Menyimpan Untuk Hari Persaraan Mengikut Prinsip Islam

Perkembangan baik dapat dilihat apabila kini semakin ramai di kalangan kita yang mula celik mengenai kepentingan menyimpan sebagai bekalan hari tua nanti. Malah ramai yang dah mula melabur dan mengembangkan dana persaraan demi kegunaan masa depan.

Private Pension Administrator Malaysia (PPA) selaku pentadbir pusat untuk industri Skim Persaraan Swasta (PRS)  telah menjalankan soal selidik di kalangan Ahli PRS dan hasil dari kajian tersebut mendapati 56.7% daripada responden menyimpan di PRS adalah untuk tujuan perancangan persaraan mereka sendiri, dan bukan atas faktor-faktor lain seperti insentif cukai dan sebagainya.  

Peningkatan kesedaran ini juga menjadikan ramai yang mula mencari platform seperti PRS untuk menambah simpanan persaraan. Dan bagi anda yang ingin membuat pelan persaraan mengikut prinsip Islam, tahukah anda bahawa PRS juga ada menyediakan pilihan Dana PRS berasaskan Syariah untuk simpanan hari depan?

Untuk kali ini, kita akan membincangkan lebih mendalam tentang skim ini, terutamanya tentang Dana PRS berasaskan Syariah, serta pengawalseliaan, pemantauan dan prestasi semasa Dana PRS Patuh Syariah.

Apa Itu Skim Persaraan Swasta (PRS)?

Ada yang pernah dengar mengenai PRS tak?

Bagi yang baru nak mengenali skim ini, PRS adalah skim simpanan dan pelaburan jangka panjang sukarela yang direka bagi membantu anda menyimpan lebih banyak untuk persaraan nanti.

Di bawah kawalseliaan Suruhanjaya Sekuriti Malaysia (SC), PRS berusaha untuk memberikan pilihan bagi semua rakyat Malaysia untuk menambah simpanan persaraan mereka di bawah kerangka kerja yang kukuh dan tersusun.

Pengawalseliaan Dana PRS Patuh Syariah

Terdapat dua komponen tambahan yang terdapat di dalam Kerangka Kerja Pengawalseliaan PRS Patuh Syariah iaitu:

1. Majlis Penasihat Syariah (MPS), SC

Seperti produk Pasaran Modal Islam atau Islamic Capital Market (ICM) yang lain seperti ekuiti patuh Syariah dan sukuk, pematuhan Syariah bagi industri PRS ini adalah di bawah kawalseliaan MPS SC.

Peranan MPS SC adalah seperti berikut:

  • Memberi nasihat mengenai hal-hal berkaitan ICM;
  • Mengawalselia dan memastikan aktiviti yang berkaitan dengan ICM mematuhi Syariah; dan
  • Menerbitkan resolusi dan keputusan Syariah yang berkaitan dengan bidang kuasa yang relevan dari semasa ke semasa.

2. Penasihat Syariah PRS (yang dilantik oleh Penyedia PRS)

Selain itu, untuk setiap Dana PRS berasaskan Syariah, setiap Penyedia PRS perlu melantik sebuah Penasihat Syariah untuk memberi khidmat nasihat Syariah di samping memantau pengurusan dan operasi Dana PRS agar mematuhi penanda aras yang ditetapkan oleh MPS, SC.

Untuk mengetahui siapakah Penasihat Syariah bagi Dana tersebut, anda boleh merujuk kepada Dokumen Pendedahan (‘Disclosure Document’) atau Helaian Penzahiran Produk (‘Product Highlight Sheet’) untuk Dana yang berkenaan.

Sekarang anda dah tahu betapa tersusunnya daripada segi pengawalseliaan patuh Syariah, jom kita tengok pula siapakah Penyedia PRS dan Dana-Dana PRS yang patuh Syariah.

Penyedia Dan Pilihan Dana PRS Patuh Syariah

Secara keseluruhannya, terdapat 8 Penyedia PRS di Malaysia yang menyediakan sebanyak 57 Dana PRS. Daripada jumlah ini, 26 daripadanya adalah Dana PRS Patuh Syariah.

Senarai Dana PRS Patuh Syariah:

Kesemua Penyedia PRS tersebut adalah institusi kewangan terkemuka yang telah diluluskan untuk menguruskan dan memasarkan Dana-Dana Skim PRS termasuk Dana PRS berasaskan Syariah.

Ok, tapi bagaimana pula dengan prestasi Dana-Dana ini?

Prestasi Semasa Dana PRS Patuh Syariah

Dengan pegangan pasaran sebanyak 32.9% daripada lebih RM4 bilion jumlah keseluruhan Nilai Aset Bersih (NAB) PRS, Dana-Dana PRS Patuh Syariah tetap berdiri teguh dan dilihat memiliki daya tahan walaupun dengan keadaan pasaran yang mencabar sepanjang tahun ini.

Berikut adalah ringkasan prestasi Dana PRS patuh Syariah yang terbaik (mengikut kategori Dana) sejak tarikh diperkenalkan:

Sumber: Morningstar
*Pulangan adalah dikira secara tahunan sejak tarikh diperkenalkan, setakat 30 September 2020.

Bagi yang berminat untuk mula menyimpan di dalam PRS yang patuh Syariah ini, anda boleh membuka akaun PRS melalui perkhidmatan PRS Online PPA. Dengan modal serendah RM100 saja, anda sudah boleh memulakan simpanan persaraan hari ini juga.

Untuk pengetahuan anda, PPA kini sedang mengadakan promosi dengan menawarkan pelbagai ganjaran menarik untuk pencarum baru yang membuka akaun melalui perkhidmatan PRS Online. Dapatkan maklumat lanjut mengenai promosi ini di https://ppa.my/prstreats/ms.

Sekiranya anda mempunyai sebarang pertanyaan mengenai PRS atau PPA, anda juga boleh menghubungi kami di talian Hotline 1300-131-772.

Artikel ini dibawakan kepada anda oleh Private Pension Administrator Malaysia.

Previous ArticleNext Article

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Suruhanjaya Sekuriti Malaysia (SC) Dan Peranannya

Jika anda seorang pelabur, pastinya pernah dengar akan nama Suruhanjaya Sekuriti Malaysia (SC)? Nama SC sering terpapar di dada akhbar dan didengari di corong radio.

Tetapi malangnya, kebanyakannya adalah berkaitan kes-kes pelaburan yang melibatkan penipuan dan scam. Salah satu punca pelabur sering tertipu adalah kerana tidak menyemak terlebih dahulu samada syarikat tersebut mempunyai lesen yang sah untuk menjalankan aktiviti pelaburan.

Tahukah anda, setiap aktiviti dan maklumat berkaitan pelaburan akan diselia oleh SC?

Berkenalan Dengan Suruhanjaya Sekuriti Malaysia

Suruhanjaya Sekuriti Malaysia (SC) adalah sebuah badan organisasi yang ditubuhkan di bawah Akta Perindustrian Sekuriti 1993 yang berkait rapat dengan penguatkuasaan dan Kementerian Kewangan. Badan berkanun biaya kendiri ini telah ditubuhkan pada 1 Mac 1993. 

Sc adalah badan yang bertanggungjawab untuk mengawalselia pembangunan kewangan dan pelaburan Malaysia serta undang-undang berkaitan.  Mengikut Jurnal Muamalat 2009, Suruhanjaya Sekuriti juga merupakan badan penasihat yang membangunkan pasaran modal Islam pada tahun 1995.

Iklan

Peranan Suruhanjaya Sekuriti Malaysia

Secara umumnya, SC menggalas amanah besar negara iaitu menjaga pelabur negara dengan baik dan memastikan ianya tidak mempunyai sebarang unsur jenayah. SC juga berperanan mengawal fungsi kawal selia perkara yang berkaitan bursa serta meningkatkan pembangunan sekuriti Malaysia. 

Jom kita tengok peranan SC yang ramai tak tahu.

  • Mengawal selia semua jenis perkara yang berkaitan dengan sekuriti dan kontrak niaga hadapan
  • Mengawal selia bursa-bursa, rumah-rumah penjelasan dan depositori pusat
  • Mendaftarkan prospektus syarikat selain daripada kelab-kelab rekreasi yang tidak tersenarai
  • Mengawal selia pertukaran tanggungjawab dan percantuman syarikat-syarikat
  • Meluluskan terbitan bon
  • Mengawal selia semua perkara yang berkaitan dengan skim unit amanah supaya semua berjalan lancar
  • Melesenkan dan mengawasi semua individu yang berlesen
  • Menggalakkan kawal selia sendiri
  • Memastikan perilaku yang betul dalam kalangan institusi pasaran dan individu berlesen.
  • Menyemak segala perkara berkaitan bursa, pelaburan, penyewaan yang tidak patuh syariah
  • Mempromosi dan menggalakkan pembangunan sekuriti juga niaga hadapan di Malaysia

Majlis Penasihat Syariah (MPS) 

Sebagai sebuah badan yang mengawal selia dan melindungi pelabur, SC juga akan mengambil pandangan bagi sistem pasaran modal Islam untuk perkara berkaitan. 

Oleh itu, sebuah badan telah diwujudkan bagi membantu Suruhanjaya Sekuriti mendapatkan maklumat sistem pasaran modal Islam dengan lebih menyeluruh dan mengharmonikan pandangan Syariah untuk perkara tertentu. Badan tersebut dikenali sebagai Majlis Penasihat Syariah (MPS) yang telah ditubuhkan pada 16 Mei 1996.

Sumber Rujukan:  Jurnal Muamalat Bil. 2 • 2009

Iklan

4 Strategi Pelaburan Bagi Menangani Covid-19

Harapan supaya penularan COVID-19 dapat dibendung di China berakhir apabila virus itu merebak pantas ke seluruh dunia. Kesannya, pasaran saham global telah pun memasuki ‘bear market’ dan menandakan kegawatan ekonomi telah tiba.

Ramai pelabur masih lagi panik dan tidak tahu apa yang perlu dibuat dalam situasi sebegini.

Adakah keadaan pasaran akan pulih atau sebaliknya? Sudah semestinya, tapi mungkin memakan masa sedikit, ada yang kata 1-2 tahun baru keadaan kembali seperti sediakala.

Sementara itu, berikut merupakan beberapa strategi pelaburan dan panduan asas bagi berdepan dengan keadaan yang tidak menentu ini.

1. Semak Semula Asset Allocation

Jika kita telah mempunyai asset allocation sebelum ini, tiada apa yang perlu dirisaukan sangat. Tetapi dengan syarat, dana kecemasan sebanyak 3-6 bulan gaji telah pun mencukupi.

Mungkin kita boleh fokus kepada aset yang memberikan keuntungan tetap dan mempunyai risiko yang lebih rendah.

2. Nilai Semula Profil Risiko

Jika kita sudah cemas apabila melihat warna merah dan pulangan negatif pelaburan melebihi 15%, kita perlu menilai semula kategori profil risiko.

Jika sebelum ini kita rasa diri ini seorang pelabur aggressive dengan melihat potensi pelaburan yang dijanjikan, kita mungkin tersilap. Terimalah hakikat sebenarnya kita bukanlah pelabur aggressive tetapi mungkin pelabur berisiko sederhana atau konservatif.

Iklan

3. Tukar Jenis Dana

Jika kita mempunyai pelaburan dalam unit amanah (unit trust), boleh membuat pertukaran dana secara percuma jika ianya masih di dalam syarikat yang sama. Kita boleh memilih untuk bertukar ke dana yang berisiko rendah seperti sukuk/bon dan money market.

Tetapi, jangan lupa tukar semula kepada dana yang berprestasi tinggi (ekuiti) selepas pasaran kembali pulih atau kita berisiko untuk kehilangan potensi pelaburan yang besar.

4. Teruskan Melabur Dengan Tenang

Sebagai seorang pelabur jangka masa panjang, adalah penting untuk kita kerap menambah pelaburan secara konsisten tanpa mengambil kira keadaan pasaran semasa.

Teknik Ringgit Cost Averaging juga terbukti mampu memberikan pulangan yang konsisten untuk jangka masa panjang. Tidak kira samada pasaran turun atau naik. Tetapi perlu berhati-hati semasa memilih saham/dana.

Amacam, nak teruskan atau nak stop? Paling penting melaburlah dengan menggunakan duit lebihan simpanan, dan bukan dari duit simpanan.

Ditulis oleh:

INAZ HASHIM
MB BCH BAO, FAR, FPR, ShRFP
Perancang Kewangan Berlesen dengan Suruhanjaya Sekuriti & Bank Negara Malaysia.
www.inazhashim.com

Iklan

5 Persediaan Sebelum Berhajat Terjun Ke Dunia Pelaburan

Seminggu yang lepas saya menghadiri majlis konvokesyen anak saudara di sebuah universiti awam tempatan. Di celah keriuhan majlis tersebut di mana semua sedang sibuk mengambil gambar, saya terdengar selintas perbualan sekumpulan graduan yang berdiskusi perihal kerja dan pengurusan kewangan.

Jujurnya, saya agak terkejut memandangkan secara peribadinya saya tidak menyangka mereka ini mempunyai kesedaran yang jelas tentang kepentingan matlamat kewangan dan pengurusan yang terbaik.

Berbeza sekali dengan saya dulu, yang pada waktu itu masih hanyut dengan perkara-perkara yang tidak berfaedah sama sekali dan hanya memikirkan tentang peluang pekerjaan sahaja.

Saya mendekati sekumpulan anak muda tersebut yang masih lengkap segak bergaya dengan jubah dan mortar board di atas kepala dan menyapa mereka sekadar ingin mengetahui kegusaran dan berkongsi sedikit sebanyak ilmu yang saya ada berdasarkan pengalaman hidup dan kerja selepas bergraduasi dari universiti.

Jelas, terpancar kerisauan yang amat jelas dari riak wajah mereka tatkala meluahkan kegusaran yang membelenggu di kepala. Kesemua mereka sudah mendapat kerja tetap hasil rekomendasi dariPADA penyelia organisasi tempat mereka menjalankan praktikal dahulu dan ini sudah pastinya suatu benda yang sangat baik untuk mereka yang baru mula melangkah ke alam pekerjaan.

Dari satu sisi, mereka ini saya kira sebagai bertuah dan beruntung memandangkan lebih ramai rakan mereka yang bergraduasi pada hari ini masih gagal dapat sebarang pekerjaan. Akan tetapi, kegusaran yang diluahkan kepada saya membuat saya tertarik untuk memanjangkan sesi sembang kopi di sebelah khemah dewan konvokesyen tersebut.

Gaji Ciput, Nak Melabur Macam Mana?

“Memang lah dah ada kerja bang, tapi gaji ciput sangat. Tak ada lah nak sangat pun gaji ijazah ni, tapi kalau duduk KL gaji rm1.4k ni, macam susah je nak hidup”

Saya sangat mengerti dan faham akan kerisauan dan kebimbangan yang dihadapi mereka ini.

Ya benar, masih ada graduan yang tidak memilih kerja. Ya benar, peluang pekerjaan sekarang sangat terhad disebabkan persaingan dan jumlah graduan universiti yang semakin meningkat.

Sektor swasta sekarang pun masih mengehadkan pengambilan pekerja memandangkan lebih banyak syarikat yang ada lebih mengkehendaki mereka yang lebih berpengalaman. Kita tidak boleh salahkan siapa-siapa dalam hal ini, memandangkan syarikat swasta juga mempunyai kepentingan untuk hidup dengan lebih lama. Kalau ambil ramai pekerja tapi produktiviti kurang pun tidak ada gunanya.

Saya memberi sedikit tips dan nasihat untuk mereka yang bergaji ciput ini tentang bagaimana mahu menguruskan hidup dengan limitasi kewangan sebegitu rupa. Sebab saya sendiri pernah berada di tempat mereka, dan kegusaran yang mereka hadapi pada hari ini adalah perkara sama yang saya hadapi waktu dahulu.

1. Mentaliti Kena Betul

Pertama sekali, seberapa ciput pun gaji yang anda terima, harus jua untuk bersyukur. Kerana dengan bersyukur, ia akan mendidik hati dan jiwa untuk menjadi lebih kuat dalam menempuh apa jua urusan dalam hidup.

Tambah lagi kalau tidak pernah belajar untuk bersyukur, dapatlah duit berkepuk macam mana pun, hati anda susah untuk gembira.

Bila bercakap mengenai isu mentaliti juga, saya suka untuk meminjam hasil tulisan Dr Carol Dweck dalam bukunya Mindset.

Ada dua jenis mentaliti yang wujud:

  1. Mentaliti kekal – Mereka dalam mentaliti ni percaya yang kepandaian, bakat dan kualiti adalah anugerah yang tidak boleh diubah. Dalam mentaliti ni masa lebih banyak dihabiskan mengira berapa pandainya kita, berapa hebatnya kita daripada menghabiskan masa untuk memperhebatkan lagi skill yang ada. Mereka juga percaya yang bakat adalah tunjang utama kejayaan.
  2. Mentaliti berkembang –  Dengan mentaliti ni, anda akan percaya yang mana dedikasi dan kerja keras adalah tunjang kepada segalanya. Bakat dan kepandaian sekarang hanyalah titik mula.

Bagi saya, mentaliti kedua adalah asas untuk anda bermula dalam dunia kewangan dan pelaburan.

“Ala dia boleh la, memang lahir anak orang kaya..”

Iklan

“Ala dia memang graduate dalam bidang tu, sebab tu terer…”

Selagi mana mentaliti anda masih dipenuhi dialog macam ni, selagi tu lah susah untuk anda mulakan perjalanan dalam dunia pelaburan.

#2 Dah Pernah Semak Bajet Hidup Bulanan?

Kedua, buat bajet atas kertas dan kira berapa kos untuk makan, tempat tinggal, dan pengangkutan. Lepas dah kira, cuba potong bahagian mana yang anda rasa mampu untuk minimakan lagi kos bulanan anda.

Contoh, kalau duit makan sehari RM20, cuba potong lagi separuh atau suku, RM15 misalnya. Jika sebelum ini duit makan sehari RM20, sebulan dah RM600, dah dekat separuh dari gaji dah tu (RM1,400). Kalau boleh cut ke RM15 sehari, kos makan jadi RM450, ada baki RM150 disitu.

Lepas dah tulis dan buat kira-kira dengan teliti di atas kertas, cuba praktikkan selama sebulan. Kalau berhasil, Alhamdulillah. Kalau tak, kena rombak semula lah perbelanjaan harian. Kaji dan tengok semula bahagian mana yang tak perlu.

#3 Tak Ada Usaha, Tak Ada Hasil

Ketiga, jangan malu untuk buat kerja sampingan. Banyak peluang untuk cari duit tepi hari ini, tapi yang paling femes dan saya sendiri selalu guna khidmat mereka ini adalah runner makanan.

Tidak saya ketahui bagaimana dan berapa komisyen yang mereka perolehi, tapi saya dah nampak terlalu ramai runner ni di atas jalanraya. Jadi saya beranggapan ianya adalah sumber alternatif terbaik untuk cari duit tepi.

#4 Belajar Memberi Seawal Sekarang

Keempat, 10% rules. Setiap kali dapat gaji, jangan lupa bahagikan 10% dari gaji tersebut untuk tujuan kebajikan, menderma, atau hantar duit ke keluarga di kampung.

Kenapa?

Sebab anda akan merasa betapa nikmatnya apabila kita memberi. Walaupun dalam jumlah yang kecil, kita tidak tahu berapa besarnya nilai tersebut bagi orang lain. Dan ia juga akan terus memotivasikan diri kita untuk terus bekerja keras dan lebih berusaha dari masa ke semasa.

Rebut Saham Akhirat Dengan Infaq Dan Waqaf Bagi Pembinaan Bangunan Tahfiz Al Quran Al Ansar

#5 Pelaburan Terpenting Adalah Melabur Kepada Diri Sendiri

Dan yang kelima, pelaburan untuk diri sendiri. Selalunya, orang akan mencadangkan untuk melabur dalam ASB dan sebagainya. Saya sangat bersetuju dengan strategi pelaburan ni tapi untuk yang bergaji rendah dan minima seperti anak muda ini, saya cadangkan untuk menyimpan bagi penyediaan tabung kecemasan terlebih dahulu. Tabung kecemasan adalah sangat mustahak dan sekurangnya setiap dari kita mempunyai 3-6 bulan simpanan gaji dalam tabung kecemasan.

Selain daripada itu, saya juga galakkan mereka untuk simpan wang yang ada bagi tujuan membeli buku. Ya, buku.

Kerana buku adalah instrumen yang masih relevan pada hari ini untuk menggerakkan jiwa, membangkitkan semangat, dan menginspirasikan kehidupan untuk menghadapi hari-hari baru.

Akhir sekali, saya tekankan semula untuk mereka bersyukur dan berusaha dengan lebih gigih. Rezeki itu ada, cepat atau lambat sahaja. Sekecil mana pun gaji anda, pengalaman adalah hal yang lebih berharga untuk anda membesar dan menjadi modal insan terbaik yang bukan hanya berupaya untuk  membantu keluarga, bahkan bangsa dan tanahair suatu hari nanti, Inshaallah.

Fikri Azzim merupakan seorang digital marketer yang banyak menghabiskan masa menggali dan mencuci data dalam dunia pelaburan hartanah. Percaya yang mana dengan ilmu yang betul semua orang boleh berjaya dalam pelaburan.

Iklan

5 Kategori Pelabur Mengikut Robert Kiyosaki

Siapa yang tak nak jadi pelabur berjaya? Semua pelabur pasti memegang matlamat untuk menjadi pelabur tegar yang berjaya. Begitu juga dengan Robert Kiyosaki yang mengajarkan anaknya supaya menjadi pelabur yang bagaimana, dengan mengenali diri sendiri terlebih dahulu.

Tak kenal siapa beliau? Jemput baca Asyik Sebut Robert Kiyosaki, Tapi Tak Ramai Yang Kenal Pakar Pelaburan Ini yang terkenal dengan buku best-seller Rich Dad Poor Dad.

Terdapat beberapa jenis kategori-kategori pelabur yang berbeza-beza seperti berikut:

#1 Pelabur Bertauliah (The Accredited Investor)

Pelabur bertauliah adalah pelabur yang mempunyai banyak simpanan, wang dan nilai bersih sendirian yang amat tinggi. Pelabur bertauliah ini juga amat dikagumi ramai kerana kebijaksanaan dan hartanya yang melimpah-ruah.

Sekiranya anda mempunyai pelaburan jangka panjang, kemungkinan anda akan menjadi pelabur bertauliah.

#2 Pelabur Berkelayakan (Qualified Investor)

Pelabur berkelayakan adalah mereka yang melabur dan mempunyai ilmu asas serta hal-hal teknikal pelaburan. Mereka mengetahui teknik menganalisa urusniaga saham awam yang tersenarai di pasaran saham. 

Selalunya, pelabur berkelayakan adalah penganalisis saham dan pedagang saham.

#3 Pelabur Sofistikated (Sophisticated Investor)

Mereka yang melabur dan memahami undang-undang serta peraturan-peraturan berkaitan juga digelar pelabur sofistikated. Mereka bukan sahaja memahami, tetapi mereka menggunakan undang-undang dalam pelaburan mereka.

Iklan

Sebagai contoh, mereka faham tentang undang-undang korporat dan sistem percukaian bagi tujuan untuk melindungi modal pelaburan serta memaksimumkan pendapatan mereka.

#4 Pelabur Dalaman (The Inside Investor)

Pelabur dalaman dikatakan mencipta pelaburan kerana mereka mampu membina aset dan mencapai matlamat syarikat yang ditetapkan. 

Bak kata pepatah, “Orang kaya yang tahu mencipta wang 1 juta dolar akan membuat 10 juta dolar berikutnya dengan mudah.”

#5 Pelabur Tegar (The Ultimate Investor)

Menjadi penjual pegangan saham adalah salah satu fungsi pelabur tegar.  Mereka juga dikenali sebagai selling shareholder di mana jualan pegangan saham mereka berjaya dijual kepada orang awam. Mereka juga memiliki bisnes yang berjaya dan amat besar.

Anda Kategori Yang Mana?

Bagaimanakah cara untuk kita tergolong dalam kategori pelabur yang mana?

Semestinya ia dilihat daripada matlamat dan cara pelaburan anda. Harta dan kekayaan serta jumlah wang anda tidak semestinya menjadikan anda pelabur yang hebat, tetapi faktor-faktor kejayaan lain juga mampu menjadikan anda salah seorang pelabur yang amat luar biasa.

Sumber RujukanRich Dad’s: Guide To Investing

Iklan

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!