Lambat Kahwin Berpunca Daripada Masalah Kewangan?

Baru-baru ini kami tertarik dengan topik berkenaan hasrat mereka yang bujang untuk berkahwin, tetapi banyak keadaan yang menghalangnya terutamanya yang berkaitan dengan kekangan kewangan. Rupa-rupanya, ia diambil daripada sebuah kajian yang dijalankan beberapa tahun yang lepas tetapi kini kembali hangat diperkatakan.

Jom kita dalami fakta-fakta yang disebut dalam laporan tersebut.

Kajian Keluarga dan Penduduk Malaysia Kelima 2014

Sumbernya adalah daripada Kajian Keluarga dan Penduduk Malaysia Kelima 2014 yang dijalankan Lembaga Penduduk dan Pembangunan Keluarga Negara (LPPKN).

Untuk fail PDF yang penuh, boleh muat turun di sini.

Siapa Yang Tak Nak Kahwin Kan?

Eh, ada rupanya yang taknak kahwin ni. Secara keseluruhannya, sebanyak 86.8 peratus penduduk bujang mempunyai hasrat untuk berkahwin. Hasrat untuk berkahwin adalah lebih tinggi di kalangan lelaki (90.7%) berbanding dengan perempuan (80.3%).

Sudah, kenapa lelaki yang beria-ia nak kahwin pulak? Perempuan kurang sikit.

Masalah Kewangan Punca Utama Tak Berkahwin

Analisis mengikut jantina yang dijalankan mendapati tiga sebab utama masih belum berkahwin bagi lelaki adalah

  • Masalah kewangan (56.0%)
  • Tiada calon sesuai (18.4%)
  • Ingin tumpukan kepada kemajuan kerjaya (9.4%)

Manakala tiga sebab utama masih belum berkahwin bagi perempuan pula adalah

  • Tiada calon sesuai (35.7%)
  • Masalah kewangan (26.0%)
  • Ingin menumpukan kepada kemajuan kerjaya (18.1%)

Kalau digabungkan kedua-dua keputusan bagi pihak lelaki dan perempuan, maka:

  • Masalah kewangan (41.0%)
  • Tiada calon sesuai (27.05%)
  • Ingin tumpukan kepada kemajuan kerjaya (13.75%)

Kos Kahwin Yang Mahal Merupakan Penyebab

Kahwin mesti nak buat yang grand-grand, maklumlah kahwin setahun sekali je kan? Kalau boleh nak buat kat hotel, makan nak yang sedap-sedap, perhiasan nak yang cantik-cantik, hadiah berkat bagi tetamu yang hadir nak yang mahal-mahal.

Tapi realitinya, mampukah kita untuk menanggung kos perkahwinan yang sebegitu rupa? Bukankah sederhana itu lebih baik?

Yang penting, tujuan kita buat majlis perkahwinan adalah untuk meraikan pasangan yang baru bernikah, nak bagi orang ramai tahu yang mereka sudah mendirikan rumahtangga, sambil dapat juga jumpa saudara-mara yang dah bertahun lamanya tak jumpa. Yalah, biasanya nak jumpa ramai-ramai ni time kenduri kahwin atau kematian sahaja.

Buatlah Perancangan Sebelum Nak Berkahwin

Biasanya kita dating dan bercinta bertahun-tahun baru plan nak kahwin kan? Bukan harini berkenalan, esok dah nak kahwin.

Oleh itu, buatlah perancangan yang sebaiknya. Bukan apa, kalau dah habis duit untuk majlis perkahwinan, lepas kahwin nanti dugaan yang lebih besar akan mendatang.

Jemput baca:

Belajar Melabur Untuk Tingkatkan Pendapatan

Bagi mereka yang sedang tercari-cari peluang untuk tambah pendapatan untuk berkahwin, ketahuilah cara untuk kembangkannya sebanyak 10% ke 30% dalam masa setahun atau tak sampai setahun, kami syorkan untuk hadir simposium ini.

Belajarlah dari pagi sampai ke malam.
Belajar sampai lebam.
Belajar dari orang yang betul.

Simposium ini dibarisi ahli-ahli panel yang hebat-hebat, sudah pasti ianya juga bakal pecah panggung. CEO Bursa Malaysia ada, pusat zakat ada, Pengarah DNEX Bhd ada, sifu-sifu Technical Analysis ada, ustaz-ustaz terkenal pun ada juga. Fuh, ustaz pun sempat melabur saham?

Korang tak minat saham Petron? Tak apa, boleh pilih 694 saham patuh syariah yang lain. Dah peram saham Nestle? Saham F&N? Saham Tenaga Nasional?

What, belum?

Tak perlu tunggu duit dalam bank ada RM100,000 baru nak mula, ada RM1,000 pun dah boleh mula melabur. Eh, RM100 pun boleh la bro.

Cepat rebut peluang untuk hadiri majlis ilmu yang cukup hebat ini. Daftar sekarang di sini!

Previous ArticleNext Article

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

TUBE Wujud Lebih 13,000 Peluang Pekerjaan, Raih Jualan RM154.38 Juta – Ewon

KUALA LUMPUR, 11 Jun (Bernama) — Program Tunas Usahawan Belia Bumiputera (TUBE) berjaya mewujudkan sebanyak 13,866 peluang pekerjaan dan menyumbang nilai jualan terkumpul hasil daripada perniagaan yang dijalankan berjumlah RM154.38 juta sepanjang penganjurannya sejak 2014 sehingga 2023.

Menteri Pembangunan Usahawan dan Koperasi Datuk Ewon Benedick berkata TUBE merupakan inisiatif Kementerian Pembangunan Usahawan dan Koperasi (Kuskop) menerusi agensinya SME Corporation Malaysia (SME Corp) yang bermatlamat membantu belia bumiputera yang ingin memulakan perniagaan supaya sentiasa berfikiran kreatif dan inovatif agar dapat maju serta berdaya saing.

“Dengan bantuan geran permulaan sebanyak RM15,000 yang disalurkan oleh SME Corp, berdasarkan kepada rancangan perniagaan yang dibentangkan semasa latihan TUBE-X akan membantu anda menggerakkan perniagaan yang diusahakan dan memperkukuh perniagaan yang telah bermula,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika menyampaikan ucaptama pada Majlis Temu Ramah TUBE yang kini dijenamakan semula sebagai TUBE-X bersempena dengan tahun ke-10 penganjurannya di sini hari ini.

Ewon berkata TUBE adalah program penting yang membantu perkembangan dan pembangunan usahawan dalam kalangan belia selain penjana peluang pekerjaan kepada masyarakat.

Menurutnya seramai 805 usahawan belia bumiputera berjaya dilatih menerusi program TUBE-X pada tahun ini melibatkan peruntukan berjumlah RM12 juta.

TUBE adalah program berbentuk latihan asas keusahawanan untuk memupuk semangat keusahawanan dan membina ketahanan diri dalam kalangan usahawan belia bumiputera berusia 18 hingga 30 tahun bagi mengendalikan perniagaan mereka.

Program ini juga bertujuan melahirkan lebih ramai pencipta pekerjaan sekali gus menangani masalah kebolehpasaran dalam kalangan belia.

— BERNAMA