automotif di Jepun mempunyai kerjasama di antara satu sama lain seperti syarikat Mazda, Subaru, Daihatsu, Suzuki yang bekerjasama dengan Toyota di dalam penghasilan kenderaan.

Ketika ini, Kerajaan Jepun masih berusaha bagi menjayakan agenda penggabungan syarikat ini memandangkan kedua-dua syarikat ini belum bersedia untuk bergabung buat waktu ini. Alasan yang kukuh diberi oleh Honda adalah kedua syarikat ini mempunyai model perniagaan yang berbeza walaupun di dalam industri yang sama.

Honda mempunyai pelbagai cabang perniagaan dan tidak hanya memfokuskan kepada menghasilkan kenderaan sahaja. Sebagai contoh, Honda mempunyai cabang perniagaan d idalam industri kapal terbang, motosikal dan marin, yang berbeza dengan Nissan yang hanya fokus kepada penghasilan kenderaan empat roda sahaja.

Selain itu juga, pihak Honda turut menyatakan keadaan kewangan Nissan yang kompleks menyukarkan lagi  urusan penggabungan di antara mereka.

Nissan yang masih lagi berada di dalam kumpulan ‘Renault–Nissan–Mitsubishi Alliance’ dan mempunyai kerjasama yang rapat dengan Renault. Sebarang penggabungan kedua-dua syarikat Jepun ini dilihat sukar kerana Renault dan Nissan masih lagi berada di dalam satu bumbung dan kedudukan kewangan Nissan yang tidak stabil.

Kerajaan Jepun berharap kedua-dua Honda dan Nissan dapat bergabung memandangkan keadaan ekonomi yang semakin mencabar dan pasaran kenderaan elektrik yang semakin mendapat tempat di kalangan masyarakat dunia.

Sekiranya penggabungan kedua syarikat gergasi kenderaan Jepun ini menjadi realiti, ia akan lebih mudah untuk menghasilkan kenderaan elekrtik bersama.

Jika mereka berjaya bergabung, kita akan melihat pasaran kenderaan di Malaysia akan menjadi lebih kompetetif dan bakal bersaing sengit dengan kenderaan keluaran Toyota.

Sumber Rujukan:

Iklan

Perintah Kawalan Pergerakan: Perbelanjaan Yang Terjejas!

Musim PKP ni sebenarnya bukan pendapatan anda sahaja yang terjejas. Perbelanjaan anda juga sebenarnya banyak ‘terjejas’.

Tak percaya? Jom kita kira.

Kiraan dibuat dengan andaian perbelanjaan dalam tempoh sebulan oleh seorang individu dari golongan kebanyakan (B40 & M40) yang bekerja di pejabat/lokasi tetap di Lembah Klang dan kini terpaksa bekerja dari rumah atau bercuti tanpa gaji/potongan gaji dengan anggaran 20 hari bekerja sebulan.

Kiraan untuk perkara selain daripada pengangkutan awam, parking dan makanan hari bekerja boleh juga terpakai untuk golongan selain daripada andaian di atas termasuk yang masih bekerja di pejabat seperti biasa.

Petrol

Purata kegunaan bulanan biasa sekitar RM200. Sekarang isi RM50 pun tak luak. Itu pun belum lagi diambil kira harga petrol yang rendah ketika ini.

Perbelanjaan terjejas : +/- RM150.00

Pengangkutan Awam

Untuk golongan seperti diandaikan di atas, buat masa ini adalah langkah yang rasional untuk tidak perbaharui pas bulanan.

Perbelanjaan terjejas: +/-RM100.00

Parking (Hari Bekerja)

Kadar biasa parking harian RM5-RM10 sehari.

Perbelanjaan terjejas: +/-RM150.00

Sarapan/Makan Tengahari (Hari Bekerja):

Anggaran RM10-RM15 sehari.

Iklan

Perbelanjaan terjejas : +/-RM250.00

Tol

Anggaran mudah sekitar RM100 sebulan.

Perbelanjaan terjejas : +/-RM100.00

Riadah/Hiburan/Aktiviti Sosial:

Menonton wayang, aktiviti riadah seperti futsal/badminton/bowling/gimnasium, makan di restoran bersama keluarga, hadiah atau wang pemberian di majlis perkahwinan dan lain-lain. Bajet marhaen dengan anggaran sekitar RM200 sebulan kemungkinan besar langsung tak terusik.

Perbelanjaan terjejas: +/-RM200.00

Jumlah: +/- RM950.00 sebulan

Walaupun ada juga perbelanjaan yang mungkin meningkat seperti barang dapur dan bil elektrik, pertambahannya mungkin tidak signifikan bila diambil kira inisiatif dalam pakej ransangan ekonomi yang diumumkan kerajaan selain beberapa insentif dan penjimatan lain yang boleh didapati seperti moratorium pinjaman bank, diskaun bil elektrik, percuma bil internet dan sebagainya.

Dan jangan pula dilupakan nikmat-nikmat lain yang tidak boleh dihitung dengan wang ringgit seperti pertambahan masa berkualiti untuk bersama dengan ahli keluarga yang tercinta.

Semoga kita semua terus kekal positif dalam menghadapi dugaan ini. Jaga kebersihan dan kesihatan diri, patuhi arahan kerajaan dan teruskan berdoa agar apabila krisis ini berakhir; kita bakal keluar darinya dengan menjadi seorang insan yang lebih bertanggungjawab dan bersyukur dengan nikmat-nikmat yang ada.

Ditulis oleh Izzudeen Razali, penulis adalah seorang penganalisis di sebuah firma pengurusan dana dan aset di Malaysia. Artikel ini merupakan pendapat dan pandangan peribadi penulis dan tidak mewakili pandangan mana-mana organisasi.

Iklan

6 Cara Nak Kenalpasti Sesuatu Pinjaman Itu Adalah Skim Penipuan

Mana ada orang diri sendiri kena tipu? Terutama sekali dalam hal yang berkaitan dengan duit.

Kali ini kami ingin berkongsi dengan anda 6 tips untuk kenalpasti adakah wujud unsur penipuan dalam pinjaman yang ingin anda pohon tersebut.

1. Kena Bayar Wang Pendahuluan

Hati-hati jika ejen atau pegawai daripada agensi kewangan itu meminta kita bayar apa-apa wang pendahuluan dalam proses mendapatkan pinjaman. Ini bermakna kita sedang ditipu.

Institusi pinjaman wang yang sah tidak akan meminta peminjam untuk membayar apa-apa yuran permohonan. Dan menjadi satu kesalahan sekiranya mereka berbuat demikian.

Selalunya mereka akan beri alasan bahawa bayaran ini adalah disebabkan rekod CCRIS kita yang kurang cantik. Sekiranya memang terdapat bayaran yang perlu anda lakukan untuk proses pinjaman, bayaran itu sepatutnya akan dimasukkan ke dalam jumlah pinjaman yang kita pohon. Jadi secara logiknya, kita tak perlu bayar duit kepada mereka sewaktu proses permohonan pinjaman dibuat.

2. Perlu Beri Kad ATM / Kad Debit

Ini lagi bahaya! Mereka ini mungkin akan meminta duit daripada kita sebaik sahaja pinjaman diluluskan. Kad ATM/ Debit kita pula diserahkan dan berada di tangan mereka, jadi senanglah mereka untuk mengeluarkan duit daripada akaun kita sesuka hati.

Selagi bayaran pinjaman tidak habis dilunaskan, selagi itulah kad bank kita berada dalam tangan mereka.

3. Jumlah Pinjaman Lebih Daripada Yang Dipohon

Satu lagi taktik popular yang dilakukan para penipu ini adalah menghubungi kita melalui emel atau panggilan telefon. Mereka cuba menarik minat kita dengan tawaran pinjaman dengan kadar faedah yang rendah.

Bagi yang memang ingin memohon pinjaman pula, berhati-hati sekiranya mereka menawarkan jumlah pinjaman lebih daripada apa yang kita pohon. Pastikan kesahihan tawaran ini sebelum kita meneruskan dengan proses pinjaman.

4. Tawaran Terlalu Bagus

Setiap orang pasti akan tertarik dengan tawaran kadar faedah yang rendah, jaminan wang tunai dan juga kelulusan 100%. Tetapi kita perlu ingat, semua pemberi pinjaman mahukan kembali wang mereka. Sebab itulah bank amat berhati-hati untuk meluluskan sesuatu pinjaman.

Iklan

Mereka akan menilai pelbagai aspek seperti kemampuan pemohon untuk membayar balik pinjaman dan juga skor kredit pemohon pinjaman. Kalaulah pemberi pinjaman itu beriya-iya ingin memberikan pinjaman kepada kita tanpa menilai rekod kredit dan juga kemampuan kita untuk membayat balik pinjaman, maksudnya ada benda yang tak kenalah tu.

5. Now Or Never

Ada juga penipu yang menggunakan taktik ‘tawaran istimewa’ untuk menarik minat kita sebagai bakal peminjam. Kemudian mereka akan memujuk kita untuk segera bersetuju untuk menjadi bakal peminjam, kononnya jika kita lambat bertindak ‘tawaran istimewa’ tersebut akan berakhir.

Abaikan mereka! Loan merupakan satu komitmen kewangan yang tinggi. Kita tidak perlu tergesa-gesa untuk membuat sebarang keputusan. Pastikan duli dengan siapa yang kita sedang berurusan itu.

6. Pihak Yang Mencurigakan Ingin Meminta Maklumat Peribadi

Bukan semua penipu ini mahukan duit kita. Ada yang menyamar sebagai wakil bank atau syarikat pinjaman terkemuka yang menghubungi anda melalui telefon, emel atau media sosial untuk meminta maklumat peribadi kita.

Jika kita pernah menerima panggilan seperti ini, jangan layan! Mereka cuma mahu mencuri identiti kita untuk digunakan bagi tujuan tertentu.

Jadi jangan mudah terpedaya dengan memberikan salinan kad pengenalan, lesen memandu atau maklumat mengenai akaun bank kita kecuali kita tahu untuk apa dan kepada siapa maklumat peribadi tersebut akan diberikan.

Jika kita dapati terdapat ciri-ciri di atas semasa ingin membuat permohonan pinjaman dengan mana-mana syarikat pinjaman, lebih baik kita batalkan saja niat tersebut. Lebih baik berwaspada takut nanti menyesal pula di kemudian hari.

Sumber Rujukan: Direct Lending

Kalau dah terdesak sangat dan perlukan pinjaman segera, baca dulu 5 Situasi Yang Membenarkan Anda Mengambil Pinjaman Peribadi dan 7 Kesilapan Biasa Anda Perlu Elakkan Semasa Memohon Pinjaman Peribadi.

Iklan

Apa Yang Best Sangat Dengan Kad Kredit Islamik?

“Alah, semua kad kredit sama je bro…”

Serius, betul ke sama?

Kad kredit berlandaskan shariah atau Islamik berbeza dengan kad kredit konvensional dari segi penggunaan, manfaat, faedah dan lain-lain lagi. Walaupun terdapat kad kredit Islamik yang tidak jauh bezanya dengan kad kredit konvensional, tetapi konsep kad kredit Islamik lebih jelas dan teratur.

Jom kita tengok 7 ciri-ciri kad kredit Islamik:

#1 Tiada Yuran Tahunan

Amat sukar mencari kad kredit Islamik yang mempunyai yuran tahunan, sememangnya tidak ada. Kebanyakan kad kredit Islamik pasti akan tertulis ‘No Annual Fee’ dan bukannya untuk satu tahun sahaja, tetapi untuk seumur hidup.

#2 Tiada Cas Tambahan

Adakalanya kad kredit konvensional mempunyai cas tambahan untuk sebarang transaksi ataupun pertukaran.  Ciri-ciri kad kredit Islamik pula tidak mempunyai cas tambahan seperti yang telah diberitahu pada awalnya. Pengguna hanya perlu membayar sejumlah yang mereka gunakan pada bulan itu sahaja.

#3 Tiada Faedah Dan Riba

Kad kredit Islamik tidak akan cas anda berulang kali biarpun tidak membayar sejumlah wang yang telah anda gunakan. Faedah dan riba sememangnya dilarang dalam Islam.

Bagi pengguna kad kredit Islamik, mereka akan dikenakan ‘caj keuntungan’ sekiranya akan hanya dikenakan sekiranya ada jumlah tertunggak yang tidak dibayar dalam tempoh yang ditentukan.

#4 Mematuhi Syariah

Ciri-ciri kad kredit Islamik adalah mematuhi shariah dari segi kiraan dan penggunaannya.  Tiada konsep gharar dan riba yang diterapkan kerana ia haram sama sekali.  Oleh itu, kad kredit Islamik tidak mengenakan caj kompaun dan sentiasa mematuhi peraturan shariah.

#5 Hanya Digunakan Untuk Urus Niaga Halal

Menggunakan kad kredit Islamik hanya untuk urusan niaga yang halal sahaja adalah ciri-ciri kad kredit Islamik. Sekiranya pengguna menggunakan kad ini untuk urusan yang tidak halal seperti membeli alkohol, berjudi, melakukan aktiviti atau ke tempat yang tidak dibenarkan dalam Islam, pihak bank (pengeluar kad) akan menyekat transaksi tersebut dan ia tidak dapat digunakan di situ.

#6 Perlindungan Takaful

Kad kredit Islamik akan menawarkan perlindungan Takaful percuma ke atas baki tertunggak bulanan dan manfaat khairat kematian. Maksudnya, syarikat takaful akan bantu menjelaskan keseluruhan jumlah baki yang diguna pelanggan, tidak kira sama ada pelanggan Islam atau bukan Islam.

Nak lagi best, ada produk yang turut menawarkan Travel Takaful kepada pelanggan mereka seperti :

Bank Islam Platinum-i,
Ambank Islamic Al-Taslif,
CIMB Platinum-i dan Affin Islamic Mastercard-i

Iklan

#7 Menggunakan Konsep Shariah

Konsep shariah digunapakai dalam setiap transaksi kad kredit Islamik.  Ia umpama peraturan dan panduan untuk kegunaan kad tersebut tetapi pengguna juga mendapat banyak manfaat dalam masa yang sama. Jom lihat antara konsep shariah yang digunakan.

Tawarruq:  Tawarruq ialah ialah membeli barangan (komoditi) secara pembayaran tangguh (kos + untung) dan menjualnya secara tunai dengan harga yang lebih rendah kepada pihak selain daripada penjual asal.

Ujrah:  Pertukaran pembayaran dalam bentuk perkhidmatan, keistimewaan dan manfaat (pernah dengar ujrah PTPTN?). Ada formula diterangkan awal-awal dalam Terma & Syarat (T&C). Pelanggan biasanya tak baca. Terma ini diluluskan oleh penasihat shariah bank tersebut dan Bank Negara Malaysia.

Contoh:

Swipe kad kredit RM1,000. Lambat bayar, dikenakan Ujrah sebanyak 1%, jadi hutang akan bertambah RM1,010. Apabila tak bayar bulan berikutnya, Ujrah masih 1% tetapi dikenakan pada baki hutang awal-awal dulu dan bukan baki hutang semasa, maka RM1,000 x 1% lagi dan bukan RM1,010 x 1%.

Bal’Al Inah:  Akad atau kontrak yang melibatkan urusniaga jualan dan pembeli semula aset oleh si penjual.

Orang Islam Ada Pilihan

“Saya guna kad kredit konvensional tapi bila guna, saya bayar habis. Jadi tidak tercalit najis riba pun kan? Jadi tak perlulah saya tukar ke kad kredit Islamik?”

Logiknya bila kita guna fasiliti kad kredit konvensional, bank itu dapat mencipta pendapatan hasil penggunaan kad tersebut.

Tak perlu bersubahat tuan-tuan.

Institusi kewangan yang menawarkan kad kredit berlandaskan shariah ada banyak. Mereka perlu dipuji kerana berjaya memberikan alternatif kepada pelanggan Islam untuk mendapatkan produk yang patuh shariah.

Bunyi di-Arabkan. Konsep sama, kata si polan

Bukan sekadar tukar istilah, kemudahan dan peraturan berkonsepkan Islam pastinya mempunyai manfaat dan hikmah yang tersendiri. Yang halal itu jelas, yang haram itu juga jelas.

Disclaimer : Ini bukan promosi untuk sertai mana-mana produk kad kredit.

Sumber Rujukan:

Iklan

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!