5 Tips Pengurusan Wang Untuk Usahawan Muda

Pakar kewangan mengesyorkan agar anda menyimpan wang setiap bulan, tetapi itu lebih mudah dikatakan daripada dilakukan. Lagipun, ia bukan sesuatu yang luar biasa bagi orang ramai untuk menghabiskan duit dengan berbelanja sebaik saja menerima gaji.

Walaubagaimanapun, jika anda ingin memulakan perniagaan, anda perlu melepaskan diri dari kitaran ini dan mula membuat belanjawan dan menyimpan. Ianya merupakan tugas yang mencabar, tetapi ia mesti dilakukan jika anda ingin berjaya sebagai seorang usahawan.

Jom kita amalkan lima petua di bawah ini.

Tips 1: Susun Kewangan Secara Sistematik

Anda boleh menjejaki setiap aspek kewangan anda. Catat semua maklumat kewangan anda di satu tempat supaya anda dapat merujuknya dan menjejaki perkembangan kewangan anda. Apabila dah catat semua maklumat kewangan anda, boleh menyusunnya mengikut kategori pula.

Ambil tahu ke mana wang dibelanjakan, adakah ianya untuk tujuan peribadi atau perniagaan. Kalau banyak yang bercampur aduk, sudah tiba masanya anda membezakan di antara kedua-duanya. Akaun simpanan pun kalau boleh kena ada dua.

Tips 2: Kawal Perbelanjaan

Kini anda kena lebih bertanggungjawab dengan kewangan anda. Kena lebih banyak habiskan masa dan wang ringgit ke dalam perniagaan, barulah bisnes boleh maju.

Utamakan perbelanjaan terhadap perniagaan seperti membeli dan menyimpan barang, mendapatkan bahan mentah atau mengupah pekerja untuk membantu anda. Pastikan semua ini diberikan perhatian terlebih dahulu, daripada menurut hawa nafsu.

Tips 3: Simpan Selagi Boleh

Semak tabiat harian anda dan lihat sama ada anda melakukan apa-apa pembaziran. Di antara yang paling ketara adalah menghabiskan duit minum kopi ‘mahal’, makan di kedai-kedai hipster dan kerap beli telefon pintar baru yang menyusut nilainya.

Sekiranya anda mampu berjimat RM10 setiap hari, sebulan dah RM300. Banyak juga tu. Mungkin agak susah pada awalnya, tetapi lama-kelamaan ianya akan jadi tabiat.

Tips 4: Tetapkan Matlamat

Pernahkah anda perasan bahawa tak ramai orang yang menetapkan matlamat, sama ada jangka masa pendek atau jangka masa panjang. Bila tiada matlamat, maka apakah sasaran yang ingin anda tuju?

Oleh itu, tetapkan matlamat yang boleh diukur, boleh dicapai, relevan dan berasaskan masa. Sebagai contoh anda mahu jualan sebanyak RM10,000 setiap bulan, maka sehari berapa pelanggan yang anda perlu dapatkan dan berapa pula kuantiti barang yang anda perlu jual.

Tips 5: Cari Mentor

Semua orang nak berjaya dalam tempoh masa yang singkat. Sekiranya anda nak shortcut, maka carilah seorang mentor yang telah pun berjaya – bergurulah dengan mereka dan ikut jejak langkah mereka.

Boleh juga cari circle yang positif, yang boleh dijadikan tempat mengadu dan pembakar semangat. Pepatah ada menyebut, berkawanlah dengan penjual minyak wangi; nescaya anda pun akan berbau wangi.

Hampir lima tahun kami berkongsi ilmu kewangan di portal MajalahLabur.com, ramai yang beritahu kami mereka stress..

“Pak Teh, gaji saya habis bayar hutang je setiap bulan..”

“Saya dah tak tahu macam mana nak settle hutang, kalau saya meninggal..apa jadi dekat anak bini saya?”

“Suami saya dah diisytihar bankrap, macam mana ni?”

“Tuan, saya berjaya simpan duit sikit-sikit, tapi orang kata kena gandakan duit tu..Saya tak pandai..”

“Tolong saya Pak Teh, saya nak jadi pandai uruskan duit”

Kami tahu, ramai lagi diluar sana yang hadapi masalah serupa.

Semua orang mesti pernah dengar, pentingnya uruskan duit, uruskan hutang dan uruskan pelaburan supaya kita tiada masalah duit di kemudian hari.

Tetapi… Berapa ramai yang tahu cara untuk uruskan semua ini dengan betul? Banyak artikel dah kami kongsikan, tapi kami sedar tak semua orang boleh baca dan terus faham lepas baca artikel sahaja.

Kami berkongsi ilmu kewangan bukan sebab terlebih pandai, tetapi kami berasa lebih bahagia bila mengetahui orang lain tidak mengulangi kesilapan yang pernah kami lalui.

Maka, kami berbesar hati membawakan speaker dalam perancangan kewangan Islam yang berdaftar di bawah Bank Negara dan Suruhanjaya Sekuriti Malaysia. Belajar buat ANALISA KEWANGAN DIRI dan susun semula kewangan kasi cantik supaya hidup lebih bahagia.

Kita akan bersama Puan Aisya Rahman, Licensed Islamic Financial Planner (CFP CERT TM, IFP)

Puan Aisya Rahman merupakan seorang ibu dan isteri. Kerjaya beliau yang bermula di dalam industri pengiklanan, penerbangan dan seterusnya ke industri perbankan telah memberikan pengalaman meluas untuknya melebarkan sayap ke industri kewangan yang berlandaskan syariah. Beliau telah melalui pelbagai fasa kehidupan daripada tiada pendapatan untuk beberapa bulan sehingga berjaya menyelesaikan hutang melebihi 6 angka. Bila Allah dah bagi nikmat sebegitu beliau rasa bertanggungjawab untuk berkongsi ilmu pengurusan kewangan ini kepada ibu-ibu, ayah-ayah dan adik-adik di luar sana yang memerlukan bantuan.

Anda akan dapat belajar 5 benda penting

  • Fokus cara urus hutang dan duit supaya tak perlu kerja sampai umur 80 tahun
  • Mantapkan pengurusan kewangan supaya dapat bebas hutang
  • Belajar exit strategy yang berkesan sekiranya kita dah terlibat dalam hutang “jahat”
  • Rancang duit di dunia agar di akhirat kita selamat dan tak susahkan keluarga yang ditinggalkan
  • Cara betul mewariskan harta untuk anak-anak

Jangan rasa rendah diri. Kita mula belajar sekarang. Daftar sekarang di Webinar Audit Profil Kewangan

Previous ArticleNext Article

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Persediaan Dan SOP Peniaga (Buka Kedai Ketika Pandemik)

Akibat pandemik COVID-19 yang melanda dunia sejak tahun lalu, kebanyakan premis perniagaan terjejas akibat Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) dilaksanakan bagi menangani wabak tersebut daripada merebak. 

Namun, pihak kerajaan jelas telah mengeluarkan SOP tetap untuk peniaga yang ingin membuka kedai ketika pandemik bagi memulihkan ekonomi peniaga yang terjejas. Jom kami kongsikan antara persediaan dan SOP peniaga buka kedai ketika pandemik. Ini merupakan panduan penting untuk peniaga yang ingin membuka kedai fizikal seperti biasa.

Persediaan Dan SOP Peniaga Buka Kedai Fizikal

Pada awalnya, terdapat 181 SOP yang dikeluarkan dan telah dikurangkan secara berperingkat dari semasa ke semasa yang bersesuaian dengan situasi bilangan angka jangkitan virus COVID-19. 

SOP yang dikeluarkan adalah untuk memastikan wabak COVID-19 ini dapat dibendung dan tidak menular kepada orang ramai. Antara persediaan dan SOP yang perlu dilakukan oleh peniaga yang ingin membuka kedai ketika pandemik:

  1. Beroperasi Mengikut Waktu Yang Ditetapkan

Pihak kerajaan telah menetapkan waktu operasi bagi kedai yang ingin berniaga ketika pandemik. Ia juga bergantung kepada jenis perniagaan yang dijalankan. Dari segi kapasiti pekerja pula, ia harus 100% jumlah pekerja yang terdapat dalam kedai tersebut.

  1.  Menjaga Kebersihan Premis

Berniaga ketika pandemik juga memerlukan para peniaga untuk menjaga kebersihan premis dengan melakukan proses nyah kuman selepas waktu beroperasi. Selain itu, proses nyah kuman perlu dilakukan 3 kali sehari dalam tempoh operasi di kawasan umum seperti tandas, stor, kaunter, pejabat dan juga surau.

Kredit: http://www.pnbbcportal.com

  1. Mengawal Aktiviti Di Dalam Kedai dan Melakukan Penjarakan Sosial

Bagi memastikan virus COVID-19 tidak tersebar, peniaga juga harus memastikan had keluar masuk pelanggan dijaga dan bilangan pelanggan yang berada dalam premis haruslah seminima yang mungkin mengikut saiz keluasan premis. Penjarakan sosial sejauh 1 meter juga perlu dilakukan sepanjang masa oleh semua pihak.

  1. Melakukan Saringan Kesihatan Dan Mewajibkan Pemakaian Face Mask

Saringan kesihatan amat penting dilakukan oleh semua pihak. Tidak kiralah staf ataupun pelanggan kedai sekalipun, mesti melakukan proses saringan suhu badan bagi memastikan tiada individu yang membawa virus tersebut ke dalam kedai. Pemakaian face mask (topeng muka) juga harus diwajibkan bagi mengelakkan virus tersebut tidak dijangkiti oleh semua pihak.

Kredit: https://www.biometricupdate.com

  1.  Menyediakan Hand Sanitizer

Pihak premis juga harus menyediakan hand sanitizer di pintu masuk dan pastikan hand sanitizer terbabit digunakan sebelum memasuki kedai. Dengan adanya kemudahan sanitizer, wabak COVID-19 dapat dibendung dan masing-masing akan menjaga kesihatan diri dan semua.

  1.  Melakukan Transaksi Tanpa Sentuhan

Pelanggan dan pihak premis juga digalakkan untuk melakukan transaksi tanpa sentuhan. Antaranya, melakukan pembayaran secara menggunakan kad debit ataupun secara e-wallet. Ia bukan saja memudahkan, tapi juga dapat mengelakkan sebarang aktiviti bersentuhan.

Kesimpulannya, bagi memastikan pandemik ini berakhir, kita semua perlu mematuhi segala SOP yang ditetapkan. Kompaun sebanyak RM10,000 dikenakan kepada mana-mana pihak yang gagal mengikuti SOP yang telah ditetapkan. Ingatlah, pihak kerajaan mengeluarkan SOP ini adalah untuk mencegah penularan wabak COVID-19 demi keselamatan kita semua.

Rujukan

  1. https://peraktastic.com/p1/index.php/dalam-negeri-menu/255-empat-peniaga-kena-kompaun-gagal-patuhi-sop.html
  2. https://docs.jpa.gov.my/docs/pelbagai/2020/SOP/08_SOP_SEKTOR_PERUNCITAN_KPDNHEP.pdf