Sub Topik
Tidak dinafikan bahawa dunia permainan video merupakan industri yang sangat besar dan membawa pulangan yang sangat lumayan kepada peneraju industri tersebut.
Microsoft dan Sony adalah pencetus revolusi di dalam dunia permainan video di era moden ini. Selain daripada pengeluar konsol permainan video, studio yang menghasilkan permainan video juga merupakan pencetus kemeriahan industri ini.
Antara syarikat yang paling popular dalam menghasilkan permainan video adalah Electronic Arts.
Bagaimana Electronic Arts Bermula?
Syarikat ini diasaskan oleh Trip Hawkins yang merupakan graduan Universiti Harvard. Sejak kecil lagi, beliau sangat meminati dunia permainan video dan pernah mencipta permainan menggunakan Kadbod.
Beliau yang begitu teruja melihat komputer di rumah rakannya pada era 1970-an, dan mendapati bahawa komputer akan menjadi sesuatu yang besar pada masa hadapan.
Selepas tamat belajar, Trip Hawkins bekerja di Apple dan merupakan antara pekerja terawal syarikat tersebut. Beliau begitu mengkagumi Steve Jobs yang mempunyai misi yang jelas di dalam dunia perkomputeran.
Pengalaman bekerja di Apple merupakan satu batu loncatan bagi dirinya untuk berjaya.
Pada tahun 1982, beliau telah menubuhkan Electronic Arts yang fokus kepada dunia permainan video. Beliau menamakan syarikatnya itu sebagai Electronic Arts kerana menganggap proses membangunkan permainan video adalah seni tetapi dalam versi digital.
Teknik Yang Digunakan Untuk Menakluki Pasaran Permainan Video
Berbanding dengan syarikat pembagunan video yang lain, Electronic Arts menggunakan kaedah yang sangat unik di dalam memasarkan permainan video yang dikeluarkan mereka. Cover untuk permainan tersebut dihasilkan seperti album artis syarikat rakaman.
Selain itu juga, Electronic Arts turut menggunakan gambar atlet sebenar untuk setiap permainan video sukan yang dihasilkan mereka.
Ia nampak lebih realistik apabila menggunakan atlet sebenar bagi menghiasi cover permainan yang dihasilkan. Teknik ini masih kekal digunakan sehingga ke hari ini.
Electronic Arts juga turut membeli syarikat-syarikat kecil untuk berada di bawah payung mereka. Syarikat kecil ini kemudiannya dimatikan operasi mereka setelah diserap masuk.
Kenapa Electronic Arts Kurang Disenangi Di Amerika Syarikat?
Satu tinjauan telah dilakukan di Amerika Syarikat pada tahun lepas untuk mencari syarikat mana yang kurang digemari oleh pengguna ketika menggunakan produk mereka.
Hasil kajian tersebut mendapati bahawa Electronic Arts telah menduduki carta teratas top 5 di dalam kategori syarikat yang kurang digemari.
Antara sebab utama mereka tidak digemari adalah disebabkan syarikat ini tidak memahami kehendak pengguna. Sejak era CEO yang baru, pengguna tidak lagi menjadi keutamaan dan perkara ini telah bermula sejak sedekad yang lalu.
Oleh sebab banyak independent developer yang dibeli oleh Electronic Arts, mereka telah memonopoli pelbagai jenis permainan video yang terkenal di dunia.
Apa yang terjadi selepas itu adalah mereka menjual permainan video yang tidak lengkap sepenuhnya kepada pelanggan dan menggunakan teknik loot box. Selepas pelanggan membeli permainan video tersebut, mereka terpaksa membayar lagi untuk mendapatkan sesuatu yang penting dalam permainan video tersebut.
Sebagai contoh, Electronic Arts telah mendapat hak ekslusif untuk mengeluarkan permainan video Star Wars daripada pihak Disney. Tidak semua watak yang terdapat di dalam permainan video itu boleh digunakan, kecuali mereka perlu bermain selama 40 jam untuk unlock watak tersebut.
Jika tidak, mereka perlu membayar sejumlah wang untuk mendapatkan watak tersebut. Perkara ini telah mendapat restu daripada pihak Disney sendiri.
Hal seperti ini tidak berlaku pada dekad yang lepas. Oleh yang demikian, ramai pengguna yang menggunakan produk Electronic Arts ini bengang dengan kaedah perniagaan yang mereka lakukan kerana hanya mementingkan keuntungan daripada kepuasan hati pelanggan.
Walaupun syarikat ini dibenci oleh pelanggan mereka, pendapatan Electronic Arts semakin bertambah dari tahun ke tahun dan syarikat ini mempunyai market capitalization sebanyak USD36 bilion.
Electronic Arts dipercayai akan menuruskan teknik perniagaan ini walaupun tidak digemari oleh pelanggan mereka.
Sumber Rujukan:
Tahukah anda bahawa saham Electronic Arts ada di pasaran saham Wall Street dan kita boleh beli dengan minimum 1 unit saja?
Harga saham Electronic Arts telah naik 19% dalam tempoh setahun, dan kos nak beli seunit adalah USD140 atau lebih kurang RM560 (tak termasuk brokerage fees).
Mulakan Pelaburan Saham Anda di Wall Street
Nak buat duit BERGANDA-GANDA dalam pasaran saham?
40%, 100%? 200%?
Wall Street adalah jawapannya.
Saham Wall Street MAHAL?
Dengan USD 250 (RM1,050), anda boleh membeli saham-saham patuh syariah PALING UNTUNG untuk suku pertama 2021 di Wall Street seperti:
- KOSS (USD 18.80): kenaikan 462%
- ICGN (USD 9.63): kenaikan 341%
- EYES (USD 7.42): kenaikan 282%
- LODE (USD 3.83): kenaikan 227%
- MVIS (USD 17.97): kenaikan 165%
Di Wall Street, tiada HAD keuntungan mahupun kerugian ye.
Saham BTBT naik sehingga 5382% pada awal 2021, saham BEEM naik mencecah 2161% pada penghujung 2020.
Cuma kena lah ingat High RIsk, High Return. Jangan sampai terciduk pulak.
Segalanya MUNGKIN di Wall Street.
Daftar Webinar Saham Wall Street 3.0
bersama
Tuan Mukhriz Mangsor
Tarikh : 29 & 30 Mei 2021
Masa : 9.00 pagi – 5.00 petang
Platform: Zoom
Tunggu apa lagi?
GANDAKAN wang anda sekarang di Wall Street!
Dapatkan maklumat lanjut di Webinar Saham Wall Street.