Senarai Buku Kewangan Dan Pelaburan Terbaik

Awal bulan ini Menteri Pelajaran, Dr Maszlee Malik memulakan trend #MalaysiaMembaca bagi menjadikan Malaysia sebagai negara membaca tahun 2030. Kayu ukur kepada pendidikan yang berjaya ialah budaya membaca yang tinggi. Jadi beliau menggalakkan orang ramai berkongsi bahan bacaan mereka bersama dengan netizen yang lain supaya dapat meyemai minat membaca dalam kalangan rakyat Malaysia.

Memandangkan fokus Majalah Labur adalah untuk berkongsi ilmu berkaitan kewangan dan pelaburan, kami susun semula thread dari Twitter oleh Jackvladamir, seorang global macro trader dimana beliau menyenaraikan 10 buku terbaik berkaitan kewangan dan pelaburan untuk dibaca.

Orang berjaya banyak menghabiskan masa mereka dengan membaca. Buku-buku ini merangkumi setiap bidang pelaburan termasuk saham, hartanah dan lain-lain. Walaupun tiada jaminan kita akan menjadi kaya selepas membaca buku-buku ini, tapi ia boleh menjadi asas yang baik.

1. The Automatic Millionaire

Sumber: Amazon

Penulis : David Bach

Mukasurat : 266

Buku The Automatic Millionaire mendedahkan rahsia untuk menjadi kaya. Buku ini menjadikan pasangan Amerika Syarikat sebagai kajian kes dan bagaimana mereka berjaya menghasilkan jutaan dolar dalam akaun mereka walaupun terpaksa menempuh perjalanan yang berliku.

2. The Intelligent Investor

Sumber: FinPipe

Penulis : Benjamin Graham

Mukasurat : 652

Boleh dikatakan merupakan salah satu buku terbaik dan terkenal dalam dunia pelaburan. The Intelligent Investor ditulis oleh Benjamin Graham, seorang pelabur Amerika Syarikat kelahiran British dan antara salah seorang lagenda Wall Street. Buku ini  menjelaskan pendekatan pelaburan yang unik dengan falsafah pelaburan yang dapat membantu pelabur-pelabur baru. Ia telah diiktiraf dan disarankan oleh pelabur terkemuka dunia termasuk Warren Buffet.

3. The Little Book of Common Sense Investing

Sumber: Amazon

Penulis : John C. Bogle

Mukasurat : 216

Ditulis oleh John C. Bogle, pengasas Vanguard Group dan pencipta indeks dana pertama di dunia. The Little Book of Common Sense Investing menekankan kaedah pelaburan yang paling cekap. Dalam buku The Little Book of Common Sense Investing, Bogle berkongsi pengalamannya sebagai ahli strategi pelaburan dan cuba mendedahkan kepada pembaca realiti sebenar membina kekayaan melalui pelaburan indeks.

4. Think and Grow Rich

Sumber: Amazon

Penulis : Napoleon Hill

Mukasurat : 400

Selepas mendapat inspirasi dari Andrew Carnegie, seorang ahli perniagaan, Napoleon Hill telah mengkaji lebih daripada 500 orang jutawan. Kajian & penelitian beliau mengambil masa lebih dari 20 tahun. Selepas itu Napoleon Hill menerbitkan buku berjudul “Think and Grow Rich.” Buku ini menceritakan tentang pengalaman beliau melakukan kajian dalam usaha untuk memecahkan rahsia kegagalan dan kekayaan.

5. Rich Dad, Poor Dad

Sumber: Amazon

Penulis : Robert Kiyosaki

Mukasurat : 224

Dalam buku ini, Robert Kiyosaki menceritakan kisah menarik antara dua bapanya dan sahabat baiknya. Robert mendedahkan perbezaan dalam pemikiran golongan miskin, kelas menengah dan kaya. Di dalam buku ini juga, beliau berkongsi pemikirannya tentang mengapa perlunya mempunyai banyak aliran pendapatan untuk mencipta kekayaan. Aku dapati ramai juga yang memperlekehkan buku ni. Tapi aku dah baca ribuan buah buku, dan buku ini sejujurnya antara yang bagus.

6. Common Stocks and Uncommon Profits

 

Sumber: Amazon

Penulis : Philip A. Fisher

Mukasurat : 192

Buku ini ditulis oleh Philip A. Fisher dan merupakan antara buku terbaik mengenai saham. Buku ini menawarkan pendekatan komprehensif dalam memilih saham terbaik berdasarkan kajian. Walaupun Common Stocks and Uncommon Profits diterbitkan sebelum era internet, kandungannya masih relevan untuk digunakan sebagai rujukan pada hari ini.

7. Business Adventures

Sumber: Amazon

Penulis : John Brooks

Mukasurat : 459

Bill Gates, Warren Buffet dan pelabur-pelabur lain memuji buku ini. Bill Gates menggambarkan Business Adventures sebagai buku terbaik yang pernah dibacanya. Disarankan untuk mendapatkan buku ini.

8. How Rich People Think

Sumber: Flipkart

Penulis : Steve Siebold

Mukasurat : 224

Steve Siebold mewawancara beberapa orang terkaya di dunia dan mempelajari bagaimana mereka memperoleh kekayaan mereka. Buku ini mendedahkan pandangan tentang proses mencipta kekayaan dan menunjukkan kepada pembaca bagaimana untuk memecahkan mindset kelas menengah.

9. The Essays of Warren Buffet

Sumber: Amazon

Penulis : Lawrence A. Cunningham

Mukasurat : 313

Buku ini boleh menjadi medium untuk anda masuk ke dalam falsafah dan pemikiran pelabur Warren Buffet. Buku yang ditulis bersama Lawrence A. Cunningham, mengandungi koleksi nota Warren Buffet.

10. The Clash of The Cultures

Sumber: Ebay

Penulis : John C. Bogle

Mukasurat : 353

The Clash of The Cultures adalah karya lain yang ditulis oleh John Bogle. Melalui buku ini, Bogle mengetengahkan perbezaan antara pelaburan jangka panjang dan spekulasi jangka pendek.

Kredit: @Jackvladamir

11. BONUS – Bergaji & Pokai: Membina Kehidupan Bebas Tekanan Melalui Pengurusan Kewangan Yang Realistik by Suraya Zainudin

Sinopsis

Fasa menjadi seorang dewasa adalah proses yang tidak pernah diajarkan oleh guru mahupun keluarga kita. Dari sekian banyak pelajaran yang tidak pernah diajarkan,, pengurusan kewangan antara yang paling kritikal kerana ia mempunyai impak yang besar kepada seluruh kehidupan jika tidak dikendali dengan baik.

Habis belajar, tiba-tiba terus terbeban dengan hutang pengajian. Pendapatan tak tentu ada, hutang yang ada. Menjadi dewasa bukan bermula dengan kosong, tetapi negatif. 

Nasihat-nasihat kewangan yang ada di sosial media pula memang ada yang membantu, tetapi kebanyakkan lebih banyak menjatuhkan motivasi. Seolah-olah, keadaan kita yang bermasalah dengan kewangan ini, semuanya berpunca dari sikap kita semata-mata. Tanpa mengambil kira cabaran dan keadaan ekonomi hari ini. 

Suraya dengan rasa empati cuba mendekati kelompok ini; memberik cadangan yang paling praktikal untuk diikuti. Dia faham benar keadaan ini kerana dia juga sama seperti dahulu. Mencari cara terbaik untuk menguruskan kewangan. 

Bahkan menariknya, perjalanan mencari cara terbaik itu didokumentarikan Suraya melalui websitenya Ringgit Oh Ringgit. Cara bagaimana yang menjadi, kaedah apa yang gagal, semuanya dikongsikan. 

Ini memberikan satu harapan kepada pembaca bahawa sebenarnya masih ada jalan untuk mengubah nasib. Walaupun tanpa bergantung harap kepada nasib semata-mata; tiba-tiba menang hadiah atau dapat duit harta pusaka.

Menemukan bahagia yang sederhana ketika menguruskan kewangan. Tidak semestinya kita mesti bergaji besar atau berniaga dengan untung berjuta-juta untuk menjadi bahagia.

Hanya RM30. Miliki sekarang di sini.

Dapatkan Khidmat Nasihat Berkaitan Kewangan Daripada Perancang Kewangan Yang Berlesen

Anda sedang berdepan dengan masalah kewangan dan tak tahu nak tanya siapa? Ada masalah nak menyimpan dan tak tahu nak melabur kat mana?

Zaman sekarang ni, ramai yang claim mereka pakar, tapi berapa ramai yang merupakan Perancang Kewangan atau Financial Planner yang berlesen? Kalau nak tahu di Malaysia, bilangan mereka ini tak sampai pun seribu orang, memang rare sangat.

Memperkenalkan My Personal Finances (MyPF Premier)

Kini anda selangkah saja lagi untuk mendapatkan manfaat bagi mengembangkan kewangan peribadi bagi menuju kebebasan kewangan yang dicari-cari.

Mereka menghubungkan anda kepada Perancang Kewangan yang berdaftar dan boleh membantu daripada segi:

  • Penasihat yang membimbing dalam menetapkan sasaran kewangan, mengulas dan berkongsi ilmu
  • Khidmat nasihat yang kerap dengan berkongsi pengalaman, kepakaran, dan menjawab segala kemusykilan berkaitan kewangan
  • Pembelajaran secara hands-on dalam pelaburan, termasuklah saham, hartanah dan lain-lain

Bila dah kenalpasti masalah yang dihadapi, punca masalah tersebut dan cadangan daripada mereka yang pakar untuk mengatasinya; barulah rasa lega sikit kan? Seolah-olah dah nampak cahaya di hujung terowong.

Jom kita jadi ahli MyPF Premier hari ini juga.

Previous ArticleNext Article

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

OPR Naik Atau Tidak, Realiti Urus Kewangan Secara Berhemat Di Tangan Sendiri

KUALA LUMPUR, 18 Jan (Bernama) — Esok (19 Januari) akan menjadi detik tumpuan ramai rakyat negara ini, sama ada kadar dasar semalaman (OPR) akan dinaikkan lagi atau mungkinkah Bank Negara Malaysia (BNM) bertindak mengekalkan kadar semasa sehingga kesannya benar-benar reda.

Namun, persoalan utamanya, mampukah kita mempunyai OPR yang lebih menjurus untuk meningkat?

Kadar inflasi, khususnya makanan, meningkat 7.3 peratus pada November 2022 dan ia merupakan peningkatan bulan ke bulan yang tetap. Ini menyebabkan harga beberapa barangan melonjak lebih 100 peratus tahun lepas, sehingga mencetuskan perbincangan serius mengenai jaminan makanan.

Ketua Perangkawan, Jabatan Perangkaan Malaysia (DOSM), Datuk Seri Dr Mohd Uzir Mahidin berkata kenaikan 7.3 peratus bagi makanan adalah penyumbang utama kepada inflasi keseluruhan, diikuti pengangkutan yang meningkat 7.2 peratus seterusnya mengakibatkan kos logistik lebih tinggi.

Meskipun pelbagai usaha seperti menaikkan OPR telah dilakukan untuk mengawal tunai berlebihan dan menormalkan permintaan, realitinya adalah sehingga ke hari ini, orang ramai masih menunggu situasi itu menjadi bertambah baik atau sekurang-kurangnya kurang memeritkan.

Kenaikan OPR boleh mengehadkan aliran tunai bagi orang biasa di jalanan terutama mereka yang mempunyai pinjaman kereta atau perumahan, atau kedua-duanya.

Bagi mereka yang membuat perjanjian pinjaman sebelum pandemik COVID-19, kadar faedah itu akan dinormalkan.

Malangnya bagi mereka yang membiayai semula pinjaman atau mendaftar bagi pembiayaan baharu dalam tempoh tersebut, terutama untuk komitmen jangka panjang seperti pinjaman perumahan atau automotif, mereka akan mendapati keadaan ini amat sukar.

Begitu juga dengan pinjaman peribadi.

Kesimpulannya, kos pinjaman kini lebih tinggi kerana kos wang juga meningkat. Ini mengakibatkan mudah tunai kewangan semakin menyusut bagi ramai orang.

Walau bagaimanapun, kita perlu sedar bahawa normalisasi OPR adalah sesuatu yang tidak dapat dielakkan untuk memastikan pelaburan asing terus mengalir masuk pada kadar yang baik dan kadar pertukaran ringgit-dolar Amerika Syarikat dikekalkan dalam julat yang positif.

Ini memandangkan dolar AS adalah mata wang perdagangan global utama, dan seandainya ringgit terus rendah berbanding dolar AS, keburukannya bukan hanya berganda malah lebih daripada itu.

Kepentingan Celik Kewangan

Mengikut Laporan Risiko Global 2023 oleh Forum Ekonomi Dunia (WEF) dalam Tinjauan Pendapat Eksekutif (EOS), aspek seperti kos sara hidup dan inflasi ketara atau berterusan serta krisis hutang merupakan tiga risiko utama di Malaysia.

Laporan sama turut menyenaraikan kos sara hidup sebagai risiko global paling serius susulan tindakan penutupan ekonomi akibat pandemik COVID-19, gangguan rantaian bekalan akibat perang Rusia-Ukraine serta sekatan eksport dengan setiap satunya terbukti melonjakkan inflasi.

Ketua Pegawai Pelaburan Principal Asset Management Bhd, Patrick Chang berkata walaupun paras inflasi itu mengejutkan ramai di Malaysia dan global pada 2022, aspek seperti kenaikan agresif Rizab Persekutuan Amerika Syarikat (AS) juga hanya meningkatkan lagi ketidaktentuan pasaran.

Bagaimanapun, beliau berkata keadaan itu dijangka menyederhana tidak lama lagi.

Chang turut mengakui terdapat banyak kebimbangan mengenai ekonomi pada 2022 dan berharap keadaan menjadi lebih biasa bagi Malaysia pada tahun ini.

Mengulas aspek simpanan, satu kajian RinggitPlus menunjukkan hanya tujuh daripada setiap 10 rakyat Malaysia menyimpan kurang daripada RM500 sebulan dengan kebanyakannya tidak mampu menyimpan langsung.

Dalam keadaan sedemikian, apakah pilihan atau yang boleh kita lakukan? Mampukah kita untuk berjimat cermat dalam persekitaran yang menyaksikan keadaan sebegitu mencabar?

Ketika Malaysia menjadi sebuah negara menua, kalangan yang tidak lagi mampu untuk bekerja perlu berusaha lebih gigih untuk menabung, paling tidak pun sedikit setiap bulan demi masa depan apabila bersara kelak.

Apa yang penting, tiada jumlah simpanan yang boleh dilihat sebagai kecil. Bagi setiap RM1 yang disimpan, itulah juga pulangannya dan boleh menjadi penyelamat ketika waktu sukar selain pilihan termasuk aplikasi pelaburan Raiz yang boleh membantu.

Selain itu, adalah penting untuk mempunyai perancang kewangan bagi memanfaatkan lebih banyak peluang yang ada.

Namun, jika keadaan tersasar atau di luar kawalan, adalah wajar untuk mendapatkan bantuan profesional seperti Agensi Kaunseling dan Pengurusan Kredit (AKPK) bagi membantu melaras semula kewangan anda.

Justeru, apa juga keputusan OPR esok, realitinya kita perlu ‘bangkit’ bertindak mengukuhkan aspek celik kewangan serta persediaan bagi mengharungi keadaan demi masa depan sendiri.

— BERNAMA

Artikel asal: https://thekapital.my/opr-naik-atau-tidak-realiti-urus-kewangan-secara-berhemat-di-tangan-sendiri/