Emas Bangkok Kesukaan Ramai, Tapi Ada Nilai Tak?

Sudah menjadi lumrah, emas merupakan salah satu barang perhiasan yang menjadi kegilaan para wanita di luar sana. Ramai yang memilih emas Bangkok sebagai perhiasan kerana harganya yang sangat murah.

Mari kami kongsikan tentang emas Bangkok ada nilai tak sebenarnya? Ramai yang nak, asal ada dan cantik sahaja. Mungkin ada di kalangan kita yang tahu tentang emas Bangkok ini namun tidak mengetahui secara lebih mendalam mengenainya.

Tahukah anda, Emas Bangkok merupakan emas sadur yang berkualiti tinggi yang dihasilkan di Bangkok, Thailand. Sebab itulah ia dipanggil dengan nama emas Bangkok.

Kualiti

Emas Bangkok ini disadur dengan sangat persis dengan emas 916 atau emas 999. Apabila kita memandangnya dengan sekilas pandang, kita tidak akan menyangka ia adalah emas Bangkok.

Reka bentuknya telah ditiru atau ‘copy ori’ daripada segi reka bentuk dan warnanya. Daripada segi kualiti, ia lebih cantik dan berkualiti daripada emas Korea.

Bahan Asas

Bahan asas dalam pembuatan emas ini adalah daripada aloi tembaga dan saduran syiling emas 999 yang juga dikenali dengan emas sadur 18k. Ia juga dikenali dengan nama emas sadur 18k Bangkok.

Daripada segi kelasakannya, ia mampu bertahan lebih daripada 5 tahun bergantung dengan ketebalan saduran emas, cara penjagaan dan pemakaian emas tersebut.

Ramai pelanggan yang mengatakan bahawa emas Bangkok ini lebih tumpat, berkualiti dan sukar dibezakan dengan emas 916 seperti yang kita perkatakan tadi. Apabila emas ini pudar, ianya boleh dicelup atau disadur kembali untuk mengembalikan kilauannya.

Emas ini juga dikatakan tidak membuatkan si pemakai terasa gatal seperti emas saduran yang lain.

Nilai

Daripada segi nilai pula, emas Bangkok ini tidak mempunyai harga berbanding dengan emas 916 dan emas 999. Tetapi bagi kebanyakan para wanita, emas ini sesuai untuk dijadikan sebagai barangan perhiasan mereka.

Kesimpulannya, emas Bangkok ini murah dan mampu dimiliki oleh semua orang. Namun, ia tidak boleh dijadikan sebagai simpanan atau pelaburan.

Jadi, ianya sesuai untuk mereka yang suka memakai barangan kemas dengan bajet yang rendah.

Sumber Rujukan:

Ambil tahu juga perbezaan di antara barang kemas dengan gold bar atau dinar.

Jom mulakan simpanan emas patuh syariah dengan KAB Gold hari ini juga.

This image has an empty alt attribute; its file name is kab-gold-uncang-emas-800-700x990.jpg

Dengan minimum pembelian 0.25 gram emas atau serendah RM67.50 (berdasarkan harga emas RM270 segram), semuanya boleh dilakukan secara online.

Prosesnya sangat mudah:

Kemudian dah boleh login dan buat pembelian pertama anda hari ini juga.

This image has an empty alt attribute; its file name is kab-gold1-700x390.jpg

Daftar secara percuma di KAB Gold sekarang.

Previous ArticleNext Article

Sah Ke Ibadah Korban Kalau Bersedekah Nilai Tanpa Ada Sembelihan?

Soalan

Assalamualaikum ustaz, saya ada soalan. Saya ingin bersedekah dengan nilai satu bahagian daging korban, adakah saya dikira melakukan ibadah korban? Bagaimana pula sekiranya saya hanya beli daging di pasar dan kemudian saya sedekahkannya? Adakah ini juga dikira sebagai ibadah korban?

Berdasarkan kepada IRSYAD FATWA HAJI DAN KORBAN SIRI KE- 45: ADAKAH DIKIRA SEBAGAI KORBAN SEKIRANYA HANYA BERSEDEKAH NILAINYA SAHAJA TANPA ADA SEMBELIHAN? yang dikeluarkan oleh Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan.

Jawapan Ringkas

Bersedekah dengan nilai bahagian korban sahaja tidak dianggap melakukan ibadah korban kerana ibadah korban merupakan ibadah khusus dan mempunyai tatacaranya iaitu menyembelih haiwan seperti unta, lembu, biri-biri dan kambing. Tambahan lagi, ibadah korban adalah lebih afdal berbanding bersedekah dengan nilainya sahaja.

Oleh itu, sekiranya seseorang mempunyai wang yang mencukupi untuk mengambil bahagian dalam korban, adalah lebih baik untuk dia menggunakan wang tersebut untuk mengambil bahagian dalam ibadah korban.

Huraian Jawapan

Ibadah korban dan sedekah adalah amalan yang mendatangkan pahala. Namun begitu, terdapat perbezaan yang jelas di antara ibadah korban dan sedekah. Dr Muhammad Zuhayli menyatakan bahawa korban adalah melakukan sembelihan pada haiwan seperti unta, lembu, biri-biri dan kambing pada hari raya Aidiladha dan hari-hari tasyrik untuk mendekatkan diri kepada Allah SWT. Dr Muhammad Zuhayli menukilkan seperti berikut:

‌ما ‌يذبح ‌من ‌الإبل والبقر والغنم والمعز، تقربا إلى الله تعالى في يوم العيد وأيام التشريق.

Maksudnya:(Korban) adalah haiwan yang disembelih yang terdiri daripada unta, lembu, biri-biri dan kambing untuk mendekatkan diri kepada Allah Taala pada hari raya (Aidiladha) dan hari-hari tasyrik. (Rujuk al-Mu’tamad fi al-Fiqh al-Syafie 477/2)

Manakala sedekah pula bermaksud pemberian tanpa balasan oleh seseorang kepada orang lain dan pemberi hanya mengharapkan balasan pahala daripada Allah SWT sahaja. (Rujuk al-Mu’tamad fi al-Fiqh al-Syafie 175/3)

Selain itu, ibadah korban adalah merupakan ibadah yang khusus seperti solat. Hal ini dapat dilihat melalui firman Allah SWT berikut:

فَصَلِّ لِرَبِّكَ وَانْحَرْ

Maksudnya:Oleh itu, kerjakanlah sembahyang kerana Tuhanmu semata-mata, dan sembelihlah korban (sebagai bersyukur).

Surah al-Kauthar (1)

Para ulama tafsir menerangkan bahawa ayat di atas memberi isyarat bahawa ibadah korban adalah ibadah khusus seperti solat kerana kedua-duanya di sebut secara khusus oleh Allah SWT. Kedua-kedua ibadah khusus itu adalah sebaik-baik ibadah untuk dilakukan. (Rujuk Tafsir al-Maraghi 253/30; Tafsir al-Sa’di h.935)

Tambahan lagi, orang yang melakukan ibadah korban disunatkan untuk memakan 1/3 daripada bahagiannya dan kemudian baki 2/3 lagi disedekahkan kepada orang miskin. Adapun yang lebih afdal, keseluruhan daging tersebut disedekahkan kesemuanya dan ianya adalah lebih dekat dengan takwa. (Rujuk Mughni al-Muhtaj 134-135/6)

Oleh itu, dapat dilihat di sini perbezaan antara ibadah korban dan sedekah. Ibadah korban merupakan ibadah yang khusus. Orang yang melakukan ibadah korban akan mendapat pahala atas sembelihannya dan juga pahala atas daging yang disedekahkan. Manakala orang yang bersedekah hanya memperoleh pahala atas apa yang disedekahkan sahaja dan pahala sedekah itu tidak menyamai fadilat ibadah korban yang khusus.

Kesimpulan

Bersedekah dengan nilai bahagian korban sahaja tidak dianggap melakukan ibadah korban kerana ibadah korban merupakan ibadah khusus dan mempunyai tatacaranya iaitu menyembelih haiwan seperti unta, lembu, biri-biri dan kambing. Tambahan lagi, ibadah korban adalah lebih afdal berbanding bersedekah dengan nilainya sahaja. Oleh itu, sekiranya seseorang mempunyai wang yang mencukupi untuk mengambil bahagian dalam korban, adalah lebih baik untuk dia menggunakan wang tersebut untuk mengambil bahagian dalam ibadah korban.

Wallahualam.