Apa Itu Rental Yield Dalam Pelaburan Hartanah?

Rental yield adalah pulangan yang diperoleh seorang pelabur hartanah yang dicapai apabila hartanah tersebut disewa.

Rental yield adalah dalam angka peratusan dan dikira menerusi mengambil pendapatan sewa tahunan hartanah dan dibahagikan dengan jumlah amaun yang telah dilaburkan dalam hartanah itu.

“ Dalam pelaburan hartanah, mencapai pulangan sewa yang baik adalah sangat penting. ”

Logiknya adalah jika pendapatan kita adalah lebih rendah daripada perbelanjaan, maka kita akan kehilangan wang seterusnya rugi dan begitulah sebaliknya.

Seorang pelabur hartanah yang bijak akan merencana perancangan yang membolehkan beliau mencapai keuntungan jangka panjang yang konsisten sebelum melabur dalam hartanah.

Peratus rental yield yang baik dan menguntungkan adalah sangat subjektif mengikut jenis hartanah, lokasi dan lain-lain. Akan tetapi, di Malaysia sekiranya kita memperoleh rental yield pada kadar 6% atau lebih adalah sangat baik.

Jumlah yang lebih rendah daripada 6% tidak semestinya merugikan, akan tetapi berkemungkinan besar melambatkan proses kita untuk mencapai keuntungan dan juga mencapai keuntungan sewaan dan juga keuntungan modal.

Kiraan rental yield merupakan indikator kepada seorang pelabur hartanah bahawa sesebuah hartanah itu mempunyai potensi dalam pelaburan hartanah ataupun tidak.

Buat pengetahuan, bukan semua hartanah yang dijual di bawah harga pasaran mampu memberikan kita rental yield yang tinggi.

Misalannya, jika kita membeli sebuah apartmen di Rawang pada harga RM90,000 dengan 20% di bawah harga pasaran, apartmen tersebut berkemungkinan tidak mampu mencapai hatta 5% rental yield kerana faktor lokasi.

Dan ada juga jenis hartanah yang tidak memberikan pulangan rental yield yang tinggi tetapi mempunyai peningkatan nilai yang konsisten tahun demi tahun.

Semua perkara ini perlu kita ambil kira sebelum membeli sebarang hartanah atas kapasiti beli untuk disewakan.

Tips terbaik adalah dengan melakukan kajian terhadap rental yield mengikut lokasi dan memilih jenis hartanah yang mempunyai permintaan tertinggi di lokasi tersebut.

Cara Kira Rental Yield Dalam Pelaburan Hartanah

Bayangkan kita membeli sebuah rumah teres pada harga RM300,000 beserta kos-kos lain seperti deposit, duti setem, kos guaman, renovasi dan lain – lain.

Kadar faedah bank adalah pada kadar 6%, tempoh pinjaman 30 tahun dengan ansuran bulanan adalah sebanyak RM1,200.

Kita menyewakan rumah teres tersebut pada kadar RM1,500 sebulan dengan jumlah perolehan sewaan untuk 12 bulan adalah sebanyak RM18,000.

Jangan lupa untuk memasukkan kos hartanah seperti kos penyelenggaraan, insuran dan cukai tanah.

Dan selepas membuat kiraan, kos yang perlu kita tanggung adalah RM300 sebulan dan menjadikannya RM3,600 bagi tempoh 12 bulan atau 1 tahun.

Jumlah sewaan tahunan yakni RM18,000 tersebut perlu dibahagikan dengan harga rumah teres tersebut iaitu RM300,000 dan didarabkan dengan 100. Selepas itu, kita akan mendapat angka 6%.

Angka 6% tersebut merupakan peratusan kasar rental yield yang kita peroleh daripada hasil sewaan hartanah tersebut.

Cara Kira Pendapatan Bersih Rental Yield

Untuk mendapatkan angka pendapatan bersih daripada rental yield, kita hanya perlu mengira jumlah keseluruhan pendapatan hasil sewa, ditolak dengan kos hartanah kemudian dibahagikan dengan harga rumah tersebut dan akhir sekali didarabkan dengan 100.

Perolehan sewa tahunan : RM18,000
Kos Tahunan : RM3,600
Harga Rumah : RM300,000

Formula : RM18,000 – RM3,600 ÷ RM300,000 x 100% : 4.8%

Angka 4.8% tersebut adalah peratusan bersih rental yield kita hasil daripada sewaan hartanah.

Cara Kira Pendapatan Tunai Daripada Hasil Sewaan

Untuk mendapatkan pengiraan pendapatan tunai dari hasil sewaan yang betul, kita perlu memasukkan kos bulanan dan bayaran ansuran bulanan.

Pendapatan sewaan bulanan : RM1,500
Kos Bulanan : RM300
Ansuran Bulanan : RM1,200

Formula : RM1,500 – RM300 – RM1,200 : RM0.

Pulangan keuntungan adalah apabila pendapatan sewaan bulanan kita ditolak dengan kos bulanan dan ansuran bulanan.

Untuk mendapatkan rental yield yang selesa, ianya tidak bergantung kepada jenis hartanah semata-mata.

Kita perlu mengira kos-kos yang bakal kita bayar di masa hadapan secara terperinci dan fikirkan cara untuk mengurangkan dan menjimatkan kos-kos tersebut.

Lebih rendah kos-kos yang kita perlu bayar, lebih tinggi pendapatan dalam sewaan hartanah.

Sebelum membeli hartanah untuk didiami pun, kita boleh mula mengira potensi rental yield yang boleh diperolehi sekiranya kita berminat untuk membuat pelaburan hartanah di masa hadapan.

Iklan
Previous ArticleNext Article

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Adakah Kewangan Anda Dah Bersedia Untuk Beli Rumah?

Memiliki rumah sendiri adalah impian bagi sesiapa sahaja. Namun demikian, harga rumah yang meningkat dan tempoh bayaran pinjaman yang melebihi 30 tahun merumitkan keadaan. Membeli rumah adalah sesuatu yang perlu dilakukan dengan penuh teliti dan secara berhemah.

Kepada semua rakyat Malaysia yang sedang giat berfikir untuk membeli rumah dengan mengambil pinjaman, berikut adalah tiga perkara yang menentukan jika kewangan anda sudah bersedia:

1) Adakah anda mampu membayar kos pendahuluan?

Di Malaysia, kebanyakan bank menawarkan sehingga 90% daripada harga hartanah (margin pembiayaan) untuk dua hartanah kediaman anda yang pertama. Jika anda mengambil pembiayaan 90%, anda perlu menyediakan bayaran pendahuluan sebanyak 10% untuk membayar baki harga hartanah tersebut.

Katakan anda ingin membeli sebuah kondominium di Cheras yang berharga RM400,000. Anda mesti mempunyai sekurang-kurangnya RM40,000 untuk bayaran pendahuluan.

2) Adakah anda bersedia untuk membayar pelbagai fi dan caj?

Pembeli rumah kali pertama mungkin tidak mengetahui bahawa pembelian dan pembiayaan rumah memerlukan lebih daripada pembayaran deposit dan pinjaman. Ia juga melibatkan fi dan caj pelbagai yang termasuk:

Duti setem untuk pemindahan hak milik (juga dikenali sebagai memorandum pemindahan atau MOT)1% untuk RM100,000 pertama; 2% untuk RM400,000 seterusnya, dan 3% untuk jumlah berikutnya
Fi guaman untuk Perjanjian Jual Beli (SPA)1% untuk RM500,000 pertama, 0.8% untuk RM500,000 seterusnya, dan 0.5% hingga 0.7% untuk jumlah berikutnya
Penyeteman untuk SPAKurang daripada RM100
Fi Kemudahan Guaman SPARM1000 – RM1500
Fi perjanjian pinjaman1% untuk RM500,000 pertama (daripada jumlah pinjaman), 0.8% untuk RM500,000 seterusnya, dan 0.5% hingga 0.7% untuk jumlah berikutnya
Duti setem untuk perjanjian pinjaman0.5% daripada jumlah pinjaman
Fi pembayaran guaman untuk Perjanjian Kemudahan PinjamanRM1000 – RM1500
Fi penilaian untuk rumah siap0.25% untuk RM100,000 pertama; 0.20% untuk nilai sehingga RM2,000,000
Cukai kerajaan ke atas perjanjian undang-undang6% daripada keseluruhan fi peguam
Fi pemprosesan bank untuk pinjamanRM50 hingga RM300

*Nota: Peratusan adalah berdasarkan angka dan purata industri yang disyorkan. Angka sebenar mungkin berbeza.

Contoh kos permulaan adalah seperti berikut:

Harga pembelian
Bayaran pendahuluan (10%)
Fi guaman SPADuti setem ke atas MOTFi guaman perjanjian pinjamanDuti setem untuk perjanjian pinjamanJumlah
RM300kRM30,000RM3,000RM5,000RM2,700RM1,350RM42,050
RM400kRM40,000RM4,000RM7,000RM3,600RM1,800RM56,400
RM500kRM50,000RM5,000RM9,000RM4,500RM2,250RM70,750
RM600kRM60,000RM5,800RM12,000RM5,320RM2,700RM85,820
RM700kRM70,000RM6,600RM15,000RM6,040RM3,150RM100,790

3) Adakah anda mampu membayar ansuran bulanan?

Melainkan anda seorang jutawan, anda perlu mendapatkan pinjaman daripada bank atau institusi kewangan apabila ingin membeli rumah.

Berdasarkan kadar pasaran semasa, iaitu kadar faedah 4.5% setahun untuk pinjaman rumah biasa dan bayaran pendahuluan sebanyak 10%, berikut adalah contoh ansuran bulanan untuk beberapa buah rumah:

Ansuran bulanan perlu dibayar untuk pinjaman rumah (kadar faedah 4.5%, tempoh 35 tahun)

Harga pembelianBayaran pendahuluan(10%)Ansuran bulanan
RM300,000RM30,000RM1,278
RM400,000RM40,000RM1,704
RM500,000RM50,000RM2,130
RM600,000RM60,000RM2,556
RM700,000RM70,000RM2,982
RM800,000RM80,000RM3,407

Kebanyakan pakar kewangan mengesyorkan bahawa anda memperuntukkan tidak lebih daripada satu pertiga jumlah pendapatan anda untuk membayar pinjaman rumah. Ini bermakna anda perlu mempunyai pendapatan sekurang-kurangnya RM6,390 sebulan untuk mampu membeli rumah bernilai RM500,000.

Perlu diingat bahawa bank-bank di Malaysia secara amnya membenarkan anda mengambil pinjaman (termasuk pinjaman kereta, pinjaman peribadi dan lain-lain) sehingga 70% daripada jumlah keseluruhan pendapatan anda jika anda mempunyai skor kredit yang agak baik. Oleh itu, anda boleh memilih untuk menambahkan ansuran bulanan dan memendekkan tempoh pinjaman anda. Namun demikian, pastikan anda telah melakukan pengiraan sewajarnya terlebih dahulu!

Skim perumahan mampu milik di Malaysia

Menyimpan beratus ribu ringgit untuk membeli rumah bukanlah suatu perkara yang remeh. Jika anda perlukan bantuan, rujuk kepada skim-skim berikut:

1. Skim Rumah Pertamaku

Skim ini membolehkan pembeli rumah mendapat pembiayaan sebanyak 100% daripada institusi kewangan, dengan itu, membenarkan mereka memiliki rumah tanpa perlu membayar bayaran pendahuluan 10%.

Kelayakan: Bagi hartanah antara RM100,000 dan RM400,000; pembeli rumah mesti berumur 35 tahun dan ke bawah dengan pendapatan tidak melebihi RM5,000 sebulan.

2. MyHome

Skim ini menawarkan subsidi sehingga RM30,000 bagi setiap rumah.

Kelayakan: Bagi hartanah yang bernilai antara RM80,000 dan RM300,000; pembeli rumah mestilah pembeli kali pertama dengan pendapatan isi rumah antara RM3,000 dan RM6,000.

3. BSN MyHome (Skim Perumahan Belia)

Skim ini diperkenalkan bagi membantu golongan belia memiliki rumah pertama mereka. Di bawah skim ini, duti setem dikecualikan ke atas pemindahan pemilik dan dokumen kemudahan untuk harga hartanah bernilai sehingga RM300,000. Kerajaan juga akan membantu pemilik rumah menguruskan ansuran bulanan mereka dengan memberi RM200 sebulan untuk tempoh dua tahun pertama.

Kelayakan: Bagi hartanah yang bernilai antara RM100,000 dan RM500,000; pembeli rumah mestilah pembeli kali pertama dengan pendapatan isi rumah tidak melebihi RM10,000 sebulan.

4. Rumah Selangorku

Skim ini bertujuan untuk menyediakan rumah mampu milik kepada golongan berpendapatan sederhana di negeri Selangor.

Kelayakan: Bagi hartanah yang bernilai antara RM42,000 dan RM250,000; pembeli rumah belum lagi mempunyai hartanah di Selangor, dan mempunyai pendapatan isi rumah yang tidak melebihi RM10,000 sebulan

5. Residensi Wilayah

Skim ini bertujuan untuk menyediakan rumah mampu milik kepada golongan berpendapatan sederhana yang bekerja dan tinggal di Wilayah Persekutuan.

Kelayakan: Bagi hartanah yang bernilai antara RM52,000 dan RM300,000; pembeli rumah mesti tinggal dan bekerja di Wilayah Persekutuan dan mempunyai pendapatan bulanan di bawah RM10,000.

Bagaimana jika saya tidak layak untuk skim perumahan ini?

Jangan berputus asa.

Sebagai permulaan, anda mungkin ingin mempertimbangkan hartanah yang menyediakan SPA dan perjanjian kemudahan pinjaman percuma supaya dapat menjimatkan ribuan Ringgit dalam fi guaman. Ini sepatutnya agak mudah kerana kebanyakan projek hartanah baru akan menanggung kos perjanjian guaman untuk pembeli rumah.

Jika anda ingin mengurangkan bayaran permulaan yang diperlukan untuk membeli rumah, anda perlu giat mencari hartanah yang mempunyai bayaran pendahuluan yang rendah. Kebanyakan pemaju kini menawarkan pakej jualan tempah awal (‘early bird’) atau penyertaan mudah (‘easy entry’) kompetitif yang termasuk rebat antara 2% hingga 10% daripada harga hartanah.

Pada asasnya, membeli rumah adalah keputusan hidup yang serius dan tidak boleh dianggap ringan. Walaupun memiliki rumah di kawasan mewah adalah sesuatu yang diidamkan, anda perlu sentiasa mempertimbangkan kedudukan kewangan anda apabila membeli hartanah supaya tidak menanggung beban yang terlalu berat dalam beberapa dekad yang seterusnya. Mudah-mudahan, artikel ini akan menjadi panduan umum bagi semua rakyat Malaysia yang sedang berfikir untuk membeli rumah pada masa ini.

Artikel ini diterbitkan untuk kali pertama di iMoney Malaysia. Layari laman web iMoney untuk mempelajari cara-cara mengurus kewangan peribadi anda.

Iklan

Tips Beli Rumah Sebelum Graduate 2019 (Pengalaman Sebenar)

Ramai di kalangan kita yang dah bekerja bertahun-tahun, tapi masih belum mampu nak beli rumah. Yang lebih menyedihkan, 95% Penjawat Awam Berusia Bawah 30 Tahun Tak Mampu Beli Rumah – Kata Cuepacs.

Jom kita dengarkan pengalaman sebenar Saudara Yusri Yunus bagaimana beliau telah berjaya beli rumah pertama walaupun masih menuntut di menara gading.

Tips 1: Buat Perancangan Awal

Planning 2 tahun, bukan harini terfikir nak beli rumah, esok dah pergi apply loan. Saya start berniaga secara online pada tahun 2017, masa tu tahun 2 lagi. Orang kata sambil belajar sambil berniaga la..

Key 1: Start berniaga

Tips 2: Daftar Syarikat

Daftar SSM, buka akaun bank syarikat, tak kisah guna nama kita atau enterprise. Semua urusan perniagaan, duit keluar masuk guna akaun syarikat ni sahaja. Current account tau bukan akaun personal. Pantang kalau berniaga main campur-campur duit personal dan bisnes.

Key 2: Tujuannya simple, nak bina profile untuk loan nanti

Tips 3: Isytihar Cukai

Declare tax, alah korang tak payah susah-susah fikir camana nak declare. Boleh bayar akauntan buatkan. Standby je RM800. Yang penting segala resit dan bank statement korang simpan dalam fail elok-elok, susun dan letak label.

Key 3: Bayar cukai supaya boleh buat loan

So macam aku student tapi declare tax untuk tahun 2017 dan 2018. Sambil tu kumpul la modal.

Cukup masa pergi radar hartanah untuk korang nak invest tu dan ambil tindakan.

Rasanya cukup la 3 tips utama ni dulu, korang buat ni dulu, ada apa-apa pertanyaan pm je. InsyaAllah aku bantu mana yang boleh. 

Sorry, ini bukan ilmu teori pung pang pung pang macam dalam dewan kuliah. Ini apa yang aku buat sejak 2 tahun lepas dan harap korang dapat manfaat bersama.

Sumber: FB Yusri Yunus

Usahakan Untuk Beli Rumah Tahun Ini Juga

Ramai yang komplen dengan kos sara hidup yang semakin meningkat, sehingga kita tak mampu untuk beli rumah. Kita sebenarnya ada dua pilihan saja, samada untuk kurangkan perbelanjaan atau untuk tambah pendapatan.

Sebab itu penting untuk kita Ketahui DSR Anda Untuk Harga Rumah Yang Mampu Anda Miliki Berdasarkan Gaji dan 9 Bajet Yang Perlu Disediakan Sebelum dan Selepas Membeli Rumah.

Iklan

Pelaburan Saham vs Hartanah. Ini 9 Perbandingannya

Tidak kisah samada anda memilih pelaburan saham atau pun hartanah, kedua-duanya mempunyai objektif yang sama iaitu mendapat keuntungan maksimum hasil daripada pelaburan.

Akan tetapi, bila mana pelaburan saham dan pelaburan hartanah ini dibandingkan, ‘gaduhnya’ tidak akan berkesudahan kerana masing-masing mempunyai kelebihan dan kekurangannya yang tersendiri.

Dengan hampir 689 saham syarikat patuh syariah di Bursa Malaysia setakat Mei 2019, pelaburan saham telah menjadi pilihan hampir 900,000 Bumiputera di Malaysia pada tahun 2018.

Baca : 22 Hartawan Bumiputera Yang Kaya-Raya di Bursa Malaysia

“Ada orang kata kalau nak untung cepat labur saham, nak untung banyak tapi lama labur hartanah. Betul ke..?”

Terlalu banyak cara kiraan yang kompleks dan nombor yang terlibat untuk benar-benar menyukat kebenaran di sebalik stigma ini.

Oleh yang demikian, dalam artikel ini kami akan kongsikan perbandingan yang jelas akan perbezaan dua instrumen pelaburan ini.

Pelaburan Saham VS Pelaburan Hartanah

1. Pendidikan

Saham : Untuk mahir dan benar-benar membuat duit dalam pelaburan saham, anda bukan sahaja memerlukan pengalaman. Anda perlu mempunyai kepakaran untuk membaca penyata kewangan syarikat dengan baik, teori asas pelaburan saham dan isu-isu semasa yang mempengaruhi pertumbuhan ekonomi serantau dan global.

Hartanah : Secara teorinya, anda hanya perlu mempunyai ilmu pengurusan kewangan yang baik dalam memastikan permohonan pembiayaan anda lulus.

Selain daripada itu, anda juga perlu mempunyai ilmu dalam membuat kajian akan lokasi strategik dalam pelaburan hartanah dan jangkaan keuntungan hasil sewaan.

Baca : Senarai Semak Dokumen Permohonan Pembiayaan Rumah

2. Modal Permulaan

Saham : Dengan modal serendah RM10, anda sudah boleh membuka akaun dagangan saham (akaun CDS).

Dan untuk mula melabur dalam saham di Bursa Malaysia, minima 100 unit saham atau 1 lot dengan modal sekitar RM100 sahaja dah boleh mula beli pelbagai jenis saham yang ditawarkan di Bursa Malaysia.

Hartanah : Modal permulaan pelaburan hartanah rata-rata memulakan modal yang bermula dengan 5 angka.

Logiknya, hartanah yang baik dan strategik di Lembah Klang berada dalam lingkungan harga RM300,000 – RM500,000.

Oleh itu, anda perlu menyediakan sekurang-kurangnya RM30,000 – RM50,000 sebagai deposit dan kos ini tidak termasuk kos guaman dan S&P.

3. Kadar Turun Naik

Saham : Kadar turun naik saham adalah sangat pantas dan tinggi. Anda boleh untung RM0.50 sen pada jam 11.00AM dan rugi RM0.60 pada jam 11.05AM dan kadangkala lebih pantas dari itu!

Nak buat duit di pasaran saham sememangnya hanyalah untuk mereka yang “berjiwa besar”, dan sanggup rugi 9 kali sebelum untung selepas 10 kali percubaan.

Baca : Senarai Terkini Saham Syarikat Patuh Syariah di Bursa Malaysia Mei 2019

Hartanah : Berbeza pula dengan hartanah yang menyaksikan purata kadar turun naik adalah lebih lambat berbanding saham.

Untuk sebuah projek hartanah itu menikmati peningkatan harga, sekurang-kurangnya memerlukan 15-20 tahun untuk lokasi tersebut matang dan dilengkapi booster hartanah yang lain.

4. Aliran Tunai Bulanan

Saham :  Keuntungan daripada pelaburan saham datangnya daripada dua sumber. Pertama hasil daripada penjualan unit saham anda apabila harganya meningkat untuk satu tempoh masa.

Kedua, melalui bayaran dividen yang akan dibayar secara terus ke dalam akaun anda. Sebahagian daripada syarikat di Bursa Malaysia membayar dividen sebanyak 4 kali setahun.

Hartanah : Anda mendapat aliran tunai yang positif apabila menyewakan hartanah anda dan juga apabila penyewa membayar sewa tepat pada masanya.

Sewa yang diterima juga harus lebih daripada ansuran bulanan bank untuk anda menikmati keuntungan daripada pelaburan hartanah.

Baca : Apa Yang Anak Muda Fikir Bila Sebut Tentang Rumah Pertama

5. Sejarah Pulangan Keuntungan

Saham : Sejarah pulangan bagi saham di Malaysia termasuk dividen yang standard adalah sekitar 7% – 8%.

Namun begitu, jika anda mempunyai ilmu dan pengetahuan yang lebih tentang saham, anda mampu mendapat pulangan sehingga 10% – 15%.

Hartanah : Sangat bergantung kepada lokasi di mana anda boleh mendapat 5% – 10% pulangan hanya jika anda berjaya mendapat untung sewaan setiap bulan.

6. Bayaran / “Cash Out”

Saham : Pada kebiasaannya, dividen saham dibayar tepat pada masanya oleh syarikat. Keuntungan lepas menjual pegangan saham pula akan terus masuk ke dalam akaun bank dalam tempoh 1-2 hari bekerja.

Hartanah : Anda mendapat bayaran hanya apabila hartanah disewakan dan penyewa membayar kadar sewa pada masa yang ditetapkan.

Baca : Pindah Saham Dengan 3 Langkah Mudah Menggunakan Bursa Anywhere

7. Kerja Fizikal

Saham : Dalam pelaburan saham, kerja fizikal yang anda perlu lakukan hanyalah membaca berita, laporan kewangan dan membuat analisa.

Hartanah : Amat berbeza dengan saham di mana, pelaburan hartanah memerlukan anda untuk melakukan beberapa kerja fizikal seperti melakukan renovasi, melakukan pembaikan paip, elektrik dan juga iklan untuk di sewakan kepada umum.

8. Hutang

Saham : Tidak perlu berhutang untuk memulakan pelaburan saham kerana modalnya yang sangat rendah.

Hartanah : Adalah mustahil sama sekali untuk anda membuat pelaburan hartanah tanpa membuat hutang pinjaman hartanah daripada institusi kewangan.

Anda wajib membayar ansuran pembiayaan bulanan untuk memiliki hartanah tersebut. Namun, dengan strategi yang betul, anda mampu menjadikannya hutang yang baik sebagai salah satu sumber aliran pendapatan anda.

Baca : 4 Pasaran Saham Terbesar Dunia, Malaysia Kat Mana?

9. Kecairan Aset

Saham :  Aset saham sangat mudah untuk dicairkan dan mengambil masa beberapa hari untuk dicairkan.

Hartanah : Adalah mustahil untuk mencairkan aset yang berharga ratusan ribu ringgit dalam masa yang singkat.

Untuk menjual sebuah unit hartanah dengan bantuan ejen hartanah sekalipun, proses ini berkemungkinan memakan masa antara 6 bulan hingga bertahun-tahun lamanya.

Melainkan anda menjual hartanah tersebut di bawah harga pasaran, anda mungkin dapat menjualnya dalam masa beberapa minggu sahaja.

Saham Atau Hartanah?

Untuk pelaburan jangka panjang, hartanah sememangnya tidak dapat disangkal merupakan instrumen pelaburan yang paling ideal dan praktikal.

Anda mungkin boleh mulakan dengan pelaburan saham dan gunakan dividen hasil pelaburan sebagai deposit 10% untuk membuat pelaburan hartanah pula. Apapun, kedua-duanya mempunyai risiko, kelebihan dan kekurangannya yang tersendiri. Terpulang kepada anda untuk mencipta kekayaan dari instrumen yang mana.

Ditulis oleh Mehmed Aezhad, beliau merupakan seorang Digital Marketing Specialist yang berpengalaman luas dalam bidang pemasaran digital hartanah.

Iklan

Boleh Ke Beli Rumah Guna Kad Kredit?

“Beli rumah guna kad kredit? Wow, gila ke apa?”

Itulah luahan kawan-kawan penulis pada malam minggu yang lalu bila diajukan soalan berkenaan bolehkah seseorang itu beli rumah menggunakan kad kredit.

Sebelum kita rungkai persoalan tersebut dengan lebih dalam, ada baiknya kita fahami terlebih dahulu sebenarnya apakah kelebihan dan jenis kad kredit yang ada di Malaysia.

Umum mengetahui, untuk seseorang bakal peminjam untuk buat pembiayaan/pinjaman hartanah, dia perlu mempunyai rekod dengan bank.

Dalam kata lain, kita perlu mempunyai rekod berhutang dengan bank terlebih dahulu sebelum bank memberikan kita pinjaman baharu.

Baca : 8 Penentu Kadar Faedah Pembiayaan Dan Pinjaman Hartanah Anda

Kenapa bank nak kita berhutang sebelum kita memohon hutang untuk rumah?

Hal ini kerana, pihak bank ingin melihat tahap kemampuan kewangan berdasarkan rekod bayaran semasa menerusi CCRIS dan menganalisa samada kita peminjam yang berisiko atau tidak.

Di antara kelebihan menggunakan kad kredit adalah:-

  •  Faedah Pada Kad Kredit

Kita boleh mendapat wang tunai atau mata ganjaran apabila berbelanja menggunakan kad kredit.

  •  Alternatif Kepada Wang Fizikal

Dengan sekeping kad kredit, kita tidak perlu lagi membawa wang tunai yang banyak.

  •  Selamat

Kita boleh tetapkan jumlah transaksi kad kredit anda bagi mengelakkan kecurian wang.

Setiap transaksi juga dilindungi dengan sistem sekuriti bagi mengelakkan penipuan.

Baca : Kad Kredit VS Pembiayaan Peribadi

Setakat artikel ini ditulis, terdapat 7 jenis kad kredit yang ditawarkan di Malaysia yaqni :-

1. Kad Kredit Rebat Tunai

2. Kad Kredit Air Miles

3. Kad Kredit Ganjaran

4. Kad Kredit Untuk Petrol

5. Kad Kredit APR Rendah

7. Kad Kredit Islamik

Baca : Ini 4 Cara Untuk Elak RM200 Kena ‘Block’ Bila Isi Minyak Guna Kad Debit Atau Kredit

Kenapa Guna Kad Kredit?

Idea kredit kad sebenarnya telah wujud pada tahun 1887 lagi oleh Edward Bellamy menerusi novelnya Looking Backward.

Pada tahun 1934, American Airlines telah memperkenalkan Air Travel Card untuk pengguna perkhidmatan penerbangan mereka.

Sehinggalah pada September 1958, Bank of America memperkenalkan Bank Americard yang akhirnya menjadi kad kredit seperti hari ini.

Asas kepada penciptaan kad kredit adalah untuk membenarkan pemilik kad membayar peniaga atas barangan dan perkihdmatan mereka berdasarkan perjanjian untuk membayar jumlah transaksi beserta caj tambahan yang lain.

Ya, kad kredit dicipta sebagai satu alat untuk bank menjadi lebih kaya pada asalnya.

Boleh Atau Tidak Nak Beli Rumah Menggunakan Kad Kredit?

Sebenarnya ya, kita boleh beli rumah menggunakan kad kredit.

Jangan terkejut kerana terdapat limitasi dan perkara yang kita perlu tahu terlebih dahulu sebelum pergi ke galeri jualan dan ‘waive’ rumah berharga RM500,000 dengan had kad kredit yang hanya RM3,000 itu.

Bayar Booking Fee

Kadar booking fee yang ditetapkan oleh pemaju hartanah pada hari ini berada pada lingkungan harga RM500-RM5,000 untuk sebuah unit kediaman. Jadi, kita sebenarnya boleh sahaja membayar booking fee menggunakan kad kredit.

Pada kebiasaannya, untuk rumah undercon kita perlu membayar booking fee dan deposit rumah telah dimasukkan ke dalam pinjaman bank.

Bayar Deposit Rumah

Andai kata rumah yang kita beli berharga RM150,000 dan bayaran deposit adalah RM15,000 atau 10% daripada harga rumah. Kita boleh menggunakan kad kredit untuk bayar deposit rumah dengan syarat, had kad kredit adalah lebih daripada RM15,000.

Sekiranya kita membeli unit kediaman dari pasaran subsale, bayaran deposit rumah adalah wajib. Anda boleh pilih untuk membayar penuh 10% menggunakan kad kredit atau 3% dan baki 7% boleh dibayar menggunakan wang di dalam Akaun 2 KWSP.

Bayar Ansuran Bulanan

Bunyi macam mustahil, sebenarnya kita boleh gunakan kad kredit untuk membuat bayaran ansuran bulanan hartanah. Seperti biasa, pastikan had kad kredit anda mencukupi untuk membuat bayaran ansuran bulanan.

Baca : 6 Tips Lulus Pembiayaan Bank Dengan Mudah

Apa Yang Kita Perlu Tahu?

Ambil tahu bahawa kita akan dikenakan caj tambahan sekiranya lewat membayar komitmen kad kredit. Apa yang meresahkan adalah tarikh akhir bayaran adalah berbeza mengikut bulan.

Jadi, kita perlu kerap menyemak penyata kewangan kad kredit yang dihantar secara bulanan di email atau menerusi aplikasi perbankan.

Kedua, caj minimum bagi kelewatan pembayaran adalah RM10 dan boleh pergi sehingga maksimum 24% setahun.

Kita perlu bijak merancang kewangan kerana menggunakan kad kredit untuk beli rumah sebenarnya, kita sedang gali satu lubang hutang baru untuk tutup lubang hutang lama.

Ketiga, sentiasa awasi kadar faedah kad kredit kerana kadar faedahnya adalah jauh lebih tinggi berbanding kadar faedah pinjaman hartanah.

Baca : Jauhi Cashback Hartanah Sebelum Terjerat

Jika benar kita ingin menggunakan kad kredit, pastikan cashback yang bakal diterima boleh tutup semua hutang kad kredit tersebut dan kita boleh fokus kepada satu hutang sahaja.

Memang benar, kad kredit boleh digunakan untuk membeli rumah sekiranya kita pandai menggunakan fasiliti kad kredit dengan bijak.

Baca : 7 Petanda Kita Kena Cepat-Cepat Serahkan Diri Kepada AKPK

Tetapi, tindakan ini adalah sangat berisiko sekiranya kita tidak peka dengan tarikh akhir pembayaran kad kredit. Kesannya, kita terpaksa membayar lebih kepada bank!

Peminjam yang bijak tidak akan bayar lebih kepada bank.

Sumber Rujukan:

Iklan

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!