Perlukah Simpan Rekod Kewangan?

Anda seorang peniaga? Dah daftar syarikat sole proprietorship atau milikan tunggal belum? Kalau dah, syabas. Kalau belum, cepat-cepatlah daftar tu ya.

Sama ada anda sudah atau belum daftar syarikat, penyimpanan rekod yang baik adalah penting untuk sesiapa sahaja yang terlibat dalam perniagaan kerana ia memudahkan untuk mengurus aliran tunai anda, memenuhi kewajipan cukai anda dan memahami perkembangan perniagaan anda.

Dengan menyimpan rekod syarikat anda, ia dapat membantu memaksimumkan semua perbelanjaan yang anda tuntut setiap tahun, sekaligus mengurangkan kewajipan cukai anda serta ianya dapat memantau hasil jualan anda.

Wajib Daripada Segi Undang-undang

Setiap perniagaan mesti menyimpan rekod selagi diperlukan oleh undang-undang. Adalah penting untuk berbuat demikian kerana pihak tertentu seperti Lembaga hasil Dalam Negeri atau Jabatan Cukai boleh meminta untuk melihat rekod terdahulu jika terdapat sebarang isu mengenai cukai anda.

Tempoh minimum untuk anda simpan rekod adalah 7 tahun dari tarikh terkini untuk memfailkan pulangan cukai anda. Apa yang perlu anda lakukan, simpan semua dokumen yang mengandungi butiran pembayaran, resit, pembelian kredit dan jualan, aset dan liabiliti. Jika anda tidak dapat menerima resit untuk perbelanjaan, buat nota kemudian catatkan butiran tersebut.

Memudahkan Akauntan Tutup Buku Tahunan

Satu perkara yang pasti, ia dapat membantu akauntan anda dalam pelbagai cara apabila menyiapkan dan mengemas kini akaun syarikat. Salah satunya, ia akan membantu akauntan syarikat untuk menyediakan akaun pada akhir tahun dengan cepat dan cekap.

Ianya disebabkan semua butiran dalam penyimpanan rekod memudahkan akauntan syarikat untuk ‘mengesan’ jualan dan belian untuk tempoh satu tahun keseluruhannya.

Selain itu, menyimpan rekod pasti akan membantu anda menyediakan maklumat yang anda perlukan untuk menguruskan kewangan syarikat anda dengan bijak. Malahan, penyimpanan rekod ini juga secara tidak langsung membantu anda untuk merancang ‘business plan‘ perniagaan anda supaya hasil jualan terus betambah.

Dengan erti kata lain, anda boleh merujuk kembali rekod anda dan meramalkan jualan pada masa akan datang untuk pertumbuhan perniagaan.

Dah Ada Rekod, Boleh Guna Untuk Majukan Lagi Syarikat

Dari perspektif yang lain, menyimpan rekod sebenarnya dapat membantu anda untuk menganalisa syarikat dengan mengenal pasti kekuatan dan kelemahan perniagaan. Ini secara tidak langsung akan membantu menguruskan perubahan dan penambahbaikan dalam perniagaan anda.

Oleh itu, penyimpanan rekod juga berfungsi membantu anda merancang dan memenuhi komitmen kewangan seperti pemiutang atau penghutang. Malahan, rekod perniagaan boleh dikendalikan secara manual, berkomputer atau disimpan dalam talian.

Pastikan sistem yang anda gunakan mudah dioperasikan dan dalam pada masa yang sama, memudahkan urusan perniagaan anda.

Itulah sebabnya mengapa perniagaan mempunyai penyimpanan rekod yang baik dan memfailkannya secara sistematik supaya dapat menjadi rujukan di masa akan datang.

Previous ArticleNext Article

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

5 Tips Pengurusan Wang Untuk Usahawan Muda

Pakar kewangan mengesyorkan agar anda menyimpan wang setiap bulan, tetapi itu lebih mudah dikatakan daripada dilakukan. Lagipun, ia bukan sesuatu yang luar biasa bagi orang ramai untuk menghabiskan duit dengan berbelanja sebaik saja menerima gaji.

Walaubagaimanapun, jika anda ingin memulakan perniagaan, anda perlu melepaskan diri dari kitaran ini dan mula membuat belanjawan dan menyimpan. Ianya merupakan tugas yang mencabar, tetapi ia mesti dilakukan jika anda ingin berjaya sebagai seorang usahawan.

Jom kita amalkan lima petua di bawah ini.

Tips 1: Susun Kewangan Secara Sistematik

Anda boleh menjejaki setiap aspek kewangan anda. Catat semua maklumat kewangan anda di satu tempat supaya anda dapat merujuknya dan menjejaki perkembangan kewangan anda. Apabila dah catat semua maklumat kewangan anda, boleh menyusunnya mengikut kategori pula.

Ambil tahu ke mana wang dibelanjakan, adakah ianya untuk tujuan peribadi atau perniagaan. Kalau banyak yang bercampur aduk, sudah tiba masanya anda membezakan di antara kedua-duanya. Akaun simpanan pun kalau boleh kena ada dua.

Tips 2: Kawal Perbelanjaan

Kini anda kena lebih bertanggungjawab dengan kewangan anda. Kena lebih banyak habiskan masa dan wang ringgit ke dalam perniagaan, barulah bisnes boleh maju.

Utamakan perbelanjaan terhadap perniagaan seperti membeli dan menyimpan barang, mendapatkan bahan mentah atau mengupah pekerja untuk membantu anda. Pastikan semua ini diberikan perhatian terlebih dahulu, daripada menurut hawa nafsu.

Tips 3: Simpan Selagi Boleh

Semak tabiat harian anda dan lihat sama ada anda melakukan apa-apa pembaziran. Di antara yang paling ketara adalah menghabiskan duit minum kopi ‘mahal’, makan di kedai-kedai hipster dan kerap beli telefon pintar baru yang menyusut nilainya.

Sekiranya anda mampu berjimat RM10 setiap hari, sebulan dah RM300. Banyak juga tu. Mungkin agak susah pada awalnya, tetapi lama-kelamaan ianya akan jadi tabiat.

Tips 4: Tetapkan Matlamat

Pernahkah anda perasan bahawa tak ramai orang yang menetapkan matlamat, sama ada jangka masa pendek atau jangka masa panjang. Bila tiada matlamat, maka apakah sasaran yang ingin anda tuju?

Oleh itu, tetapkan matlamat yang boleh diukur, boleh dicapai, relevan dan berasaskan masa. Sebagai contoh anda mahu jualan sebanyak RM10,000 setiap bulan, maka sehari berapa pelanggan yang anda perlu dapatkan dan berapa pula kuantiti barang yang anda perlu jual.

Tips 5: Cari Mentor

Semua orang nak berjaya dalam tempoh masa yang singkat. Sekiranya anda nak shortcut, maka carilah seorang mentor yang telah pun berjaya – bergurulah dengan mereka dan ikut jejak langkah mereka.

Boleh juga cari circle yang positif, yang boleh dijadikan tempat mengadu dan pembakar semangat. Pepatah ada menyebut, berkawanlah dengan penjual minyak wangi; nescaya anda pun akan berbau wangi.

Hampir lima tahun kami berkongsi ilmu kewangan di portal MajalahLabur.com, ramai yang beritahu kami mereka stress..

“Pak Teh, gaji saya habis bayar hutang je setiap bulan..”

“Saya dah tak tahu macam mana nak settle hutang, kalau saya meninggal..apa jadi dekat anak bini saya?”

“Suami saya dah diisytihar bankrap, macam mana ni?”

“Tuan, saya berjaya simpan duit sikit-sikit, tapi orang kata kena gandakan duit tu..Saya tak pandai..”

“Tolong saya Pak Teh, saya nak jadi pandai uruskan duit”

Kami tahu, ramai lagi diluar sana yang hadapi masalah serupa.

Semua orang mesti pernah dengar, pentingnya uruskan duit, uruskan hutang dan uruskan pelaburan supaya kita tiada masalah duit di kemudian hari.

Tetapi… Berapa ramai yang tahu cara untuk uruskan semua ini dengan betul? Banyak artikel dah kami kongsikan, tapi kami sedar tak semua orang boleh baca dan terus faham lepas baca artikel sahaja.

Kami berkongsi ilmu kewangan bukan sebab terlebih pandai, tetapi kami berasa lebih bahagia bila mengetahui orang lain tidak mengulangi kesilapan yang pernah kami lalui.

Maka, kami berbesar hati membawakan speaker dalam perancangan kewangan Islam yang berdaftar di bawah Bank Negara dan Suruhanjaya Sekuriti Malaysia. Belajar buat ANALISA KEWANGAN DIRI dan susun semula kewangan kasi cantik supaya hidup lebih bahagia.

Kita akan bersama Puan Aisya Rahman, Licensed Islamic Financial Planner (CFP CERT TM, IFP)

Puan Aisya Rahman merupakan seorang ibu dan isteri. Kerjaya beliau yang bermula di dalam industri pengiklanan, penerbangan dan seterusnya ke industri perbankan telah memberikan pengalaman meluas untuknya melebarkan sayap ke industri kewangan yang berlandaskan syariah. Beliau telah melalui pelbagai fasa kehidupan daripada tiada pendapatan untuk beberapa bulan sehingga berjaya menyelesaikan hutang melebihi 6 angka. Bila Allah dah bagi nikmat sebegitu beliau rasa bertanggungjawab untuk berkongsi ilmu pengurusan kewangan ini kepada ibu-ibu, ayah-ayah dan adik-adik di luar sana yang memerlukan bantuan.

Anda akan dapat belajar 5 benda penting

  • Fokus cara urus hutang dan duit supaya tak perlu kerja sampai umur 80 tahun
  • Mantapkan pengurusan kewangan supaya dapat bebas hutang
  • Belajar exit strategy yang berkesan sekiranya kita dah terlibat dalam hutang “jahat”
  • Rancang duit di dunia agar di akhirat kita selamat dan tak susahkan keluarga yang ditinggalkan
  • Cara betul mewariskan harta untuk anak-anak

Jangan rasa rendah diri. Kita mula belajar sekarang. Daftar sekarang di Webinar Audit Profil Kewangan