Belanjawanku – Panduan Perbelanjaan Untuk Individu & Keluarga di Malaysia

Baru-baru ini, suatu panduan perbelanjaan telah dikeluarkan oleh pihak Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) dengan kerjasama Universiti Malaya (UM) dan Social Wellbeing Research Centre (SWRC). Jom kita teliti laporan tersebut dengan lebih mendalam.

Apakah Belanjawanku?

Panduan yang menunjukkan perbelanjaan minimum bulanan atas setiap kategori barangan dan perkhidmatan untuk pelbagai isi rumah di Malaysia. Belanjawanku boleh digunakan untuk merancang perbelanjaan peribadi dan keluarga bagi mencapai taraf hidup yang baik.

Ia berdasarkan pola perbelanjaan sebenar barangan dan perkhidmatan oleh isi rumah di Lembah Klang.

Bagaimana Nak Guna Belanjawanku?

1. Pilih kategori isi rumah anda.

2. Semak anggaran perbelanjaan untuk kategori isi rumah anda.

3. Gunakan anggaran perbelanjaan sebagai panduan untuk perbelanjaan bulanan dan peribadi.

4. Rujuk anggaran perbelanjaan bagi kategori isi rumah yang lain untuk perancangan kewangan masa depan.

Taraf Hidup Yang Baik Adalah…

  • Mempunyai wang yang mencukupi untuk memenuhi keperluan asas
  • Melibatkan diri dalam aktiviti komuniti serta meluangkan masa bersama keluarga dan rakan
  • Menjalani kehidupan yang bermakna dan bermatlamat

6 Kategori Isi Rumah

  • Bujang (Pengguna Kenderaan Awam)
  • Bujang (Pemilik Kereta)
  • Pasangan Berkahwin (Tiada Anak)
  • Pasangan Berkahwin (Seorang Anak)
  • Pasangan Berkahwin (Dua Orang Anak)
  • Pasangan Warga Emas

11 Kategori Perbelanjaan Bulanan

  • Makanan
  • Tempat Tinggal
  • Kesihatan
  • Pengangkutan
  • Utiliti
  • Penjagaan Anak
  • Simpanan
  • Penjagaan Diri
  • Perbelanjaan Tahunan
  • Penglibatan Sosial
  • Perbelanjaan Pilihan

1. Belanjawanku Untuk Bujang (Pengguna Kenderaan Awam)

2. Belanjawanku Untuk Bujang (Pemilik Kereta)

3. Belanjawanku Untuk Pasangan Berkahwin (Tiada Anak)

4. Belanjawanku Untuk Pasangan Berkahwin (Seorang Anak)

5. Belanjawanku Untuk Pasangan Berkahwin (Dua Orang Anak)

6. Belanjawanku Untuk Pasangan Warga Emas

Sumber: Laman Web KWSP

Selari Dengan Gaji Wajar Oleh Bank Negara Malaysia (BNM)

Sebelum ini pun, pihak BNM telah mengeluarkan Laporan Tahunan BNM 2017 yang bertujuan untuk menjelaskan keadaan ekonomi Malaysia, dan terutama sekali keadaan ekonomi rakyat Malaysia. Ianya menceritakan perihal gaji kehidupan wajar, bukan sekadar menampung keperluan asas.

Sumber: Laporan Tahunan BNM 2017 – fail PDF, mukasurat 98

Daripada rajah di atas, BNM menetapkan 3 peringkat taraf hidup yang berkadar langsung dengan gaji. Gaji lagi tinggi, taraf hidup juga lagi tinggi. Dan saya pasti semua orang impikan taraf hidup yang tinggi penuh dengan kualiti.

Anggaran Awal Gaji Kehidupan Wajar di Kuala Lumpur pada Tahun 2016

Sumber: Laporan Tahunan BNM 2017 – fail PDF, mukasurat 102

OK, disinilah kita dapat rumuskan berapa gaji kehidupan wajar untuk masyarakat secara umum.

Bagi seorang dewasa bujang, gaji kehidupan wajar adalah RM2,700 sebulan dengan beberapa andaian seperti di atas.

  • Dengan gaji RM2,700 sebulan, cukup untuk anggaran perbelanjaan bulanan seorang bujang yang merupakan pengguna perkhidmatan awam iaitu sebanyak RM1,870
  • Dengan gaji RM2,700 sebulan, cukup untuk anggaran perbelanjaan bulanan seorang bujang yang memiliki kereta iaitu sebanyak RM2,490

Bagi pasangan tanpa anak pula, gaji kehidupan wajar adalah RM4,500 sebulan dengan beberapa andaian seperti di atas.

  • Dengan gaji RM4,500 sebulan, cukup untuk anggaran perbelanjaan bulanan pasangan yang berkahwin tetapi belum mempunyai anak iaitu sebanyak RM4,420

Manakala bagi pasangan dengan dua orang anak pula, gaji kehidupan wajar adalah RM6,500 sebulan dengan beberapa andaian seperti di atas.

  • Dengan gaji RM6,500 sebulan, sikit lagi nak cukup untuk anggaran perbelanjaan bulanan pasangan yang berkahwin dengan dua orang anak iaitu sebanyak RM6,620

Boleh baca selanjutnya pasal gaji wajar ini di RM2,700 Gaji Untuk Hidup Bujang di KL.

Iklan

Previous ArticleNext Article

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Nabi Enggan Solat Jenazah Ke Atas Jenazah Yang Masih Berhutang

Diriwayatkan oleh Abu Hurairah, pernah satu ketika, didatangkan satu jenazah kepada Nabi Muhammad SAW. Lalu para sahabat meminta Baginda Nabi menyempurnakan solat (jenazah) bagi jenazah tersebut. Kemudian Baginda bertanya para sahabat:

“Adakah dia (jenazah tersebut) ada meninggalkan sesuatu?”

Sahabat menjawab tiada. Kemudian Baginda bertanya lagi;

“Adakah dia mempunyai hutang?”

Sahabat kemudian menjawab. “Ada. Jenazah masih mempunyai hutang sebanyak tiga dinar.”

Baginda terus bersabda; “Solatlah kamu ke atas temanmu ini. (Nabi enggan solat jenazah).

Lalu Abu Qatadah berkata; Wahai Rasulullah, solatlah ke atas jenazah ini kerana aku akan menanggung (melunaskan) segala hutangnya.

Mak barulah akhirnya Nabi menyempurnakan solat jenazah tersebut.

(Hadis Muttafaqun Alaih)

Beratnya Isu Hutang

Kehidupan dalam dunia hari ini hampir mustahil seseorang itu dapat hidup tanpa membuat sebarang hutang. Ada yang  berhutang kerana keperluan yang mendesak dan ada juga yang sanggup berhutang kerana ingin memenuhi kemahuan dan kehendak.

Bagaimana pandangan Islam dalam isu hutang?

Islam memandang serius permasalahan hutang bahkan sehingga ayat Al-Quran yang paling panjang sekali menceritakan tentang hutang. Satu ayat dalam satu muka surat penuh hanya memperincikan masalah hutang. Ianya terkandung pada Surah Al-Baqarah ayat 282.

Hukum Berhutang Dan Memberi Hutang Dalam Islam

Secara asasnya, memberi hutang hukumnya sunat dan sangat digalakkan kerana orang yang memberi hutang akan mendapat ganjaran yang istimewa di sisi Allah. Al-Quran juga bahkan menggalakan pemberi hutang untuk memudahkan si pemiutang dengan memberi kelonggaran supaya dapat meringkan bebannya.

Dan jika (orang yang berhutang itu) dalam kesukaran, maka berilah tangguh sampai dia berkelapangan. Dan menyedekahkan (sebahagian atau semua hutang) itu, lebih baik bagimu, jika kamu mengetahui. (Q.S. Al-Baqarah : 280)

Manakala hukum berhutang pula pada asasnya harus. Walaubagaimanapun dalam beberapa situasi yang berbeza, hukum berhutang berubah mengikut keadaan.

Pertama: Haram jika pemiutang tahu si penghutang berhutang untuk tujuan yang diharamkan seperti minum arak, judi dan sebagainya.

Kedua: Makruh sekiranya pemiutang tahu si penghutang berhutang untuk perkara yang tidak bermanfaat atau menunjuk-nunjuk, ataupun penghutang tahu dia tidak mampu membayar semula hutang tersebut.

Ketiga: Berhutang boleh jadi wajib pemiutang tahu si penghutang sangat memerlukan hutang tersebut untuk menampung hidupnya dan keluarganya dan tiada cara lain untuk dia memperolehinya kecuali dengan cara berhutang.

Walaubagaimanupun, di pihak penghutang, menjadi tanggungjawabnya untuk melunaskan semua hutang yang telah dipinjamnya. 

مَا مِنْ أَحَدٍ يَدَّانُ دَيْنًا ، فَعَلِمَ اللَّهُ أَنَّهُ يُرِيدُ قَضَاءَهُ ، إِلاَّ أَدَّاهُ اللَّهُ عَنْهُ فِي الدُّنْيَا

Maksudnya: “Tidaklah seseorang yang berhutang dan Allah mengetahui bahawa dia ingin melunaskannya, kecuali Allah akan memudahkan untuk menyelesaikannya di dunia.”

(Riwayat al-Nasa’ie, Ibn Majah dan Ahmad)

Ancaman Ke Atas Orang Yang Dengan Sengaja Enggan Membayar Hutang

1. Mati dalam keadaan berhutang, segala amal solehnya akan dijadikan sebagai ganti. Nabi pernah bersabda;

“Barangsiapa yang mati dalam keadaan masih memiliki hutang satu dinar atau satu dirham, maka hutang tersebut akan dilunaskan dengan kebaikannya (di hari kiamat nanti) kerana di sana (di akhirat) tidak ada lagi dinar dan dirham.” (Riwayat Ibnu Majah)

Itulah keadaan orang yang mati dalam keadaan masih membawa hutang dan belum juga dilunaskan, maka untuk membayarnya akan diambil dari pahala kebaikannya. Itulah yang terjadi ketika hari kiamat kerana di sana tidak ada lagi dinar dan dirham untuk melunaskan hutang tersebut.

Akhirnya habis segala kebaikan yang dilakukan di dunia kerana perlu diganti untuk ‘membayar hutangnya’ di akhirat kelak.

2. Bertemu dengan Allah di Akhirat sebagai pencuri jika dengan sengaja tidak mahu melunaskan hutang semasa di dunia. Dari Shuhaib Al Khoir, Rasulullah S.A.W bersabda:

“Siapa saja yang berhutang lalu berniat untuk tidak mahu melunaskannya, maka dia akan bertemu Allah (pada hari kiamat) dalam status sebagai pencuri.”

(Riwayat Ibnu Majah)

Haram hukumnya apabila kita dari awal semasa meminjam lagi sudah bertekad untuk sengaja tidak membayarnya.

3. Dosa hutang tidak diampunkan walaupun mati syahid.

Pada zaman Nabi, suatu ketika para sahabat duduk bersama Rasulullah S.A.W ketika sedang menguburkan jenazah.

Baginda mengangkatkan kepala baginda ke langit kemudian menepuk dahinya dengan telapak tangan kemudian berkata, “Subhaanallah, betapa berat ancaman yang diturunkan.”

Para sahabat semua diam sahaja walaupun masing-masing tertanya dengan tindakan Nabi tersebut. Hanya pada keesokan harinya baru ada sahabat yang bertanya tentang perbuatan Nabi tersebut. Lalu Baginda menjawab.

“Demi Allah jiwaku berada di tanganNya, seandainya seorang lelaki terbunuh fi sabilillah (berjihad) kemudian dihidupkan kembali kemudian terbunuh kemudian dihidupkan kembali kemudian terbunuh sementara ia punya hutang, maka ia tidak akan masuk syurga hingga selesai hutangnya.”  (Riwayat An- Nasa’i, Ahmad, Al-Hakim)

Dalam hadis yang lain, Nabi Muhammad pernah bersabda;

“Diampunkan semua dosa bagi orang mati yang terkorban syahid kecuali jika ia mempunyai hutang (kepada manusia).” (Riwayat Muslim)

Betapa besarnya dosa tidak melunaskan hutang. Hatta orang yang mati syahid ketika berjihad di jalan Allah pun tidak dibenarkan masuk syurga kerana masih berhutang, apatah lagi kita.

Ditulis oleh Fakhrur Radzi, seorang konsultan perwarisan harta Islam di sebuah syarikat amanah patuh syariah yang menguruskan perancangan harta dan pentadbiran pusaka.

Iklan

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!