Usia Meningkat, Simpanan Tiada

Menjadi satu persoalan di mana begitu ramai yang inginkan kepastian berapakah jumlah simpanan yang perlu diperuntukkan pada setiap bulan supaya kewangan masa depan mereka terjamin.

Jika anda lihat perkongsian daripada pakar kewangan, simpanan yang diperuntukkan adalah berbeza-beza. Ada yang mencadangkan untuk menyimpan 20% daripada gaji dan ada juga yang mencadangkan untuk membuat simpanan separuh daripada jumlah gaji bulanan.

Sebenarnya ia bergantung kepada tahap kemampuan anda sendiri. Jika anda hanya mampu membuat simpanan sekadar 10% daripada gaji anda, ia bukanlah satu permasalahan. Apa yang penting, anda sentiasa beringat untuk meletakkan gaji anda ke bahagian simpanan.

Jika 10% pun anda masih sukar untuk diletakkan ke daalm bahagian simpanan meskipun gaji anda sudah besar, anda perlu kaji perkara-perkara ini.

1. Belanja Mengikut Keperluan Ataupun Kehendak?

Utamakan kepada keperluan anda terlebih dahulu. Misalnya seperti barangan keperluan harian dan bulanan. Lakukan perbezaan pada setiap item yang anda ingin beli sama ada ianya berbentuk keperluan ataupun kehendak.

2. Berjimat Atau Boros

Meskipun anda mampu untuk membeli baju yang bernilai ratusan ringgit sepasang, cuba selepas ini anda beli baju yang bernilai RM30 sahaja.

Lakukan penjimatan dalam setiap aspek. Mengapa perlu bayar mahal jika ia adalah benda yang sama.

3. Bina Bajet

Bajet sangat memainkan peranan penting dalam tahap kewangan anda. Ada baiknya, sebelum anda keluar untuk urusan belian barangan anda, buat dahulu siap-siap bajet untuk setiap barang.

Contoh paling mudah di sini, katakan anda nak beli barangan mandi, buat bajet untuk barangan mandi hanya diperuntukkan RM100 sahaja pada setiap bulan. Dengan begini, anda dapat membuat anggaran setiap barang yang anda beli supaya tidak melebihi bajet yang telah ditetapkan tadi.

4. Bersederhana

Ramai sebenarnya, yang dah tahu bergaji rendah tetapi masih lagi nak acah-acah kaya dalam berbelanja. Kan lebih menyenangkan jika anda dapat mengukur baju di badan sendiri.

Kadang kala, yang murah itu bukanlah tanda ianya tidak bagus. Apa yang penting, anda perlu bijak memilih.
Contohnya, kasut dan sepatu yang anda guna pada setiap hari. Tidak salah jika anda memilih untuk beli yang mahal kerana ianya digunakan pada setiap hari. Berkemungkinan besar jika anda beli kasut ataupun sepatu yang murah, ianya mudah rosak.

Justeru itu, yang mahal itu perlu diletakkan dalam keadaan yang betul.

Hampir lima tahun kami berkongsi ilmu kewangan di portal MajalahLabur.com, ramai yang beritahu kami mereka stress..

“Pak Teh, gaji saya habis bayar hutang je setiap bulan..”

“Saya dah tak tahu macam mana nak settle hutang, kalau saya meninggal..apa jadi dekat anak bini saya?”

“Suami saya dah diisytihar bankrap, macam mana ni?”

“Tuan, saya berjaya simpan duit sikit-sikit, tapi orang kata kena gandakan duit tu..Saya tak pandai..”

“Tolong saya Pak Teh, saya nak jadi pandai uruskan duit”

Kami tahu, ramai lagi diluar sana yang hadapi masalah serupa.

Semua orang mesti pernah dengar, pentingnya uruskan duit, uruskan hutang dan uruskan pelaburan supaya kita tiada masalah duit di kemudian hari.

Tetapi… Berapa ramai yang tahu cara untuk uruskan semua ini dengan betul? Banyak artikel dah kami kongsikan, tapi kami sedar tak semua orang boleh baca dan terus faham lepas baca artikel sahaja.

Kami berkongsi ilmu kewangan bukan sebab terlebih pandai, tetapi kami berasa lebih bahagia bila mengetahui orang lain tidak mengulangi kesilapan yang pernah kami lalui.

Maka, kami berbesar hati membawakan speaker dalam perancangan kewangan Islam yang berdaftar di bawah Bank Negara dan Suruhanjaya Sekuriti Malaysia. Belajar buat ANALISA KEWANGAN DIRI dan susun semula kewangan kasi cantik supaya hidup lebih bahagia.

Kita akan bersama Puan Aisya Rahman, Licensed Islamic Financial Planner (CFP CERT TM, IFP)

Puan Aisya Rahman merupakan seorang ibu dan isteri. Kerjaya beliau yang bermula di dalam industri pengiklanan, penerbangan dan seterusnya ke industri perbankan telah memberikan pengalaman meluas untuknya melebarkan sayap ke industri kewangan yang berlandaskan syariah. Beliau telah melalui pelbagai fasa kehidupan daripada tiada pendapatan untuk beberapa bulan sehingga berjaya menyelesaikan hutang melebihi 6 angka. Bila Allah dah bagi nikmat sebegitu beliau rasa bertanggungjawab untuk berkongsi ilmu pengurusan kewangan ini kepada ibu-ibu, ayah-ayah dan adik-adik di luar sana yang memerlukan bantuan.

Anda akan dapat belajar 5 benda penting

  • Fokus cara urus hutang dan duit supaya tak perlu kerja sampai umur 80 tahun
  • Mantapkan pengurusan kewangan supaya dapat bebas hutang
  • Belajar exit strategy yang berkesan sekiranya kita dah terlibat dalam hutang “jahat”
  • Rancang duit di dunia agar di akhirat kita selamat dan tak susahkan keluarga yang ditinggalkan
  • Cara betul mewariskan harta untuk anak-anak

Jangan rasa rendah diri. Kita mula belajar sekarang. Daftar sekarang di Webinar Audit Profil Kewangan

Previous ArticleNext Article

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Macam Mana Tahu Anda Menghadapi Masalah Kewangan? Lihat Tanda-Tanda Ini

Kebiasaannya ramai yang masih lupa daratan apabila terima duit gaji terus dibelanjakan tanpa terfikir untuk simpan. Dan masih ramai juga yang masih tidak jumpa rentak untuk mengurus kewangan mereka secara bijak dan baik.

Hal ini telah menyumbang kepada masalah kewangan yang kronik kepada anda. Hinggakan ada di kalangan mereka yang tanpa sedar duit dah habis ataupun baru sahaja sampai pertengahan bulan dah jadi papa kedana.

Bagaimana caranya untuk mengetahui lebih lanjut yang sebenarnya anda adalah seorang yang mempunyai masalah kewangan yang kronik?

Baca dan hadamkan tanda-tanda ini, jika anda mengalami tanda-tanda yang sama, ini menunjukkan bahawa sebenarnya anda mempunyai masalah kewangan.

1. Berbelanja Melebihi Pendapatan

Sumber : Freepik

Ini adalah masalah paling biasa berlaku di mana ramai yang tersasar jauh dengan berbelanja mengikut hawa nafsu tanpa melihat jumlah pendapatan yang dimiliki. Lebih ramai yang mementingkan kehendak diri berbanding keperluan diri. Dan disebabkan itu ramai yang terjebak dalam krisis kewangan yang kronik.

2. Hutang Melebihi Daripada Kemampuan

Tidak dinafikan, pada masa kini, ramai yang terpaksa memilih jalan berhutang untuk membeli sesuatu. Contohnya adalah hutang kereta. Pendapatan anda mengatakan anda layak untuk membeli kereta namun, ia bukan bermakna anda mampu untuk membeli kereta yang memberikan kadar bayaran ansuran bulanan yang tinggi setiap bulan.

Jika pendapatan anda hanya layak untuk sebuah kereta Viva, mengapa perlu membeli kereta Honda yang ternyata membebankan anda sebagai pembeli sekaligus pengguna? Kesudahannya, apabila tidak mampu membayar ansuran bulanan, kereta ditarik, hutang kereta juga tidak selesai.

3. Penggunaan Kad Kredit

Sumber : Freepik

Adakah anda sedar bahawasanya kad kredit adalah pembunuh utama di kalangan penggunanya. Kadar faedah yang tinggi ternyata mengancam anda sebagai pengguna ke lembah bankrap. Ramai yang seronok berbelanja menggunakan kad kredit sehingga kadang kala tidak perasan  bahawa perbelanjaan tersebut telah melebihi limit.

Sekiranya anda tidak bijak mengawal dalam berbelanja menggunakan kad kredit, kadar hutang anda akan meningkat dengan kadar yang cepat. Pentingnya untuk sentiasa beringat.

4. Lambat Membayar Bil Utiliti

Tahukah anda, semakin lewat anda melunaskan segala jenis bil utility yang anda anda maka semakin meningkat jumlah bil anda akibat daripada tunggakan-tunggakan lepas sekaligus meningkatkan jumlah hutang anda

Kelewatan anda membayar jumlah bil utility menunjukkan anda kewangan anda berada pada tahap yang tidak stabil.

Hampir lima tahun kami berkongsi ilmu kewangan di portal MajalahLabur.com, ramai yang beritahu kami mereka stress..

“Pak Teh, gaji saya habis bayar hutang je setiap bulan..”

“Saya dah tak tahu macam mana nak settle hutang, kalau saya meninggal..apa jadi dekat anak bini saya?”

“Suami saya dah diisytihar bankrap, macam mana ni?”

“Tuan, saya berjaya simpan duit sikit-sikit, tapi orang kata kena gandakan duit tu..Saya tak pandai..”

“Tolong saya Pak Teh, saya nak jadi pandai uruskan duit”

Kami tahu, ramai lagi diluar sana yang hadapi masalah serupa.

Semua orang mesti pernah dengar, pentingnya uruskan duit, uruskan hutang dan uruskan pelaburan supaya kita tiada masalah duit di kemudian hari.

Tetapi… Berapa ramai yang tahu cara untuk uruskan semua ini dengan betul? Banyak artikel dah kami kongsikan, tapi kami sedar tak semua orang boleh baca dan terus faham lepas baca artikel sahaja.

Kami berkongsi ilmu kewangan bukan sebab terlebih pandai, tetapi kami berasa lebih bahagia bila mengetahui orang lain tidak mengulangi kesilapan yang pernah kami lalui.

Maka, kami berbesar hati membawakan speaker dalam perancangan kewangan Islam yang berdaftar di bawah Bank Negara dan Suruhanjaya Sekuriti Malaysia. Belajar buat ANALISA KEWANGAN DIRI dan susun semula kewangan kasi cantik supaya hidup lebih bahagia.

Kita akan bersama Puan Aisya Rahman, Licensed Islamic Financial Planner (CFP CERT TM, IFP)

Puan Aisya Rahman merupakan seorang ibu dan isteri. Kerjaya beliau yang bermula di dalam industri pengiklanan, penerbangan dan seterusnya ke industri perbankan telah memberikan pengalaman meluas untuknya melebarkan sayap ke industri kewangan yang berlandaskan syariah. Beliau telah melalui pelbagai fasa kehidupan daripada tiada pendapatan untuk beberapa bulan sehingga berjaya menyelesaikan hutang melebihi 6 angka. Bila Allah dah bagi nikmat sebegitu beliau rasa bertanggungjawab untuk berkongsi ilmu pengurusan kewangan ini kepada ibu-ibu, ayah-ayah dan adik-adik di luar sana yang memerlukan bantuan.

Anda akan dapat belajar 5 benda penting

  • Fokus cara urus hutang dan duit supaya tak perlu kerja sampai umur 80 tahun
  • Mantapkan pengurusan kewangan supaya dapat bebas hutang
  • Belajar exit strategy yang berkesan sekiranya kita dah terlibat dalam hutang “jahat”
  • Rancang duit di dunia agar di akhirat kita selamat dan tak susahkan keluarga yang ditinggalkan
  • Cara betul mewariskan harta untuk anak-anak

Jangan rasa rendah diri. Kita mula belajar sekarang. Daftar sekarang di Webinar Audit Profil Kewangan