Kenapa Kita Perlu Bayar Yuran Khairat Kematian Masjid?

Hanya mereka yang pernah menguruskan jenazah kenalan atau keluarga sendiri yang tahu betapa pentingnya khairat kematian. Dengan wang khairat kematian, ianya dapat melicinkan proses pengurusan jenazah daripada urusan di masjid atau surau hinggalah ke liang lahad.

Walaupun anggaran kos nak menguruskan jenazah ini tidaklah terlalu tinggi, tetapi dengan adanya wang khairat kematian, akan sangat memudahkan urusan waris.

Bahkan kos pengurusan jenazah boleh jadi tak sampai RM1,000 pun.

  1. Kos nak upah mandikan jenazah.
  2. Kos nak beli kain kafan.
  3. Kos pengangkutan dari rumah ke masjid ke tanah perkuburan.
  4. Kos upah penggali kubur.

Bagi hampir kebanyakan orang, nilai RM1,000 tersebut tidaklah banyak. Walaubagaimanapun, semua kos-kos ini memerlukan kepada wang tunai segera. Perlu ada dan sedia digunakan sejurus selepas berlaku kematian. Ini akan mempercepatkan proses menguruskan jenazah tersebut.

Ini kerana menyegerakan pengurusan jenazah adalah perkara yang disunnahkan dalam Islam. Tidak elok melambat-lambatkan urusan jenazah.

Nabi Muhammad SAW bersabda:

“Segerakanlah jenazah. Jika ia jenazah yang baik, maka ia satu kebaikan yang kamu percepatkan untuknya. Kalau ia jenazah yang tidak sebegitu (yakni tidak baik), maka ia merupakan satu keburukan yang kamu letakkan daripada tengkuk-tengkuk kamu (iaitu kamu tidak perlu lagi mengiringi suatu yang tidak ada kebaikan).

(Hadis Sahih Bukhari dan Muslim)

Oleh itu, dalam banyak-banyak institusi yang kita sebagai waris tuntut wang khairat kematian, institusi masjid kariah kita sendiri yang paling cepat dan efisien pelaksanaannya.

Tak perlu isi borang hantar ke pejabat dan macam-macam birokrasi lain.

Bila berlaku kematian dalam keluarga kita, beritahu saja orang masjid, ahli jawatan kuasa masjid akan terus siapkan semua kelengkapan urusan jenazah; daripada alatan pemandian, kain kafan, keranda sehinggalah kepada penghantaran jenazah dan menggali kubur.

Semuanya menggunakan duit khairat kematian dari tabung masjid. Mereka sediakan semuanya.

Mudah urusan kita sebagai waris, tak perlu nak buat macam-macam permohonan untuk tuntutan duit khairat kematian.

Jadi sebab itu kena pastikan kita membayar yuran khairat kematian masjid kariah kita. Tak mahal mana pun. Sangat murah dan tak membebankan.

Satu lagi jangan lupa bergaul dengan orang masjid.  Bagi kaum lelaki, jangan  sekadar datang masjid hari Jumaat saja, cuba lazimi solat fardhu berjemaah di masjid pada setiap hari.

Bagi orang masjid kenal muka kita. Takkanlah bila ada kematian baru nak cari dan minta tolong orang masjid.

Photo by Download a pic Donate a buck! ^ from Pexels

Selain daripada khairat kematian dari masjid, banyak lagi institusi yang turut sediakan dana khairat kematian. Perkeso, KWSP, majikan tempat kita bekerja, sebahagian bank dan juga syarikat takaful.

Kalau dikumpulkan semua dana daripada institusi Kalau kira-kira, total khairat kematian yang boleh dituntut boleh cecah RM5 ribu – RM10 ribu juga.

Duit khairat kematian ni fungsi utamanya guna untuk menguruskan jenazah. Yang lebih bolehlah waris gunakan untuk urusan-urusan lain.

Nota:

1. Duit khairat kematian bukan harta pusaka si mati, jadi tidak tertakluk di bawah agihan hukum faraid
2. Kenduri tahlil arwah tidak termasuk dalam urusan jenazah

Ditulis oleh Fakhrur Radzi, seorang konsultan perwarisan harta Islam di sebuah syarikat amanah yang menguruskan perancangan harta dan pentadbiran pusaka secara Syariah.

Iklan
Previous ArticleNext Article

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Boleh Ke Waris Tak Bersetuju Dengan Wasiat Arwah?

Secara umumnya, kita sedia maklum bahawa membuat wasiat adalah ibadah yang sangat dituntut di dalam Islam. Membuat wasiat adalah salah satu bentuk persediaan seseorang Muslim untuk menghadapi kematian.

Daripada Abdullah bin Umar r.a. bahawa Rasulullah SAW bersabda:

ู…ุง ุญูŽู‚ูู‘ ุงู…ู’ุฑูุฆู ู…ูุณู’ู„ูู…ูุŒ ู„ู‡ ุดูŠุกูŒ ูŠูุฑููŠุฏู ุฃูŽู†ู’ ูŠููˆุตููŠูŽ ูููŠู‡ูุŒ ูŠูŽุจููŠุชู ู„ูŽูŠู’ู„ูŽุชูŽูŠู’ู†ูุŒ ุฅูู„ูŽู‘ุง ูˆูŽูˆูŽุตููŠูŽู‘ุชูู‡ู ู…ูŽูƒู’ุชููˆุจูŽุฉูŒ ุนูู†ู’ุฏูŽู‡ู

Yang bermaksud: โ€œTidak sepatutnya seseorang Muslim yang mempunyai sesuatu ingin diwasiatkan tidur dua malam melainkan dia menulis wasiat di sisinya.โ€ (Hadis Riwayat Muslim)

Walaubagaimanapun, masih ramai yang keliru dengan fungsi dan prosedur pelaksanaan wasiat. Masyarakat ada yang menganggap semua wasiat wajib diikuti dan dipenuhi oleh waris.

Kekeliruan ini ditambah pula dengan babak-babak daripada drama dan filem tempatan yang menyampaikan mesej yang salah berkenaan wasiat. Kita banyak melihat babak di mana bapa mewasiatkan hartanya kepada anak-anak. Kemudian anak-anak tidak bersetuju dan akhirnya membawa kepada perbalahan dalam keluarga.

Babak-babak ini memberikan gambaran yang salah tentang wasiat.

Di Malaysia, wasiat boleh dibahagikan kepada dua.

  1. Wasiat pentadbiran. Wasiat melantik wasi atau pentadbir yang bertanggungjawab untuk mentadbir harta pusaka si pembuat wasiat.
  2. Wasiat pengagihan maksimum โ…“ kepada bukan waris. Wasiat ini juga dikenali sebagai wasiat sedekah.

Kembali pada persoalan pada tajuk kita, apakah boleh waris boleh menentang wasiat yang telah dibuat oleh si pembuat wasiat? Sekali lagi untuk memudahkan kefahaman, kita datangkan satu contoh.

Seorang bapa telah mewasiatkan semua hartanya untuk diberikan kepada 2 orang anak lelakinya sahaja, walaupun hakikatnya dia mempunyai seorang anak perempuan lagi.

Jadi adakah anak perempuan ini boleh menolak wasiat yang dibuat oleh si bapanya?

Ya anak perempuan tersebut dibolehkan untuk menentang wasiat bapanya itu. Ini kerana wasiat yang dilakukan dalam contoh ini adalah wasiat kepada waris dan ianya tidak wajib diikuti oleh waris.

Daripada segi hukum, wasiat tidak harus diberikan kepada waris bersandarkan kepada sebuah hadis Rasulullah s.a.w. yang bermaksud:

โ€œTidak harus wasiat kepada waris kecuali diizinkan oleh waris yang lain.โ€

(Hadis Riwayat Abu Daud)

Dalam contoh ini, sekiranya waris-waris bersetuju dengan wasiat yang dibuat oleh pewasiat selepas pewasiat meninggal dunia, maka wasiat tersebut boleh dilaksanakan.

Tetapi jika waris-waris tidak setuju, ia kembali kepada hukum faraid iaitu harta pusaka si mati hendaklah dibahagikan kepada waris-waris yang berhak.

Bahkan jika si bapa mewasiatkan semua hartanya kepada yang bukan waris (seperti anak angkat) juga, waris boleh tentang. Ini kerana wasiat ini hanya terhad maksimum โ…“ daripada jumlah keseluruhan harta si pembuat wasiat.

Hanya โ…“ harta yang diwasiatkan itu sahaja yang sah, manakala baki โ…” lagi akan kembali menjadi hak waris dan diagihkan mengikut faraid. Seorang sahabat Nabi Muhammad SAW pernah berhasrat untuk mewasiatkan semua hartanya tetapi dilarang oleh Nabi.

Saโ€™ad Bin Abu Waqqas berkata: โ€œTelah datang Rasulullah s.a.w untuk melihatku sedang aku berada di Makkah. Aku berkata, โ€œWahai Rasulullah, apakah aku harus mewasiatkan semua hartaku.โ€ Baginda menjawab, โ€œTidak.โ€ Aku berkata, โ€œSebahagiannya.โ€ Baginda menjawab, โ€œTidak.โ€ Aku berkata, โ€œSepertiga.โ€ Baginda menjawab, โ€œYa, sepertiga.โ€ Dan sepertiga itu banyak. Sesungguhnya apabila engkau meninggalkan ahli waris kaya itu lebih baik daripada engkau meninggalkan mereka miskin, meminta-minta kepada manusia dengan tangan merekaโ€

(Hadis Riwayat al-Bukhari)

Ditulis oleh Fakhrur Radzi, seorang konsultan perwarisan harta Islam di sebuah syarikat amanah patuh syariah yang menguruskan perancangan harta dan pentadbiran pusaka.

Iklan

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!