Kisah Megadeth Dan Metallica

Siapa yang tak ingin berjaya dalam hidup? Siapa yang tak inginkan rumah besar, kereta besar dan bermacam-macam lagi besar?

Dan kesilapan yang paling besar (besar juga?) yang sering kita lakukan, adalah dengan suka membandingkan diri kita dengan orang lain.

Orang lain baru beli kereta baru, kita pun nak beli kereta baru. Orang lain beli handphone baru, kita pun nak beli handphone baru. Orang lain dapat bini baru, kita pun ……..

Jom kita dengar pandangan daripada Ustaz Zul Pandan mengenai isu ini.

MEGADETH&METALLICA

JANGAN SIBUK BANDINGKAN KITA DENGAN ORANG LAIN PASTI KITA KECEWA. AMBILLAH PENGAJARAN DARI KISAH MEGADETH DAN METALLICASokonglah ustazzul.id diustazzul.id/supportAssalamualaikum.Pada tahun 1983 Dave Mustaine ditendang keluar daripada Metallica. Sadisnya kejadian tu berlaku beberapa hari sebelum rakaman album pertama Metallica. Dave bengang lalu menubuhkan satu kumpulan yang bernama Megadeth.Rupanya kemarahan Dave terhadap Metallica menyebabkan Megadeth menjadi band Metal yang hebat. Album mereka terjual sebanyak 25 juta unit. Berjaya menganjurkan konsert seluruh dunia. Dinobatkan pula sebagai antara individu penting dalam dunia muzik heavy metal. Tetapi apabila Dave dapat tahu yang Metallica menjual album mereka sebanyak 180 juta unit sedangkan Megadeth hanya dapat menjual 25 juta unit sahaja, Dave jadi kecewa.Apa sebenarnya masalah Dave ni? Masalah Dave ni, dia suka jadikan Metallica sebagai ukuran kejayaannya. Apabila dia tidak dapat mengatasi Metallica, baginya ia belum mencapai kejayaan. Kalau ikutkan, dia sudah berjaya di mata dunia. Tapi bagi Dave, dia tak berjaya selagi tidak dapat mengalahkan Metallica. Ini menyebabkan ia hidup dalam keadaan suffering. Jadi setting sebegini menyebabkan dia sendiri derita. Inilah perkara yang jangan kita buat. Iaitu membandingkan kejayaan karier, bisnes dan kehidupan kita dengan pencapaian orang lain. Selagi kita buat demikian kita akan merasakan gagal selama-selamanya .Akhirnya di hujung-hujung, Dave mula berfikir apa guna berlawan dengan Metallica. Tidak ada guna pun sebenarnya.Dia mula setting balik fikiran dan perasaannya. Lebih baik ia berkawan dengan Metallica dari menjadikan Metallica sebagai musuhnya.Bila Dave dah mula berfikir begitu. Akhirnya Megadeth boleh sepentas dengan Metallica. Pada masa itu semua pihak untung.Di sini, jadikanlah persaing kita sebagai rakan kita. Ini yang pernah dibuat oleh Steve Job. Ia pernah bergaduh dengan Bill Gates kerana dikatakan Gates meniru perisiannya.Namun akhirnya Job sedar, ia perlu bekerjasama dengan Microsoft untuk mantapkan lagi Apple.Di sini, ada dua tindakan yang perlu kita buat.Pertama: Jangan bandingkan kejayaan kita dengan orang lain. Nanti kita kecewa.Kedua: Tukar pesaing atau musuh kita sebagai rakan kita.Sabda Nabi المُؤْمِنُ لِلْمُؤْمِنِ كالْبُنْيانِ، يَشُدُّ بَعْضُهُ بَعْضًاMukmin sesama mereka seperti satu binaan yang saling melengkapi(Hadis Bukhari)Sebarkan video ini demi membantu rakan-rakan kita lain yang kesedihan kerana suka membuat perbandingan. Semoga mereka diselamatkan. Semoga Allah jadikan anda asbab perubahan.Assalamualaikum.#megadeth #metallica#ustazzulpandan#ustazzulid#maqas#maqasidSertai saya di Telegram https://t.me/ustazul

Ustaz Zul Pandan 发布于 2020年8月12日周三

Ambillah Pengajaran Daripada Kisah Megadeth Dan Metallica

Assalamualaikum.

Pada tahun 1983 Dave Mustaine ditendang keluar daripada Metallica. Sadisnya kejadian tu berlaku beberapa hari sebelum rakaman album pertama Metallica.

Dave bengang lalu menubuhkan satu kumpulan yang bernama Megadeth.

Rupanya kemarahan Dave terhadap Metallica menyebabkan Megadeth menjadi band Metal yang hebat. Album mereka terjual sebanyak 25 juta unit. Berjaya menganjurkan konsert seluruh dunia. Dinobatkan pula sebagai antara individu penting dalam dunia muzik heavy metal.

Tetapi apabila Dave dapat tahu yang Metallica menjual album mereka sebanyak 180 juta unit sedangkan Megadeth hanya dapat menjual 25 juta unit sahaja, Dave jadi kecewa.

Apa sebenarnya masalah Dave ni? Masalah Dave ni, dia suka jadikan Metallica sebagai ukuran kejayaannya. Apabila dia tidak dapat mengatasi Metallica, baginya ia belum mencapai kejayaan.

Kalau ikutkan, dia sudah berjaya di mata dunia. Tapi bagi Dave, dia tak berjaya selagi tidak dapat mengalahkan Metallica. Ini menyebabkan ia hidup dalam keadaan suffering.

Jadi setting sebegini menyebabkan dia sendiri derita.

Inilah perkara yang jangan kita buat. Iaitu membandingkan kejayaan karier, bisnes dan kehidupan kita dengan pencapaian orang lain. Selagi kita buat demikian kita akan merasakan gagal selama-selamanya .

Akhirnya di hujung-hujung, Dave mula berfikir apa guna berlawan dengan Metallica. Tidak ada guna pun sebenarnya.

Dia mula setting balik fikiran dan perasaannya. Lebih baik ia berkawan dengan Metallica dari menjadikan Metallica sebagai musuhnya.

Bila Dave dah mula berfikir begitu. Akhirnya Megadeth boleh sepentas dengan Metallica. Pada masa itu semua pihak untung.

Di sini, jadikanlah persaing kita sebagai rakan kita. Ini yang pernah dibuat oleh Steve Job. Ia pernah bergaduh dengan Bill Gates kerana dikatakan Gates meniru perisiannya.

Namun akhirnya Job sedar, ia perlu bekerjasama dengan Microsoft untuk mantapkan lagi Apple.

Di sini, ada dua tindakan yang perlu kita buat.
Pertama: Jangan bandingkan kejayaan kita dengan orang lain. Nanti kita kecewa.

Kedua: Tukar pesaing atau musuh kita sebagai rakan kita.

Sabda Nabi

المُؤْمِنُ لِلْمُؤْمِنِ كالْبُنْيانِ، يَشُدُّ بَعْضُهُ بَعْضًا

Mukmin sesama mereka seperti satu binaan yang saling melengkapi
(Hadis Bukhari)

Sebarkan video ini demi membantu rakan-rakan kita lain yang kesedihan kerana suka membuat perbandingan. Semoga mereka diselamatkan.

Semoga Allah jadikan anda asbab perubahan.

Kredit: FB Ustaz Zul Pandan

Usaha, Doa Dan Tawakkal

Nak kereta baru kena usaha dulu. Nak rumah baru kena usaha dulu.

Lepas kita dah berusaha, maka kita berdoalah. Doalah yang baik-baik dan mintaklah yang baik-baik.

Selebihnya kita serahkan kepada Allah. Dapat ke tak dapat, itu bukan kerja kita. Allah nak makbulkan doa kita atau tidak, itu terpulang kepada-Nya.

Iklan
Iklan
Previous ArticleNext Article

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!