Proton X50: Kenderaan Mampu Milik Atau Hanya Mampu Tengok?

Baru-baru ini, Proton telah mengumumkan pelancaran kereta terbaru mereka iaitu X50 dengan harga di antara RM79,200 sehingga RM103,300. Ada yang kata murah, ada yang kata berpatutan, ada yang kata mahal.

Persoalannya sekarang, adakah Proton X50 ini adalah kenderaan mampu milik? Kalau dulu kita tak tahu harganya sehingga ianya menerima lebih daripada 20,000 tempahan, sekarang kita dah boleh buat kira-kira.

Kira Kadar Kemampuan Kenderaan Guna 2 Formula

Tahap mampu milik bagi sesebuah kenderaan adalah berbeza bagi setiap individu. Ianya bergantung kepada jumlah gaji seseorang. Jom kita tengok 2 formula pengiraan kadar mampu milik bagi sesebuah kenderaan.

Untuk contoh , saya gunakan model paling murah iaitu RM79,200.

Kredit Gambar: Paultan

Formula Pertama: Jumlah Gaji Setahun

Ini adalah formula yang paling mudah. Kita kena pastikan harga kenderaan yang dibeli tersebut tidak lebih daripada setahun gaji. Ini bermakna gaji minima untuk melayakkan kita untuk membeli X50 adalah:

RM79,200 / 12 bulan = RM6,600

Dengan gaji RM6,600 baru kita dikira layak untuk membelinya.

Formula Kedua: 20/5/10

Kaedah ini lebih rumit untuk membuat pengiraan, tapi tidaklah sesusah mana:

20 = 20% deposit bayaran muka
5 = 5 tahun instalment
10 = komitmen bulanan tak melebihi 10% gaji

Iklan

Jadi dalam kes X50 ini, pengiraan deposit adalah
(20% x RM79,200) = RM15,840 sebagai duit bayaran muka

Dengan membuat pembiayaan selama 5 tahun, maka:

Jumlah Pembiayaan: RM79,200 – RM15,840 = RM63,360
Kadar Keuntungan (Andaian 3.4% untuk 5 tahun): RM11,052
Jumlah Kena Bayar: (RM63,360 + RM11,052) = RM74,412
Komitmen Bulanan: (RM74,412 / 60 bulan) = RM1,240.20 sebulan

Maka gaji minima: (RM1,240.20 x 10) = RM12,400

Kredit Gambar: Proton

Itulah cara nak mengenal kenderaan mampu milik. Formula 2 jauh lebiih ketat berbanding dengan formula 1. Terpulang kepada kita nak guna yang mana.

Lepas kita dah buat pengiraan di atas, masih tak lepas gaji minima walau dah guna kedua-dua formula?

Itu maknanya belum rezeki kita lagi. Buat masa ini, hanya mampu tengok saja. InshaAllah, akan diluaskan juga rezeki kita satu hari nanti.

Ditulis oleh Hanif Yahaya. Seorang perancang kewangan dan penasihat kewangan yang berlesen daripada Suruhanjaya Sekuriti Malaysia (SC) dan Bank Negara Malaysia (BNM). Beliau merupakan Ketua Jawatankuasa Pendidikan Masyarakat, Malaysian Association of Muslim Finance Professionals (MFP)  dan merupakan pelajar terbaik Shariah Registered Financial Planner (ShRFP). Berpengalaman memberi khidmat nasihat kewangan individu dan korporat. Boleh hubungi beliau di [email protected]

Iklan
Previous ArticleNext Article

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

5 Nasihat Kewangan Untuk Anak Muda Berumur 20-an

Sebelum kita menginjak masuk usia 30 tahun, kita sebenarnya sedang berada di dalam fasa baru nak membina kehidupan. Kita baru saja melalui fasa pendidikan formal dan selama ini banyak perkara yang diuruskan oleh ibu dan ayah.

Apabila kita mula melangkah masuk umur 20 tahun, kita kena pandai membuat keputusan sendiri dan belajar untuk mengurus kewangan peribadi.

Berikut merupakan beberapa nasihat supaya anda tidak tersilap langkah.

Nasihat 1: Mula Membuat Simpanan

Meskipun masih belajar, kita kena mula belajar menyimpan duit. Tiada istilah mula membuat simpanan apabila sudah bekerja.

Sebaik saja menjejakkan kaki ke universiti, kita dah boleh menyimpan duit walaupun RM5 seminggu. Berpeganglah kepada konsep sikit-sikit lama-lama jadi bukit.

Ini penting untuk membiasakan diri dengan tabiat menyimpan sebelum melangkah masuk ke alam pekerjaan. Kalau tak dididik dari awal, kita mungkin akan tunduk dengan nafsu apabila duit gaji nanti bakal lesap begitu sahaja (percayalah, kami pernah lalui fasa ini).

Baca juga:

Nasihat 2: Tak Perlu Kaya Untuk Mula Melabur

Masyarakat kita mempunyai stigma bahawa pelaburan hanyalah untuk mereka yang kaya saja. Ini cerita tahyul, jangan percaya.

Sekarang ada banyak produk pelaburan yang boleh dimulakan dengan modal yang sangat minima, serendah 5 sen pun ada.

Tetapi kita kena ingat petua ini, melaburlah dengan duit lebihan dan pastikan kita dah ada simpanan kecemasan sebanyak 3-6 bulan gaji kita.

Baca:

Nasihat 3: Kad Kredit Adalah Hutang

Jangan sesekali percaya bahawa kad kredit adalah lambang kemewahan. Kad kredit sebenarnya adalah liabiliti di mana kita akan berhadapan risiko muflis jika tidak dapat membayar balik pada masa yang ditetapkan.

Iklan

Faedah hutang kad kredit adalah sangat tinggi, sekiranya kita hanya bayar minimum saja setiap bulan – nescaya kita sedang menempah tiket ke neraka wang. Bertaubat sebelum terlambat!

Baca:

Nasihat 4: Jangan Memilih Kerja

Apabila sudah tamat belajar, jangan sesekali memilih kerja. Kebanyakan anak muda suka memilih kerja kononnya mahu yang bersesuaian dengan kelulusan.

Sekiranya kita mempunyai pemikiran seperti ini, inilah punca berlakunya lambakan graduan yang menganggur. Seeloknya kita rebut peluang yang ada dan bermulalah dari bawah.

Walaupun ianya di luar bidang, tidak mengapa asalkan kita dapat mengisi masa lapang dan menimba pengalaman bekerja.

Baca:

Nasihat 5: Jangan Beli Kereta Mewah

Jenama kereta import menjadi idaman ramai anak muda bagi membuktikan bahawa mereka telah berjaya menamatkan pelajaran dan mempunyai pekerjaan yang elok. Namun, ramai juga yang hanya mampu bayar instalment bulanan, tetapi tak mampu nak maintain kereta.

 “Tapi salesman tu kata gaji saya lepas, layak pakai kereta import yang baru”. Nama pun salesman, memang tugas dia meyakinkan bakal pelanggan.

Ingatlah bahawa ‘jenama’ kereta adalah kehendak dan bukan keperluan. Beli kereta tidak salah, tetapi ramai yang beli kereta yang salah.

Apa kata mula dengan menaiki motor atau menggunakan pengangkutan awam kerana banyak penjimatan wang boleh dibuat. Jauh lagi perjalanan hidup tu, janganlah membazir.

Baca:

Fikir-fikirkanlah nasihat ini. Betulkan hidup kita, jangan ikut apa yang ramai orang buat.

Iklan

7 Tips Menabung Untuk Pasangan Suami Isteri

Telah terbukti bahawa semakin banyak pasangan suami isteri bergaduh mengenai kewangan yang berakhir dengan perceraian. Cara paling mudah untuk berhenti bergaduh mengenai kewangan adalah dengan memastikan kita mempunyai wang yang mencukupi.

Bagi mengelakkan kita mengalami situasi kewangan yang tertekan, jom kita lihat 7 tips menabung untuk pasangan suami isteri yang boleh dijadikan sebagai panduan kita bersama.

1. Perlu Mempunyai Matlamat

Perkara pertama yang perlu dilakukan oleh suami isteri dalam menabung adalah dengan mempunyai matlamat yang sama. Jika masing-masing tiada matlamat, akan timbul masalah. Nak simpan berapa setiap bulan pun tak jelas, berapa sasaran yang nak dikumpulkan dalam masa setahun, 5 tahun, 10 tahun; pun tak jelas.

Oleh itu, tetapkan target simpanan ini terlebih dahulu.

2. Kedua-duanya Perlu Berjimat

Photo by Pixabay from Pexels

Bagi memastikan tabungan suami isteri menjadi lebih efisien, kedua-duanya haruslah berjimat-cermat. Jangan boros membeli barang yang tidak penting, dahulukan mana yang diperlukan.

Sekiranya kita ada barang yang tidak diperlukan, boleh juga menjualnya dan wang hasil jualan tersebut dimasukkan ke dalam tabung simpanan.

3. Hadkan Makan Di Luar Rumah

Seperti yang kita ketahui, makanan di luar rumah seperti di restoran, kedai mamak dan sebagainya akan memerlukan kos yang banyak. Kalau sekali sebulan takpe lagi, kalau hari-hari nak makan di kedai banyak juga belanja nanti.

Apa kata kita dan pasangan masak setiap hari? Bawa bekal ke tempat kerja bersama-sama. Ianya bukan saja dapat menjimatkan wang, ia juga dapat merapatkan hubungan.

4. Elakkan Hutang Jahat

Photo by Pixabay from Pexels

Seterusnya, tips menabung untuk pasangan suami isteri adalah dengan mengelakkan daripada mengambil hutangjahat. Musuh terbesar dalam menabung adalah hutang dengan kadar faedah yang tinggi seperti hutang kad kredit dan hutang pembiayaan peribadi (personal loan).

Oleh itu, belanjalah ikut kemampuan. Kalau nak sesuatu, kita perlu menyimpan dan berjimat untuk membelinya. Bukan dengan cara swipe dan bayar hanya minima setiap bulan.

Iklan

5. Tak Dapat Simpan Banyak, Simpanlah Sikit-Sikit

Jika kita dah mempunyai sasaran untuk menyimpan setiap bulan, namun ada kalanya kita tidak dapat mencapai target tersebut, maka teruskan juga menyimpan walaupun sedikit.

Kerana dengan yang sedikit inilah, ianya akan jadi bukit satu hari nanti.

6. Buat Catatan Perbelanjaan

Image by Сергей Игнацевич from Pixabay

Kita sepatutnya ada membuat catatan bagi setiap perbelanjaan bersama-sama. Dengan mencatat perbelanjaan, ia akan membuatkan kita lebih berdisiplin dalam berbelanja.

Semak perbelanjaan kita dan pasangan setiap bulan untuk melihat sama ada kita ada membuat pembaziran atau tidak. Sekurang-kurangnya dengan mencatat duit keluar, kita tahu di mana kita membelanjakan duit kita setiap bulan.

7. Menyelesaikan Masalah Bersama

Menyelesaikan masalah bersama sangat diperlukan terutamanya jika kita berdua bekerja dan mempunyai pendapatan tetap masing-masing. Sekiranya salah seorang daripada kita tidak dapat membayar komitmen pada bulan tersebut, maka seorang lagi boleh memberikan pertolongan.

Atau ada bulan kita short, maka pasangan kita boleh tolong cover untuk kita pada bulan tersebut.

Kesimpulannya, disiplin yang tinggi diperlukan bagi memastikan kita mencapai sasaran yang diimpikan. Ada yang ingin beli rumah, ada yang ingin beli perabot, ada yang ingin buat persiapan menyambut cahaya mata, dan bermacam-macam lagi.

Oleh itu, kerjasama kedua-dua pihak diperlukan bagi memastikan ianya berjaya dan mendatangkan hasil buat kita bersama.

Sumber Rujukan:

Iklan

5 Cara Mudah Untuk Bebas Daripada Masalah Tunggu ‘Hari Gaji’

Ramai daripada kita pasti mengalami masalah kena tunggu hari gaji untuk settlekan bil-bil utiliti, sewa rumah, membeli barangan dapur dan sebagainya. Bila dan settle semua benda penting ini, gaji pula cukup-cukup sahaja untuk ‘survive’ sampai bulan depan.

Malah, ada juga yang terpaksa meminjam daripada keluarga dan rakan-rakan. Jadi, apakah cara terbaik untuk bebas daripada belenggu kewangan ini?

1. Sediakan Bajet

Masih ramai yang tidak memahami keperluan untuk menyediakan bajet bulanan. Bajet bulanan ini penting bagi memastikan kita tahu ke mana duit kita akan disalurkan bagi setiap bulan.

Jadi kita akan lebih bersedia serta mengetahui bahawa cukup atau pun tidak gaji pada bulan itu untuk cover perbelanjaan penting seperti bil, duit rumah dan sebagainya.

Jadi tak berlakulah masalah selepas shopping sakan, duit nak makan pun tak ada! Untuk kemudahan kita, sekarang terdapat banyak aplikasi mudah yang boleh kita muat turun bagi membantu dalam menyediakan bajet seperti Pocket Expense, Goodbudget dan Wally.

Boleh juga baca 5 Cara Untuk “HACK” Bajet Bulanan Bagi Yang Bujang.

2. Utamakan Hutang

Bila dah dapat gaji, jangan pula terus berbelanja besar dengan makan di tempat mewah, shopping dan sebagainya.

Langsaikan dahulu perkara penting seperti bayar bil-bil, sewa rumah, kereta, hutang PTPTN dan sebagainya. Kemudian, ambil sedikit daripada baki tadi untuk tujuan simpanan atau pelaburan jangka panjang.

Satu perkara harus diingatkan, jangan usik duit simpanan ini kecuali untuk perkara kecemasan sahaja! Selepas itu, lihatlah banyak mana lagi gaji kita yang tinggal.

Kalau masih ada lebihan untuk anda tengok wayang, makan di kafe atau sebagainya, silakan.

Bagi mereka yang nakkan tips yang lagi power, Nak Bebas Hutang? Ikut 7 Langkah Ini.

Iklan

3. Belajar Berjimat

Bila kita dah buat senarai bajet tadi, tentu boleh nampak berapa banyak duit yang kita telah belanjakan dalam masa sebulan. Selepas itu, kita boleh belajar berjimat cermat dengan mengurangkan atau menghapuskan perbelanjaan yang tidak perlu.          

Sebagai contoh, jika kita melanggan pakej siaran televisyen berbayar, tetapi mungkin hanya menonton TV di hujung minggu sahaja. Itu pun selama beberapa jam. Jadi buat apa membazir? Hentikan sahaja langgan tersebut dan pilih cara lain yang lebih murah atau percuma seperti melanggan Iflix, Netflix atau pun tengok saja di Youtube.

Baca juga Bagaimana Membezakan Antara Keperluan Dan Kehendak?

4. Tambah Pendapatan

Zaman sekarang, melakukan dua, tiga jenis kerja bukanlah satu perkara asing lagi. Ini dilakukan untuk menampung kos sara hidup yang semakin meningkat. Ada yang menjadi pemandu Grab atau pun menjual burger setelah tamat waktu kerja.

Kalau kita jenis suka duduk di rumah, mungkin boleh melakukan pekerjaan secara freelance seperti menulis, menterjemah, buat laman web, dan sebagainya.

Kalau nak duit lebih, kenalah berpenat sikit kan? Boleh juga rujuk 10 Idea Menyeronokkan Untuk Menjana Pendapatan Mengikut Personaliti.

5. Ubah Mentaliti

Wang bukanlah segala-galanya, tapi tanpa wang sukar untuk kita mendapatkan apa yang kita impikan untuk diri dan keluarga. Jadi untuk dapatkan kebebasan kewangan, kita disarankan supaya berbelanja kurang daripada pendapatan bulanan anda.

Ini bagi memastikan ada duit lebihan untuk tujuan simpanan atau pelaburan bagi setiap bulan.

Kalau boleh, gunakan sedikit simpanan tersebut untuk pelaburan jangka masa panjang. Ini bagi memastikan kita masih lagi mempunyai pendapatan pasif walaupun telah bersara.

Nak senang tak susah sebenarnya. Yang susah adalah untuk merealisasikannya. Tak rugi untuk bersusah-payah sedikit untuk kesenangan di masa hadapan.

Sumber Rujukan:
https://www.comparehero.my/money-tips/articles/hindari-belenggu-hari-gaji

Iklan

Orang Kata Kalau Beli Aset Cash Nanti LHDN Kejar, Betul Ke?

Biasa dengar tak pernyataan di atas? Katanya pihak Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN) membuat pemantauan terhadap mereka yang membeli sesuatu aset dengan secara tunai. Dan disebabkan itulah, kita dinasihatkan supaya jangan beli rumah pakai cash, jangan beli kereta pakai cash dan sebagainya.

Tapi betul ke tak ni? Jom kita merungkai bersama-sama, jadi kita mulakan dengan asal-usulnya terlebih dahulu.

Dari Mana Datangnya Teori Tersebut?

Dah boleh kita kategorikan sebagai urban legend, iaitu sesuatu yang diperturunkan daripada mulut ke mulut dan dari zaman ke zaman. Pakcik kita kata dulu ada saudara kena tangkap sebab beli rumah secara cash. Kawan kita pula kata, ada kawan dia kena dakwa di mahkamah sebab beli rumah cash.

Susah nak dipastikan kesahihan atau kebenarannya, kerana ada banyak cerita dan ada banyak pula ending dia. Ada yang lepas, ada yang kena penjara.

Beli Aset Secara Tunai Tak Salah

Kalau diikutkan, tiada masalah untuk kita beli sesuatu aset secara tunai. Selagi kita boleh buktikan daripada mana sumber wang tersebut diperolehi, itu sudah memadai.

Katakan kita baru dapat wang pampasan hasil daripada takaful yang dilanggan ayah kita pada saat kematian beliau. Kita selaku anak dan waris yang sah, dapat pampasan sebanyak RM1 juta.

Sumber: Syed Mohd Muhaimin

Tengok saja RM60 bilion harta orang mati dibeku, berpunca daripada sikap waris yang menganggap proses memohon pembahagian harta pusaka lambat, mahal dan menyusahkan.

Jadi kalau ayah kita seorang yang terbuka mata dan mindanya sewaktu beliau masih hidup untuk membuat wasiat, maka jika kita beli rumah dengan cash menggunakan wang tersebut, tak jadi masalah.

Iklan

Begitu juga halnya dengan pemberian hibah kepada kita sebagai ganjaran menjadi anak yang soleh, kemudian kita guna wang tersebut untuk membeli rumah secara tunai, juga tiada masalah. Selagi kita boleh buktikan sumber wang tersebut, dan ianya berlaku secara sah.

Yang menjadi masalahnya, kita dah lah tak pernah hantar borang cukai pendapatan, tapi pandai-pandai beli rumah berharga RM500 ribu atau RM1 juta. Memang LHDN carilah lepas tu. Beli cash ni ingat tak masuk dalam sistem? Sebab itu kita kena jadi orang cerdik dengan membaca 9 Sebab Kenapa Kita Kena Hantar Borang Cukai Pendapatan.

LHDN Cuma Menjalankan Tanggungjawab

Kalau diikutkan, tujuan utama LHDN ditubuhkan adalah sebagai salah satu agensi utama di bawah Kementerian Kewangan yang bertanggungjawab memungut dan mentadbir cukai langsung negara.

LHDN ditubuhkan di bawah Akta Lembaga Hasil Dalam Negeri Malaysia 1995 untuk memperolehi lebih kuasa terutamanya dalam bidang kewangan dan pengurusan kakitangan bagi meningkatkan kualiti pentadbiran percukaian.

Dalam erti kata lain, memang LHDN kerjanya mengutip cukai. Dan bagi mereka yang culas, pasti akan terima padahnya. Mereka pun ada KPI, jadi salahkah mereka menjalankan tanggungjawab yang diamanahkan kepada mereka?

Dan merujuk kepada kenyataan media ini, mengingatkan semua pembayar cukai agar tidak mengambil mudah urusan percukaian mereka sekiranya tidak mahu didakwa di bawah Akta Cukai Pendapatan (ACP) 1967 dan Akta Pencegahan Pengubahan Wang Haram dan Pencegahan Pembiayaan Keganasan (AMLATFA) 2001.

Tiga jenis kesalahan cukai yang telah diwartakan oleh kerajaan Malaysia pada 7 Oktober 2010 sebagai kesalahan berat dalam AMLATFA 2001 adalah:

  1. Kegagalan menghantar Borang Nyata Cukai Pendapatan (BNCP) bagi sesuatu tahun taksiran
  2. Mengemukakan penyata yang salah
  3. Mengelakkan diri daripada dikenakan cukai

Sekiranya disabitkan kesalahan, hukuman berat boleh dikenakan iaitu denda tidak melebihi RM5 juta atau dipenjarakan selama tempoh tidak melebihi lima tahun atau kedua-duanya sekali bagi setiap kesalahan.

Sebagai kesimpulannya, ada kebenarannya bila orang kata kalau beli aset cash nanti LHDN kejar, tapi bila kita gagal hantar borang cukai atau paling dahsyat tak ada no cukai. Sebab itu kita kena pastikan sumber wang tersebut adalah sah, baru boleh terima kedatangan mereka nanti dengan hati yang tenang.

Boleh juga baca:

Iklan

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!